Projekt Shiftlight

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Raceman
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 augusti 2003, 15:16:09

Projekt Shiftlight

Inlägg av Raceman »

Nu börjar min shiftlight fungera som det är tänkt mycket tack vare
"egh01" och "mullemeck.
Problemet som uppstod var att jag fick bygga ett annat filter på ingången Rb0 för att få en något så när snygg fyrkantsvåg från tändspolen som piccen kan räkna.

Egh01 fixade ett program som kan läsa det som kommer in på Rb0 och lagra detta i EEpromet och då löste sig problemet.

Jag skall testa vidare om Pulsin kommandot fungerar bättre än Count kommandot och för att få en högre noggranhet på LEDens tänding och släckning.

För er som inte har en susning om vad jag snackar om så kolla på denna
länk.

http://www.geekjoan.com/forum/viewtopic.php?t=335
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Är själv fruktansvärt sugen på att sätta in ett shiftlight i bilen... kanske vi/jag kommer fårse kod och kretskortschema så småningom?

//Rille
Användarvisningsbild
Raceman
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 augusti 2003, 15:16:09

Inlägg av Raceman »

Det skall nog gå att ordna.
Jag skall testa lite till innan det är dags att ställa in bilen i garaget för vinterförvaringen.

Man borde ju kunna koppla ihop en simulator istället för att behöva använda bilen som försökskanin.

Någon som har några ideer. Jag har tidigare använt mej av en motor som drivit fördelaraxeln och sedan fått ut pulser men dessa är onödigt
högljuda.

Kanske man kan använda en NE555 som styr en trissa eller tyristor för att pulsa 12Volt i en fyrkantsvåg och koppla en bil varvräknare till denna för att se rätt varvtal. Ideer och länkar till schemor tas gärna emot.
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Gott...
Hmm... tja det borde iaf inte vara helt omöjligt... du skulle inte vilja lägga ut koden så att man kan få ett hum om hur du har löst "prototypen"...

Hur har du kopplat? Direkt från ngn av kopplingarna på fördelaren? Det är ju 12volt... hur löste du detta?

Jag har funderat på om det inte bara går att koppla ingången till ett av tändstiftskablarna på tändspolen direkt... sen sätta ngt/några motstånd för att få ner spänningen lite... som sagt är exalterad över att få reda på hur du har gjort/kopplat/kodat etc :)

Det är ju faktiskt bilar det handlar om så här är en bild på mitt motorrum... http://www.devinc.sytes.net/car/P9160013.JPG

//Rille
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26408
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Fördelaren ska du nog inte koppla något på. Där är det inte 12V Snarare i området kV. Vad du ska koppla in dig på är brytarna. Där är signalen 12V.
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Hehe... okej... brytarna sitter, funkar, ser ut?
Följa ledningen "tillbaka" från tändspolen antar jag?

//Rille
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26408
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Japp, sitter i allmänhet under fördelaren. Påverkas av samma axel. Om det är mekanisk tändning. Om det är elektronisk finns det inga brytare. Men det är samma signaler till tändspolen, så det är bara att gå på där.
Användarvisningsbild
Raceman
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 augusti 2003, 15:16:09

Inlägg av Raceman »

rickeboy skrev:Hehe... okej... brytarna sitter, funkar, ser ut?
Följa ledningen "tillbaka" från tändspolen antar jag?

//Rille
Kolla denna länk så ser du hur det fungerar med T-spole,brytare,
fördelare mm

http://ourworld.compuserve.com/homepage ... n/CDI.HTML
Användarvisningsbild
Vecna
Inlägg: 44
Blev medlem: 16 oktober 2003, 02:38:31
Ort: Östersund

Inlägg av Vecna »

rickeboy... det där du har är inte ett motorrum utan en motorstia. :lol:

För övrigt så vore det kul att börja hålla på med lite pic eller nått kanske. Har dock ingen susning om den världen. Vad kan vara lämpligt om man har MÅNGA år med SQL och C/C++ bakom sig, och vidare tycker Assembler är skittråkigt och tidsödande?
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Jag har fastnat för ATMEGA8 från Atmel.

Med 8K Flash, 1K Ram och 0.5K EEprom, 8 A/A-omvandlare, 3 PWM outputs, möjlighet till intern klockning med god precision, SPI-interface, UART, och 2-wire bus och upp till 23 I/O-portar. Allt detta till ett pris under hundralappen. Helt ok.

Sen kör man AVR Studio 4 för assembler och debugging/simulering. Eller om man som du tycker att assembler s*ger stock så kör man GCC för att koda i C istället. Båda är gratis.

På 8 K får man rum med förvånansvärt mycket C-kod.
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

vecna>> Hehe... tro mig du hade blivit förvånad över vad innehållet i mitt "motorrum" kan göra 8)

Mer effekt är på gång... kommer antagligen nästa vecka... förutsatt att min teori funkar that is... tänker dock inte berätta ngt om den förrän jag har testat... :wink:

//Rille
Användarvisningsbild
Raceman
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 augusti 2003, 15:16:09

Inlägg av Raceman »

Det där lät riktigt intresant rickeboy. Berätta mera. Är det en pic styrd "super turbo komperssor vatten förångare" tro. :D :D

Något jag kan ha användning för i Chevan kanske? :)
Jag har ett nästan tomt motorrum. :)
http://www.gavle.to/~tony.larsson/Klar2/image0.htm

Skulle behöva något lätt monterat då besiktningen inte gillar fler hästar
än jag redan har. :(

Äh Det var ju elektronik vi skulle snacka om. Förlåt.
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Hehe... okej jag kan väl berätta lite iaf... lite ledtrådar och faktum är att det är tänkt att det ska ge en "turbo effekt" fast utan det faktum att 1. Turbon inte ger så högt (knappt) tryck på låga varv, 2 det kommer i princip bara vara att vrida på en kran...

Och ja... det är MKT lätt monterat... tror jag... :doubt:
Som sagt det är under utveckling... jag ska försöka göra den "sista" detaljen i svarven imorrn nämligen... fårse hur det går dock... efter det ska jag kolla om min maskin ens reagerar på mer luft under tryck... om inte så skippar jag att men om jag ens annar en vis ökning i varvtal då jag testar så bygger jag vidare...

Kan väl tillägga att det inte är NGN elektronik what so ever involerad... sorry :roll:

Hmm... Raceman... det borde helt klart vara ngt för dig... förutsatt att du har en 300:a bars dyktub (ja, jag är dykare) samt en regulator lite slangar fantasi (med tanke på ditt val av bil samt den mängd hk har jag en känsla av att bristande fantasi inte kommer att vara ett problem) etc etc...

Återkommer efter testerna...

//Rille
Användarvisningsbild
Raceman
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 augusti 2003, 15:16:09

Inlägg av Raceman »

Det fungerar säkert bra på en insprutare men inte på min förgasare.
Då måste jag bygga in den eller skaffa en speciell förgsare som tål över tryck. :)

Hur många liter är det i tuben?.
Användarvisningsbild
Raceman
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 augusti 2003, 15:16:09

Inlägg av Raceman »

Finns det något bra program för att rita mitt schema?
Tex med färdiga dil kapslar mm

Här kommer koden.
Tack än en gång till egh01 och Mullemeck.

Kod: Markera allt

pulser var word 
frekvens var word 

led var porta.0   ' ändrar namnet på portq.0 
trisb.0 = 1         ' Gör portb.0 till input. Skall nog inte behövas då Count fixar det själv 
trisa.0 = 0         ' Gör porta.0 till output 
frekvens = 200  'Sätter frekens till 20
pulser = 0 

low led ; testa så att du verkligen ser att dioden och PIC:en fungerar 
pause 500 
high led 
pause 500 
low led 
pause 4000 
high led 

Loop: 
Count portb.0,1000,pulser ; räkna antal pulser under 1 sekund 
if pulser >= frekvens then 
low led    'Tänder LEDen som har katoden till porta.0 
else 
high led  'Släcker LEDen 
endif 

goto Loop 

end 
Skriv svar