Kyla kylbox

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Kyla kylbox

Inlägg av 13th.Marine »

Sitter här på DH och avnjuter... mjeee mer dricker... inte fullt så kall läsk längre och tänker "fan vad kess med kylväska!, blir ju ljummet efter 20h"
Så nu är planen att bygga kylning till lådan med hjälp av batterier och peltierelement.
Vad tror folk om detta? är detta genomförbart?
Samt hur "starkt" element bör man välja?
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jo det är nog möjligt om du ser till att sätta den varma sidan utåt med ett rejält kylelement och en fläkt. Jag tror vanliga kylboxar använder just en peltier. Har en i garaget, kan leta upp den och kolla om det står något om effekt lite senare.
vikingen
EF Sponsor
Inlägg: 167
Blev medlem: 5 februari 2004, 15:39:43
Ort: Orust

Inlägg av vikingen »

Jag tänkte bygga ett kylskåp men en peltier, köpte en på 90w till det men det har inte kommit längre än så.
Men jag har funderingar på att bygga om en vanlig kylbox så man kan ha den i bilen eller kanske tom så man kan sätta in ett batteri, problemet är ju att den blir väldigt tung då.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Inlägg av 13th.Marine »

Va? ska man ha den varma sidan utåt? =S fan osså ^^
Gör det så vore jag tacksam =) Misstänker dock att jag nog får köra den på en 12V väggvårta =(
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17200
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Frågan är om en väggvårta kommer orka...
Det lär ju behövas en 10-12A på 12 V...
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Så här är ännu coolare =)
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Haha, den där var klockren. En sån skulle an bygga nu när det är sommar :) perfekt att ha på lanen annars.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17200
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Hmm borde inte han få rejäla spänningsfall om han matar 10A genom en Cat5 kabel? även om han använder mer än bara ett par?
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> AndLi

Jo, det tycker jag med. Men det verkar funka ändå. Han har gott om ful-lösningar. Hur stort spänningsfall är där inte över R6-batteriernas interna resistans? Och över den lilla putte-switchen han har för att byta mellan batteridrift och "TP"-drift.
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

De kyler rätt bra iaf.

För er med bra minne så snickrade jag en båtkyl till förra sommaren, det finns en tråd om det här. Den är med en 90 watt peltier. Kylen funkar bra även om jag har ett rejält spänningsfall. En 10w/12volt lampa som sitter på samma kabel lyser betydligt svagare om jag slår på kylen. Dock så håller det ändå kylskåpstemperatur. Om jag kör motorn i båten så får jag efter någon timme ett rejält isblock på den alu-platta som sitter under peltiern.
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Rejält spänningsfall i cat5? Har ni inte hört talas om PoE?
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Brukar man dra 10 A via PoE?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26165
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

PoE kör med 48V för att strömmen inte ska bli så hög att spänningsfall är ett problem. Här kör han knappast 48V.....fast han mätar ju tempen på kylskivan, inte ölen. Den har så dålig termisk kontakt att det nog kan kvitta med extrabatterierna. Vad jag förvånas över är att det inte är någon isolering runt glaset, med sånt samt kylning i bottnen hade det varit intressant.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Precis, det borde vara ett speciellt glas där botten är modifierad så att någon sorts kylfläns är i direkt kontakt med vätskan, istället för att isolera med glas.
Skriv svar