Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Jag tänkte att det är dags att slänga upp en tråd om Stor-Erik. Han är en f.d. ångbogserbåt från 1893 ( :shock: ) som jag ska renovera under de kommande åren. Mer info om båten finns på http://www.tugboatlars.se/Storerik.htm och om man vill följa bygget så kör jag en modeblogg på http://stor-erik.com :D.

Bild

Anledningen att jag slänger upp tråden nu är att jag just testade en jävligt ball grej. Autodesk har släppt en mjukvara som heter 123D Catch och som kan göra om fotografier till 3D-modeller :bravo:. Jag gjorde ett första trevande försök idag och det funkade över förväntan! Kolla in videon på http://stor-erik.com/?p=139. Nu är det bara att förfina tekniken lite och skanna av hela skutan, kan vara bra att ha en modell så man kan sitta hemma och bygga under vinterns mörka kvällar.

Planen med den här tråden är väl att diskutera lite allt möjligt. Just elbiten är ganska långt bort nu och det handlar snarare om rostbehandling, motorinstallation, svets och planering. Det har ju redan diskuterats lite i denna tråd men det blev lite väl OT så jag tänkte ta vidare frågor i denna tråd.
Senast redigerad av blueint 17 november 2011, 23:37:30, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: var: Projekt Stor-Erik
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av limpan4all »

Du borde kolla med Sjöhistoriska riksmuseet dom kanske har orginalritningar eller kan peka ut vart dom kan tänkas finnas.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2140
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av LeCanard »

Ser ut som Kummelnäs varv....

/LC
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Kummelnäs varv stämmer bra det. Kommer ligga kvar där inom överskådlig framtid... Målet är väl att kunna ta mig därifrån för egen maskin i sommar, men det kanske är lite väl optimistiskt.

Just nu sitter jag å pular lite med avgassystemet. Jag har diskuterat det tidigare och bland annat fått lite hjälp från Mizzarogh här på forumet.

Bild

Planen är i dagsläget att ha 150 mm rostfria rör till huvudmaskin och den vattenmantlade braskaminen. 100 mm rostfria till hjälpmaskin och dieselpanna. Utblåset från huvudmaskin är 150 mm och där ska man nog inte gå ner i dimension. Från maskinrum upp till toppen på skorstenen är det ca 7 meter. 150 mm till braskamin känns ganska standard när det gäller kaminer som man installerar i vanliga hus. Kanske kan man gå ner en aning i dimension här?

När det gäller hjälpmaskin och dieselpanna har jag mest höftat. Jag vet ju inte idag vad jag ska ha för grejjer så det är svårt att kolla installationsanvisningar och i de som jag faktiskt hittat står det bara att man ska räkna på skorstenen, har inte hittat några typdimensioner än.

Jag kanske borde börja i rätt ända och räkna ut vad jag har för effektbehov och därifrån välja panna etc. Men det är inte precis så att man kollar i tabeller som när man bygger ett hus... ca 150 m^2 boyta med typ 150 mm stenullsisolering åt alla håll och 20 minus utomhus, vad har man för värmeeffektbehov då? På en höft?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av tecno »

Hur ska värmen distribueras i skutan?
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Allt ska kopplas till en ackumulatortank och sen är det vattenburet. Eventuellt slänger jag dit lite solfångare också, men det är ett senare projekt. Tanken är att en vatten-vaattenvärmepump ska ta det mesta och sen myseldar man när man är hemma. Dieslpannan är om det skulle behövas lite extra eller om man är ute på sjön och inte har el till ärmepumpen. Sen har man elpatron också som kan utnyttjas när man ligger i land.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Mizzarrogh »

Om det inte är ett monster till hjälpkärra du tänkt peta dit går det nog fint att använda vanliga avgasdelar för lastbil och traktor i rostfritt.

Någon här som vet vad huvudmaskin (CAT D343) skall ha för dimension på pipan?
När jag kontrollmäter på de motorer jag har tillgång till här men av mindre typ och andra fabrikat får jag det till att snittet bör minst motsvara grenrörets utlopp, som i sin tur verkar motsvara volymsnittet hos ett cylinderutlopp(?) Detta bör således bli minimimått på pipan? Jag har inte heller fått tag på folk som *vet* so far... (tänkte aldrig på att kolla det exakt förut, men kom på att en av trålarna faktiskt hade en liknande maskin men den är såld nu vad jag vet.).

Värmesystemet skiljer inte så mycket från ett vanligt för villavärme när det gäller båtar av detta slag och eftersom han vill bo där så blir det ju ännu mer likt då det nog behöver vara ett helt externt fungerande system iställetför ett hjälpsystem (på yrkesbåtarna är värmesystemet mest för motorstart och underhållsvärme).

Tror det fungerar med vanliga radiatorer, dra några flänsrör eller bygg ett rörpaket av kopparrör i maskin så du har underhållsvärme där också så bör det fungera tror jag.
Hmm... Nu när det nämndes kom jag att tänka på SJs gamla bussradiatorer, hade ju funkat perfa för detta som komplement till vanliga, vet farsan fick tag på en bunta från surplus till garaget men går kanske att hitta fortfarande någonstans...
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av anders_bzn »

Jag har läst bloggen med intresse, även sidan där det stod om Stor-Eriks historia. Tyvärr så verkar ångmaskinen ha blivit urlyft till förmån för en mer modern maskin.

Vad är planen för båten?

Ska du måla skrovet svart igen?

Jag följer detta med spänning!
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av dar303 »

Härligt, ytterligare ett sk. Tok-projekt på EF, det gillar vi!
Lycka till med bygget, jag kanske kommer förbi och kollar nån gång i vår om det går bra!
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2140
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av LeCanard »

Tänkte åka ner till Måns, tvärs över viken, i veckan. Ev smyger jag förbi och kikar lite... ( Om Ralf släpper förbi mej :D )

/LC
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av danei »

Kommer du att koppla maskinerna till acktanken?
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Det är bara att komma förbi. Är jag inte på plats så är man som EF:are välkommen att stiga ombord och titta ändå.

Han kommer antagligen bli vit i min ägo tror jag. Han är ändå ingen AWB så jag tror han står sig bra i ljus skrud ändå. En liten del av mig vill måla honom mörkare men jag tror det blir snyggare med vitt.

Maskin ska troligtvis kopplas till acktanken. Både så att man kan värma vattnet under gång och värma maskin innan start på vintern. Det kommer bli många slingor i tanken; motor, värmepump, kamin, panna, tappvarmvatten, radiatorvatten, solvärme...
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, på yrkesbåtar och liknande används ofta motorvärme för uppvärmning av manskapsutrymmen och annat så att man slipper ha pannan på i onödan.
(Små vedkaminer av lämpligt slag var vanligt även förr.. :wink: )
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av danei »

Ska du ha allt i separata slingor? Inget som delar vatten med acktanken?
Gimbal
Inlägg: 7872
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Gimbal »

Å andra sidan blir väl detta (gissar jag) inte en yrkesbåt där maskin går stora delar av dygnet, utan det kommer (åter igen gissar jag) snarare tillhöra ovanligheterna att den flyttar på sig. Så då kan man fråga sig om det är värt tiden och kostnaden att koppla in motorn överhuvudtaget i värmesystemet. :humm:
Skriv svar