Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag tror också det bör vara minst 30-40 ton, troligen den högre siffran, utan att kunna svara på frågan.
Men ser ut som han har rätt hög deplacementpunkt. Fans det en skrovprofil där man också kan utläsa genomgående bredd och design på skrovets några av mätpunkter i horisontalsnitt på sidan?

En spontan tanke kring de höga siffrorna är att han förmodligen ursprungligen är designad att ha en tung ångpanna eller liknande i mittpartiet och det kan vara det som spökar med rekommendationen om 50 ton?
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Jag trodde ju också att det skulle vara mer ballast...

Så här väl stämmer mitt caddade skrov med 3D-skanningen som jag gjort av båtens insida i dagsläget. Det finns lite att putsa på men formen är bra nära.
Bild

Här har jag lagt upp de ritningar jag har i dagsläget. Kollar man i stabilitetsberäkningen som är gjord på ett systerfartyg ser man att det deplacerade 156 ton tomt ("leeres shiff"). Jag kan dock inte tolka kurvorna och jag hittar inte min yacht design-bok nu. Söker lite på nätet istället... :glasogon:
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av nifelheim »

Hur gör du det där?
har du fotat med en vanlig kamera och gjort en 3D modell som du läst in i CAD programmet?

Är det dom här?
http://www.123dapp.com/
http://www.delftship.net/delftship/inde ... tship-free

det ser riktigt bra ut :bravo:

Jag såg bara en spantruta på din hemsida, du skriver att den stämmer dåligt med CAD modellen och orginalritningen.
Var det mycket som skiljde?
Utan att göra anspråk på att vara grafolog skulle jag säga att det är Anders Stensen som satt signaturen i hörnet,
och det trodde jag nog skulle stämma rätt bra. :humm:

På din hemsida såg jag ingen "orginal" spantruta, missade jag den?
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Det stämmer. 123D Catch och DelftShip har jag använt. Den kör jag IronCAD för solidmodellering. Är riktigt imponerad över hur bra 123D Catch funkar faktiskt.

Originalspantruta har jag inte. De uppmätta spanten är mycket smalare framförallt i midskeppet och har inte den markerade knäcken som scanningen visar. Sen förstår jag inte varför han har mätt upp skeppet i lutande läge (aktern lägre än fören, kölens linje lutar uppåt). Men det kanske beror på mättekniska aspekter...
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

För att återkoppla till repdiskussionen tidigare:
IMAG0540.jpg
De hade slut på den gröna sladden så jag fick en svart, tunnare men med högre brottstyrka till samma pris. :)

Annars börjar det röra sig sakta framåt med ballasten. Det har varit lite knepigt att jobba senaste tiden iom temperaturen men nu är det ju lite varmare. Jag har målat kölsvinet och börjat bygga kistor att lägga ballasten i:

Bild

Bild

Fortfarande inte så mycket elektronik i det här projektet men det kommer. Om två år... Fast tråden ligger ju i "övrigt" så det kanske är okej.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gimbal
Inlägg: 7873
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Gimbal »

Tjusigt. :tumupp:
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av zeus »

Snyggt!

Men du är inte rädd att det ska börja lukta om trät?
Brukar avrådas att ha tryckt inne...
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av nifelheim »

Tänker du spruta isolering på skrovet, eller bara ha det målat?
Har du funderat på kondensen?
Hur tänkte du bygga upp det, skrov-luftspalt-isolering-gips-boyta?
polyetenfilm?
Skrovet är ju redan ett tätskikt i "fel ända" på väggen, har du ett till
måste du nog ventilera utrymmet mellan tätskikten.
janaf
EF Sponsor
Inlägg: 2275
Blev medlem: 14 september 2009, 14:51:03
Ort: Stockhom Söder

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av janaf »

Det är skönt att se att ens egna projekt är rätt modesta, relativt sett. Det tackar jag för :tumupp:

Nu är det ju för sent med förtöjningarna. När jag hjälpte några kompisar med en 50-tons skuta så var det enda / bästa underlaget vi hittade för all typ av dimensionering, det som försäkringsbolagen Lloyds och Veritas har. Allt från förtöjning till rigg, spant, roder, ankare, bordläggning etc finns tabellerat, i diagram och beräkningsmodeller, baserat på hur man vill få flytetyget klassat för försäkringen. Jag hittade en del äldre upplagor av dom böckerna på KTH:s bibliotek. Det fanns en skeppsbyggnadslinje där för länge sedan.
Senast redigerad av janaf 16 februari 2012, 16:58:58, redigerad totalt 1 gång.
janaf
EF Sponsor
Inlägg: 2275
Blev medlem: 14 september 2009, 14:51:03
Ort: Stockhom Söder

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av janaf »

PS: om stabilitetsberäkningar. Jag är rätt säker på att det finns relativt enkla metoder beskrivna i "Principles of Yacht Design" av Lars Larsson och Rolf Eliasson. Dom bygger på att man har mittspantets geometri och gärna några spant till....
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av danei »

nifelheim: Kondens problemet blir snarare större om man hoppar över tätskiktet på insidan. Det kommer att bli kondens på skrovet, det måste man ta hand om på något sätt.
janaf
EF Sponsor
Inlägg: 2275
Blev medlem: 14 september 2009, 14:51:03
Ort: Stockhom Söder

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av janaf »

Jag har kanske inte läst ordenligt. Ska du lägga in barlast för stabilitetens skull eller för att justera vattenlinjen av andra skäl?

För sidostabiliteten: om han legat i badet så skulle du kunna ta en vikt, typ ett ton, och flyttat den från ena relingen till den andra och se hur mycket lutningen ändras. Det ger ett direkt mått på rätande momentet. Sen är nästa fråga vad det borde vara.... Ur det kan man räkna ut hur mycket barlast som behövs. För stabiliteten alltså.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Principles of Yacht Design har jag nånstans men hittar den inte just nu. Båten är sjukt rank nu så det måste in ballast innan man kan bygga inredning för att skorven inte ska välta.

Hmmm, tryckat inne... Jag tänkte mig att det var förr när skiten innehöll kreosot, arsenik å annat jävulskap som det gällde. Jag får fundera lite på det och sen förtränga det :wink:.

Det där med fuktspärr och kondens är ju ett riktigt aber. Det finns lika många teorier som båtägare känns det som och det är ju helt klart knepigt. Jag har lite teorier som bland annat innefattar luftspalt innanför skrovet och antikondensfärg etc, men vi får se hur det blir.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av limpan4all »

Modernt tryckt virke innehåller väl en massa salter...
Det rostar som bara den om ogalvat (och även galvat) som kommer i direkt kontakt med tryckt virke om det är fuktigt.
I en stålskrovsbåt är det nog ingen bra ide.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av danei »

Fukt har alltid uppfört sig på samma vis, det är inte särskilt knepigt. Men att det finns många teorier kan jag tyvärr hålla med om.
Skriv svar