Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Mizzarrogh »

Kom bara inte och säg att jag inte varnade dig för att ta över en "urblåst" båt... :D :tumupp:
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Ingenting är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid. 8) Är det inte nån här som har typ det som signatur?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Mizzarrogh »

Ha ha! Nä, det är sant... :)
Fin är hon ju hursomhaver, kan föreställa mig träpaneler och litet mer variert färgsättning enligt skisserna. 8)

Jo, en grej, om du tänkt använda stålrör så glöm inte att måla dem på utsidan med någon lämplig rostskyddsfärg så håller de längre.
Jag skulle också investerat i en påse sådana gröna fästen för ändamålet från järnhandeln (finnes särskilda för just hydraulrör som tål mer stryk för fältbruk påmaskiner och sådant och vad jag minns var det faktriskt någon krona billigare än de tjusiga för inomhusbruk iaf i storpack...).

Jag misstänker dock att du kommer att behöva riktiga presskopplingar till denna styrning pga den relativa storleken *har jag för mig* den arbetar med fulltryck (osäker på rattdelen dock, men enligt nifelhems skiss bör det vara så), men detta kan de göra åt dig hos handlaren för hyggelig penning. Det kan ju då även vara bra att rita in demonterbara kopplingar (tex snabbkopplingar från maskinhandeln) där man kan tänkas vilja kunna demontera delar av systemet tex för underhåll i framtiden. Jag skulle absolut gjort en enklare ritningskopia och rita in hydraul ledningar, el mm så man får en uppfattning om det färdiga resultatet innan man börjar köpa större mängder materiel. (samt så klart även se på plats med block och penna i näven att det stämmer med teorin innan man börjar dra rören... :mrgreen: ).
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av zeus »

Tittade på båten idag, såg fint ut med rött!
Ni såg ut att ha det gått med öl, så vi fortsatte promenaden runt ön.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Var det du som smög runt med en kamera? Vi hade just slängt upp masten och firade med några öl i det strålande vädret... 8)
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av zeus »

Ingen kamera, gick bara förbi utanför staketet. Och så såg jag båten från lite längre ner innan.
Var verkligen kanonväder, satt nära västerbron och njöt med mellanöl och paj. Fint!

Var större än jag trodde innan, men kanske för att den låg på slipen.

Försöker övertala FV att vi ska köpa en båt. Går sådär. Vet du hur svårt det är att få båtplats på olika ställen?
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

ok, då var det nån annan paparazzi i farten...

Han börjar bli fin nu:
Bild


Det är inte så kompicerat att kasta på färg men det gör mycket för utseendet och moralen så man orkar kämpa på...
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av 13th.Marine »

Dedär kan bli skitsnyggt!

Jag följer tråden med intresse! Det är underbart med folk som lägger ner energi på att återställa något!
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Meduza »

Du kör en EF-skärgårdstur med den när den är klar va ;)
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av dar303 »

Jag var lite orolig när jag åkte förbi och den var borta, tänkte att du borrat hål på fel ställe eller gett upp! :)
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Nu är han nere i vattnet och tillbaka på sin plats i kanalen i alla fall. Nästa vecka stundar en veckas segling som blir den enda semestern i sommar, men efter det fortsätter byggandet på högsta fart.

EF får gärna åka med på kryssning, det är nästan ett måste att vara så många som kan dela på soppakostnaden...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Meduza »

Ja iaf jag är på om vi blir ett gäng som åker ut en kväll eller så i skärgården :)
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

OK, då siktar vi på avfärd sommaren 2014 :roll: .

Jag har varit dålig på att uppdatera bloggen på sista tiden eftersom det är sommar. Antingen jobbar man på båten eller så är man ute och dricker pilsner så det blir inte mycket tid framför datorn.

Nu ser han ut så här i alla fall:
Bild
Enorm skillnad när man stänkt på lite färg!
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

jag har fått tag på en motormeck som håller å att plocka ner motorn. det är som sagt en Cat D343 som inte har startats på 15 år. Han vill riva isär hela skiten för att kolla ramlager etc, men jag vet inte om det behövs. okej att ta bort kylsystem, turbo, avgas etc och rengöra men att riva ner hela motorn? en månads jobb...

nån här som har erfarenhet av marindieslar? är det nödvändigt att plocka ner hela motorn för att den stått i 15 år?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av anders_bzn »

Nu vet jag inget om båtmotorer. Men att riva den för att den stått femton år verkar lite ambitiöst. Men om skicket på den är okänt och den ändå ska gås igenom så är det väl lika bra att kolla upp allt så slipper du riva igen om något skulle pajja.

Jag skulle gjort det.
Skriv svar