Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 03.45 2020-04-05

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 1124 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 75  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 19.31 2012-02-02 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11.32 2006-09-10
Inlägg: 14891
Ort: Någonstans i Sverige.
Jag tror också det bör vara minst 30-40 ton, troligen den högre siffran, utan att kunna svara på frågan.
Men ser ut som han har rätt hög deplacementpunkt. Fans det en skrovprofil där man också kan utläsa genomgående bredd och design på skrovets några av mätpunkter i horisontalsnitt på sidan?

En spontan tanke kring de höga siffrorna är att han förmodligen ursprungligen är designad att ha en tung ångpanna eller liknande i mittpartiet och det kan vara det som spökar med rekommendationen om 50 ton?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.16 2012-02-02 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.00 2004-06-17
Inlägg: 1954
Ort: sthlm
Jag trodde ju också att det skulle vara mer ballast...

Så här väl stämmer mitt caddade skrov med 3D-skanningen som jag gjort av båtens insida i dagsläget. Det finns lite att putsa på men formen är bra nära.
Bild

Här har jag lagt upp de ritningar jag har i dagsläget. Kollar man i stabilitetsberäkningen som är gjord på ett systerfartyg ser man att det deplacerade 156 ton tomt ("leeres shiff"). Jag kan dock inte tolka kurvorna och jag hittar inte min yacht design-bok nu. Söker lite på nätet istället... :glasogon:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 01.43 2012-02-03 

Blev medlem: 22.31 2008-03-27
Inlägg: 1714
Ort: stockholm
Hur gör du det där?
har du fotat med en vanlig kamera och gjort en 3D modell som du läst in i CAD programmet?

Är det dom här?
http://www.123dapp.com/
http://www.delftship.net/delftship/inde ... tship-free

det ser riktigt bra ut :bravo:

Jag såg bara en spantruta på din hemsida, du skriver att den stämmer dåligt med CAD modellen och orginalritningen.
Var det mycket som skiljde?
Utan att göra anspråk på att vara grafolog skulle jag säga att det är Anders Stensen som satt signaturen i hörnet,
och det trodde jag nog skulle stämma rätt bra. :humm:

På din hemsida såg jag ingen "orginal" spantruta, missade jag den?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.15 2012-02-03 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.00 2004-06-17
Inlägg: 1954
Ort: sthlm
Det stämmer. 123D Catch och DelftShip har jag använt. Den kör jag IronCAD för solidmodellering. Är riktigt imponerad över hur bra 123D Catch funkar faktiskt.

Originalspantruta har jag inte. De uppmätta spanten är mycket smalare framförallt i midskeppet och har inte den markerade knäcken som scanningen visar. Sen förstår jag inte varför han har mätt upp skeppet i lutande läge (aktern lägre än fören, kölens linje lutar uppåt). Men det kanske beror på mättekniska aspekter...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.49 2012-02-15 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.00 2004-06-17
Inlägg: 1954
Ort: sthlm
För att återkoppla till repdiskussionen tidigare:
Bilaga:
IMAG0540.jpg

De hade slut på den gröna sladden så jag fick en svart, tunnare men med högre brottstyrka till samma pris. :)

Annars börjar det röra sig sakta framåt med ballasten. Det har varit lite knepigt att jobba senaste tiden iom temperaturen men nu är det ju lite varmare. Jag har målat kölsvinet och börjat bygga kistor att lägga ballasten i:

Bild

Bild

Fortfarande inte så mycket elektronik i det här projektet men det kommer. Om två år... Fast tråden ligger ju i "övrigt" så det kanske är okej.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.18 2012-02-16 

Blev medlem: 14.43 2005-04-20
Inlägg: 5605
Tjusigt. :tumupp:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.33 2012-02-16 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.13 2003-06-17
Inlägg: 7058
Ort: Sthlm.
Snyggt!

Men du är inte rädd att det ska börja lukta om trät?
Brukar avrådas att ha tryckt inne...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.27 2012-02-16 

Blev medlem: 22.31 2008-03-27
Inlägg: 1714
Ort: stockholm
Tänker du spruta isolering på skrovet, eller bara ha det målat?
Har du funderat på kondensen?
Hur tänkte du bygga upp det, skrov-luftspalt-isolering-gips-boyta?
polyetenfilm?
Skrovet är ju redan ett tätskikt i "fel ända" på väggen, har du ett till
måste du nog ventilera utrymmet mellan tätskikten.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.33 2012-02-16 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 13.51 2009-09-14
Inlägg: 2214
Ort: Stockhom Söder
Det är skönt att se att ens egna projekt är rätt modesta, relativt sett. Det tackar jag för :tumupp:

Nu är det ju för sent med förtöjningarna. När jag hjälpte några kompisar med en 50-tons skuta så var det enda / bästa underlaget vi hittade för all typ av dimensionering, det som försäkringsbolagen Lloyds och Veritas har. Allt från förtöjning till rigg, spant, roder, ankare, bordläggning etc finns tabellerat, i diagram och beräkningsmodeller, baserat på hur man vill få flytetyget klassat för försäkringen. Jag hittade en del äldre upplagor av dom böckerna på KTH:s bibliotek. Det fanns en skeppsbyggnadslinje där för länge sedan.


Senast redigerad av janaf 16.58 2012-02-16, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.42 2012-02-16 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 13.51 2009-09-14
Inlägg: 2214
Ort: Stockhom Söder
PS: om stabilitetsberäkningar. Jag är rätt säker på att det finns relativt enkla metoder beskrivna i "Principles of Yacht Design" av Lars Larsson och Rolf Eliasson. Dom bygger på att man har mittspantets geometri och gärna några spant till....


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.54 2012-02-16 
EF Sponsor

Blev medlem: 13.21 2003-06-02
Inlägg: 19880
Ort: Östergötland
nifelheim: Kondens problemet blir snarare större om man hoppar över tätskiktet på insidan. Det kommer att bli kondens på skrovet, det måste man ta hand om på något sätt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.07 2012-02-16 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 13.51 2009-09-14
Inlägg: 2214
Ort: Stockhom Söder
Jag har kanske inte läst ordenligt. Ska du lägga in barlast för stabilitetens skull eller för att justera vattenlinjen av andra skäl?

För sidostabiliteten: om han legat i badet så skulle du kunna ta en vikt, typ ett ton, och flyttat den från ena relingen till den andra och se hur mycket lutningen ändras. Det ger ett direkt mått på rätande momentet. Sen är nästa fråga vad det borde vara.... Ur det kan man räkna ut hur mycket barlast som behövs. För stabiliteten alltså.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.44 2012-02-16 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.00 2004-06-17
Inlägg: 1954
Ort: sthlm
Principles of Yacht Design har jag nånstans men hittar den inte just nu. Båten är sjukt rank nu så det måste in ballast innan man kan bygga inredning för att skorven inte ska välta.

Hmmm, tryckat inne... Jag tänkte mig att det var förr när skiten innehöll kreosot, arsenik å annat jävulskap som det gällde. Jag får fundera lite på det och sen förtränga det :wink:.

Det där med fuktspärr och kondens är ju ett riktigt aber. Det finns lika många teorier som båtägare känns det som och det är ju helt klart knepigt. Jag har lite teorier som bland annat innefattar luftspalt innanför skrovet och antikondensfärg etc, men vi får se hur det blir.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.19 2012-02-16 

Blev medlem: 17.57 2006-04-15
Inlägg: 6975
Ort: Typ Nyköping
Modernt tryckt virke innehåller väl en massa salter...
Det rostar som bara den om ogalvat (och även galvat) som kommer i direkt kontakt med tryckt virke om det är fuktigt.
I en stålskrovsbåt är det nog ingen bra ide.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.23 2012-02-16 
EF Sponsor

Blev medlem: 13.21 2003-06-02
Inlägg: 19880
Ort: Östergötland
Fukt har alltid uppfört sig på samma vis, det är inte särskilt knepigt. Men att det finns många teorier kan jag tyvärr hålla med om.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 1124 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 75  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010