Mina planer på bygge av utrustning för att logga bilar och
- Göran Nilsson
- Inlägg: 283
- Blev medlem: 7 juni 2005, 22:14:31
- Ort: Skåne
Mina planer på bygge av utrustning för att logga bilar och
Hej
Jag planerar att bygga apparat som kan logga bilar som passerar förbi på vägen och likadant för att logga folk som passerar förbi på en stig.
Frågan är nu hur det ska gå till. Jag har kollat runt på nätet efter byggsatser, moduler, funktioner som skulle va tänkbara att bygga ihopa men inte hittat något.
Därför söker jag tankar, ideer, och självklart lösningar på problemet.
Jag hade tänkt mig dessa funktioner
¤presentation på en displayer, hur många bilar har passerat,
när passerade de, klockslag . Ljus och ljud signal för varje "träff". Ljuset ska hänga kvar till man har resetat.
Det samma gäller för folket.
Avståndet till vägen är ca 200m, samma till stigen men åt ett annat håll
För att indikera bilarna kunde man tänka sig en slang med trycksensor över vägen eller typ metalldetektor. Slang över vägen funkar dåligt på vintern när plogbilen kommer.
För att indikera folket kan jagt tänka mig en platta som man trampar på, till/från
Nu är det så att jag bor på landet så det kommer inte bli rusningstrafik men för att undvika steppdansare vore det bra med en fördröjning på indikeringen av folket.
Jag har fått tips om, -använd din dator. Det kommer inte att funka på grund av att åskan slår sönder den om den är ansluten till nätet.
jag har fått tips om, -använd en PLC. Verkar dyrt och jag har ingen aning om hur en sådan funkat.
Göran
Jag planerar att bygga apparat som kan logga bilar som passerar förbi på vägen och likadant för att logga folk som passerar förbi på en stig.
Frågan är nu hur det ska gå till. Jag har kollat runt på nätet efter byggsatser, moduler, funktioner som skulle va tänkbara att bygga ihopa men inte hittat något.
Därför söker jag tankar, ideer, och självklart lösningar på problemet.
Jag hade tänkt mig dessa funktioner
¤presentation på en displayer, hur många bilar har passerat,
när passerade de, klockslag . Ljus och ljud signal för varje "träff". Ljuset ska hänga kvar till man har resetat.
Det samma gäller för folket.
Avståndet till vägen är ca 200m, samma till stigen men åt ett annat håll
För att indikera bilarna kunde man tänka sig en slang med trycksensor över vägen eller typ metalldetektor. Slang över vägen funkar dåligt på vintern när plogbilen kommer.
För att indikera folket kan jagt tänka mig en platta som man trampar på, till/från
Nu är det så att jag bor på landet så det kommer inte bli rusningstrafik men för att undvika steppdansare vore det bra med en fördröjning på indikeringen av folket.
Jag har fått tips om, -använd din dator. Det kommer inte att funka på grund av att åskan slår sönder den om den är ansluten till nätet.
jag har fått tips om, -använd en PLC. Verkar dyrt och jag har ingen aning om hur en sådan funkat.
Göran
Visst skulle väll en plastslang och en tryckgivare kunna funka för att detektera bilar. Det gäller ju bara att gräva ner den lite i vägbanan.
Eftersom du bor på landet är det väll grusväg vi pratar om?
Kommer väll krävas lite elektronik för att förstärka upp signalerna.
På fotgängarna går det väll alltid att rigga en vanlig IR deckar?
Vill man vara hightech skulle man ju kunna tänka sig att rigga två webcams och bildanalysprogram (vi kör den lösningen i en fågelholk...) Lär finnas en del gratismjukvara till både linux och windows.
Eftersom du bor på landet är det väll grusväg vi pratar om?
Kommer väll krävas lite elektronik för att förstärka upp signalerna.
På fotgängarna går det väll alltid att rigga en vanlig IR deckar?
Vill man vara hightech skulle man ju kunna tänka sig att rigga två webcams och bildanalysprogram (vi kör den lösningen i en fågelholk...) Lär finnas en del gratismjukvara till både linux och windows.
Fordon kan detekteras med slinga i vägen, ljus, slang, tomte-med-tryckknapp.
Slingan ska ligga en bit nere i vägen, vid asfalt måste man fräsa, vid grus får man gräva. Djup ca: 1-1½ dm. Kan med fördel utgöras av 2 VP-rör som går från dike till dike, då kan man byta ledning om det skiter sig. 1 m mellan rören är bra, räkna med 5-6 varv om du använder en slingförstärker av standartmodell.
Ljus kan bli ett problem på vintern om det får för sig att snöa (regna), det finns detektorer med "stor" stråle men de kostar multum. Räckvidd normalt ca: 10-15 m.
Slangen: just det - plogbilhelvetet. Fungerar inte nergrävd.
Tomten: utfodringssproblem samt vissa sanitära utmaningar.
Persondetektering: Om der är smalt (<3 m) kan man använda ljus även vid regn, en trampplatta kommer att kärva med tiden och smutsen.
Sen kommer det ett problem mer: Spänningsmatning.
Du måste dra matning till dessa sensorer och kommer alltså att få ett par välfungerande åska-infångare. Alternativt kan du ladda ett par fritidsbatterier och byta lite då och då.
Sen kommer statistiken: hur ska den insamlas? Med din dator? Har du problem med åskan kommer de inte att minska, du måste alltså ha rejäla frånkopplingar för att säkra systemet så långt det går.
Du behöver alltså till fordonen:
En slingförstärkar, spänningsmatning samt en liten mikrodator med en realtidsklocka i samt minne nog att logga i. Då slingans matningskabler inte får överstiga 100 m måste du ha elektroniken vid vägen eller lite ifrån.
Kommunikationen med underenheterna kan med stor fördel utföras med en korthålls-radio.
Då du vill ha informationen in till huset måste du alltså ha en enhet där också, du kan därmed flytta klockan och insamlingen av statistik dit.
Slingan ska ligga en bit nere i vägen, vid asfalt måste man fräsa, vid grus får man gräva. Djup ca: 1-1½ dm. Kan med fördel utgöras av 2 VP-rör som går från dike till dike, då kan man byta ledning om det skiter sig. 1 m mellan rören är bra, räkna med 5-6 varv om du använder en slingförstärker av standartmodell.
Ljus kan bli ett problem på vintern om det får för sig att snöa (regna), det finns detektorer med "stor" stråle men de kostar multum. Räckvidd normalt ca: 10-15 m.
Slangen: just det - plogbilhelvetet. Fungerar inte nergrävd.
Tomten: utfodringssproblem samt vissa sanitära utmaningar.
Persondetektering: Om der är smalt (<3 m) kan man använda ljus även vid regn, en trampplatta kommer att kärva med tiden och smutsen.
Sen kommer det ett problem mer: Spänningsmatning.
Du måste dra matning till dessa sensorer och kommer alltså att få ett par välfungerande åska-infångare. Alternativt kan du ladda ett par fritidsbatterier och byta lite då och då.
Sen kommer statistiken: hur ska den insamlas? Med din dator? Har du problem med åskan kommer de inte att minska, du måste alltså ha rejäla frånkopplingar för att säkra systemet så långt det går.
Du behöver alltså till fordonen:
En slingförstärkar, spänningsmatning samt en liten mikrodator med en realtidsklocka i samt minne nog att logga i. Då slingans matningskabler inte får överstiga 100 m måste du ha elektroniken vid vägen eller lite ifrån.
Kommunikationen med underenheterna kan med stor fördel utföras med en korthålls-radio.
Då du vill ha informationen in till huset måste du alltså ha en enhet där också, du kan därmed flytta klockan och insamlingen av statistik dit.
-
- Inlägg: 3662
- Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
- Ort: gbg
- Kontakt:
Sätt upp 2 st webcam på 2 stolpar och 3 ir-strålar. Sedan räknar du tiden det tar för bilen att passera de 2 första strålarna. Dela tiden med sträckan mellan strålarna så får du hastighet. Då kan du räkna hur mycket tid det ska gå till en webcamen längre fram ska ta kort. På så sätt kan du vara säker på att bilden blir korrekt både i 100 och i 30.
Kolla även vilken ordning strålarna bryts, det bestämmer vilken kamera den ska använda.
Sedan har du ett program som klipper i bilden så du bara får ut plåten och lite mer. Sedan kollar man lutningen på linjen mellan det vita och det svarta kanten på skylten. Sedan tar man skew - (antal grader lutningen var på). Sedan kör du OCR på detta.
Låt OCRen känna av mellanrummet, så du kan begränsa till bokstäver till vänster och siffror till höger.
Försök att känna av färgen på bilen också genom att använda färgigenkänninsfunktioner på pixlar runt skylten. Den färgen som ligger i genomsnitt slås upp i ett register med kända RGB-färger samt namn. Den färg som kommer närmast i RGB-skillnad mellan genomsnittsfärg och den färg i listan, blir det.
Sedan kan du sätta upp ett program som loggar alla hastighetsöverträdare med ABC-123*röd
Laglydare kan du köra CDS-523#blå typ
Sen är det bara att exportera listorna med stjärnorna till info@polisen.se
Om du lyckats med detta så har du gjort din egen plåtpolis.
Kolla även vilken ordning strålarna bryts, det bestämmer vilken kamera den ska använda.
Sedan har du ett program som klipper i bilden så du bara får ut plåten och lite mer. Sedan kollar man lutningen på linjen mellan det vita och det svarta kanten på skylten. Sedan tar man skew - (antal grader lutningen var på). Sedan kör du OCR på detta.
Låt OCRen känna av mellanrummet, så du kan begränsa till bokstäver till vänster och siffror till höger.
Försök att känna av färgen på bilen också genom att använda färgigenkänninsfunktioner på pixlar runt skylten. Den färgen som ligger i genomsnitt slås upp i ett register med kända RGB-färger samt namn. Den färg som kommer närmast i RGB-skillnad mellan genomsnittsfärg och den färg i listan, blir det.
Sedan kan du sätta upp ett program som loggar alla hastighetsöverträdare med ABC-123*röd
Laglydare kan du köra CDS-523#blå typ
Sen är det bara att exportera listorna med stjärnorna till info@polisen.se
Om du lyckats med detta så har du gjort din egen plåtpolis.
- Schnegelwerfer
- Inlägg: 1863
- Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56
- Göran Nilsson
- Inlägg: 283
- Blev medlem: 7 juni 2005, 22:14:31
- Ort: Skåne
Om man ser enkelt på problemet med hur bilar och folk ska indikeras (brytare Till/Från) hur ska statistiken samlas och presenteras??.
Jag vill ju helst ha displayern vid datorn eller vid TV:en så man snabbt får informationen. Sen vill man ju ha reda på historiken oxå.
Några tips på grejer man koppla ihop, klocka, minne, displayer mm
Göran
Jag vill ju helst ha displayern vid datorn eller vid TV:en så man snabbt får informationen. Sen vill man ju ha reda på historiken oxå.
Några tips på grejer man koppla ihop, klocka, minne, displayer mm
Göran
Det ska nog till ngn typ av databas ... webgränsnitt är ju trevligt ...
http://80.86.67.171/index.asp
http://80.86.67.171/index.asp
Nu börjar det kanske spåra ut men: jag har hört (på allvar) att amerikanarna under Vietnamkriget ville ha en människosensor för att detektera när Charlie promenerade på djungelstigarna. Lösningen var baserad på en burk med blodiglar. Blodiglarna är mycket känsliga för människors närvaro så när en gerillakolonn marscherade förbi blev de som tokiga och detta kunde detekteras.
Jo, jänkarna tycker inte om att turister/nyfikna sitter och kampar vid stängslet till vissa av deras flygbaser. Dom vill kunna flyga en sväng med något nytt hemligt plan utan att en massa turister ska plåta och lägga upp bilderna på internet.
Så dom grävde ner koffertar med sensorer/radio vid alla vägar och stigar dit, så att dom skulle veta om det var någon större ansamling av folk just då.
Det blev ett litet rabalder om detta på /.
MEN! om man ska ha det till en dator så är kanske X10 något att titta på. Dom har IR-sensor som rapporterar till dator via radio. Billigas är nog en trådlöst dörrklocka med IR-sensor.
Så dom grävde ner koffertar med sensorer/radio vid alla vägar och stigar dit, så att dom skulle veta om det var någon större ansamling av folk just då.
Det blev ett litet rabalder om detta på /.
MEN! om man ska ha det till en dator så är kanske X10 något att titta på. Dom har IR-sensor som rapporterar till dator via radio. Billigas är nog en trådlöst dörrklocka med IR-sensor.
AndLi: jepp! Mitt förra jobb var på Safe Traffic där jag designade just de "DU KÖR FÖR FORT"-skyltar som finns lite varstans i detta land (speciellt Tokholm). Versionen med LED är mitt verk i alla steg förutom lådan, jag har fixat alla elektronikbitar, program, utveckling osv.
Firmat sysslade även med lite slangmätning osv men mest med slingor i vägen. Senaste projekt är en hastighetsvisning på Scanias (i Södertälje) provbana (fan va de kör!).
Slangor har inte bra rykte, de är generellt opålitliga, osäkra och dyra (mycket mankraft/timmer).
Standart sensorer är en elected-mic som känner av pusten från slangan, det går nog med mer avancerat system att detektera att en bil passerar den nergrävda slangen men jag skulle inte ge mig in på det, det kommer att bli lika intressant som att analysera om motorn i bilen knackar (FFT på en DSP eller liknande) och det känns lite väl mycket att skjuta gråsparv med kanon.
PID-detektor kan vara en bra grej till persondetektering.....så länge det är varmt väder, jag har märkt att om man klär på sig efter vintervädret är man så isolerat att PID inte kan känna av värmeskillnaden.
Till fordon kan det fungera skapligt som detektor enbart, inte till att mäta hastighet. Det kräver dock att motorn har hunnit gå sig varm nog.
Firmat sysslade även med lite slangmätning osv men mest med slingor i vägen. Senaste projekt är en hastighetsvisning på Scanias (i Södertälje) provbana (fan va de kör!).
Slangor har inte bra rykte, de är generellt opålitliga, osäkra och dyra (mycket mankraft/timmer).
Standart sensorer är en elected-mic som känner av pusten från slangan, det går nog med mer avancerat system att detektera att en bil passerar den nergrävda slangen men jag skulle inte ge mig in på det, det kommer att bli lika intressant som att analysera om motorn i bilen knackar (FFT på en DSP eller liknande) och det känns lite väl mycket att skjuta gråsparv med kanon.
PID-detektor kan vara en bra grej till persondetektering.....så länge det är varmt väder, jag har märkt att om man klär på sig efter vintervädret är man så isolerat att PID inte kan känna av värmeskillnaden.
Till fordon kan det fungera skapligt som detektor enbart, inte till att mäta hastighet. Det kräver dock att motorn har hunnit gå sig varm nog.