Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Jag har inte hunnit kolla på det här än men det börjar bli dags. I nuläget behövs ju absolut inte maxflöde så det skulle vara bra att dra ner på elektronerna.

Varför gör man denna typ av motor med hjälplindning som ni snackar om?
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av danielr112 »

Easun är en clone av vad som ibland anses vara orginalen (MPP/och vad nu orginalet heter). Lite oklart om Easun är från samma fabrik eller inte men kollar du runt så kommer du hitta 30+ olika märkningar på dem och flertalet är rena dåliga kopior.

Serien du tittade på där är en så kallad off-grid där du inte kan kombinera eller rena inkommande till utgående. Ska du ha den funktionen får du titta på deras MPI eller Hybrid serie. Dom finns även i 3fas. Jag kör med deras 3fas 10KW serie. Notera att i alla deras saker så är effekten som visas MAX effekt och inget annat. Jämfört med Victron och andra som snackar om nominell effekt och kan överbelastas bra mycket längre.

Dom må vara billiga i inköp men du har också max 1 års garanti om du inte hittar en ÅF i krokarna där vi bor. Du får i regel lägga på några tusenlappar.

På den effekten du snackar om hade jag valt 48V system också. 3 st 1fas enheter är det vanligaste för 3fas från dem om du inte går upp till MPI som finns i 3fas. Notera att dom är väldigt ineffektiva. 24V ligger på runt 45-60W idle per enhet och 48v ligger på ca 65-80W. 3fas enheten ligger således på 240W idle förbrukning!
Räknar man sedan in vs ut så är det inte jätte bra heller. 85% tror jag att jag snittar på lägre last och upp mot 90 som bäst beroende på vart jag är.

Så man får nog ta med delar av dessa i beräkningen. För det kan betala sig att välja ett känt märke från början där du får 10 års garanti. En genomsnittlid idle last på 40w totalt på 3 faser och effektivitet på 92-97%.....
:)
My 5 cent av att ha kört och byggt system baserat runt dessa kina invertrar.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Tackar för info. Man får väl vad man betalar för som vanligt. Synd bara att det inte finns nåt mellanalternativ.

Nu har jag äntligen mätt faserna på pumpmotorn:

Röd-svart: 28 Ω
Svart-blå: 10 Ω
Röd-blå: 18 Ω

Inkommande enfas kopplade till svart och blå. Kan man verkligen ta bort kondingen och koppla frekvensarens tre faser på röd-svart-blå? För en lekman känns det känns som att frekvensaren helst skulle vilja ha en symmetrisk last på sina utgångar.
konding (Medium).jpg
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Stuggi
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 december 2005, 00:09:51
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Stuggi »

Gällande elsystemet;

Av erfarenhet skulle jag försöka hålla DC-kretsarnas spänning så hög som möjligt, 24VDC eller 48VDC, eftersom kabelstorlekarna blir såpass stora att alla inbesparingar på utrusting för 12VDC äts upp i kopparkabel istället.

För solcellerna gäller samma sak, hög PV spänning in till MPPT regulator som sedan kör ner det till batteribankens spänning. MPPT är ett måste, PWM har mycket sämre prestanda i Norden på grund av våra dåliga solförhållanden (MPPTs största fördel är att den genererar mer i suboptimala förhållanden än PWM regulatorer).

Startbatteribanken för huvudmaskinerna är rekommenderat att hålla separat för att kunna starta i nödsituationer, bäst är att lägga ett isolationsrelä mellan bankerna samt en manuell "override" så att bankerna laddar varandra då laddning finns på någondera bankerna, men inte kan ladda ur varandra, samt att man i nödsituationer kan koppla ihop bankerna för att få startat huvudmaskinerna eller dylikt.

Så min rekommendation vore att köra 24VDC på hela båten för DC-sidan.

Gällande generator, kolla på Kubota Diesel Aux Genset, de går loss på ca 7000 € senast jag kollade för ett 9kW aggregat. 1500 r/min är att rekommendera på dieselsidan, billigare kina-aggregat tenderar att vara 3000 r/min vilket är för jävligt att höra på.

Invertersidan finns det också massa intressant på, kombinerade inverter/chargers är ganska nice eftersom man kan programmera dem att starta hjälpmotorerna ifall konsumtionen på AC-sidan överstiger inverterkapaciteten eller batterispänningen blir för låg. Victron har en modell som heter MultiPlus, som man kan parallelkoppla för om jag minns rätt i 3x3, dvs 3 MultiPlus per fas, för totala 9 kW per fas eller vad det nu var. Inte helt huvudlöst dyra heller, 1300€ för en 24VDC / 3000VA modell.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

I natt var tjuven på plats och snodde 11 st av mina fartygsventiler som skulle monteras i skrovet. :cry:

De är i princip ovärderliga för Stor-Erik och om jag inte får tag på dem blir det väl till att bygga en ässja och lära sig gjuta brons. :doubt:

Jag tror tyvärr att chansen att de dyker upp i är väldigt liten men hoppet är ju det sista som överger en. Nu kanske inte så många är är i fartygsbranshen men om någon får syn på fartygsventiler i omlopp så får ni gärna ringa mig på 070-7191318.

https://stor-erik.com/?p=3844

Bild
Bild

Edit: Ändrade antal
Senast redigerad av gunne 23 november 2020, 12:13:52, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
wiklis
Inlägg: 1932
Blev medlem: 11 mars 2009, 22:33:47
Ort: Skellefteå

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av wiklis »

Gör en fast sökning på blocket och ring och förvarna skrothandlarna
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Redan kirrat :). Men jag misstänker tyvärr att de inte kommer dyka upp där. De som snodde dem vet nog att de är värda mer hela och tillsammans än som skrot.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Mizzarrogh »

Tyvärr går de säkert utomlands, men du kanske skulle lägga ut en blänkare på maringuiden och liknande ställen också.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Vi fick tag på "nya" ventiler till slut och försäkringsbolaget har täckt kostnaden. Så det löste sig hyffsat bra även om det blev mycket jobb och nu olika utseende på de olika ventilerna.

Nu åter till vattenpumpen till värmepumpen. Men nuvarande elpris kostar det ~1400 spänn i månaden bara att hålla vattenpumpen igång. Denna kostnad skulle jag ju såklart vilja få ner. Nu när det börjar bli lite varmare i vattnet kan jag potentiellt spara ganska många kronor per månad genom att sänka effekten på vattenpumpen då den inte behöver fullt flöde.

Är det någon som kan avgöra om frekvensaren Siemens SINAMICS V20 - 6SL3210-5 som jag köpt går att använda till motorn som visas på sid 76?
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av adent »

Ursäkta off topic lite men. Hur går det? Ni bor på båten på heltid? Några planer för huvudmaskinen? :)

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Jorå, vi har bott på båten sen 2015. Planerna för maskin är att kicka igång den för att komma ut och åka! Men just nu är jag fast i underhållsträsket och måste bygga klart lite viktiga bostadsytor, som t.ex. badrum, innan det blir tal om att mecka med maskin igen.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Gimbal »

gunne skrev: 15 mars 2022, 10:23:12 Är det någon som kan avgöra om frekvensaren Siemens SINAMICS V20 - 6SL3210-5 som jag köpt går att använda till motorn som visas på sid 76?
Nja, det var inte hela siemens beteckningen väl? Sen om det finns någon dataskylt på motorn...
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Motorns märkskylt: Bild

Ja, et verkar ha ramlat bort några siffror från modellbeteckningen på frekvensaren. Siemens SINAMICS V20 - 6SL3210-5BB17-5BV1 ska den nog heta.

Jag köpte frekvensaren för att använda till det här men min okunskap kring enfasmotorer visade sig i efterhand. Jag trodde typ att en enfasmotor var samma som en trefasmotor men med en konding kopplad mellan två faser men det var ju helt galet...
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Mizzarrogh »

Vissa går att bygla mellan en och tre fas.
Litet osäker på dendär dock.

Behöver du reservdelar till pumpmotorer har jag kanske liggandes.
Du kan få det mot frakt om det är någonting du behöver.
Repen
Inlägg: 213
Blev medlem: 6 januari 2009, 20:11:31
Ort: Kvidinge

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Repen »

En tanke : Det är förmodligen en centrifugalpump, om du kan mäta förbrukningen så prova att strypa pumpen på trycksidan absolut inte på sug sidan då det skapar kavitation i pumpen. En centrifugalpump är bra på flöde inte tryck eller sug.
Skriv svar