Rörförstärkare - Gitarr

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygga en rörförstärkare för instrument och sång.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

SKA NI BRÅKA HÄRINNE PÅ FORUMET FÅR NI GÅ UT! :vissla:

Jag tycker Überfuzz idé var rolig och att folk kommer med förslag är väl idén med hela forumet. Varifrån scheman kommer och kvaliteten på dem är av underordnad betydelse. Ibland hittar man frön som kan växa till något annat även om ursprunget är hur dåligt som helst :humm: och det allra mest perfekta schema lämnar en bara väldigt trött ibland. :sleepy:

Kort tycker jag Psynoises sågning var onödig och trist. Mindre sådant efterlyses. :humf:
gyj
Inlägg: 260
Blev medlem: 2 juli 2009, 20:04:07
Ort: Vallentuna 59°32'25,67" N/18° 5'17,15" E

Re: Bygga en rörförstärkare för instrument och sång.

Inlägg av gyj »

Instämmer till fullo.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Bygga en rörförstärkare för instrument och sång.

Inlägg av überfuzz »

OFF TOPIC
Huh, jag känner inte igen mig i bitchandet här. Vidare kan jag inte säga att jag bryr mig ifall något, lånat, snott etc och sedan postar det här så länge jag begriper vad de menar. (Det lånas friskt bland de stora märkena bland gitarrförstärkare. Tex Marshall startade sin verksamhet genom att klona en Fender Bassman 59.)



Soundbrigaden - Jag vet inte riktigt hur jag ska anpassa försteget till slutsteget, speciellt om jag kör med 2 6L6:or som du föreslog... Just nu är jag lite inne på att knycka, låna, sno hela designen från originalet till den senaste kretsen jag postade. I den sitter det 4 EL84:or.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygga en rörförstärkare för instrument och sång.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag är, ärligt sagt, usel på att designa förstärkeri (från grunden). Lite mer idéer dock, kanskle något som får hjärnsläppet att släppa. Kolla projekt som kallas Octal.... äsch minns inte... Plexi6V6, AX84, Octal Fatness m fl ....
http://www.ax84.com/
http://www.aronnelson.com/gallery/main. ... gH/amp/OF/ (Octal Fatness)
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Bygga en rörförstärkare för instrument och sång.

Inlägg av überfuzz »

Jag surfade runt lite i hopp om att hitta något bra hjälpmedel till designen av varje steg. Rätt vad det var hittade jag det här. Förstärkardesignerns våta dröm. Verktyget används i MatLab och gör så man slipper rita/räkna fram hur steget ska se ut.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bygga en rörförstärkare för instrument och sång.

Inlägg av MiaM »

Jag har tyvärr inga tips för vilka konstruktioner som är vettiga, men däremot tipsar jag om att det kan nog vara idé att behålla nuvarande konstruktion och bara riva bort det som faktiskt behöver ändras. Det är väl t.ex. troligt att kopplingarna till alla glödspänningar sitter bra som de gör, och likaså likriktning och glättning av anodspänning samt kopplingen från anodspänning till utgångstrafo och vidare till EL34-rörsocklarna är också troligen redan kopplade mer eller mindre som du vill ha det.

Om signalen är AC-kopplad (via kondensator) mellan de olika förstärkarstegen kan det kanske också vara en bra idé att göra ombyggnaden av slutsteget separat från ombyggnaden av försteget, för att få så lite delar som möjligt att leta bland om något behöver felsökas.

Om du bygger om slutsteget först kanske du till och med kan provköra det genom att mata in tillräckligt stark signal direkt på slutstegets ingång.

Om du har tänkt köra sång o.s.v. så kanske gitarrhögtalare inte är nån höjdare, men ett bra tips är nog att bara provköra med envägs/bredbandshögtalare och först när du är säker på att inget självsvänger provlyssna med tvåvägshögtalare. Det är rätt onödigt att bränna diskanter med en ohörbar 30kHz-ton som brölar på med ett par dussin watt...
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Bygga en rörförstärkare för instrument och sång.

Inlägg av überfuzz »

MiaM - Tack för tipsen! Jag kommer att slakta den, det är så jag jobbar. :badgrin: Kan du utveckla det där med oscillation och hur man upptäcker det?

Nu under eftermiddagen hittade jag LTSpice. Det är ett freeware som kan simulera kretsar. Det stora för mig är att man kan mata in signaler och dels se en grafisk presentation av dem vidare kan man mata in en ljudfil och höra vad som händer med den. Det här är framför allt bra för mig när jag ska justera eq:n.

Här är en skärmdump av det jag gjort hittills.
AmpTest.gif
Jag återkommer med mer under vägs.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Bygga en rörförstärkare för instrument och sång.

Inlägg av Perkla »

Tycker denna tråden är rätt intressant faktiskt.. men inte så roligt att folk ska vara ovänner.. :(

Hur som helst, det här med tex gitarrförstärkare är ju intressant, det finns tex kit man kan köpa har jag för mig som är nästan en exakt clon av Marshall JCM 800 fast med lägre watt än dom 50 och 100 watt modellerna som Marshall har.. men att bygga en helt själv på egenhändigt plockade komponenter skulle ju vara hur intressant som helst.. :D En rör stärkare alltså, behöver inte vara många watt men 5-20 skulle nog räcka eftersom äkta rör watt ofta låter mycket mycket mer än transistor watt.

Den stärkaren som TS har funderat på verkar ju rätt cool... gäller bara att veta exakt vilka komponenter man ska ha osv för att få till allt på bästa sätt.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Bygga en rörförstärkare för instrument och sång.

Inlägg av überfuzz »

Nu har jag fått ihop kretsen till förstärkaren, i grova drag. Dvs försteg och slutsteg verkar skapligt stabila. Programmet jag använder för modelleringen har inga transformatorer inlagda så man för pilla med spolar och koppla ihop dem. Den delen är garanterat fel då jag inte vet exakt hur min ut-transformator är specad. Kollade hur en person gjort när han modellerade en bassman 59 i samma program.

Nästa grej är att se om jag kan få in ett fjäderreverb jag har liggande här hemma.

Just det. En sak jag är lite osäker på. Jag har anpassat förstärkaren så att den ska klara en insignal på ca: +-50 till 60 mV. Verkar det vettigt? Tyvärr har jag inte möjlighet att mäta på något instrument här hemma. :-/

Återkommer med mer info när jag funderat och räknat lite på reverb-tanken, eventuellt ritat in den.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
benpalm
Inlägg: 37
Blev medlem: 17 januari 2011, 03:27:41
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Bygga en rörförstärkare för instrument och sång.

Inlägg av benpalm »

Bara lite kort ur minnet... ska du plugga in en gitarr så bör nog R1 var på 1 M. Gitarr-mickar är
rätt högohmiga. Sen brukar man ha ett seriemotstånd på gallret på röret (U1). Har för mig
att det är för att inte strökapacitansen (Millerkapacitans?) i röret ska påverka signalen?
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Bygga en rörförstärkare för instrument och sång.

Inlägg av überfuzz »

Hej, jag justerade upp R1 till 100k och fick ner känsligheten. Nu skriver du att den ska upp en tiopotens till. Hmm..? Efter jag läst ditt inlägg läste jag om gallermotstånd, intressant. Jag smackar dit ett motstånd. Tack för upplysningen!

Edit, läste lite om R1 på en sida. Precis som du säger 1M verkar vara standard.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Bygga en rörförstärkare för instrument och sång.

Inlägg av überfuzz »

Projektet har legat på sparlåga ett tag. Nu för någon dag sedan tittade jag lite på det igen.

De stora grejerna är att jag bytt till en Fender-aktig EQ och lagt till variabel negativ återkoppling. Dessutom har jag rensat lite bland komponenter som inte var helt nödvändiga. Någon kopplings kondensator har förstorats för att bas-responsen var lite klen.

Kommentera gärna, (spänningsdelaren, V1000 och V1001, i ingången är till för att det ska gå att simulera med wav-filer).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygga en rörförstärkare för instrument och sång.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vaffö inte TVÅ 6L6 istället?
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Bygga en rörförstärkare för instrument och sång.

Inlägg av überfuzz »

Transformatorn jag tänkte använda har inte jos så det räcker. Den ligger på 260 - 260 Vac.

Varför denna vurm för 6L6:or? :humm:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygga en rörförstärkare för instrument och sång.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tja ... bra rör helt enkelt.

Jag fick hem ett par trafar på 5K/5W och funderade på 829 men inser att det blir för bra. Kollar om jag kan sno ihop något med 832.
Skriv svar