Svenska ElektronikForumet
https://elektronikforumet.com/forum/

Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=55012
Sida 74 av 74

Författare:  mrfrenzy [ 13.11 2019-06-11 ]
Inläggsrubrik:  Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Vad har du för laster på 24V-nätet? Räcker det inte med en minimal 24V-bank och stepdownladdare från 48V-systemet?

Författare:  gunne [ 13.31 2019-06-11 ]
Inläggsrubrik:  Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Än så länge inga alls... Det är väl navigationssystem och lanternor som ska gå på det. Man har ju oftast huvudmaskin igång när de ska användas så någon större bank behövs inte nej. Tror det finns någon regel om att lanternor ska ha en batteribackup som räcker i x timmar om alla andra elsystem fallerar.

Författare:  MiaM [ 19.59 2019-06-11 ]
Inläggsrubrik:  Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Aha, så med 48V "solsystem" så är tanken att ha ett pyttesystem för 24V-laster som *INTE* drivs av maskineriets startbatterier?

Då verkar det väl enklare att ha en DC-DC-omvandlare från 48 till 24V, antingen så att den direkt driver diverse saker när huvudmaskinerna inte är igång, eller kanske bättre så att den ser till att underhållsladda startbatterierna samtidigt som den driver de få 24V-laster som bör vara igång när huvudmaskinerna inte är igång. Frågan är vad som avses med "alla andra system" med avseende på backup till lanternorna? Krav på helt separata batterier? Vad drar lanternorna? Är det tillåtet att köra LED i dessa?

Jag förstår inte alla delar av kalkylen. Är "intjänad på sju år" baserat på att hela tiden ligga i land? I så fall behövs ju inte generatorn och knappt batteribanken heller i den kalkylen och därmed bör ju "tjänat in sig" gå klart snabbare. Om den däremot är baserad på X timmar per år utan landström så bör ju kalkylen ha separata delar för den tid som båten körs på landström v.s. tiden den inte körs på landström. Då kan du ju slänga in kalkyler på t.ex. hur mycket det kostar att ha en huvudmaskin igång enbart för att generera ström till båten v.s. vad det kostar att skaffa ett elverk. I detta kan du ju också räkna in vad en större generator för en eller båda huvudmaskinerna skulle kosta v.s. att skaffa separat elverk. Nu förespråkar jag ju absolut det du redan är inne på, ett separat elverk istället för att köra huvudmaskin på tomgång, men det är ju rätt bra att ha ett mer exakt beslutsunderlag. Det förutsätter ju förstås att du vet vad förbrukningen på huvudmaskinerna är vid låg effekt.

Jag hade nog verkligen funderat en extra vända om det är värt att investera i någon mer permanent lösning för större batteribank och generator/elverk innan båten är såpass färdig att den kan köras för egen maskin. Jag erkänner att jag inte riktigt har koll på hur smidigt/osmidigt det är att bli bogserad v.s. att köra själv, men krav på samordning med den som bogserar sätter ju krokben för spontanare resor och därmed är det väl troligt att det blir klart färre timmar per år utan landström. I det läget kan du kanske rent av bara köra alla 230V-laster på ett elverk typ "byggmarknad" som får bullra på på lämpligt ställe, kanske i maskinrummet med lämpligt avgassystem eller liknande. Eller något system med en mindre inverter. De drygt 10kW du räknat upp verkar ju t.ex. innefatta att ha all belysning tänd samtidigt i hela båten, kanske inte riktigt normaldriftfallet för en trevlig tur ute i skärgården på sommaren i strålande solsken. En del laster kan ju också styras via effektvakt, såsom hydropressens pump. Diskmaskinen har ju klart lägre snitteffekt. Om du är beredd att ge dig på att modda vitvaror (som kanske rent av har garanti kvar) så kan man ju modda en diskmaskin så att en effektvakt kan bryta värmen. Jag har väl tjatat om detta tidigare till leda, men egentligen hade det väl här varit bäst med maskiner med separat inmatning för varmvatten för då hade de kunnat värmas på annat vis. Detta med klart lägre snitteffekt och möjlighet till effektvakt gäller ju även sånt som t.ex. ugn, fast den är ju inte med i listan över laster som behöver fungera utan landström. Kylskåpen däremot har mig veterligen rejält hög startström, ifall dessa inte är speciellt byggda för att ha lindrigare startström. Det finns tydligen speciella varianter avsedda att köras på likström som sannolikt inte har denna höga startström. Nu är väl invertrar gjorda så att de klarar klart större strömtoppar än kontinuerlig ström, men ändå.

P.S. om ni seriöst avser köra runt med båten en del så är det nog vettigt att göra så att åtminstone delar av styrhyttens belysning kan köras direkt på huvudmaskinernas batterispänning. Det kan nog också vara bra att ha nån form av arbetsbelysning kring sol/48V-systemet som drivs av 24V-systemet (och vice versa) så att nu slipper krångla med ficklampor, sladdlampor och annat ifall det uppstår nåt fel på ett av systemen.

Nån form av spänningsvakt som larmar om huvudmaskinernas startbatterier får för låg spänning, och larmar så att ni vaknar om ni sover o.s.v., är nog en bra idé.

Förresten, kanske en dum fråga, men: Är propellrarna kopplade direkt på axeln på huvudmaskinerna, eller sitter det en koppling däremellan? Antar att större båtar har nån form av koppling/växellåda eftersom man lär väl ändå behöva detta för att välja fram-back? Om det finns nån slags neutralläge så finns det ju möjligheter att köra riktigt rejält stora generatorer. Å andra sidan har väl dessa maskiner så stor effekt även vid tomgångsvarv att det inte spelar nån roll förutsatt att man hittar en generator som kan ge full effekt vid låga varv och ändå tål fullvarv på maskineriet.

Författare:  gunne [ 14.00 2019-06-13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Vi lämnar 24V-systemet därhän så länge. Det hade ju varit trevligt att ha samma spänning på solcellsanläggning som motor- och navigationssystemen men det är trots allt två separata system.

Kalkylen baseras på att ligga med lanström då det är det vi gör 99% av tiden. Alltså antal kWh vi skulle kunna få "gratis" via solen istället för att köpa elektroner av de vi hyr kajplats av.

Propelleraxeln är kopplad via ett backslag. Fram, friläge, back.

Sida 74 av 74 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/