Projekt: Digital synth

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Projekt: Digital synth

Inlägg av chille »

Har hållt på meckat väldigt (nä, vågar inte säga exakt, för då skäms jag:lol:) länge med en synth. Men nu i sommar verkar det som om den faktist börjar existera... i verkligheten och inte bara massa filer på datorn.

Egentligen är det väl inte en ren synth längre. Den kommer bestå av tre delar. En interfacedel som utgör själva interfacet mot användaren. En DSP-box som gör alla beräkningar. Och så en I/O-expansion som gör så att DSP-boxen får lite analoga in/utgångar och även digitala. Interfacedelen kommer vara helt modulär så man kan välja ut moduler efter behov och koppla in alla på en buss och sedan vidare till DSP-boxen. DSP-boxen kommer väl ha mellan 4-10GFLOP :)

Mer orkar jag inte skriva här för tillfället. Ni kan läsa en del på min websida som jag ska försöka hålla uppdaterad under projektets gång (åtminstånde de närmsta fem åren :lol:).

För tillfället sitter jag och exprimenterar och programerar, lusläser datablad, letar komponenter, caddar osv. Som det ser ut nu ska jag försöka beställa kretskort för en mixermodul, en nätdel, en effektmodul, ett midi-interface och några led-ringar så fort modulerna är klara. Räknar med att åtminstånde fått ihop något användbart innan sommaren är slut. Det är även på gång med en del olika beställningar, bland annat på motorfaders och rotationssensorer.

Slänger väl in en av de få bilder jag har... inte för att den är så mycket att komma med, men bättre än inget :)

Bild
(Känner du igne displayen cyr? :lol:)

Och tyvärr så tror jag inte jag kommer ge ut scheman... men det kan hända att jag ändrar mig i framtiden. Kanske att ni får lite samples på mjukvaran för PC:n... För den är nämligen planerad att vara fri
Senast redigerad av chille 26 juni 2005, 11:52:03, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Om man provar http://chille.se/ så fungerar det bättre.8)
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Hoppsan :lol:

Bra att iaf någon här kan stava mitt namn
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Ser att displayen kom fram och funkar :)

Hoppas vi få se mycket mer av det här projektet!

Hårdvaran påminner en del om ett av mina projekt, som legat på planeringsstadiet i flera år men aldrig kommit längre. Det skulle inte blir en synth utan en digital förförstärkare, men delarna är ungefär desamma. Förmodligen "bara" en eller två processorer dock :)

Har du tänkt bygga i moduler som kan bytas ut? T.ex. ha uttag för 4 IO-moduler som vardera kan ha antingen analogt, toslink, ADAT osv efter behov?
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Coolt projekt.. Kommer du spela på en vanlig klaviatur sen ?
Vad kommer du få för olika ljudvågor ut?
Användarvisningsbild
metanolic
Inlägg: 154
Blev medlem: 7 december 2004, 19:29:42
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av metanolic »

nästan lika avancerat som en sak jag byggde i högstadiet :lol:
http://negerboll.com/images/PICT1901.JPG
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

cyr:
Jo jag har funderat lite på det där. Först tänkte jag bara ha typ ADAT ut eller något annat digitalt interface och sen ändra format efter behov. Men som det ser ut nu kanske jag gör någon form av modul som kan bytas ut. Problemet är bara storleken på en modul. En 16 in/ut ADAT kanske blir några cm bred medans en 4 in/ut combo tele/xlr blir cirka 20cm bred. Vet fortfarande inte hur jag ska lösa det. För jag vill inte att I/O portarna ska få utgöra någon begränsning. :)

Fritzell:
Japp, den kommer ha ett antal MIDI-portar för styrning. Eventuellt någon USB eller nått liknande också. Alla tänkbara vågformer kommer man väl kunna få ut iaf. :)

metanolic:
Haha, klockren "synth"... är det MIDI-sladden som ligger där nere eller? :lol:


Och för er som inte förstått att det inte enbart är en synth (kanske har vart lite otydlig med det) så säger jag det nu. Det är inte enbart en synth. Den ska kunna göra det mesta när det gäller berabeta audio. Vill man ha en digital mixer så tar man ju bara ett schysst interface, några DSP-boxar och ett godtyckligt antal I/O-portar. 8-)

EDIT:
Senaste status.... motorfaders på gång! :D
Skriv svar