FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Berätta om dina pågående projekt.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av X-IL »

Om den tappar steg så beror det på att det går för tungt eller är elektriskt glapp. Så endera att se till Z går lättare eller ställa ner acc/hastighet.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av FormerMazda »

Känner ingen större skillnad i motstånd mellan Z och X-Y. Alltså, jag kan med fingerkraft snurra på skruven.
Men säg att man gör ett program som bara kör Z mellan 0 och 10mm ett tjugotal gånger, då borde man kunna mäta hur mycket den sjunkit och sen testa sig fram till när den blir stabil.
Men att minska acc/hastighet är enda lösningen då?
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av X-IL »

Det finns många lösningar... starkare motor/drivare är en lösning också. Men om du inte vill köpa/meka så är det väl inte så mycket annat nej. Kolla att din strömbegränsning står på max av vad du kan ha till dina motorer.

Vad har du för hastigheter och acceleration på de olika axlarna nu? Det borde gå ungefär "jämntungt" mellan bordet och Z tycker jag.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av tecno »

Menar du att du för hand har lika 'lätt' uppåt också som neråt? Kan ju vara så att du har för klen motor/för hög stigning som gör att det går lätt neråt men tungt uppåt.
Att mäta flertalet ner/upp rörelser är rätt väg att gå för att hitta rätt inställning för fart/acceleration. Om din Z är för tung så har du ett par sätt att lösa detta.
Motvikt alt större kralligare motor.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av FormerMazda »

Kan nog inte avgöra om det är lika lätt. Det är snurrbart med fingrarna, men där stannar känsligheten hos mig. :wink:

När jag tänker efter så har jag inte switchat nåt på min drivkort, och per default så är det 75% av max ström. Ska kanske prova det först, det är ju lättast.
Motvikt, borde gå med fjäder annars? Enklare att bygga in..

Kör följande:
120 steps per mm
500mm/min velocity
40mm/sek acceleration
Motorerna är NEMA 23, körs på 24V.
Spagget specat 20A, inga grova kablar dock, uppskattat 30cm långa 0,5mm2 mellan spagg och drivkort. Motorerna kör jag med de som sitter på motorerna.
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av bearing »

Blev modden av drivkortet rätt?
Går motorerna för alla axlar mjukt?
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av X-IL »

Ja det var ju inga enorma hastigheter alls. 120steg/mm? Får inte till det i mitt huvud, vad har du egentligen för mikrosteg inställda? Och vad har du för skruv på Z?
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av FormerMazda »

Får kolla mikrostegens inställning i eftermiddag. Även det switchas ju på kortet.
Skruven är medföljande från POS, standard M8(?)

Tycker att alla motorer går mjukt, jämt och fint. Möjligtvis att den till bordet låter som han hackar nån gång ibland. Alltså ett enstaka hack bland 1000-tals.
Modden fungerar, men jag har inte kortat av kablarna, så jag garanterar inte att alla pulser klarar sig, men det hörs väl rätt tydligt om han missar pulser?
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av X-IL »

Om du har M8 och halvsteg så blir det ju 320steg/mm. Om du nu råkar ha kortet confat för helsteg så kommer du att köra dubbelt så fort och dessutom få en ryckig gång samt ett 2X skalfel. Jag tror nog att du ska labba lite med kortets inställningar. Håll dig till 1/2 eller 1/4 steg, det bör räcka, och sen ställ maxströmmen till märkströmmen på motorerna.

Missade steg kan ofta höras tydligt och brukar leda till katastrof. Jag har oftast fått det under acceleration, och då stallar motorn helt enkelt och man är nån helt annan stans än vad man tror.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av FormerMazda »

Om man har ännu mindre steg? Typ 1/16? Kan man ha det? :D Har en känsla av att det är nåt sånt..

Många bra svar nu, blir en ordentlig undersökning och mätning i eftermiddag!
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av X-IL »

Ja visst kan du ha ännu mindre steg, har du 1/16 inställt så ska väl en millimeter bli så mycket som 2560steg. Tvivlar starkt på att du har det inställt, du skulle ha märkt fel i en skalfaktor 8 tror jag :)

EDIT: Och dessutom ska det nog ga bra tungt för att du ska tappa steg i den hastigheten om du nu överhuvudtaget kan röra Z, vilket du kan.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av FormerMazda »

Kollade mina switchar på drivkortet, och enligt manualen är det inställt som följer:
Half-step (Full, half, 1/8, 1/16)
Buffer set FAST (fast, 25%, 50%, slow)
Current 75% (100%, 75%, 50%, 25%)

Det är 3,5A drivare, och vid 75% borde det innebära max 2,6A.

Motorerna är märkta med: 54BYGH56-401A Länk till data
Märkta med 1,8° per steg, och rated current 2,8A.

Inte hunnit med något test ikväll dock, jobbar än och sambon sover, så det blir bara denna lilla faktainsamling först.

Ska väl börja med att ställa upp currentlimit till 100%, samt ändra till 1/8step? Synpunkter?
jumbo555
Inlägg: 44
Blev medlem: 8 januari 2010, 10:03:05
Ort: Easthammar

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av jumbo555 »

Hej
Jag har ett likadant breakoutkort som du och hade samma problem, Y-axeln tappade steg intermittent.

Efter MYCKET felsökande så skiftade jag x och y motorerna och vips så tappade X-axeln steg....

Lösningen blev att använda den 4:e kanalen (A isf Y) på breakoutkortet och allt fungerade perfekt.

Jag har inte felsökt något på kortet, eftersom jag inte behöver den fjärde axeln och man bara ändrar "port/pinnr" i Mach3
så fungerar det som om inget hade hänt.

/Peter
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av FormerMazda »

Spännande! Eller ja, mest tråkigt om det är så, men det ska jag ha i åtanke!
Kanske rent av som första test, det är ju inte så svårt att testa..
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av X-IL »

Ja det är ju bara att testa. Annars byter du plats på X och Z till exempel, flyttar felet så är det nog kortet, stannar felet är det nog mekaniken eller, mindre troligt, ett elglapp som gör att den tappar steg ibland. Men då borde det rimligen vara hyfssat symmetriskt och ibland skulle Z ligga för högt istället.
Skriv svar