Styrbart kamerastativ

Berätta om dina pågående projekt.
Chrille
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 september 2003, 23:54:12
Ort: Torekov
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Verkar inte vara något filter på Axis 2120 för när jag skruvar bort linsen så sitter själva bildsensorn eller vad man ska kalla det direkt där utan något framför som går att pilla bort.
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Usch då. Då kan du ju utesluta mörkerseende. :-x
Användarvisningsbild
Dekor
Inlägg: 272
Blev medlem: 1 januari 2005, 23:54:18

Inlägg av Dekor »

Nice bygge!
Vet inte riktigt men en kamera snurra är en grej som man (jallfall jag) alltid velat ha ändå sen man fick första webcamen (6år sen)
Kanske man kommer till skott nu när man fått sig en kamera....

Bild
Bild


Fick den av pappa när hans jobb bytte ut sina....
Användarvisningsbild
Groover
Inlägg: 483
Blev medlem: 31 december 2004, 16:50:18
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Groover »

Bengan skrev:
MadModder skrev:Det där med brännvidd är lite knasigt när det gäller kameror och objektiv tillsammans med bildsensorer. Eftersom sensorn inte är 35mm som en vanlig filmrulle, blir det ju så att t.ex 105mm inte är samma sak på en analog som på en digital kamera. Är väl bättre att ange vinkeln på "synfältet" tycker jag...
Det du säger är visserligen sant, men jag är så inkörd på brännvidder att det är lite lättare att relatera till än vinkeln men då är ju jag också en av bakåtsträvarna som använder analoga kameror, byter till digitalt när jag har råd med fullformatssensorer :shock:
Kan du förklara hur det här med brännvid funkar? Fattar noll när man läser datablad på olika linser. T.ex. 10.8 till 108mm 10x zoom? Och varför finns det då 5.4 till 54mm. Borde vara samma sak?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Inlägg av arvidb »

Jag har aldrig fattat det där med brännvidd, f/X o.s.v. jag heller, så om någon lyckas förklara det på ett begripligt sätt så blir jag glad! :)

Arvid
Bengan
Inlägg: 154
Blev medlem: 28 augusti 2004, 17:54:04
Ort: Mölndal

Inlägg av Bengan »

Groover skrev:Kan du förklara hur det här med brännvid funkar? Fattar noll när man läser datablad på olika linser. T.ex. 10.8 till 108mm 10x zoom? Och varför finns det då 5.4 till 54mm. Borde vara samma sak?
10x zoom innebär bara att den största brännvidden är tio gånger större än den minsta och säger därmed ingenting om förstoringsgraden, bara omfånget. En 108mm glugg har halva bildvinkeln av en 54mm och ger därmed halva bildutsnittet jämfört med 54mm, tänk dig en vanlig 10x15cm-förstoring tagen med 54mm och ta en fjärdedel av ytan, så mycket kan du få in på filmen(eller sensorn) med 108mm.

arvidb

Bländartalet (f/2.8 osv) anger hur ljusstarkt objektivet är. En stor bländare som släpper in mycket ljus har ett litet tal. På En tumregel för soliga dagar säger f/16 och en slutartid på 1/(filmens känslighet)s, vill man ha snabbare slutartid för att exempelvis frysa rörelser så behöver du öppna bländaren för att filmen ska bli rätt exponerad och ett bländarsteg motsvarar en fördubbling av ljusinsläppet. Större bländare ger också kortare skärpedjup

Säg att vi har en film med känslighet på 50ASA på en solig dag och tänkte fotografera stillasittande fåglar, sunny sixteen rule säger f/16 och 1/60s(1/50s finns inte), f/16 i bländare innebär att skärpedjupet är väldigt stort och eftersom det är en fågel vi tänkte fotografera så vill vi att fågeln ska isoleras ifrån bakgrunden så att bara fågeln är skarp och bakgrunden suddig, då måste vi öka bländarstorleken, säg att vi vill ha f/5.6 i bländare, då måste vi minska slutartiden så att inte filmen blir överexponerad. f/5.6 är tre steg större än f/16 och då måste vi minska slutartiden med tre steg till 1/250s.

Hoppas jag inte har skruvat till det ännu mer för er! :wink:
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

Bra skrivet!

*Gammal analogfotograf*
Skriv svar