Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Berätta om dina pågående projekt.
laban12
Inlägg: 1199
Blev medlem: 17 april 2008, 16:01:56
Ort: Stockholm

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av laban12 »

Härligt att det kommer bilder igen, det här är ett sådant projekt som jag följt med stort intresse! :tumupp:
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Bruksskick tycker jag är ett fint ord.
Det förklarar den relativa arbetsinsatsen och utseendet.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av anders_bzn »

Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Jag såg den och blev lite intresserad. Men jag tror att jag för någa år sen kom fram till att skaffa en D400-Y400-trafo istället för den jag har nu. Någon vacker dag ska jag ta tag i elsystemet igen. Någon som är fartygselektriker och vill ha lite jobb?
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av adent »

Tänkte på den här tråden häromdan och att jag inte sett till den på ett tag.

Hur går det? Du bor på båten nu?

Fantastiskt projekt iaf! Beundrar ditt tålamod och målmedvetenhet!

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Jo, det går bra men inte så snabbt nu för tiden. Vi bor på båten sen lite mer än tre år tillbaka och typ hälften av boytan är inredd.

Dock har jag nu två bastarder som springer runt och tar all min tid så bygget har gått ner i snigelfart tyvärr. De små framsteg som sker redovisas ibland på www.stor-erik.com men aktiviteten där har oxå sjunkit markant av förklarliga skäl.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av adent »

Jag ser fram emot videor där du får igång maskinen och kan åka iväg med Stor-Erik! Any year now? :)
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Nu är jag i elektroniktagen!

Vi har ju sen några år haft en värmepump med en slinga som hänger ner i sjön brevid båten. Inte så snyggt så jag har tänkt att jag ska ta in sjövatten och köra via en värmeväxlare istället. Redan när pumpen installerades för kanske tre år sen så skaffade jag en del prylar för att fixa det, och nu när en slang till sjövattenslingan pajjade så var det dags att sätta planen till verket.

Nu tar jag in vatten från en bottenventil och kör det genom en rörvärmevälare. Allt är jävligt gettokopplat och det är mest i labbsyfte jag har kopplat in det nu så att jag kan göra en seriösare installation med en kraftigare värmepump senare.
sjövärme.jpg
Nu håller jag på att kirra ett styr/övervakningssystem för att logga alla temperaturer, frekvensstyra pumpar och mäta elförbrukning etc. Det är en Controllino ("Arduino-PLC"), 15 st DS18B20-sensorer och en energimätare VOLTCRAFT VSM-102.
styrsystem.jpg
Dokumentationen till energimätaren är ganska sparsam och till viss del på tyska. PDF här och här.

Jag försöker snacka Modbus med mätaren men får inte till det. Det kan bero på att jag inte ens vet vad den har för slavadress... På tyska står det så här och det är nåt om att adressen beror på serienumret. Men serienumret är 11402295. Kan det vara de sista två siffrorna? Är nån bättre än jag (och Google translate) på tyska som kan tolka?
Falls mehrere Zähler am RS-485 BUS hängen wird jeder Zähler einzeln über die Seriennummer
adressiert. Im folgenden Beispiel hängen ein Zähler mit Seriennummer 11400052 und ein
weiterer mit Seriennummer 11400536 am RS-485 BUS (die Zähler Seriennummer ist auf dem
Typenschild aufgedruckt)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av X-IL »

Det står typ:
Om det är fler räknare inkopplade på bussen så adresseras de med serienumret. I följande exempel är det räknare med serienummer ....
Så om du har nån exempelkod så lär du kunna se hur de valt siffror ur serienumret till kommunikationen. Jag kan inget om ModBus så har ingen aning hur det adresseras.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av mrfrenzy »

Som jag tolkar manualen:

Om du bara har en mätare så behöver du inte bry dig om serienummer.
Bara skicka /?!<CR><LF> så ska du få versionsnumret till svar.
Skicka sedan <ACK>050<CR><LF> så får du en lång radda med information.

Detta är allt som man kan göra via RS-485 med dessa mätare.
Modbus nämns ingenstans utan det är standarden IEC-1107 med ASCII-text.
9600 bit per sekund, 7 data bits, jämn paritet, 1 stopp bit

Här är en kort sammanfattning över protokollet (på engelska): https://happilyembedded.wordpress.com/2 ... rgy-meter/
Här är ett exempel på utläsning från en annan tillverkare (också på engelska): https://www.gavilar.nl/files/uniflo-120 ... a4f02a.pdf
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

OK. Jag får nog borsta av mina Modbuskunskaper lite. Ska det där skickas som en textsträng eller är det några mystiska kommandon och var hittar man i så fall en tolk till dessa kommandon?

Här verkar det finnas hjälp att tolka datan om jag till slut får ut den: https://www.promotic.eu/en/pmdoc/Subsys ... 6_OBIS.htm

Edit: Såg först inte ditt sista stycke om protokollet. Då blir det till att bit-banga? Jag vill ju även i framtiden kunna styra en eller två frekvensomformare med Modbus på samma kanal och då kanske det strular till saker att försöka snacka IEC-1107 på samma snöre?

Man kanske skulle köpa den här energimätaren istället då den verkar snacka Modbus och vara lite mer konfigurerbar. 1000 spänn är det värt om jag slipper slita mitt hår i några timmar för att få till IEC-1107.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av MiaM »

Sidospår: Hur är det med säkerheten med bottenventiler o.s.v.? Jag tycker det verkar läskigt, men jag är ju inte direkt nån båtmänniska. Har man larm som känner av ifall det läcker in vatten? Kanske nån slags automatisk avstängning? Hur snabbt stiger vattennivån ombord ifall en av de där cirka R25-R32??-slangarna skulle haverera helt (d.v.s. läck in dels direkt genom bottenventil, dels genom värmeväxlare och pump (som ev tvingas gå baklänges)? Det lär väl bara vara någon halv bar tryck om jag tänker rätt, så det tar väl en stund innan det blir farligt mycket vatten, men ändå. Kör man t.ex. automatiskt startande länspumpar som har högre kapacitet än detta, och går de även på reservkraft?
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Jag är oxå nervös... Det är en DN50-slang och pumpen ger 17 m^3/h. Så om det brister efter pumpen blir det snabbt blött. Jag ska inom snarast beställa en biffigare länspump som övervinner värmeväxlarpumpen. Funderar även på en version med elektriskt manövrerbara ventiler så kontrollsystemet kan stänga.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av mrfrenzy »

Ja ska du ändå använda modbus till annat så är det kanske onödigt att lära sig IEC-1107.
I teorin ska slavarna vara tysta så om inte något av dina modbuskommandon råkar använda /?! borde det fungera att blanda på samma bus.

För bottenventilen skulle du kunna använda sådana motorventiler med fjäderåtergång. Om strömmen bryts stängs ventilen automatiskt. Kopplar man lite smart med seriekopplade reläer och nivåbrytare bör det gå att få ganska felsäkert.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Nu tror jag att jag kopplar in den tillfälliga övervakningen så att jag kan börja logga temperaturdata i alla fall. Sen får jag efterforska hur jag ska göra med energimätare - köpa ny eller brottas med den befintliga.

När det gäller självstängande ventiler så funderar jag på att köpa dessa kineser.
Skriv svar