Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 22.08 2019-11-15

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 09.01 2019-09-20 
Användarvisningsbild

Har ritat upp följande design av en LDPA (log periodic dipole array), som jag tror antenntypen kallas.

Bilaga:
logperiodisk_antenn_4.png

Här önskar jag ju att jag kunde fortsätta med att gå igenom hur jag från grunden designat antennen och simulerat den, osv, osv. Nej, vill ni veta hur det gick till när jag fick ihop denna antenn?
Jag hittade en som jag tyckte såg bra designad ut på ebay och som var både simulerad och uppmätt. Fick hjälp av en vän som tog och sparade ner en bild av på antennen, behandlade den i något bildbehandlingsprogram som kunde exportera till DXF. Jag lyfte in denna DXF i Eagle där jag kunde ta ut alla mått och rita upp antennen :vissla:

Jag fick tag på en bit plast, polycarbonat, som hade ungefär samma tjocklek som kärnan i ett 1,6mm PCB. Skrev så ut layouten i skala 1:1, tejpade fast den på CA plasten, som ju är genomskinlig, då kunde jag rita av mönstret med tuschpenna direkt på motsatt sida av plasten. Sedan fyllde jag i mönstret med koppartejp.
Tog sedan och mätte upp antennens S11 med en HP8752A. Det blev en mycket rudimentär kalibrering för att ej få inverkan av kabeln. Jag gick igenom kalibreringsstegen i nätverkaren och lödde helt sonika fast två 1206 100Ω motstånd i änden på kabeln för "load", samt tog ihop skärm och mittledare och lödde ihop för "short", lämnade oansluten för "open", vips var det kalibrerat.

Jag skall inte låta påskina att jag är någon expert på RF design och S-parametrar. Så pass greppar jag att jag förstår att för en antenn vill man ha negativ S11, för det betyder att effekt lämnar antennen. I mitt jobb kommer jag mycket i kontakt med testning av bredbandiga antenner och därifrån vet jag att man brukar definiera bandbredd vid de punkter där man förlorat 10dB i amplitud. När jag så mätte antennen definierade jag dess bandbredd som de punkter där S11 går under -10dB.
Resultatet av testningen av antennen gav bandbredd från 300MHz till 1,1GHz, vilket är i stort sett exakt vad min ebayförebild utlovade, så jag är nöjd och hoppfull att en inköpt antenn skulle prestera bra.

Bilaga:
20190611_154512.jpg

Tanken var att använda antennen ihop med min spektrumanalysator, för att kunna undersöka vad diverse manicker skickar ut i etern, tänk enkla EMC tester och felsökning. Det borde finnas andra användningsområden. Tack vare den goda riktverkan denna antenntyp har skulle de nog fungera mycket bra till diverse trådlösa moduler på 433MHz och 868MHz om man vill ha riktigt bra räckvidd och inte är bekymrad över storleken.

Det kostar dock tyvärr en del att beställa en sån här antenn, även via Kina PCB tillverkare, såsom allpcb.com. Sist jag kollade fick jag det till omkring 1200kr för 5st. Dumt nog kan man inte beställa bara EN :( Min ebayförebild kostade cirka 500kr per st, men hade inga fästhål. Jag vill gärna kunna sätta antennen på ett stativ. Jo jag vet, man kan ju borra ..
Om jag får sälja minst 2 antenner för vardera 300kr plus frakt är det genast mer hanterbart. Kan montera SMA kontakt och mäta upp varje antenn innan leverans :)
Obs! har inte tillgång till kalibrerad nätverkare.

Här är antennen jag utgick ifrån:
https://www.ebay.com/itm/290M-1-1G-Broa ... 3024991641

Till sist, avdelningen dumma frågor:
Är svajet i S11 något problem? Kan man fila på dimensionerna för att minimera det?

Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.

InläggPostat: 13.05 2019-09-20 

För länge sedan gjorde jag en del antenner. Lärde mig då att de kunde mäta riktigt bra utan att stråla nämvärt. Har du tänkt göra några mätningar på strålningsdiagram?

InläggPostat: 14.31 2019-09-20 
Användarvisningsbild

Det vore välldigt intressant, men jag vet inte ens vart jag skulle börja?
På jobbet har vi en kalibrerad "äggvisp", logperiodare som går från 30MHz upp till någon GHz eller så. Menar du att man skulle använda en sådan antenn, rikta den mot min egen och en få uppfattning om vad som faktiskt skickas ut?

InläggPostat: 15.08 2019-09-20 
Moderator
Användarvisningsbild

>för en antenn vill man ha negativ S11
Det vill man väl för det mesta :)
Om jag förstått allt rätt så är S11 den effekt som kommer från port 1 i retur till port 1, och den skall ju vara så låg som möjligt om man vill få iväg energin. Om den sedan kommer ut från antennen är en annan femma, förstås.

InläggPostat: 16.19 2019-09-20 
Användarvisningsbild

Ni gjorde mig uppmärksam på att en antenn kan ha fantastisk S11, men urdålig utstrålning. Det visste jag kanske, men hade inte riktigt tänkt på det nu. En 50ohms konstlast ser ju fin ut om man mäter S11, men någon vidare antenn är det inte!

InläggPostat: 16.54 2019-09-20 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

har man två likandanna så kan man montera dom mot varandra, mata in brus i den ena och mäta på den andra för en enkel koll

InläggPostat: 17.29 2019-09-20 
Användarvisningsbild

Skulle man inte kunna göra en S12 mätning, heter det så?
D.v.s en antenn på port 1 och en annan på port 2 på nätverkaren och så antennerna riktade mot varandra, men kanske helst på lite avstånd, ett par m.

InläggPostat: 18.36 2019-09-20 

Jo, det är oftast så man gör när man kalibrerar antenner.
Man sveper från startfreq till stopfreq, brus används aldrig, det ger ingen dynamik och man behöver två likadana antenner.

VNA med två portar, i med lämpliga kablage, sätt 6-10dB dämpare i ändarna för att se till att det är 50 ohms system. Koppla ihop och nolla VNA. Sedan är det bara att sätta i två antenner, en i varje dämpare.

Värt att tänka på är att man får ut gain och antennfaktor för exakt den konfigurationen, dvs det avståndet, den höjden över marken etc som man kalibrerar för.

Antennkalibreing gör man ibland för free space conditions eller t.ex. med påverkan av ett jordplan.
Använder man antennerna på andra avstånd än de är kalibrerade för, säg att du tex gör kalibreringen på 3m avstånd kommer det inte att stämma på andra mätavstånd. Men, om man ser till att aperturarean på antennerna, typiskt längden på antennen är kort mot mätavståndet så fungerar det bättre.

Free space kalibrering brukar man göra utomhus för större antenner, mät upp dem på en höjd, sedan ändrar du höjden till hälften. Får du annat resultat då mäter du trologen för nära marken.

InläggPostat: 19.17 2019-09-20 
Användarvisningsbild

Precis sådana här matnyttiga diskussioner jag hade hoppats på, tack :) En sådan mätning, skulle det ge bra bevis på hur pass bra eller dåligt antennen avger effekt?
Min entusiasm är större än mitt kunnande, det märks säkert.

InläggPostat: 21.54 2019-09-20 

Gain säger hur riktad din antenn är jämfört med en teoretisk antenn, dipol eller isotrop. Gain säger inget om verkningsgrad direkt, även om den hänger ihop med gain.
Nej, om du är intresserad av hur bra verkningsgrad din antenn har, TRP, Totally Radiated Power, måste du integrera alla vinklar och alla polarisationer, vilket i praktiken inte går att göra så enkelt. Vill du mäta antenneffektiviteten är det enklaste en modväxlande kammare, MVK eller reverberation chamber på engelska. Då kan du mäta den inom 1 dB eller bättre.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme