Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 18.06 2019-11-14

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 1112 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 70, 71, 72, 73, 74, 75  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 12.12 2019-04-09 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.00 2004-06-17
Inlägg: 1943
Ort: sthlm
Jo, det kan man ju göra. Men stökigare att ha en motoriserad ventil än att styra varvtalet på pumpmotorn. Tanken är att reglera flödet efter hur mycket vatten som behövs för att värmepumpen ska må bra. Blir ju viss skillnad om det är 0,5 grader i vattnet eller 10.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.13 2019-04-09 

Blev medlem: 21.19 2009-05-06
Inlägg: 7287
Hur styrs värmepumpen i sig? Det kanske går att spara energi på att låta den jobba mot en acktank, och när värmepumpen sover så kan ju sjövattenpumpen också sova.

En annan variant är väl att ha två olika pumpar som vardera orkar olika mycket flöde. Den stora pumpen lär väl i sig agera backventil nog mot en mindre pump, men det går kanske åt en backventil för att den lilla pumpen inte ska drivas baklänges när den stora jobbar. Vet inte hur mycket energi det går åt för att "driva" en backventil, men det lär ju gå bra med backventiler med väldigt lågt krav på tryck för att öppna eftersom det ju är ett nära på trycklöst system (om jag förstår saken rätt).

Angående sjövattenventilen: Vet inte vad som är praxis men det verkar väl bra att använda t.ex. skärmad kabel eller nån annan kabeltyp som inte kan drabbas av kortslutning av plusledaren över till annan ledare i samma kabelkanal (vid kabelbrand) utan att också kortsluta mot minusledaren. Det är väl kanske också bra att styra den på nåt sätt så att dess matning kortsluts när den inte ska vara aktiv. Fast jag är väl paranoid här.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.56 2019-04-16 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.00 2004-06-17
Inlägg: 1943
Ort: sthlm
Just nu styrs den inte alls utan jobbar konstant mot acktank.

En frekvensare kostar nog mindre än en till pump och medger ju större möjlighet till reglering.

De ventilstängare jag har går på 24 V så det finns bara två ledare i anslutningskabeln.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.14 2019-04-27 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20.16 2010-05-17
Inlägg: 571
Tror du inte pumpen blir ineffektiv med varvtalsstyrning?
Kanske bättre att styra on/off med korta cykler, kanske rampa upp/ned med frekvensare för minskat ljud och minskat sitage?
Är det 3-fas motor eller 1-fas (+konding)?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 08.36 2019-05-02 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.00 2004-06-17
Inlägg: 1943
Ort: sthlm
Pumpen blir mindre effektiv om man drar ner varvtalet, men man spar ju ändå energi jämfört med att köra full spätta hela tiden. Snabb googling verkar påvisa att det är effektivare att styra med VFD än att strypa flödet nedströms.

Nu är det en liten enfasmotor. Men den kan man ju byta mot det som ger mest energibesparing.

Hela det här projektet har (som alla projekt) gått i stå för tillfället. För mycket jobb och familj. Men jag hoppas få tid inom kort...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.01 2019-05-24 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.00 2004-06-17
Inlägg: 1943
Ort: sthlm
Vädret gör ju att värmepumpsmeck känns ganska avlägset och i hjärnan snurrar nu andra projekt även om jag vet att det är nu jag borde fixa med värmen.

Vi åkte ut på en tur med Stor-Erik!

Bild

Dock inte för egen maskin utan vi fick hjälp av en knubbig herre vid namn Triton. Turen gjorde dock att vi blev jävligt sugna på att ordna med maskin så att man kan ut och åka på riktigt.

Utöver maskinfix så behöver vi ju fixa så man har el på båten när man ligger vid svenska högarna och sippar konjak. Så just nu håller jag på att tänka på elsystemet och närmare bestämt hjälpkärra, växelriktare, solpaneler och isolertransformator (igen).

Det är ju trevligt om man slipper ha hjälpkärran igång (elverket för landkrabbor) när man ligger i en vik. Dock behöver man ju sås till alla pumpar och hushållsmaskiner. Så solpaneler på hela taket, batteribank och trefasväxelriktare hade ju varit guld och då kanske hjälpkärran bara behöver gå igång när man kör ugn och tvättmaskin.

24 V vill man ju oftast ha till navigationsutrustning etc men jag hittar inga "billiga" trefasinvertrar till det. Typ 100 papp för tre st 5 kW-växelriktare. Dock hittar jag fler och även billigare växelriktare om man kör 48 V istället. T.ex. tre av dessa går loss på ca 30 papp.

Bild

Min tanke just nu:
Hjälpkärra ca 10-20 kW
25 m^2 solpaneler 48 V
Batteribank 48 V och massa Ah
Tre laddare/solcellsladdare/växelriktare 5 kW styck
DC-DC-omvandlare till 24 V typ 1 kW? (alternativt separat batteribank och laddare till 24 V)
Ingen isolertrafo!

Bör man inte klara sig utan isolertrafon om man alltid går genom växelriktaren istället? Dock verkar växelriktaren ovan inte funka så:

Bilaga:
inverter_modes.PNG


Nån som vet om det finns laddare/växelriktare som funkar som jag vill? Eller är jag helt ute och cyklar?

Edit: Det blir dyyyrt det här! Växelriktare 30 papp, solpaneler 50 papp, hjälpkärra 80 papp, installationsmaterial och kringutrustning 10 papp. 170 tusen utan batteribanken inräknat.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.07 2019-05-24 

Blev medlem: 21.19 2009-05-06
Inlägg: 7287
Som vanligt får du en lång wall-of-text som åtminstone delvis nästan har med ämnet att göra :wink:

Vad har du för spänning på startbatterierna för huvudmaskinerna?

Om hjälpmaskinen förses med generator för samma spänning som huvudmaskinernas startmotorer, och om denna av en händelse är 24V, så har du ju i princip löst problemet för navigationen och liknande. Misstänker att det är bra att ha två batteribankar och frånskiljare för huvudmaskinerna, eller?


Med de pengar du pratar om så kan du ju (tyvärr) bränna rätt mycket soppa i ett litet elverk. Om vi pratar sommar så att du inte behöver köra värmekällor (mer än möjligtvis nån varmvattenberedare) och står ut med att inte köra diskmaskin, spis och/eller tvättmaskin samtidigt så räcker det väl rimligtvis med ett litet elverk på säg 2kW eller liknande. Eller slå till på en större men kör nån slags batterilösning som orkar en stund, så slipper elverket gå konstant för att driva belysning på totalt 50W eller så.

Med tanke på att båten knappast påverkas nämnvärt av vikten på isoleringstransformatorn så skulle jag behållt den.

OBS att cirka alla bensindrivna elverk får problem när de stått länge ifall du kör på vanlig bensinmack-bensin och elverket har förgasare. Det verkar förekomma ett fåtal som har insprutning istället för förgasare, men det är väl det allra senaste nyaste. Sen har de ju oftast 12V för elektrisk start, och det passar väl sällan bra med särskilt mycket på båten, så då lär du ha nån laddare som underhållsladdar detta 12V-batteri när ström kommer från annat håll. Med fördel så bör denna laddare kanske orka ge en del ström vid behov, så om du ska stänga av huvudmaskinerierna så kan huvudmaskinerna ge laddning till hjälpmaskinens startbatteri till startförsök på en sur hjälpmaskin lyckas.

Beroende på hur mycket du orkar meka själv så kan det kanske rent av vara enklast att köpa en dieseldriven personbil med minsta tänkbara motoreffekt, och ersätta transmission o.s.v. med en stor 230/400V (eller 130/230V) generator. Häng på "ABS-givare" på axeln till generatorn så kan du få bilmotorns farthållare att fungera, och ställ farthållaren på vad för motorvarv som behövs för att hålla 50Hz. Jag misstänker att det är nog enklast och smidigast att köra delar från en bil med manuell växellåda, men i princip så bör ju en automatlåda växla upp/ned beroende på belastning, men då lär man nog ha ett hyggligt svänghjul för att frekvensen inte ska gunga för mycket. Laborera med utväxlingen till "ABS-givarna" för att hitta driftförhållande som ger vettig reglering. Misstänker att det kan kanske funka bäst om bilelektroniken tror att det går i relativt låga hastigheter. Se upp för att en del farthållare "släpper" om hastigheten upplevs för låg, så lägg dig inte för nära denna nedre gräns. Detta skulle ju kräva massor av jobb, och kräver att du hittar en generator som orkar effekten, men lär ju å andra sidan ge en rätt driftsäker installation. Reservation för att jag ärligt talat inte har mycket erfarenhet av diesel, men moderna (läs: alla från cirka 90-talet och framåt) bilmotorer för bensin är ju väldigt driftsäkra med avseende på startsvårigheter och liknande. Jag tänker att du tar hela kabelstammen och mätartavla och allt från en personbil. Om bilen är nyare än säg drygt 20 år gammal så lär du också vara tvungen att ta med tändningslås och nyckel, men jag tror att så länge nyckeln sitter i låset så går det att "tjuvkoppla" så att du slipper ha en bilnyckel för detta, d.v.s. låset kan gömmas i en apparatlåda.

En annan fråga är ju ifall du vill att huvudmaskinerna ska orka driva vanliga elen också, eller om det enbart ska vara hjälpmaskinen som gör detta? Tycker att det verkar bra om huvudmaskinerna åtminstone kan ge nån slags nödenergi, även om de kanske inte orkar allt.

Nu är jag captain obvious men givetvis så är det mycket högre krav på driftsäkerhet för åtminstone delar av elsystemet ifall ni kör för egen maskin jämfört med att bogseras eller ligga i hamn. Det måste ju alltid garanterat gå att köra nöd-VHF och vad man nu vill ha t.ex.

Det kanske (eller kanske inte) är vettigt att ordna nån slags mobiltelefonrepeater med nån form av "plattstrålande" antenn (alltså rundstrålande men bara horisontellt) högt upp på båten, så att ni överallt ombord får ungefär samma täckning som en mobil med bra täckning skulle haft uppe på taket. Rent av kan det väl vara bra om en sån repeater har en egen liten batterilösning, så att ni har mobiltäckning en kort stund även om det t.ex. inträffar nån slags katastrof. Eller så överdriver jag detta behov...


Tillägg:
Förutom att vi inte har så mycket sol i Sverige jämfört med längre söderut, så är väl också anslutningskostnaden till elnät en faktor som gör att få kör off-grid-solel i Sverige, förutom små pyttesystem i nån sommarstuga som orkar driva några LED-lampor och nån mobilladdare. Vad jag sett på nätet på Youtube så verkar de som kör ett större solelsystem i USA ofta ha en anslutningsavgift till fasta elnätet på $10.000 eller liknande, vilket gör att de pengar du nämner får solalternativet att framstå som vettigt. Inom rimligt antal år så har solanläggningen betalat sig jämfört med att köra mot elnätet. De har väl också dyrare kWh-pris (eller billigare oljeskatt) än i Sverige, typ så att det lönar sig med diverse petroleumbaserade värmekällor i hus o.s.v., varpå kalkylen för solel v.s. fasta elnätet än lättare faller åt solelens fördel. Här i Sverige är det väl bara de mest avlägsna stugorna långt ute i skogen som kan åka på rätt mycket avgift för anslutning till fasta elnätet, i övrigt lönar det väl sig nästan aldrig. Känner till ett enda fullstort modernt utrustat hus i Sverige som är helt off-grid. Minns inte vad det heter, finns nån webbsida om det, ligger i ödemarkskogen på västra sidan av motorvägen i närheten av Marieberg i Örebro om jag fattat rätt. Har inte sett huset själv trots att det borde gå att smyga förbi på närliggande väg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.12 2019-05-24 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09.18 2009-04-29
Inlägg: 947
Ort: Stockholm
Triton har jag rotat i. Installerade en massa godsaker i vintras innan hon togs i bruk.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.37 2019-05-24 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.00 2004-06-17
Inlägg: 1943
Ort: sthlm
Härligt! Du är välkommen hit för att installera godsaker också om du vill :).

Citera:
Vad har du för spänning på startbatterierna för huvudmaskinerna?

24 V

Citera:
Om hjälpmaskinen förses med generator för samma spänning som huvudmaskinernas startmotorer...

Jag har faktiskt en likströmsgenerator på 24 V och 3 kW liggandes. En vattenkyld dieselmotor på 3 kW kanske skulle passa bra på den. Inget kinaskit bara. Sen på med en ljudisolerad kåpa.

Citera:
...Om vi pratar sommar så att du inte behöver köra värmekällor (mer än möjligtvis nån varmvattenberedare) och står ut med att inte köra diskmaskin, spis och/eller tvättmaskin samtidigt ...

Självklart behöver jag inte köra alla hushållsmaskiner samtidigt ute på sjön och jag har vattenmantlade kaminer för värme och varmvatten. Men toaletter, gråvattenpump, vattenpump, länspumpar etc behöver kunna funka. Och det är smidigt om systemet funkar lika med och utan landkoppling.

Citera:
Med tanke på att båten knappast påverkas nämnvärt av vikten på isoleringstransformatorn så skulle jag behållt den.

Men jag vill byta så att jag får 400 V huvudspänning och en ny kostar ~20 loppor. Skönt att slippa den utgiften om det går.

Citera:
Beroende på hur mycket du orkar meka ... köpa en dieseldriven personbil ...

Kul! Jag VILL meka mycket själv, men har två barn, två båtar och ett företag att driva samtidigt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.13 2019-05-24 
Co Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.04 2006-04-16
Inlägg: 10411
Visst kan du få 24V batterispänning om du vill.

Med tex 3st SMV 3K-24 får du 9kW kontinuerlig trefas, max 18kW surge i 5 sekunder

Det borde inte kosta mer än €2000-€3000 med tanke på att ett färdigt 48V paket finns för €2000
https://www.ebay.de/itm/EASUN-15KW-Sola ... Swvaxc509F

Behöver du mer än 9kW kontinuerligt går det bra att ta 6x2kW eller 6x3kW.

Tillverkaren: http://www.easunpower.com/content/?929.html


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.37 2019-05-24 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.00 2004-06-17
Inlägg: 1943
Ort: sthlm
Tackar!

De går ju att köpa direkt här: https://www.aliexpress.com/item/New-3KV ... 98885.html

Vågar man ge sig på dessa? Dock så billiga att det kan va värt ett test. Nu måste jag springa iväg men jag ska efterforska på nätet om det finns användare som kan verifiera om dessa funkar tillräckligt bra...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.48 2019-05-24 
Co Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.04 2006-04-16
Inlägg: 10411
Aliexpress har bra köparskydd om dom skulle vara DOA eller gå sönder inom nån vecka. Efter det är man ganska körd när man köper från Kina. Bättre garanti från ebay inom EU.
Läs noga recensionerna på aliexpress och ebay till att börja med, det bör ge lite indikationer.

Glöm inte beställa kretskortet som kopplar ihop flera enfas till trefas "parallell kit". Kanske bäst att dubbelkolla med säljaren för det står parallell support not availible på denna.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.38 2019-05-24 

Blev medlem: 06.51 2008-05-19
Inlägg: 22330
Ort: Upplands väsby
gunne skrev:
och då kanske hjälpkärran bara behöver gå igång när man kör ugn och tvättmaskin.


En kompis till mig gjorde lumpen på en M-båt, där kunde kocken inte använda ugn och stekbord samtidigt. Så att behöva köra ugn och tvättmaskin samtidigt är kanske lyxigt? :)

(Men du menade kanske inte att köra dem samtidigt?)

På fritidsbåtar (och i husvagnar och husbilar) använder man ju ofta gasoldrivna grejer för att inte vara så beroende av el, men det är kanske för bökigt om båten främst ska ligga vid kaj.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.20 2019-05-25 

Blev medlem: 21.19 2009-05-06
Inlägg: 7287
(Erkänner mig för lat för att orka citera, och tänker ändå såpass rörigt att det är nog lika bra att skriva utan citat :) )

Angående spänningarna så lär väl större vägfordon, typ lastbilar och bussar, köra 12V i USA, så det kan ju tänkas gå att konvertera huvudmaskinerna från 24V till 12V om du absolut vill ha en spänning som det är lättare att köpa inverters och liknande till.

Om inverters är galvaniskt skiljda, eller om du kör via isolertrafo, så kan du ju i princip köra inverters som belastar varsin halva av 24V-batteripaketet. Jag antar att det är två 12V-batterier i serie snarare än ett speciellt 24V-batteri här?

Vad pratar vi för effektbehov för de pumpar och liknande? Jag antar att alla pumpar (utom länspump?) kan kopplas via effektvakt så att en inverter inte behöver kunna driva alla samtidigt. Visst är det opraktiskt om trycket i kranvattnet inte ökar till normalt när man tvättar händerna direkt efter man spolat toaletten, men det går kanske att leva med.

Menar du att du alltså vill byta till 230/400V för att kunna köra inverters som ger 230/400V utan att gå via trafon när du kör inverterdrift? Hur mycket förlusteffekt blir det om du låter inverters mata "landsidan" av din nuvarande trafo?

Minns inte specarna för din trafo - och vet inte riktigt hur dessa inverters är byggda. Men om synkningen mellan tre inverters för att skapa trefas är galvaniskt skiljd från utspänningen och varje inverter ger 230V enfas så bör det ju å andra sidan gå bra att mata in på ditt nuvarande 230V-mellan-faserna-system. Fast risken är väl att styrsignalerna inte är galvaniskt isolerade från 230V-utgången på invertrarna?

Om du vill ha ett system med ca 230V mellan faserna så kanske kanske det går att skapa genom att ha trefassynkning till tre "USA-inverters", alltså sådana som ger 120V. Det förutsätter att de tål såpass mycket fasvridning på lasten som de kommer se om du har en stor enfaslast igång mellan två faser, kanske extra jobbigt om denna enfaslast i sin tur är induktiv. Men dessa inverters för "USA-el" är väl oftast gjorda för att ge 2*120V och de kanske inte orkar så mycket last om lasten ansluts ensidigt på ena 120V-halvan. Det går ju förvisso att lösa genom att dela upp båtens laster på två halvor och låta varje halva gå på varsin 120V-sida av tre trefassynkade inverters, så att du i princip får ett sexfassystem med varannan fas till varannan halva av båten. Med inverters som direkt driver lasten utan att passera trafon så lär du ju ändå ha något som kan växla mellan att låta trafon eller inverterna driva båten, så då är det ju "bara" fråga om att ha två sådana växlingar istället för en enda för att köra "sexfas".

Antar att det är pumpmotorerna som vill ha trefas?

För det som inte behöver trefas så kan du ju i princip slå samman lasterna på en inverter som ger enfas. Med 230V-mellan-faserna-system så kräver det ju att du vid sådan drift antingen lever med att en tredjedel av anläggningen saknar spänning eller att trefasmatningen till centralen kan delas upp så att fas A delas på vilka enfaslaster som den driver ihop med fas B respektive ihop med fas C, för att vid enfasdrift kunna koppla dessa delar till C respektive B så att alla enfaslaster får 230V till sig. Borde inte vara så krångligt om du inte byggt hela elcentralen med fina trefasskenor, då blir det ju jobb att byta ut dessa. Det går ju dock att klippa bort tungorna på dessa skenor och/eller montera ur en skena varpå du i detta scenario "bara" behöver handmontera kablar istället för skena till antingen en sjättedel eller en tredjedel av inkommande matning till automatsäkringarna.

Just länspumparna är ju speciellt, de måste ju absolut gå att köra oavsett vad som strular. Kan huvudmaskinerna agera länspump själva på något vis, eller måste de dedikerade länspumparna köras?

Om man bara löser så att länspumparna får tillräckligt hög driftsäkerhet så kan du ju i princip ha ett system där hjälpmaskinen dras igång varje gång nån av trefaslasterna behöver köras, och varje gång nån större enfasbelastning (spis, ugn, diskmaskin, tvättmaskin) drar mycket ström, och under övrig tid så går sånt som belysning och liknande på batteri. För att slippa "blink" och liknande så är det kanske smidigast om belysning och andra smålaster går konstant via invertern, och hjälpmaskinen driver batteriladdare som är stark nog att både ladda batterier och driva invernters maxeffekt samtidigt.

Vad för vitvaror är det du har? Det är ju klart enklare att få nån slags autostart/stopp av hjälpmaskinen att funka om du har "korkade" maskiner. Alltså spis som inte har induktion utan kör mekaniska brytare/termostater utan nån elektronik, och kanske moddar tvättmaskin/diskmaskin för att ha separat matning för värme respektive manöverspänning (och eventuellt köra pumpar/motorer på manöverspänningen). Hade båten för flera år sen gått för egen maskin och ni gjort nån längre resa så hade det ju varit lätt att köpa tvätt+diskmaskin som har separat ingång för varmvatten och kallvatten, och då hade det ju varit klart enklare att driva dessa med inverter från en mindre batteribank.

Apropå att vilka meka mycket själv, så skulle jag säga att svårighetsgraden och tidsåtgången framstår för mig som inte så olika för att dels para en 3kW-dieselmotor med 3kW-generatorn du nämner respektive att plocka motor och delar av drivlinan samt elsystemet från en personbil och para med en en större generator. Visst, det är ju en utmaning att lasta ombord en tredjedels personbil in i lämpligt maskinrum o.s.v., men om man kan muta nån med lämplig kran att fixa detta så verkar det inte så krångligt. Fast jag har väl svårt att uppskatta krångelgraden eftersom jag aldrig sysslat med att bygga nåt mer avancerat mekaniskt och aldrig svetsat nåt på riktigt. För mig framstår sånthär som oanpassningsbara byggklossar. Antingen passar axlarna ihop, eller så är det omöjligt att lösa det, sett ur mina kunskapers perspektiv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.34 2019-06-11 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.00 2004-06-17
Inlägg: 1943
Ort: sthlm
Angående varför jag hellre vill ha 400 V huvudspänning så har det anhandlats nånstans tidigare i tråden...

Jag har sen tidigare en lista med förbrukare och den ser ut så här:
Bilaga:
Stor-Erik listade förbrukare.PNG


Och nu har jag knåpat ihop en liten budget för solcellsprojektet:
Bilaga:
Stor-Erik budget solceller.PNG


Just nu lutar jag dock åt att köra 48 V på solcellssystemet och då får jag ha en separat batteribank för 24 V. Så då tillkommer många tusenlappar för att utöka batteribankarna.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 1112 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 70, 71, 72, 73, 74, 75  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Oskar och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
    Electrokit
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010