Sida 69 av 81

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 28 november 2015, 23:05:22
av mrfrenzy
Såvitt jag förstå får inte den primära säkerheten bygga på avancerad utrustning som JFB eller övervakning. Det grundläggande skyddet måste klaras av säkringen.

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 29 november 2015, 21:34:35
av MiaM
Fast sen är det dessutom kanske eller kanske inte skillnad mellan fartygs-el och vanliga fasta installationer, för att röra till det. Är ovanstående generellt eller också specifikt för fartyg?

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 13 maj 2016, 01:17:32
av sysop
Hej @gunne

Det var länge sedan jag var inne i tråden, och på elektronikforumet i allmänhet. Hur har det gått för dig/er? Rullar allt på ? Hur blev det med trafon?

Hoppas allt är bra. Eventuellt blir det en sväng förbi huvudstaden i sommar. Skulle gärna titta in och se ert livsverk live.

All my best. // sysop

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 13 maj 2016, 01:22:38
av sysop
mrfrenzy skrev:Såvitt jag förstå får inte den primära säkerheten bygga på avancerad utrustning som JFB eller övervakning. Det grundläggande skyddet måste klaras av säkringen.

Den primära säkerheten kan mycket väl vara en läckströmsindikering. Det är godkänt.

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 13 maj 2016, 11:20:34
av SeniorLemuren
Apropå att ansluta nollan till skrovet hittade jag detta inlägg i ett annat forum.
Hej tack för svaret, nu vet jag, men detta att jorda skrovet?? - Följande är ett citat från en mångårig elingenjör från flottan - " Hela svenska marinen har ojordade plåtskrov. Där är det förenat med livstids halshuggning på vatten och bröd att jorda ett plåtskrov för att inte tala om ett aluminiumskrov.
På vartenda fartyg finns jordfelsmätare som ger larm om resistansen understiger c:a 50 kohm.
-Det är nya tider o bestämmelser nu - tror knappast flottan gör om sina äldre båtar? - Jag föredrar nog det gamla synsättet och äldre båtar behöver inte byggas om. Däremot har jag aldrig haft korrosionsproblem.(Inga strömmar genom skrovet)

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 13 maj 2016, 20:41:10
av swapper
Bigclivedotcom förklarar ganska bra (iaf med mina mkt grundläggande kunskaper) hur det fungerar med en galvanisk isolation till båtar.


Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 21 maj 2016, 01:18:16
av sysop
SeniorLemuren skrev:nu vet jag, men detta att jorda skrovet?? - Följande är ett citat från en mångårig elingenjör från flottan - " Hela svenska marinen har ojordade plåtskrov. Där är det förenat med livstids halshuggning på vatten och bröd att jorda ett plåtskrov för att inte tala om ett aluminiumskrov.
Jag känner mig lite messersmith nu, för jag vet vad du menar, fast beskrivningen kanske blev tvetydig.?

Jorda skrov? = Ja, Absolut :) (Från Trafos sekundera N+PE)

Bild

Landmatande neutral/PE i skrov = NEJ, *horn-per-smiley* **2

**2 Utom vid torrlagt fartg

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 23 maj 2016, 09:46:52
av gunne
Nu blev det lite liv i tråden igen. Jag har inte byggt ett skvatt på båten sen vi flyttade in i november. Barn, jobb och liv har kommit emellan. Men bygget ska sättas igång igen snart hoppas jag!

Med tanke på att elen är jävligt dyr och att jag har ca 40 m^2 takyta så är jag lite sugen på att installera en massa solpaneler. Det kanske man ska ta höjd för när man fnular på elsystemet. Nu tänker jag bara lite högt: säg att man kan få ut 100 W/m2 under 8 timmar per dygn med helt horisontella solceller. Om man kan lägga paneler på halva taket (det ska upp båtar och radar och lanternor och skrot oxå) så blir det 20m^2*100W/m^2*8h*365h ~ 6000 kWh. Med ett pris på ca 2 kr/kWh så blir återbetalningstiden ca 10 år om anläggningen kostar 60 papp.

Jag har ett gäng 12V batterier från en mobiltele-UPS. En spontan tanke är att man låter solcellerna ladda batterierna och så länge laddningsgraden är typ över 70% så låter man en trefasinverter försörja båten. Denna måste ju dock va jävligt biffig om man ska klara toppeffekten.

Hur fan gör man det här? Ska man använda en omformare typ de som man har på hus som kan mata tillbaks effekt på nätet? Synkar den med sekundären på trafon? Dock vill man ju att all outnyttjad effekt inte ska matas ut på nätet utan den ska ju in i batterierna.

Som ni märker har jag inte tänkt igenom det här ordentligt. Någon som har smarta ideer?

Kanske mer prio på att bygga färdigt boendeytorna på båten egentligen, men när man väl har fått en idé vill man gärna funderar igenom den...

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 1 juni 2016, 10:41:40
av gunne
Åter till elsystemet. Jag har ännu inte beställt nån trafo eller gjort nåt över huvud taget.

Det finns många olika åsikter om man ska köra TN- eller IT-system. Enligt föreskrifterna verkar man få använda båda systemen men de har ju som konstaterats båda för- och nackdelar.

Jag hittade just en ny PDF i ämnet som går ganska djupt i ämnet: Chalmers utbildning 2015:
Anslutningar av fartyg och fritidsbåtar till
landbaserat elnät


På sida 32 visas ett exempel med förslag på ett TN- och ett IT-system för samma fartyg. Denna bild:
TN och IT i samma fartyg.png
De faror som tidigare diskuterats i tråden nämns ju här.

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 1 juni 2016, 11:06:56
av danielr112
Angående inverter för 3fas o.s.v. Finns bra enheter som passar ditt behov beroende på hur många kw du behöver.

T ext PIP-4048MS går att koppla för 3 faser och 6 totalt = 24kw.
Den hanterar inkommande från solpaneler också. Finns även 3fas direkt i deras serie.

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 20 juni 2016, 20:10:58
av gunne
Nu har jag ritat om TN-systemet som ett kretsschema istället för nån slags skåpslayout som jag försökte mig på tidigare. Symbolerna kanske inte är helt 100 så rätta mig gärna.
elritning 400V schema 2016-06-20.png

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 20 juni 2016, 21:08:09
av gunne
Och så gjorde jag ritningar på hur det är (tillfälligt) inkopplat idag. Kanske främst för min egen referens men det kanske är intressant för någon.
befintligt system 2016-06-20 huvudcentral.png
Undercentral 1 är en temporär central som har tvåpoliga säkringar och uttag så man kan koppla in saker via stickproppar. Denna betjänar allt som är under däck via ett virrvarr av förlängningssladdar i dagsläget. Undercentral 2 är en permanent central i däckshuset som betjänar kök, vardagsrum och wc. I denna central sitter tvåpoliga personskyddsautomater så därför har jag inte lagt den bakom ytterligare en JFB som de andra grupperna har.

Och så här ser centralen i däckshuset ut.
befintligt system 2016-06-20 undercentral 2.png
I verkligheten ser den ut så här:
2016-06-20 20.31.05 (Medium).jpg

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 20 juni 2016, 21:17:44
av adent
En nyfiken fråga som jag nog undrat innan: Har du planer på att båten ska kunna förflytta sig för egen maskin? Krävs det skepparexamen och grejjer?

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 20 juni 2016, 21:34:06
av gunne
Yes box, den ska köra! Det krävs kustskepparen men det är mitt minsta problem. Fartyget är över 100 brutto vilket betyder att den behöver fartcertifikat och det betyder många $$$$$ och mycket :doh: :humm: :doh: :wall: :wacko:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 21 juni 2016, 00:02:03
av nifelheim
Håll tummarna.
Arbetet med PNF "projekt nya föreskrifter" är i full gång tror det är en "övningsremiss" ute,
den skarpa remissen kommer nog snart.

Tanken är att det ska gälla dig från 1 jan 2018 ( fartyg med cert idag).
Som jag uppfattat det blir det mer indelat på längd och inte brutto,
tänkbart är väl att 24 meter blir en "gräns", (jmf LL )
men det kanske inte hjälper dig?

Med största säkerhet kommer inte kraven se exakt likadana ut heller,
utlovat är mer funktionsinriktade krav.


https://www.transportstyrelsen.se/sv/sj ... eskrifter/