Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Tack så mycket! Jag ska plöja igenom dokumentet vid tillfälle men hinner inte just nu. Det var ju hyffsat mastigt, vilket ju är bra i och för sig.

Tar och mäter lite resistans mellan de olika plintarna imorn i alla fall.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Jag mätte resistansen mellan polerna idag och resultatet syns nedan. Schemat är vridet i förhållande till den tidigare bilden men ni fattar nog hur det hänger ihop. Blecket som förbinder de två polerna som jag gemensamt kallar C är med största sannolikhet minus som sagt. Tjock kabel märkt A1 går från C in till generatorn och tjock kabel märkt A2 från B in i generatorn. Endast en tunn kabel från A in i generatorn.
IMAG0496.jpg
Jag tog även en titt på kolen. De verkar ganska nybytta så det hade inte ens nött igenom hela den från början plana ytan. Det gjorde att det var lite knepigt att se nåt "skägg" och jag kunde inte riktigt avgöra rotationsriktningen.
kol1.jpg
kol2.jpg
Min gissning är att rotationsriktningen är uppifrån och ner på bilderna. Eller? :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag skulle också ha gissat på det men vet inte heller säkert... :humm:
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av SeniorLemuren »

Förmodligen är det så. Dom har släpat efter lite och inte blivit slitna i bakkanten ännu.

Utspänningen ligger troligen mellan B och C. (Grova kablar). Om du lyfter alla kolen så ska det bli oändlig resistans mellan B- C och A-B.

Shuntlindningen ligger då mellan A och C. Eftersom det är likströmsspolar så kan man grovt räkna att det bör flyta drygt 3 A vid 24 V utspänning.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Snickrade ihop ett litet fäste till generatorn:

Bild
Bild

Angående shuntstyrningen... Ska man ha nån slags krets som mäter ström/spänning och reglerar strömmen genom shunten? Eller ska strömmen hållas konstant oavsett spänningen?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Mizzarrogh »

Såhär någonting antar jag, så får senioren eller någon fylla i resten... :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av SeniorLemuren »

Shuntreglerkretsen skall hålla spänningen konstant oavsett belastning och varvtal.
Här finns en beskrivning med ritning på en shuntregulator till en 12 volts generator. Borde gå att modifiera ganska enkelt till 24 volt. :)
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av SeniorLemuren »

Mizzarrogh skrev:Såhär någonting antar jag, så får senioren eller någon fylla i resten... :)
Tja så där funkade det förr, men i dagens läge är det nog enklare med transistorer. :)
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Tack så mycket! Ska suga lite på den kretsen och återkommer antagligen med frågor senare...
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av PeterH »

En fundering är ju att dom använder en LM723, har för mig att den var svår att få tag på nuförtiden? Har inte orkat läsa vad den används till, är ju kopplad till 555:an, men den kanske kan ersättas av annan spänningsregulator?
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Man borde ju kunna göra en liknande krets med någon annan IC. Jag kanske ska vänta lite tills jag vet vilken typ av nätanslutten laddare/inverter jag ska ha eftersom de ibland innehåller en batteriladdningsautomatik dit man även kan koppla generatorn.

Jag har funderat lite på belysningen i skutan även om det är långt fram i tiden jag ska ha det. Det är såklart lågt i tak genomgående så infällda nedåtlampor (downlights, bättre ord?) är ju nästan ett måste. LED och 24 V känns ju självklart med tanke på premisserna. Dimmbart ska det vara och jag tänker mig att jag kör samma lösning i hela båten, ca 150 m^2.

Just nu är jag inne på denna lösning:

Bild

+

Bild

+

Bild

Armaturen är jävligt billig och kör man med en 12 V LEDlampa så finns det ju stort utbud på ljuskällor. Sen seriekopplar man dem två och två och driver via en 24 V-dimmer. Kanske bygger man dimmern själv eftersom jag behöver ganska många och komponenterna är inte så dyra. :humm:
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av SeniorLemuren »

Sådana armaturer använder jag i min båt med 3 W led 12 V ( finns ju även för 230 V)
Mycket bra ljusutbyte och nästan ingen värme alls. Mitt problem nu är att jag behöver fler armaturer men de är slut på Lidl´s där jag köpte dom. Vart köper du dom billigt?
led i ruff.jpg
led i cocpit.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Om man klickar på bilden ovan kommer man till http://www.ljuskompaniet.se/shop/?artnr=HORN+CTC-3115 vilket inte är helt självklart. Men de har i alla fall mängder av armaturer till väldigt bra priser (och antagligen tvivelaktig kvalitet).
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Julens stormar har aktualiserat att jag saknar bra förtöjningslinor. Det som finns på båten är mest gammalt skrot som är rejält risigt och inte är att lita på, speciellt inte i storm. Jag måste alltså köpa lite nya snören ASAP. Dock vill jag inte slänga ut tiotusentals kronor på snoddar som jag sen kommer på inte är rätt typ och dimension.

Vad har man för dimension på förtöjningslinor på ett skepp kring som väger kring 120 ton? Hittar inga vettiga data alls på nätet.

Man vill ju gärna ha snygga linor = "syntethampa" så att man får den rätta känslan.

Bild

32 mm, brottlast ca 13500 kp, ca 60 kr/m. För klent?
http://www.toplicht.de/en/shop/tauwerk- ... -meterware
http://www.toplicht.de/en/shop/tauwerk- ... uwerk-lose

Nån som har jobbat på en båt av motsvarande storlek som kan komma med lite input? Dimensioner, användbara längder etc.
Användarvisningsbild
marvin
Inlägg: 214
Blev medlem: 30 maj 2003, 22:24:57
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av marvin »

Träskutan jag seglat på som väger ~140 ton använder det materialet och ungefär den dimensionen.
Detta är mellan tummen och pekfingret då det var några år sedan, har dessutom aldrig köpt något bara använt.
Längd är trevlig om det går att använda samma rep till en dubbel förtöjning borde väl bli runt 20-25m lägg till en dryg meter till splejsat öga.
Är det stor skillnad i pris till billig blå polyprop?
Kan vara ett alternativ i hemmahamn där utseende kanske inte spelar så stor roll, solen knäcker ju ändå alla rep efter några år.
Skriv svar