Dekors UV-låda

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Dekor
Inlägg: 272
Blev medlem: 1 januari 2005, 23:54:18

Inlägg av Dekor »

Kom på att tänka på en grej, när jag belyser och framkallar etc står jag utomhus i sol-ljus.
Påverkar detta resultatet avsevärt eller är det inget att bry sig om?

MVH: Robert
frejo
Inlägg: 496
Blev medlem: 21 april 2004, 21:43:01
Ort: Linköping

Inlägg av frejo »

Har en polare som nämnt att han brukar belysa korten några minuter ute i solen istället för att ha en uv-låda, så det påverkar nog.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Den enda kritiska biten mot UV-ljus (solen) är igentligen hanteringen innan framkallningen, väl efter framkallningen kan det vara i ljus hur mycket du vill.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

men när du flyttar över kortet från belysningen till framkallningen kan det påverkas, men jag vet inte hur mycket... det tar ju längre tid att belysa i solljus än vid UV-lampor så det krävs nog en tid för att det ska bli nå märkvärdiga effekter. Testa att göra det på natten om du nödvändigtvis ska vara ute :)
Pjoms
EF Sponsor
Inlägg: 644
Blev medlem: 24 maj 2004, 12:18:40
Ort: Ö-vik

Inlägg av Pjoms »

Det är ju inte mycket mörkare på natten så här års! :D :wink:
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

man slipper ivf direkt solljus
Pjoms
EF Sponsor
Inlägg: 644
Blev medlem: 24 maj 2004, 12:18:40
Ort: Ö-vik

Inlägg av Pjoms »

I Piteå är det nog midnatts-sol! :lol:
Nä, skämt & sido... Det finns ju ofta skugga nå'nstans om man vill pilla på utomhus.
R_F
Inlägg: 36
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:21:34
Kontakt:

Inlägg av R_F »

Framkallningsvätskan håller sig länge och det är bra att har en stor volym som man testat koncentrationen på.

Att blanda varje gång kan skapa problem då det är viktigt med rätt koncentration.

OBS förvara ej i PET flaska...*flinar*
Hade en på vinden i hyreshuset och botten hade en dag lösts upp....Hmmm vet inte var innehållet tog vägen...

Tänk på att det kan bildas tryck så dra inte åt korkar för hårt och använd glasflaskor.

TIPS:
skriv ut 2 filer på overhead och lägg på varandra....då får du riktigt bra svärta.

Själv kör jag med 3 min 40 sek belysning.
Linjerna blir knivskarpa.

Skriv ut en text som så här:

#8 #7 #6 #5 #4 #3 #2 #1

Rita lite linjer under texterna och lägg aluminiumfolie för att täcka allt.
För varje minut flyyta foliet åt höger.

Framkalla , etsa och finn vilken tid som ger bästa resultat.

Kör hårt och lycka till...

http://hem.passagen.se/communication/pcb.html
http://hem.passagen.se/communication/meny.html[url][/url]
tome
Inlägg: 2
Blev medlem: 6 december 2004, 17:45:05
Ort: Hjo, Sweden
Kontakt:

Inlägg av tome »

Vill du komma biligare undan än med färdiga påsat med etsmedel så har jag ett förslag på grejer jag kör med.

Framkallning: Kaustiksoda (1krm)+Vatten (1dl)
OBS!!!HÄLL ALDRIG VATTEN I KAUSTIKSODAN

Etsning: 1 del Vatten+1 del Saltsyra(37%)+1 del Väteperoxid (35%)
det blit en väldigt stark lösning, tar ca 30sek-1min att etsa ett kort.

Kaustiksoda, Saltsyran köpet i färghandeln och Väteperoxid köpes på apoteket

Tänk på att det är väldigt frätande.

Edit: Jag använder inte oh film utan ritpapper för blyertsritning vilket blir mycket billigate.(Vet ej vad det heter men det är genomskinligt)

Allt detta kostar mellan 100-250 kr och räcker väldigt länge.
Användarvisningsbild
Dekor
Inlägg: 272
Blev medlem: 1 januari 2005, 23:54:18

Inlägg av Dekor »

Tycker inte etsmedlet är särskilt dyrt iochförsig så är det en idé...

Har meckat och mixtrat en jäkla massa idag med vågar, OH-blad och ets-pulver och inte har jag blivit nå mycke klokare för det.
Dessutom är mitt laminat slut så det blir väll en ny beställning och då köper jag några stycken på en gång så jag kan mixtra tills allting blir perfekt även om det känns lite motigt just nu när det inte vill funka!

MVH: Robert
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Tror också att det påverkar att du är utomhus i solljuset! När jag skulle etsa första gången fick jag rådet att så snabbt som bara den ta det belysta kortet och lägga i framkallren så inte ljus skulle förstöra belystningen av fotoresisten.

Försök att ha framkallaren nära och täcka över kortet medan du lägger ner det i framkallaren så så lite ljus som möjligt kan lysa på kopparsidan.
Sen kan du ju exprimentera med betydligt mindre fotoresistbitar och bokstäver. En bit på 1cmx1cm med text på som inte är mindre än 0.5mm-1mm på. Så sparar du en hel del kort
Användarvisningsbild
Dekor
Inlägg: 272
Blev medlem: 1 januari 2005, 23:54:18

Inlägg av Dekor »

Hejsan, vart ett ganska långt avbrott pga jobb och bra väder!

Har inte flutit så bra med knas-dator och knas-kamera.
Ivarjefall så vart jag sur att det inte ville fungera som jag ville så jag tog mina saker och flyttade till garaget som jag sedan mörklade så det absolut inte skulle komma nå sol-ljus på kortet! Sen slopade jag etstanken också då jag inte var 100%-säker på att jag fått till rätt koncentration då det tog 100 år att etsa bort (emellertid så verkar det som jag haft för kort exponeringstid på tidigare försökt).

Så nu har jag provat mig fram lite granna men är som sagt fortfarande grön på det här med etsning.

Har fått fram ett kort jag är relativt nöjd med, bara att när jag tejpade ihop OH-bladen vart det lite observera mikromillimeter snett vilket resulterade i att kniven kom fram :twisted:

Sen så har jag funderat på om jag skall köra med blå lysdioder istället för röda då mina andra lysdioder på burken är blå, bara att det är så j*vla dyra
(ELFA artnr:75-005-80).

Så en bild på härligheten, ursäkta min paint redigering!
Bild

MVH: Robert
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Ser bra ut.. Hur ser kopparn ut på nära håll?
Om den är väldigt kornig och konstig har man etsat för länge. Hände mig en gång när jag glömde av tiden :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30009
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det man ser, ser bra ut. Fin layout på det där kortet... :wink:

Men 75-005-80... ska ha 4,9V. Blir inget stort motstånd där inte. ca 5 Ohm :roll:
Användarvisningsbild
Dekor
Inlägg: 272
Blev medlem: 1 januari 2005, 23:54:18

Inlägg av Dekor »

Tycker kortet vart bra så där direkt efter etsningen och rengöring med aceton men nu nån dag efter så har kopparn fått en mysko flammig färg vet inte vad det är....
Madmodder: Måste vart på din sida ett par tusen gånger och läst igenom artikeln så visste faktist att jag måste byta ut R1 från en 165 ohms resistor till en 5 ohmare (5,1 ohm). :D

MVH: Robert
Skriv svar