Sida 68 av 81

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 12 november 2015, 14:40:29
av Nerre
Jag har en polare som gjorde lumpen på M-båt, där kunde de t.ex. inte köra stekhäll och ugn samtidigt.

Man kan ju för vissa grejer (t.ex. VV-beredare och värme) köra effektvakt som slår av dessa grejer som man börjar närma sig vad säkringen tål. Vi har effektvakt till vår elpanna hemma, det är inte ovanligt att lampan för strömbegränsning blinkar vintertid när vi lagar middag eller bastar. Då går alltså inte pannan för fullt.

Det kan ju vara vettigt på "tröga" saker som värme, de drar ju oftast mycket ström och det är ju bättre att VV-beredaren svalnar lite medans man lagar mat än att man inte kan köra spisen.

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 12 november 2015, 15:03:29
av gunne
Att koppla elpatronen via en effektvakt är ju vettigt. Kör man annat så hårt att man närmar sig effekttaket så värms ju båten ändå upp av de aktuella förbrukarna så att koppla bort elpatronen gör ju verkligen ingen skada.

Sen är det så att elräkningen kommer göra kaos med mig om jag bränner på för fullt så det finns incitament att inte göra det. Läs var duktig och elda ved för att hålla värmen istället för el.

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 13 november 2015, 00:22:02
av ajje
Jag tycker det låter som den lilla trafon räcker.

Som jämförelse så har jag på mitt hus 20A huvudsäkringar. Det är på 104m² plus lika mycket källare. Vattenburen elvärme, diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare.

Jag körde på 16A huvudsäkring fram till för ett par år sedan då jag hade uppgrävt runt grunden för omdränering mitt i vintern och det blev kallare än -20 i en vecka.
Effektvakten på pannan gick då in såpass ofta att pannan fick svårt att hålla uppe temperaturen på tappvattnet. Efter byte till 20A och omställning av effektvakten har det aldrig varit problem.

Nu vet jag inte hur mycket värme en båt läcker, men en oisolerad frilagd betonggrund läckte en hel del vintertid. ;)

Så nog bör du kunna gå på 16kVA utan att skämmas.

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 16 november 2015, 05:14:13
av MiaM
Jag har 100m2 varav en liten del tillbyggt ca 1970 och resten klart äldre (äldsta delen gissningsvis från 1850-talet) och har klarat mig på 16A trefas för enbart elpatronvärme. Sen ett antal år finns även en luftvärmepump men som sagt så räckte 16A även utan värmepumpen.

Värt att veta är att framförallt gängsäkringar (diazed) av trögt utförande är riktigt tröga. Om jag fattat rätt så kan man i stort sett betrakta märkströmmen som genomsnittström. Jag tror att de klarar dubbel ström under en timme om de sedan får vila rejält.

Därmed blir det inte så känsligt att köra diverse saker samtidigt. I ditt fall har du ju dock däremot trafon att ta hänsyn till. Även den bör tåla viss överlast kortare stund mot att den får vila efteråt. Här bör väl tillverkaren kunna ge någon spec.

En ugn drar bara angiven effekt när den värms upp (eller om man använder den som element med värmen på och luckan öppen...), sedan ser termostaten till att medeleffekten sjunker rejält. En diskmaskin värmer upp vattnet under vissa tider i programmet och i övrigt drar den klart mindre ström.

Jag minns inte riktigt hur mycket vitvaror som redan köpts in men för din del så vore det nog en bra idé att köpa diskmaskin och tvättmaskin med anslutning för både varmvatten och kallvatten. Dels så blir driftkostnaden lägre eftersom värmen kommer från t.ex. kaminen, spillvärme från dieselmotor, värmepump eller liknande. Dels så slipper du effekttopparna just när maskinen kör - varmvattnet kan värmas med effektvakt.

Om du har gamla typen av disk/tvättmaskin med mekaniskt programverk så kan du i princip även köra dessa på effektvakt. Jag tror inte det fungerar att göra så med moderna maskiner.

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 16 november 2015, 08:06:17
av Nerre
Om jag inte minns fel klarar en diazed 1,9 gånger märkströmmen i 30 minuter. För säkringar upp till 4 A (eller nåt sånt) så är det 2,1 gånger märkströmmen i 30 minuter, det är det man utgår från när man t.ex. köra överlastprov på en avsäkrad transformator. Man lastar alla lindningar nominellt och sen överlastar man en av dem i taget med 2,1 gånger säkringens märkström i 30 minuter.

Ofta måste man överlastprova även baserat på primärsidans säkring, då lastar med sekundärerna så de ligger gott och väl under 2,1 gånger sin säkrings märkström, men så man får en primärström som kommer upp i 2,1 gånger primärsäkringens märkström.

Förr kunde jag alla siffrorna utantill men nu har jag inte jobbat med provning på 5 år och då glömmer man rätt snabbt:)

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 17 november 2015, 13:47:17
av gunne
Det lutar mer och mer åt en trafo på 16 kVA från Noratel. Med mjukstart även om jag aldrig har haft problem när min nuvarande 20 kVA trafo startar utan mjukstart.

Saxat från annan tråd:
...16 kVA / (400 V * sqrt(3)) i linjeström blir det ju om 400V är huvudspänning, vilket känns rimligast. 23A per fas alltså.

Strömmen genom transformatorns lindningar blir däremot 13.3 A om den är D-kopplad. Detta har ju dock endast intern betydelse för transformatorns dimensionering.
...
Så 23 A drar trafon som mest. Jag vill ju gärna säkra av den så att den inte överbelastas. Men det är nog svårt att hitta dvärgbrytare på 23 A. Ska jag gå på 25 A och hoppas att trafon tål överlast eller ska jag gå på 20 A och då inte kunna utnyttja hela den tillgängliga effekten?

Nytt utkast till schema på huvudcentralen.
HC 2015-11-17.png

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 17 november 2015, 14:57:29
av Nerre
Trafon borde ha en spec på hur den skall vara avsäkrad.

När man överlastprovar en trafo så gör man ju det baserat på hur den är avsäkrad, inte hur den är märkt.

Tittar du här så rekommenderar de 25 A för 16 kVA med 400 V primär vad jag kan se
http://www.noratel.com/fileadmin/conten ... nstENG.pdf

(Nu vet jag inte om det där är för rätt trafo iofs. Eller jo, det var det ju, ser att du skriver 3LT-23 i schemat.)

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 17 november 2015, 23:59:42
av nifelheim
Det går fort i hockey... :D
(eller så är det jag som inte hänger med )

Med reservation för att jag missuppfattat,
har du inte redan köpt en isolationstrafo för 230 volt?
borde räcka med att komplettera med en till för trefasförbrukarna.
Inte alls ovanligt att ha två trafos om man har både 230 och 400 volts förbrukare ombord.

Jag tycker fortfarande att du ska låta bli att koppla någon pol i skrovet, (som varit uppe tidigare ,IT inte TN)
men ha isolationsmätning med larm.
http://www.studiecd.dk/cahiers_techniqu ... _in_LV.pdf


Du vill vara 101% säker på att du inte får några strömmar i skrovet,
det är inte bara din el som är farlig för skrovet det kan vara en
granne som "läcker" ström, efter några år på samma plats kan det sätta sina spår i plåten.

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 18 november 2015, 08:45:29
av gunne
Fort vet jag inte om det går. Jag har bollat fram och tillbaka sen i somras om det här med trafon...

Jag har bestämt mig för att köpa en ny D400-Y400-trafo. Detta för att jag inte har kunnat förstå någon fördel med att ha 230 på sekundären. Om det finns en fördel så är jag väldigt nyfiken på vad det är.

Min plan är att beställa trafon IDAG. Så om någon vill övertala mig till nåt annat så har ni bråttom ;).

Hurvida man ska koppla nollan på D400-Y400-trafon till båtjord har jag oxå det fått blandade åsikter om. Men det är ju väldigt lätt att låta bli att koppla den till skrovet om det skulle vara bättre.

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 21 november 2015, 22:46:52
av MiaM
Det kostar förvisso knappt något, men egentligen är det väl overkill att ha huvudbrytare, jordfelsbrytare och trepolig automatsäkring efter varandra. Det är ju ingen brist på brytställen. Fast visst, det ser kanske mer "rätt" ut. Jag hade nog satt dit en extra säkring till någon slags provuttag och/eller mätare. Fast du får kanske ut all data du vill ur energimätaren?

Så det blir ingen extra jfb direkt på trafons sekundär för att detektera jordfel i trafon? (En eventuell sån jfb borde kopplas så att den åtminstone kan utlösa larm men kanske till och med bryta på primären).

Vad gäller din befintliga trafo så har den ju som sagt fördelen att den finns.

Om du följer rådet nifelheim ger så är det väl snarast direkt lämpligt att ha 230V mellan faserna - om det blir nåt knas med övervakningen och du får kontakt mellan en fas och skrovet så kommer övriga faser då "bara" ligga 230V från skrovet. Med ett 400V-system så kommer övriga faser ligga på 400V över skrovet - förutom ökad fara i sig så bryter det mot specen på en del vanligt förekommande elkomponenter (som ofta brukar vara märkta 250V).

Idén att köpa en mindre trafo för att ge 400V, endast till sådana belastningar, är i mitt tycke en riktigt bra idé. Du äger ju redan en trafo som du (vad jag förstått) haft i provisorisk drift under en tid och därmed vet att den fungerar bra.

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 24 november 2015, 11:33:45
av gunne
Jag tänkte nog börja med energimätaren bara. Den jag har beställt snackar RS-485 så jag kan ta in data kontinuerligt och logga.

Ang JFB på sekundären så tog jag bort den för att det känns som att isolationsövervakningen tar hand om det. Eller är inte det dess uppgift? Planen är att sektionera allt med olika JFB/personskyddsautomater för att få selektivitet.

Jag har fått lite priser på isolationsövervakare. Beving ISOMETER iso685 kostar ca 16 000 kr! Och DEIF SIM-Q/SIM-Q LF verkar kosta ca 5000 kr. Den enda jag lyckats hitta med lite humanare pris är DOLD IL 5880 som verkar kosta ca 1300 kr på Farnell.

Varför är det ett problem att huvudspänningen är 400 V om en fas får kontakt med skrovet? För det första så bör aktuell JFB lösa ut om det sker vid nån förbrukare. För det andra så märker man det ju via isolationsövervakningen och får larm. Och det är väl lika farligt med 400V vid diskbänken hemma i ett vanligt hus?

Att ha två trafos är ju ett alternativ. Men det ökar komplexiteten - två trafos, två huvudtavlor, två isolationsövervakare, två olika elsystem att hålla reda på etc etc. Jag känner att det blir tydligare med ett system och det blir nog även billigare.

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 24 november 2015, 15:43:55
av mrfrenzy
I ett vanligt villasystem löser säkringen eller JFB när du får kontakt mellan fas och jord.

På en anläggning med flytande jord så händer inget mer än att övervakningen varnar. Men nu har du i vissa apparater 230V nolla-jord (inget problem).

Dom som ligger på fel fas har dock 400V fas-jord.
Det kan bli problematiskt om det tex sitter en 250V avstörningskondensator mellan fas och jord.

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 24 november 2015, 16:29:09
av Nerre
Jordfelsbrytaren måste väl lösa även på ett flytande system, OM det går en ström som övervakningen kan detektera?

För om övervakningen ska kunna detektera en ström så måste ju den strömmen tas från fas eller "nolla", vilket gör att summan av strömmarna genom jordfelsbrytaren inte blir noll.

Fast det kanske bara är så att jordfelsövervakningen är känsligare än en jordfelsbrytare?

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 24 november 2015, 17:15:58
av gunne
Men man får väl anta att isolationsövervakningen gör sitt jobb? Har man ändå en separat trafo för 400 V så kan man ju lik förbannat råka ut för att få 400 mellan skrov och fas så jag ser inte fördelen att ha två separata system istället för bara ett.

Men det är ju onekligen många som bygger så. Var senast igår ombord på en större bobåt som hade både 230 och 400.

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 28 november 2015, 21:40:10
av MiaM
Med två trafos minimerar du antalet platser där den risken finns. I det läget behöver väl dessutom 400V-trafon inte vara påslagen i ett normalt driftfall?