Strömmätning till bil
Postat: 14 januari 2012, 22:45:31
Jahapp, då var mitt slutarbete 'färdigt' och presenterat.
Det är ett system baserat på en 100A hall-effektsensor, atMega328 /m Arduino bootloader och en 16x2 display för att visa allt.
Schema:
Strömsensorn (HASS 100-S) ger ut en spänning på 2,5 vid ingen ström genom den. Varierar då positivt och negativt i relation till strömmen genom den. Spänningen varierar dock mycket lite, även vid max belastning. (Fanns nog en formel någonstans för att räkna ut spänningen, men hittar den inte nu) Det måste ju fixas så man får vettig upplösning på AVR:ens 10bitars ADC.
Det åtgärdade jag med först en differential förstärkare som klipper bort allt onödigt offset. Sedan en vanlig icke inverterande stärk med ett gain på ~4. Sen ställer man CAL_POT1 så man får 2,5v ut igen, eller 512 på ADCn. Vipps, 4 gånger större område!
Spänningsmätningen är bara simpel spänningsdelare som man kalibrerar med en pot. Körde med ett simpelt RC-filter där, borde klara sig. Tänkte köra 4wire mätning, men ganska onödigt tyckte jag, eftersom spänningsfallet på matningstråden är ganska lågt, och stabilt (dvs, kan kompenseras för i mjukvaran, om det behövs).
Matningsfiltreringen, regulatorn är inte med på det där schemat. Men det är bara ett par låg-esr kondingar, någon keramisk, och genom en 470uH induktor och en diod till först. Också en 16V varistor parallelt med matningen. Panelmonterad säkring och strömbrytare utanför kortet.
Menyerna sköter man med en rotationsenkoder med inbyggd knapp.
Körde blandat SMD och hålat, tycker det är snyggast Och op-förstärkaren fanns bara i DIP vid Vasa elektronikcenter. Körde också med IDC kontakter och flatkabel. Ångrar det lite eftersom trådarna går av mycket lätt, vid lödningarna.
LCDn är bara en billig en från eBay, vade en med orange text eftersom den passar färddatorn i Saab 900.
Kabeln som går till motorrummet är bara en TP kabel med 4 par. Ansluter till kortet med en DB9. Så här ser båda ändorna ut:
Tog även en liten video av när jag hade allt tillfälligt inkopplat och testade det i bilen: (ja, engelska menyer ser mera proffsigt ut )
Koden kan jag lägga upp om någon är intresserad.
Och, ja vet, jag är så dålig på att strukturera och presentera projekt
Nu återstår det väl bara att lägga in det i bilen på något sätt… återkommer
Det är ett system baserat på en 100A hall-effektsensor, atMega328 /m Arduino bootloader och en 16x2 display för att visa allt.
Schema:
Strömsensorn (HASS 100-S) ger ut en spänning på 2,5 vid ingen ström genom den. Varierar då positivt och negativt i relation till strömmen genom den. Spänningen varierar dock mycket lite, även vid max belastning. (Fanns nog en formel någonstans för att räkna ut spänningen, men hittar den inte nu) Det måste ju fixas så man får vettig upplösning på AVR:ens 10bitars ADC.
Det åtgärdade jag med först en differential förstärkare som klipper bort allt onödigt offset. Sedan en vanlig icke inverterande stärk med ett gain på ~4. Sen ställer man CAL_POT1 så man får 2,5v ut igen, eller 512 på ADCn. Vipps, 4 gånger större område!
Spänningsmätningen är bara simpel spänningsdelare som man kalibrerar med en pot. Körde med ett simpelt RC-filter där, borde klara sig. Tänkte köra 4wire mätning, men ganska onödigt tyckte jag, eftersom spänningsfallet på matningstråden är ganska lågt, och stabilt (dvs, kan kompenseras för i mjukvaran, om det behövs).
Matningsfiltreringen, regulatorn är inte med på det där schemat. Men det är bara ett par låg-esr kondingar, någon keramisk, och genom en 470uH induktor och en diod till först. Också en 16V varistor parallelt med matningen. Panelmonterad säkring och strömbrytare utanför kortet.
Menyerna sköter man med en rotationsenkoder med inbyggd knapp.
Körde blandat SMD och hålat, tycker det är snyggast Och op-förstärkaren fanns bara i DIP vid Vasa elektronikcenter. Körde också med IDC kontakter och flatkabel. Ångrar det lite eftersom trådarna går av mycket lätt, vid lödningarna.
LCDn är bara en billig en från eBay, vade en med orange text eftersom den passar färddatorn i Saab 900.
Kabeln som går till motorrummet är bara en TP kabel med 4 par. Ansluter till kortet med en DB9. Så här ser båda ändorna ut:
Tog även en liten video av när jag hade allt tillfälligt inkopplat och testade det i bilen: (ja, engelska menyer ser mera proffsigt ut )
Koden kan jag lägga upp om någon är intresserad.
Och, ja vet, jag är så dålig på att strukturera och presentera projekt
Nu återstår det väl bara att lägga in det i bilen på något sätt… återkommer