Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av adent »

Stoppa i en ångmaskin så blir det billigare(? (om du har egen skog)) drift ;)
Shargo
Inlägg: 594
Blev medlem: 2 februari 2012, 20:38:51
Ort: Orust

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Shargo »

Mina tankar runt motorn:
Kolla upp vad en välfungerande ersättningsmotor + motorbyte skulle kosta.
Vad vet du om motorns historik? (Gångtimmar, service, driftförhållanden, konservering för avställning, oljebyten + underhåll under avställningstiden...)
Om du inte redan har det, begär offert (för demonteringen, den kan ju vara skrotfärdig)! Vllket ansvar tar meken/företaget för sitt arbete?

Vad skulle ett motorhaveri innebära? Ska den enbart användas som bo-båt och flyttas mellan kajer, korta turer inomskärs där man kan glida ur farleden och ankra eller längre turer? Har du något alternativt driftsätt? (Vad har du för billigt att sikta på om motorn packar ihop när du behöver den för att få ner farten :doh: )

Allmän not om båtmotorer:
En bekant som har en 20+ m stålbåt funderar på att byta ut orginalmotorn i den, hans första plan var att ta en hyfsat modern Scania V8 men har vid vidare studier av förutsättningarna insett att även om Scanian är klart starkare än hans orginalmotor är det sannolikt att han får problem med motorn då den inte är gjord för den långvariga konstanta belastningen som en marinmotor utsätts för (timme ut och in med samma varv o gaspådrag).
mrMagoo
Inlägg: 327
Blev medlem: 11 maj 2007, 21:47:56
Ort: Falköping/sverige
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av mrMagoo »

? Scania v8 finns ju i marin utförande.
Shargo
Inlägg: 594
Blev medlem: 2 februari 2012, 20:38:51
Ort: Orust

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Shargo »

Kan nog vara det som gav honom idén. Men lastbilar är aningen vanligare :-)
Ska jag spekulera så ligger skillnaden i förstärkta lager, smörjsystem, oljesump (klara lutning) och modifierat varvtalsregister.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Mizzarrogh »

Dessa motorer (riktiga fartygsmotorer) är innåthelskotta dyra, motsvarar ofta hela båtens köpeskilling för äldre båtar så den håller man deffinitivt liv i så länge det går...
Därför skulle jag inte köpa en båt där någon glad amatör rivit ut originalmotorn och satt i en mindre av något landbaserat eller hobbymarin betonat skit i tron att den drar mindre soppa.

Men CAT motorerna är ju universalmotorer som även återfinnes i en del arbetsmaskiner.
Dock kan det lätt kosta över 100 papp att byta motor även med begagnade delar om man räknar med -alla- kostnader.
Det är dessutom för det mesta massor av dyrbara specialjobb som tillkommer då så många olika delar skall stämma med varandra.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Mizzarrogh »

Vad ni främst bör kolla är, för att nämna vad jag just nu kommer på

cylindrarnas invändiga skick (viktigt med hänseende på avlagringar)

Spridarsystemet (trimmas in och rensas vid behov)

Men, klart, ju mer man kollar desto mer kvitto har man ju.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Mizzarrogh »

Vad som främst skiljer en fartygsmotor är, förutom starkare lager och block mm att den ofta har ett annat kompressionsförhållande med betydligt större slaglängd och högre kompression.
Den har med andra ord inte nödvändigt fler kusar totalt men den har som regel enormt mycket starkare vridmoment och är byggd att tåla mycket större påfrestningar än landfordonsmotorer som har tunnare gods och klenare lager som ofta är byggda för högre varvtal även om de har fler hästar på papperet men detta blir som sagt missvisande om man endast räknar kusar mot stigande varvtal.
Man kör den heller inte på så höga varvtal som små fritidsbåtmotorer normalt sett (undantaget är tex vissa militära specialbåtar men dessa har ofta extrema motorer (tex 2x 24 och liknande eller turbinmotorer) och soppaförbrukning på över 100 liter/timma (räknat på drygt 22 knop med polskij patrullbåtarna (som har dubbla V-8 i original och är ca 22 meter långa vad jag minns)) (mot normala kanske 15-30 l/timma för en så stor båt (tex en genomsnittlig trålare i 20 metersklassen med liknande motorkonfiguration som denna båt)) vid högre varv) .
jeppe
Inlägg: 30
Blev medlem: 17 mars 2011, 23:48:14
Ort: Ulricehamn

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av jeppe »

Ligger med segelbåten vid andra änden av Västerbron. Dundrade förbi Stor-Erik i tisdags när jag och brorsan var ute och seglade. Vilket lyft färgen gjorde!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7810
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av SeniorLemuren »

Har en kompis som köpte ett 11,5 meters stålskrov som han inredde själv. Motorn han satte in var en 5 liters 6-cyl. volvo D50 som han köpte från en skrotad lastbil och konvereterade själv. Han har nu kört båten i 25 år och aldrig haft ett enda fel på motorn. Han är först i på våren och sist upp på hösten och har nog utforskat varenda åkbar sjö/kanal samt västkust och östkusthaven. Just nu är han på väg till medelhavet via Europas kanaler. Sist jag hörde från honom närmade de sig Paris.

Jag har i min båt installerat samma motortyp men 6,7 litersvarianten. De bygger på Volvos D67 lastbilsmotorer och är konverterade av Marinens motorverkstad i Skövde. Jag är ganska säker på att marinförsvaret inte hade valt denna typ av motor om den inte varit lämplig som båtmotor.

Att en båtmotor körs under svårare belastningstyp än en lastbilsmotor är nog mest gissningar. Tänk på en tradare på de oändligr långa vägarna i vissa länder, där bilen rullar timme efter timme, dygn efter dygn i konstant fart över dammiga ökenvägar.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2072
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

motorn är från 1978 men har bara gått 2650 timmar. jag vet inte mycket om hur den konserverades när den ställdes av typ 1998. det var glykol i valsystemet i alla fall. Inder tiden har den inte servar alls, om man inte räknar täckning i blästersand som service...

i grunden är det en kanonmotor som inte är speciellt sliten, men skicket efter 15 år är okänt. jag vet heller ingenting om service under gången.

det lutar åt att jag låter honom hållas och riva allt. tror det kommer kosta mig ca 30 papp, men då är ju allt kontrollerat och bra...
FormerMazda
Inlägg: 6077
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av FormerMazda »

Tappa vätskorna och kolla dom. Fyll i nya, dra runt motorn "för hand" utan spridare så känner man om nåt akut är i vägen.
Ser allt bra ut, ingen rost eller så i vätskorna så är det bara att fylla i nytt, starta och lyssna, kolla tryck och temperaturer.
Det är ju en rätt bastant maskin, låter allt bra så lär det inte vara nåt på gång.

Hittade en pdf om den: http://marine.cat.com/cda/files/1061454 ... ulsion.pdf
En video måste man ju ha med: http://www.youtube.com/watch?v=sOTzqrks ... re=related
SeniorLemuren
Inlägg: 7810
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av SeniorLemuren »

Kolla så att reglerstången inte kärvat fast i insprutningspumpen. Det hände mig på den ena motorn som stått still i 40 år.

Diesel hade bildat harts i portionerarna så 2 av dom satt fast. När motorn startade (på dom andra 4 cyl.) så rusade den och gick inte att stänga av på grund av att dom 2 portionerarna låste reglerstången. Efter pumpbyte går den nu perfekt.
FormerMazda
Inlägg: 6077
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av FormerMazda »

Såklart, kolla gärna att allt löper fint som sagt.

http://www.youtube.com/watch?v=JHGRfouL6DM
MRSVETSARE
Inlägg: 795
Blev medlem: 7 november 2010, 19:05:48

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av MRSVETSARE »

Otroligt vilken energi en del folk har samt intresse :bravo:
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2072
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Det är lite skit överallt i motorn. Avgasportarna är fulla med sotflagor/rost.
Bild
Skriv svar