Styrbart kamerastativ

Berätta om dina pågående projekt.
Chrille
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 september 2003, 23:54:12
Ort: Torekov
Kontakt:

Styrbart kamerastativ

Inlägg av Chrille »

Har pillat ganska länge med detta bygge nu men det har börjat arta sig dom senaste veckorna så jag tänkte lägga upp lite bilder på det här. Det är ett kamerahus i aluminium med inbyggd värmare och fläkt. I kamerahuset sitter det en Axis 2120 nätverkskamera med en Computar zoomlins. Kamerahuset och linsen går att styra med var sin joystick. Tanken är att med tiden även kunna styra hela bygget på distans över nätet.

Det går att styra kameran hyfsat nu men den går lite väl ryckigt och ibland får den fnatt och börjar veva fram och tillbaka helt vilt så jag ska putsa en del på programmen innan allt är klart.


Kameran med linsen monterad.
Bild

Styrkortet som sitter i själva kamerastativet. Tar emot styrsignalerna och styr även dom två stegmotorerna och linsen. Stegmotordrivarna är uppbyggda med L297 & L298 kretsarna.
Bild

Undersidan av samma kort, jag tänkte fel på en kontakt där av sladdarna och smältlimmet. :(
Bild

En av dom två stegmotorerna med den tillhörande växellådan.
Bild

Kortet som sitter i kontrollenheten.
Bild

Kontrollenheten med dom två joystickarna.
Bild

Hela bygget ihopmonterat. Ska klämma dit en kåpa över det hela lite senare när allt fungerar som det är tänkt.
Bild
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Hah, schysst bygge :)

Men är det inte lite småpilligt att navigera med kameran då den inte sitter i mitten när man roterar den kring ena axeln?
Chrille
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 september 2003, 23:54:12
Ort: Torekov
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Nej det är inte så farligt där emot så är inte tyngdpunkten riktigt i mitten på den axeln som går ut till själva kameran vilket gör att den går lite ryckigare när man försöker rikta kameran att titta högra upp men det ska jag fixa med hjälp av en hållare som går att ändra lite i höjdled.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Snyggt...

Ska du spionera på grannarna? :)
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Ja det är ju helt klart ballt att kunna övervaka & styra saker över internet i realtid!.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Coolt.. Snygga kretskort. Hur mycket zoom är det? :)
Johan.o
EF Sponsor
Inlägg: 2386
Blev medlem: 18 juni 2003, 01:08:50
Ort: Jönköping

Inlägg av Johan.o »

Häftigt. Vad ska det användas till ?
Chrille
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 september 2003, 23:54:12
Ort: Torekov
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Tackar, det är 21X optisk zoom så det går utmärkt att spionera på grannarna om man vill det. :vissla:

Vet inte riktigt om jag har något speciellt användningsområde för den, blev bara en rolig pryl att bygga. Får se om jag vågar montera upp den på utsidan av huset, grannarna kanske blir purkna för den är inte direkt diskret.
Bengan
Inlägg: 154
Blev medlem: 28 augusti 2004, 17:54:04
Ort: Mölndal

Inlägg av Bengan »

Chrille skrev:Tackar, det är 21X optisk zoom så det går utmärkt att spionera på grannarna om man vill det. :vissla:

Vet inte riktigt om jag har något speciellt användningsområde för den, blev bara en rolig pryl att bygga. Får se om jag vågar montera upp den på utsidan av huset, grannarna kanske blir purkna för den är inte direkt diskret.
Vad är det för brännvidd?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det där med brännvidd är lite knasigt när det gäller kameror och objektiv tillsammans med bildsensorer. Eftersom sensorn inte är 35mm som en vanlig filmrulle, blir det ju så att t.ex 105mm inte är samma sak på en analog som på en digital kamera. Är väl bättre att ange vinkeln på "synfältet" tycker jag...
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Om din kamera är IR-känslig, så är det ju obligatoriskt att komplettera montaget med en FET IR-strålkastare! :twisted:
Bengan
Inlägg: 154
Blev medlem: 28 augusti 2004, 17:54:04
Ort: Mölndal

Inlägg av Bengan »

MadModder skrev:Det där med brännvidd är lite knasigt när det gäller kameror och objektiv tillsammans med bildsensorer. Eftersom sensorn inte är 35mm som en vanlig filmrulle, blir det ju så att t.ex 105mm inte är samma sak på en analog som på en digital kamera. Är väl bättre att ange vinkeln på "synfältet" tycker jag...
Det du säger är visserligen sant, men jag är så inkörd på brännvidder att det är lite lättare att relatera till än vinkeln men då är ju jag också en av bakåtsträvarna som använder analoga kameror, byter till digitalt när jag har råd med fullformatssensorer :shock:
Användarvisningsbild
Groover
Inlägg: 483
Blev medlem: 31 december 2004, 16:50:18
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Groover »

Var fick du tag på den där linsen? Har letat efter sådan men de är riktigt dyra där jag hittat dom.
Chrille
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 september 2003, 23:54:12
Ort: Torekov
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Bengan skrev:Vad är det för brännvidd?
Vet inte riktigt vad brännvidden är men jag har ett databladför linsen som du kan få kolla på.



Har testat lite med IR men kameran verkar inte vara så himla känslig för IR. Jag får kanske sätta dit en annan kamera som är mer känslig för jag har lagt in ett relä på kretskortet just för att kunna ha möjlighet till att styra någon form av belysning.


Linsen köpte jag på Ebay sprillans ny för runt 400 kr om jag inte minns helt fel.
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

De flesta kameror (CCD) har ett filter som plockar bort IR-ljus. Många kameror kan man plocka sönder och skicka filtret åt h*vette för at få väldigt bra mörkerseende :)

Problemet med att göra så är att det blir väldigt ljust sen när man filmar vanligt.
Skriv svar