Bygga eget kärnminne

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32737
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygga eget kärnminne

Inlägg av HUGGBÄVERN »

varianten hade kanske varit att skriva in slumpmässiga saker i slumpmässiga celler och sedan läsa ut dem och visa med blinkande lysdioder ... Nu är inte jag konstnären, ska väl sägas.
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Bygga eget kärnminne

Inlägg av MattisLind »

Konststudenten skrev: 7 oktober 2021, 10:24:43 Jag skulle i mitt examensarbete vilja väva ett kärnminne och ha möjlighet att koda det med en mening eller ett ord eller något i den stilen.
När jag läser den meningen tänker jag direkt på rope-memory. Dvs en slags minne som man bara kan läsa ut ifrån, men inte skriva till. Man programmerar in innehållet när man tillverkar det. Rope-minnen använde också ferritkärnor.

En enkel variant av av rope-memory skulle vara ett där man trär kärnor i en X/Y matris. Men man trär bara kärnor på de ställen som man vill ha en logisk etta från. De ställen där man vill ha en logisk nolla lämnar man tomma.

Låt oss säga att ditt rope-minne ska ha 80 tecken om vardera 8 bitar. Du behöver då 80 trådar som går igenom upp till 8 kärnor i ena ledden och sedan 8 trådar som går igenom upp till 80 kärnor på andra ledden.

En bild hade varit bra här. Men jag har bara en telefon att skriva på.

Utläsning av ditt minne sker genom att skicka en ström-puls genom en av de 80 trådarna och samtidigt läsa av om en motsvarande strömpuls passerar genom någon eller några sv de 8 trådarna.

Fördelarna med rope-minne är att det är enklare att ha att göra elektriskt med det. I ett vanligt kärnminne är balansen mellan strömmarna en ganska delikat balans som beror mycket på typ av kärna.

Dessutom kommet ett rope-memory bli mer visuellt. Man kan se det invävda mönstret och också läsa ut samma mönster elektriskt.

Lycka till!
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Bygga eget kärnminne

Inlägg av MattisLind »

Här är en Ebay säljare i Italien som säljer lösa kärnor. https://www.ebay.com/itm/334023950693
Skriv svar