FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Berätta om dina pågående projekt.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av X-IL »

Det verkar rätt räknat ja. Men gå åtminstone till halvsteg. Helsteg har större problem med resonanser har det skrivits tidigare i alla fall.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av FormerMazda »

4 pulser per steg låter väl bra då. Och egentligen duger väl 2pulser per steg också.
På 2 pulser/steg har jag ju en teoretisk upplösning på 0,003125 mm.
Tvivlar på att min fräs klarar den toleransen ändå liksom.

Jag har ett 24v spagg. Vad skulle jag tjäna på att gå upp i spänning? Har läst att högre spänning kan vara att föredra generellt?
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av labmaster »

Det bästa du kan göra för att verifiera om du räknat rätt är att klistra på ett papper på fräsbordet och göra två streck i vardera riktningen X och Y med exakt 100 mm mellan strecken i respektive riktning. Därefter ställer du fräsen vid ena strecket och nollar rubricerad axel. Kör sedan fräsen med G1 X100 F100 och kontrollerea att du hamnar vid nästa streck. Gör samma sak för Y men använd G1 Y100 F100. Hamnar inte fräen på strecken har du räknat fel.

När du gjort denna grova inställning är det dags för finliret. För detta behöver du en mikrometer eller en indikatorklocka. När du kalibrerar axlarna är det viktigt att du hela tiden kör åt ett håll. Med detta menar jag att om du mäter från vänster till höger skall du köra axeln förbi första koordnaten exempelvis X0 och sedan köra axeln mot höger till X0. På detta sätt filtrerar du bort vändglappet som finns i axlarna vid mätningen.

1) Kör
G0 X-3
G1 X0 F100

2) Mät från lämplig fast punkt med mikrometer att du är vid X0

3) Kör
G1 X100 F100
4) Mät från lämplig fast punkt med mikrometer att du är vid X100
5) Vid behov stoppa in kalibreringsvärden i styrsystemet
6) Kör om samma procedur från 1)

När du kalibrerat axlarna med ovanstående procedur skall du mäta fram vändglappet. Men detta kan du fundera på senare efter du genomfört insjusteringen av axelförflyttningarna i X,Y och Z.

By the way, läs manualen för styrsystemet. Där står nog hur du kalkylerar fram rätt inställningar innen du sätter igång att mäta.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av FormerMazda »

Jag har fått en liten nytändning med fräsen nu när den går så fint med de nya drivarna!
Och egentligen skulle jag börja på att fintrimma detta med pulser/mm osv. Men självklart har jag lekt lite också, testat att fräsa och rita lite med den, och jag har nu insett att det kanske är lika bra att fixa ändlägesbrytare. Det är ju rätt lätt att köra i väggen om man inte är försiktig.

Jag har bestämt mig för att alla ändlägesbrytare samt nödstopp får gå på samma port och kopplade NC. Sen vill jag ha separata home-brytare.

Alla brytare är nu monterade fysiskt på maskinen. Skillnaden mellan home och limit är max 5mm. Och limit är runt 5mm från verkligt stopp.

Bilder såklart! Det mesta är faktiskt superlimmat. Håller mycket bättre än jag trodde. Fick erfara det vid en felmontering. Det går åt verktyg för att bända loss dom!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11291
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av Klas-Kenny »

När man väl börjat lära sig lite behöver man knappt ändlägesbrytarna längre. I alla fall inte på en så liten maskin där inget går sönder av att köra i ett ändläge.
Jag har inte haft mina inkopplade sen jag vet inte när, och har aldrig kört i några ändlägen av misstag.

Det enda jag saknar är för automatisk homeing, men men.

Nödstopp där emot är väldigt bra! :P
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av FormerMazda »

28 november 2011 - Jag började bygga fräsen. Initialt med kina-driver vilket gick sådär. Bytte till bättre drivers och fick den att funka.
22 augusti 2013 - Sålde jag fräsen till Sijoh, jag använde den helt enkelt inte.
17 mars 2021 - Råkade jag visst köpa tillbaka den av Sijoh igen. :D

Så nu står den här i min ägo igen, har redan testat att koppla ihop den och redan skickat mitt första "jobb" till den. Nostalgin är enorm!
Och CNC USB verkar ju vara ett rätt bra program! Det baserar jag på att det lilla jag testat så gör det ju vad jag vill, och det är huvudsaken för mig.

Min tanke är att först helt enkelt bara snygga till kabeldragning, kanske flytta om all elektronik till en låda som jag bygger under maskinen, ska suga på den lite.
Sen koppla in allt till styrningen med hom/limit med mera. Kanske skaffa en såndär verktygsnollare. Kanske skaffa en "riktig" spindel till den också.

Det finns en risk att den kan komma till nytta i snickeriet, så när jag är klar med den så ska jag testa att få ut lite riktiga jobb på den, det verkar rätt enkelt i USB CNC att importera jobb via bild, vilket kan räcka för mig.

Så häng med! Det kommer mera! :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Sijoh
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 februari 2014, 09:48:10
Ort: Aneby

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av Sijoh »

Ska bli kul att få se vad det blir av den. Bygga en ny elektroniklåda kan nog vara en god sysselsättning...

CNCUSB har funkat riktigt bra, och ju mer jag kikar runt för en ersättare till den burken ju mer inser jag hur mycket jag gillade det interfacet.

Sen är det så skönt att slippa hålla nåt gammalt lik till dator vid liv bara för att det har en parallellport. Med USB kan man ha ett fullt uppdaterat system som man faktiskt vågar ha uppkopplat mot omvärlden...
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av FormerMazda »

Satt och lekte med maskinen hela kvällen igår, och började även kika på hur den var inställd, för nåt kändes lite off i skalan på jobbet och resultatet.
Det visade sig att den configfil som Sijoh kört med inte alls funkade längre, vad som knasat med den vet nog inte CNCUSB själv ens..
Vi kom fram till att skitsamma, det är inte så svårt att confa det rätt ändå, och med data från den här tråden hade jag snart confat upp maskinen rätt igen och fått fart på motorerna.
Lite osjyst metod kanske, men i princip så ökade jag bara farten tills den stallade, sen la jag mig strax under det. :)
Det är egentligen tillräckligt som det är, men kan jag köra snabbare på högre spänning?

Vidare så ville jag få till alla switchar och nödstopp mm. Började kika på detta och insåg att USBCNC-kortet konverterar ju USB - parallell i princip, sedan sitter det parallell till ett breakoutboard på maskinen.
Det sistnämnda är en smula överflödigt då allt lika gärna kan anslutas direkt till USBCNC-kortet. Tror jag kommer bygga om det så, samtidigt som lådan Sijoh byggt till CNCUSB-kortet är så himla välbyggd så det motar lite. Men men.

Kabeldragning ska iallafall snyggas till enormt, kanske även få en tanke om signalitegritet. Inte för att det är ett problem idag, men varför inte.

Jo, jag byggde en 24V - 12V - 5V adapter också, denna används än, men 12V har dött helt, och 5V ger bara 3,1V idag. Så den ska ju bytas. :D
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av FormerMazda »

Har en konversation pågående i bakgrunden med Sijoh, och där kom det fram att han haft en arduino som en DRO ansluten via I2C (om jag fattade rätt).
Det kan man säga blev ett måste för mig. :D

Så nu beställde jag en knippe 7-segments displayer:
https://cdon.se/bygg-verktyg/8-siffror- ... nfirmation
Jag har ju 4x20 LCDer, men hallå, mycket snyggare med LED till en DRO ju!

Sen åkte det med några step-down, bara för dom var snygga. Behöver ju 5V och 12V på fräsen:
https://cdon.se/bygg-verktyg/justerbar- ... nfirmation
Eller ja, snygga och snygga, dom har ju en display. :)
Gimbal
Inlägg: 7872
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av Gimbal »

FormerMazda skrev: 18 juni 2012, 08:09:55 Jag har fått en liten nytändning med fräsen nu när den går så fint med de nya drivarna!
Och egentligen skulle jag börja på att fintrimma detta med pulser/mm osv. Men självklart har jag lekt lite också, testat att fräsa och rita lite med den, och jag har nu insett att det kanske är lika bra att fixa ändlägesbrytare. Det är ju rätt lätt att köra i väggen om man inte är försiktig.
Du kan även ställa in mjukvaruändlägen i Mach3, machine coordinates eller något sådant. Lite meckigt att få till men fungerar bra så länge man inte råkar tappa steg för då blir det ju fel så klart.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av FormerMazda »

Nu kör jag USB-CNC, men detta finns där också har jag sett.
Switchar för ändlägen finns redan monterat, så dessa kommer användas oavsett, men varför inte hängsle och livrem kanske? Softlimit 2mm innan brytaren? :)
Gimbal
Inlägg: 7872
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av Gimbal »

Japp, både ock är förstås det allra bästa.
Sijoh
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 februari 2014, 09:48:10
Ort: Aneby

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av Sijoh »

Jag hade tänkt använda en kontroller till flera maskiner, därför byggde jag en så ambitiös låda... Jag är helt inne på din tanke att ha allt direkt till kortet utan BOBet, då slipper man nog även att axlarna vandrar om matningen till kontrollern är av. Och ojoj på matningarna där, bara ren tur allt funkat ändå...

Soft limits ser jag som första skyddet mot en krasch, och ändlägesbrytarna har man för att minimera skadan när man lik förbannat kraschar ändå.
IMG_1082.JPG
Jag körde inte I2C, utan bara ren UART ut och visade på en LCD. Köra I2C är nog lite häftigare, särskilt i kombo med LED-displayer, skulle jag vilja hävda. Här är såsen jag använde (och innan ni dömer ut den vill jag bara påminna om att jag jobbar som grovmek, och jag vet att delay() är en hemsk grej att använda :wink: ).

Kod: Markera allt

//Program for reading UART output on CNCUSB Mk2/4, displaying axis positions on a 16x2 LCD display. 4 axes, no displaying of RPM. 

#include <LiquidCrystal.h>
LiquidCrystal lcd(12, 11, 5, 4, 3, 2);                          

//Machine variables
//Keeping the constants inside loop as few as possible

int nrAxis = 4;                                                 //Number of axes to display 1 = X, 2 = XY, 3 = XYZ, 4 = XYZA
float Xpos = 0;                                                 //Stored position of X in units
float Ypos = 0;                                                 //Stored position of Y in units
float Zpos = 0;                                                 //Stored position of Z in units
float Apos = 0;                                                 //Stored position of A in units
float Xspu = 10.00;                                             //Steps per unit for X
float Yspu = 10.00;                                             //Steps per unit for Y
float Zspu = 10.00;                                             //Steps per unit for Z
float Aspu = 10.00;                                             //Steps per unit for A

//Data transfer from CNCUSB, 6 bytes total, 8N1)
byte rxData = 0;                                                //Data header, first byte of transmisson from CNCUSB, 31 = position, 21 = Setup data (not read)
byte recAxis = 0;                                               //Received axis, second byte of transmission from CNCUSB, 1 = X, 2 = Y, 3 = Z, 4 = A
byte recData[4] = {0, 0, 0, 0};                                 //Array for receiving position data from CNCUSB, 4 bytes, byte 3-6 in transmission (6 total) 
long recPos;                                                    //Received position from CNCUSB in steps, refined from recData[]
int uartDelay = 2;                                              //Delay between reading bytes in UART transmission from CNCUSB, adjust as low as it gets without corrupting data


void setup(){
    Serial.begin(9600);                                         //Optocoupler used in serial circuit between CNCUSB and Arduino not for fast switching, can't handle more than 9600bps. 
    lcd.begin(16, 2);                                           //Uses a kinda too small LCD for presenting positions
    }

void loop(){

//Receiving data from CNCUSB, 6 bytes total. Header, Axis, 4x Position bytes. Position bytes 1-4 should be stored and read as 4-1 (bytes not reversed internally, just the order of bytes)

    if (Serial.available() > 0 ) {                              //Receive byte and look for 31 header
        rxData = Serial.read();
        if (rxData == 31) {
          
        delay(uartDelay);                                       //Receive second byte, store as axis number, 1 = X, 2 = Y, 3 = Z, 4 = A
        (Serial.available() > 0 ) ;
        recAxis = Serial.read(); 
        
        delay(uartDelay);                                       //Receive first byte of position data, store in first position in array. LSB
        (Serial.available() > 0);
        recData[0] = Serial.read();
        
        delay(uartDelay);                                       //Receive second byte of position data, store in second position in array
        (Serial.available() > 0);
        recData[1] = Serial.read();
        
        delay(uartDelay);                                       //Receive third byte of position data, store in third position in array
        (Serial.available() > 0);
        recData[2] = Serial.read();
        
        delay(uartDelay);                                       //Receive fourth byte of position data, store in fourth position in array. MSB
        (Serial.available() > 0);
        recData[3] = Serial.read();
      }
    }

//Sorting data in recData[] array to received position
    
    recPos = (long)recData[3]<<24 | (long)recData[2]<<16 | (long)recData[1]<<8 | (long)recData[0];      //Byte array sorted, bitshifted and OR combined into one long int

//Sorting received position according to recieved axis number and converting to units.
//Received position in steps divided with SPU = Position in units  
  
    switch(recAxis){
      case 1:
      Xpos = (recPos / Xspu);                                   
      break;
      case 2:
      Ypos = (recPos / Yspu);
      break;
      case 3:
      Zpos = (recPos / Zspu);
      break;
      case 4:
      Apos = (recPos / Aspu);
      break;
      default:
      //Just in case no data recieved
      break;
    }

//Presenting axis positions on LCD. Doesn't show more axes than nrAxis is set at.    
    if (nrAxis > 0){
    lcd.setCursor(0, 0);
    lcd.print("X   lcd.setCursor(1,0);
    lcd.print(Xpos);}
    if (nrAxis > 1){
    lcd.setCursor(0, 1);
    lcd.print("Y   lcd.setCursor(1,1);
    lcd.print(Ypos);}
    if (nrAxis > 2){
    lcd.setCursor(9, 0);
    lcd.print("Z   lcd.setCursor(10,0);
    lcd.print(Zpos);}
    if (nrAxis > 3){
    lcd.setCursor(9, 1);
    lcd.print("A   lcd.setCursor(10,1);
    lcd.print(Apos);}
    }
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av JimmyAndersson »

Nu är jag inte van vid Arduino, men det ser mystiskt ut i sista kod-delen. Tänker på raderna som ser ut såhär:

lcd.print("X lcd.setCursor(1,0);

Borde det inte vara en till där?
Och setCursor-grejen på en annan rad?
Saknar även en ).

Förresten: Jättekul att äventyret med fräsen fortsätter i tråden! :)
Sijoh
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 februari 2014, 09:48:10
Ort: Aneby

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av Sijoh »

JimmyAndersson, jo, det borde det vara och då jag nån gång lyckats kompilera det så borde det ha funnits... Får gräva runt lite i nån gammal dator och se om jag kan hitta den egentliga projektfilen. Hursom, den koden behöver inte debuggas just nu, nu så ska vi se på när FormerMazda gör allt jag aldrig fick gjort med den där fräsen :D
Skriv svar