Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Berätta om dina pågående projekt.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Mindmapper »

Härligt!
Läste igenom beskrivningen tidigare men blev inte klok på hur den fungerade. Tyckte det lät för bra för att vara sant. Trevligt att det funkar så bra. Vore också kul om någon kunde ge en kommentar om hur det fungerar.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Jag hade tänkt skruva av kåpan på fanskapet och fota innan jag kopplade in enheten men det blev lite tidsbrist. Vid tillfälle ska jag koppla öppna upp burken och se vad som finns inuti. Man får väl hoppas att den inte är hermetiskt tillsluten så att den magiska röken flyr när man lyfter på kåpan...
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Tog lite bilder på frekvensaren i alla fall.
2022-04-08 21.57.48.jpg
2022-04-08 21.59.53.jpg
Inga som helst missljud från motorn när den varvar upp och ner och vad jag kan känna inget problem med kylning vid lägre varvtal. iSarvern kostade ju 3 papp men iom att det var plug n' play så var det lätt värt det.

Som vanligt så har jag tvära kast i den här tråden. Allt behandlas. Just nu håller jag på att försöka bygga färdigt mina dävertar till Lill-Erik. Så här såg det ut i december.

Bild


Jag har alltså turkat ihop "dävertar" för att lyfta upp lillbåten. Nu håller jag på att färdigställa riktiga dävertar. Nåt som liknar det här:

Bild

Och nu. Trummvirvel.... Varför jag rådfrågar EF om nåt sånt här? Hållfen hos dävertarna och liknande har jag utrett men en sak som jag inte har kunna utreda är var man ska fästa lyftöglkor i en Buster RS från sent nittital.

Nån som har kapat upp en Buster och vet hur det ser ut inuti? "Akterspegeln är starkast och bör ta vikten" behöver jag inte höra. Nån som vet?

Om jag inte lyckas hitta information om var båten är starkast så är min plan att bara lägga alusvep över relinglisten (för och akter), limma och poppnita dem på både ut- och insida och hoppas att det håller. Bättre förslag?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Nu är dävertarna så gott som klara i alla fall!

Tips från tränaren: Köp inte kedjeblock från Amazon...

2022-05-05 19.00.21.jpg


Nåt sånt här tänkte jag med svep kring relingen. Men det känns fan inte bra. Man skulle ju vilja fästa in i nåt spant eller skott eller liknande men det går ju inte att se om det finns några såna.

2022-05-11 16.27.40.jpg
2022-05-11 16.30.00.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1052
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av JohnGalt »

Kanske ett värdelöst svar, men här finns lite bilder där spanten syns: https://www.fiskefuralle.se/ny-durk-pa-en-buster-rs/
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Tackar för gott försök!

Durken är helt rutten i Lill-Erik så botten på båten kan jag se. Jag menar om det finns några spant/skott/förstyvningar innanför relingssidorna så att säga. Det är ju ett ganska stort inneslutet utrymme längs sidorna som jag misstänker innehåller nån slags flytskum. Men det syns inga nitar eller liknande på utsidan eller insidan så jag misstänker att det inte finns några förstärkningar där.

Men nu fick du mig att tänkte på ett alternativt sätt i alla fall; Kanske ska man lyfta i botten? Fästöglor längst ut i bottenspanten där de avslutas vid skrovsidan.

Lill-Erik öglor.jpg
Alternativt att man fäster sitt svep på insidan hela vägen ner till spantet men drar upp det till relingen då det är smidigare att ha öglan där. Jag får hoppa ner i jollen och undersöka om det är görbart...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Gimbal »

Känns som det skulle bli baktungt om du sätter lyftöglorna där du har ritat i senaste bilden. :humm:
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av nifelheim »

en "stor" gripklo som greppar undet relingslisten.
Blir bara någon centimeterjustering av lyftläget beroende på om tanken är full elller tom.

Trimmet blir dåligt när det regnar om bottenpluggen sitter i, men det gör inget :-)
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Ja, jag vill hellre ha lyftpunkterna längre isär. Dels p.g.a. tyngdpunkten men också för att dävertarna sitter 3 m ifrån varandra och jag vill ju inte ha kobenta dävertar...

Så här tänker jag mig att båtjäveln ser ut i tvärsnitt.
2022-05-12 14.59.57.jpg
Friborden verkar sitta popnitade mot skrovet längs hela båten (innanför avbärarlisten).

Då jag kommer lyfta med en hanfot blir ju kraften i fästöglan riktad cd 45* uppåt/inåt. Så om jag fäster svepen i spanten enligt grön skiss så hjälper det kanske inte så mycket.

Bättre då att göra som röd skiss och dra ner svepen på utsidan och fästa dem mot skrovet på samma sätt som skrov/fribord är sammanfogade. Det blir ju dock lite stökigt att få plats med det under avbärarlisten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av limpan4all »

Borde du inte ha en lyftbalk så att du inte drar ihop skrovet?
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2140
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av LeCanard »

Ett s.k. ”ok”……
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Jag har funderat på ett lyftok. Men det känns tråkigt att behöva ha ett stort ok hängandes och ännu tråkigare att förvara det nån annanstans när det inte använts.

Det blir till att testa att hänga upp båten i relingen. Jag har beställt D-ringar i rostfritt och ska leta upp lite rostfritt eller aluminium att göra svep av.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Palle500 »

Sätt två öglor i akterspegeln så du tar upp vikten av motorn.
Sen letar du reda på var de främre öglorna hamnar för balans av vikten. Ev hänger den bäst om det är lite mer vikt på aktern?
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Jag har ännu inte fäst några öglor i Lill-Erik. Det kanske får bli till våren. Men nu till saker som är roligare att diskutera här på EF: Solpaneler!

Jag har planerat att täcka hela taket med solpaneler ända sen projektets början. Men nu under rådande omständigheter så är det mer angeläget än nånsin så jag ska sätta igång det projektet och hoppas att ha nånting klart till sommaren.

Planen är att sätta upp ca 7 kW solpaneler (så mycket som får plats) plant på taket. Sen har vi en generator Beta Marine på 13 kVA. Och såklart en landanslutning. Sen vill vi ha växelriktare som ger trefas minst 11 kW. Och en batteribank på ca 20 kWh eller så mycket vi har råd med.

Tanken är att fartyget primärt ska drivas av solpanelerna, sekundärt från batterierna och sen från landström om det är mulet och batterierna är slut. Finns ingen landström ska hjälpmaskinen gå igång om batterierna är slut.

Vi har alltid varit inkopplade på 16A och aldrig dragit säkringen på landanslutningen. Så egentligen klarar vi oss nog bra med 11 kW toppeffekt.

Då vi inte vill förstöra utseendet på fartyget måste panelerna sitta plant. Och skorstenen kommer tyvärr skugga en hel del så vi får nog tänka lite på hur man optimerar panelernas koppling för att avhjälpa det problemet så mycket som möjligt.

Victron gör ju bra grejjer och är väl nästan branschstandard på fartyg. Dyrt som fan men det har man nog igen i det långa loppet. Tanken i dagsläget är att ha tre st växelriktare Victron Quattro II 48/5000/70-50 så att vi får 15 kW trefas. Således 48 V batteribank och antagligen LiFePo-batterier. Antagligen ett par st Victron BlueSolar/Smartsolar MPPT.

Det är ju en rejält stor investering det här så innan jag börjar köpa in grejjer skulle jag vilja tänka igenom allt ordentligt. Och om vi antar att vi kör på Quattro II så kan man ju ta avstamp i det när man försöker bestämma allt annat.

Själva solpanelerna känns ju ganska centrala i systemet så vi börjar med dem. Och det känns som att det är en djävla djungel att välja.

Stor-Erik solpaneler.png
Ungefär så här kan det se ut på taket. Beroende vilken panel man väljer kan man pussla lite för att få plats med så många som möjligt. Sen är det ju en stor jävla skorsten mitt i alltihop som kommer skugga utav satan. I dagsläget ligger vi med aktern åt SO men det kan ju ändras.

Just nu är jag väldigt inne på att skaffa platta, flexibla paneler som limmas fast. Det är ju kanske dyrare och inte lika bra som glaspaneler men det finns flera skäl.

På en båt är det bra att hålla nere vikten på saker långt upp. Platta paneler kommer väga ~100 kg och vanliga villapaneler ~400 kg.

Jag vill kunna gå runt på panelerna för att borsta bort snö och serva lanternor etc.

Då taket består av pärlspont med glasfiber på så vill jag helst inte punktera glasfibern med några skruvar.

Dessa paneler har jag hittat som går att köpa och som kanske kan passa och så har jag pusslat i cadden för att se hur många man får plats med:
paneler.png
Den solklara vinnaren här ser ju ut att vara Yangtse Solar. Denna köps direkt av kineserna vilket ju kanske kan vara lite vanskligt.
350W Flexible Solar Panel Datasheet.pdf
Så vad är min fråga egentligen? Jag tror att det jag undrar mest över just nu är hur man ska lägga upp sina strängar för att få ut så mycket effekt som möjligt trots skorstenens skugga. Detta behöver ju benas ut oavsett vilken panel vi väljer. Men det kanske också hänger ihop med vilken typ av panel vi väljer?

Nån som har några erfarenheter och smarta tips?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av mrfrenzy »

Med tanke på den stora tonvikten på batterier så hade jag helt klart satsat på en hybridväxelriktare (från Victron eller en annan pålitlig leverantör).
Vänd båten så att så få paneler som möjligt är skuggade under de bästa soltimmarna.
Sätt enkla optimerare (individuella mppt i princip) på alla paneler som skuggas.
Skriv svar