Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Berätta om dina pågående projekt.
sysop
Inlägg: 55
Blev medlem: 2 februari 2009, 16:14:05

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av sysop »

MiaM skrev:Okej, "nästan norsk trefas", alltså 3*230 fast med en nolla som endast är ansluten till PE, som jag förstått att den befintliga transformatorn är utförd (eller snarast kan användas, det finns ju ingen naturlag som säger att nollan på den måste anslutas).
Helt rätt. Dock gäller det ju att kolla upp det i förväg.. Neuatralledaren används ibland, bland till styrelektroniken. Att bygga ett udda elsystem med flera standarder, importera trafos o köra baklänges, sätta upp "felaktiga" (Enligt Transportstyrelsen som är tillsynsmyndighet) för att vad? Spara pengar. Jag lovar att det blir dyrare och sämre i slutänden. Om vad skall man ha den norska svetsen till när bygget är klart? Det är i alla fall min uppfattning. Gör rätt från början, eller gör om och gör rätt!
MiaM skrev:Visst är väl alla polerna att betrakta som elektriskt identiska? I så fall är det väl "bara" att växla neutral och en fas om nu en sådan jordfelsbrytare skulle användas för ett 3*230V-system?
Du missar en viktig, väldigt viktig punkt. Felströmmen. Jag antar att du inte "tänkt" ett flytande system med enbart rcd som skydd? Det innebär att du har 115V till PE. Räkna själv, 30 mA kommer inte räcka för personskydd.
sysop
Inlägg: 55
Blev medlem: 2 februari 2009, 16:14:05

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av sysop »

nifelheim skrev:För att undvika korrosion.
Eller kanske snarare minska risken.
Det har inget med korrosion att göra. Sekundären ligger ju bakom en fulltrafo. Det har med personsäkerhet och som jag tidigare beskrev, sektionering på större fartyg att göra.

Läs mina länkar om IT/TT-jordsystem. Inom sjukvården använder man dessa system, varför är uppenbart om man tar sig tid att läsa.
brrmek
Inlägg: 51
Blev medlem: 26 maj 2012, 23:27:37
Ort: Ursviken

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av brrmek »

Inter-don har en del skyddsseparerade lösningar. http://www.inter-don.se/?p=1&cat=1 Används väl mest inom industrin inne i tankar etc. men principen är väl samma i ett stålskrov. Intressant diskussion med olika elsystem. Fascinerande att man i Norge valt en helt egen väg vid standardisering av elnät.

Kul bygge. Läste igenom hela bloggen en regnig dag denna sommar.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2329
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av nifelheim »

Kolla på motorn, 24 volt systemet är tvåpoligt.
Knappast för att det är livsfarligt, däremot egendomsfarligt :-)
MiaM
Inlägg: 9986
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av MiaM »

sysop skrev:
MiaM skrev:Okej, "nästan norsk trefas", alltså 3*230 fast med en nolla som endast är ansluten till PE, som jag förstått att den befintliga transformatorn är utförd (eller snarast kan användas, det finns ju ingen naturlag som säger att nollan på den måste anslutas).
Helt rätt. Dock gäller det ju att kolla upp det i förväg.. Neuatralledaren används ibland, bland till styrelektroniken.
Men finns det någon riktigt bra anledning att inte ansluta trafons neutralledare till fartygets PE?
sysop skrev:Att bygga ett udda elsystem med flera standarder, importera trafos o köra baklänges, sätta upp "felaktiga" (Enligt Transportstyrelsen som är tillsynsmyndighet) för att vad?
Är transportstyrelsen verkligen tillsynsmyndighet för den utrustning som "lekmän" ansluter i vägguttag (enfas, trefas eller för den delen specialare) ombord på fordon? Jag inser att det kanske är gråzon men har svårt att tro att det är nåt annat än elsäkerhetsverket som styr över stickproppsanslutna elapparater, förutom möjligtvis sådant som primärt är avsett att användas ombord på fordon.

Givetvis har transportstyrelsen nästan garanterat några onda ord att säga ifall det skulle göras en fast installation med tre "uk-byggtrafos" men inget säger att de behöver vara fast installerade.
sysop skrev:Spara pengar. Jag lovar att det blir dyrare och sämre i slutänden. Om vad skall man ha den norska svetsen till när bygget är klart? Det är i alla fall min uppfattning. Gör rätt från början, eller gör om och gör rätt!
Gunne & co verkar förvisso imponerande effektiva att få saker gjort (åtminstone jämfört med t.ex. mig...) men det lär ändå ta några år innan en för fartygselen anpassad svets eller en portabel transformatorrigg slutar vara behövlig ombord. Om svetsen i fråga är en enfas omkopplingsbar mellan 230 och 400V så är det ju bara att byta tillbaka till kabel+kontakt lämpad för 400V. Om svetsen verkligen är avsedd för trefas 3*230V så torde det väl inte vara direkt omöjligt att avyttra den i Norge eller för den delen till nån annan som jobbar med en båt som har 3*230V elsystem. Om Gunne istället köper tre sånadär "brittisk byggarbetsplats-trafos" så kostar de dels så lite i inköp att det är kaffepengar att kasta dem fem år senare, men framförallt så torde det dels knappast vara något problem att få tillbaka mer än halva inköpspriset om de säljs begagnade, här på forumet eller t.ex. på blocket.

Visst är det bra att göra saker ordentligt, men man måste också ibland acceptera att "bra nog" är bättre. Jag har en bekant som också är intresserad av elektronik och som alltid ska göra saker "ordentligt". Jag har givetvis inte insyn i allt han gör på sin fritid men inom elektronik så verkar han under de senaste ca 15 åren ungefär ha gjort en kabel med 5-polig din i ena änden och två 3,5mm stereo-tele-pluggar i andra änden. Visserligen är den otroligt "ordentligt" gjord med alla sorters förträffliga krympslangar och liknande, men så verkar det å andra sidan vara i stort sett det enda som blivit gjort över huvud taget...

I Gunnes fall måste man givetvis fundera på vad som är bäst i slutänden. Jag röstar för det som ger bäst kompromiss mellan nedlagt arbete, kostnad och säkerhet. Som jag ser det så torde det vara bäst att göra något där den fasta installationen uppfyller de formella kraven och är "snyggt gjord" enligt "gängse praxis" medan för portabelt ansluten utrustning så kan man tillåta sig en djupare analys om vad som faktiskt är säkert eller inte.

Vad gäller svetsandet torde det givetvis vara enklast att skaffa utrustning som går att koppla om mellan 230 och 400V. Det verkar vara rätt vanligt förekommande bland svetsar som inte är enormt starka.
sysop skrev:
MiaM skrev:Visst är väl alla polerna att betrakta som elektriskt identiska? I så fall är det väl "bara" att växla neutral och en fas om nu en sådan jordfelsbrytare skulle användas för ett 3*230V-system?
Du missar en viktig, väldigt viktig punkt. Felströmmen. Jag antar att du inte "tänkt" ett flytande system med enbart rcd som skydd? Det innebär att du har 115V till PE. Räkna själv, 30 mA kommer inte räcka för personskydd.
Om nollan på trafon ansluts till fartygets PE/skrov så torde det inte vara några större problem att lösa ut en jordfelsbrytare. Förvisso verkar de köra med lägre felström i t.ex. USA men å andra sidan verkar väl Norge köra 30mA även i sina 3*230V-system?

(Om nollan inte ansluts till PE/skrovet så är ju den polen ändå ledig på jordfelsbrytaren och utgångssidan kan sammankopplas med en utgående fas för att testknappen ska fungera).
MiaM
Inlägg: 9986
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av MiaM »

brrmek skrev:Intressant diskussion med olika elsystem. Fascinerande att man i Norge valt en helt egen väg vid standardisering av elnät.
Det är väl mest en "det blev så"-grej antar jag? Det var relativt vanligt med 127/220V i Sverige förr, fast då verkar vi ha använt nollan. Kan det ha varit så att Norge började med sådana system och övergick till 3*220/230V utan nolla vid någon tidpunkt?
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2073
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Vi flyttade in på båten igår! :D :tårta: Efter fyra års heltidsjobb...

Så, nu måste jag ta tag i det här med elen. Vi har haft fullt upp med annat på sistone så den biten har hamnat i skymundan. Nu var det ett tag sen jag tänkte på trafon så hjärncellen måste sparkas igång.

Nu låtsas vi att jag inte har någon trafo utan att jag ska skaffa en. Finns det då någon som helst fördel att skaffa en med 3x230V på sekundären? Om inte så är det bara att jag beställer en ny trafo.

Jag är ju inte gjord av stålar, men det är viktigare att det blir så bra som möjligt än att jag sparar in 16 loppor (0,4% av vad jag hittills lagt på fartyget).
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av ochkl0620 »

Grattis! Måste kännas skönt efter allt jobb!
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2163
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av LeCanard »

grattis Gunne !

LeCanard
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av hcb »

Inte för att jag någonsin tvekat att ni skall ro iland projektet (fniss), men det är mycket kul att höra att ni flyttar in. Lycka till!
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Grattis Oavsett är det säkert ett lägre kvadratmeterpris än de som har boende innanför kajkanten!
Bra jobbat
Ett Mål, En Plan, En Livstil!
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av netrunner »

Grattis!

Så här på nätet så kan man tro att "det har gått som på räls".
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2073
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Så. Åter till den där satans isolertrafon.

Nu har jag ritat en skiss på hur man skulle kunna koppla om man kör en D400-Y400 trafo istället.

Inkoppling av matning och isolertrafo i huvudcentralen kan se ut nåt sånt här.
HC.png
När man torrsätter byglar man landjord och båtjord. Men blir det inte flummigt med nollan då? Jag tänker mig att man kanske löser ut ev. JFB på matningen men det kanske man inte gör då det inte ska gå nån ström i vare sig nolla eller jord på matningskabeln.

Undercentralen blir då något sånt här:
UC1.png
Jag har använt mig av personskyddautomater igen så enda skillnaden är att en nolla är dragen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2329
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av nifelheim »

nollan ska inte vara ansluten till PE ombord, inget skall vara anslutet till PE ombord :-)
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2073
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Men var ska jag ta nollan ifrån? Det blir nog inte så mycket kräm i vägguttagen om jag bara har en fas anslutet till ena stiftet...

Landnollan? Då måste jag hitta på nåt annat när man inte är kopplad till land och kör elverket.
Skriv svar