Mina planer på bygge av utrustning för att logga bilar och

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson
Inlägg: 283
Blev medlem: 7 juni 2005, 22:14:31
Ort: Skåne

Mina planer på bygge av utrustning för att logga bilar och

Inlägg av Göran Nilsson »

Hej

Jag planerar att bygga apparat som kan logga bilar som passerar förbi på vägen och likadant för att logga folk som passerar förbi på en stig.
Frågan är nu hur det ska gå till. Jag har kollat runt på nätet efter byggsatser, moduler, funktioner som skulle va tänkbara att bygga ihopa men inte hittat något.
Därför söker jag tankar, ideer, och självklart lösningar på problemet.

Jag hade tänkt mig dessa funktioner
¤presentation på en displayer, hur många bilar har passerat,
när passerade de, klockslag . Ljus och ljud signal för varje "träff". Ljuset ska hänga kvar till man har resetat.
Det samma gäller för folket.
Avståndet till vägen är ca 200m, samma till stigen men åt ett annat håll

För att indikera bilarna kunde man tänka sig en slang med trycksensor över vägen eller typ metalldetektor. Slang över vägen funkar dåligt på vintern när plogbilen kommer.

För att indikera folket kan jagt tänka mig en platta som man trampar på, till/från

Nu är det så att jag bor på landet så det kommer inte bli rusningstrafik men för att undvika steppdansare vore det bra med en fördröjning på indikeringen av folket.
Jag har fått tips om, -använd din dator. Det kommer inte att funka på grund av att åskan slår sönder den om den är ansluten till nätet.

jag har fått tips om, -använd en PLC. Verkar dyrt och jag har ingen aning om hur en sådan funkat.

Göran
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Annars skulle du ju kunna använda en givare. Tex du har en ir givare, sändare på ena sidan vägen och reflektor på andra sidan. När strålen bryts ges en signal till en räknare. Finns även induktiva givare ?
Senast redigerad av Fritzell 8 juni 2005, 18:30:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17134
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Visst skulle väll en plastslang och en tryckgivare kunna funka för att detektera bilar. Det gäller ju bara att gräva ner den lite i vägbanan.
Eftersom du bor på landet är det väll grusväg vi pratar om?
Kommer väll krävas lite elektronik för att förstärka upp signalerna.

På fotgängarna går det väll alltid att rigga en vanlig IR deckar?

Vill man vara hightech skulle man ju kunna tänka sig att rigga två webcams och bildanalysprogram (vi kör den lösningen i en fågelholk...) Lär finnas en del gratismjukvara till både linux och windows.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Fordon kan detekteras med slinga i vägen, ljus, slang, tomte-med-tryckknapp.

Slingan ska ligga en bit nere i vägen, vid asfalt måste man fräsa, vid grus får man gräva. Djup ca: 1-1½ dm. Kan med fördel utgöras av 2 VP-rör som går från dike till dike, då kan man byta ledning om det skiter sig. 1 m mellan rören är bra, räkna med 5-6 varv om du använder en slingförstärker av standartmodell.

Ljus kan bli ett problem på vintern om det får för sig att snöa (regna), det finns detektorer med "stor" stråle men de kostar multum. Räckvidd normalt ca: 10-15 m.

Slangen: just det - plogbilhelvetet. Fungerar inte nergrävd.

Tomten: utfodringssproblem samt vissa sanitära utmaningar.

Persondetektering: Om der är smalt (<3 m) kan man använda ljus även vid regn, en trampplatta kommer att kärva med tiden och smutsen.

Sen kommer det ett problem mer: Spänningsmatning.
Du måste dra matning till dessa sensorer och kommer alltså att få ett par välfungerande åska-infångare. Alternativt kan du ladda ett par fritidsbatterier och byta lite då och då.

Sen kommer statistiken: hur ska den insamlas? Med din dator? Har du problem med åskan kommer de inte att minska, du måste alltså ha rejäla frånkopplingar för att säkra systemet så långt det går.

Du behöver alltså till fordonen:
En slingförstärkar, spänningsmatning samt en liten mikrodator med en realtidsklocka i samt minne nog att logga i. Då slingans matningskabler inte får överstiga 100 m måste du ha elektroniken vid vägen eller lite ifrån.

Kommunikationen med underenheterna kan med stor fördel utföras med en korthålls-radio.

Då du vill ha informationen in till huset måste du alltså ha en enhet där också, du kan därmed flytta klockan och insamlingen av statistik dit.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Varför inte bara en laser & en mottagare i andra änden, vilket skulle fungerat i båda fallen!.
& sätter du 2 lasrar brevid varandra så kan du få reda på riktningen av trafiken / fotgängarna!.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Sätter man dessutom den ena vid kanten av vägen och den andra så den täcker både vägen och gångbanan kan du ta reda på hur många bilar (vilken riktning och fart) och hur många övriga.
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Sätt upp 2 st webcam på 2 stolpar och 3 ir-strålar. Sedan räknar du tiden det tar för bilen att passera de 2 första strålarna. Dela tiden med sträckan mellan strålarna så får du hastighet. Då kan du räkna hur mycket tid det ska gå till en webcamen längre fram ska ta kort. På så sätt kan du vara säker på att bilden blir korrekt både i 100 och i 30.
Kolla även vilken ordning strålarna bryts, det bestämmer vilken kamera den ska använda.

Sedan har du ett program som klipper i bilden så du bara får ut plåten och lite mer. Sedan kollar man lutningen på linjen mellan det vita och det svarta kanten på skylten. Sedan tar man skew - (antal grader lutningen var på). Sedan kör du OCR på detta.
Låt OCRen känna av mellanrummet, så du kan begränsa till bokstäver till vänster och siffror till höger.
Försök att känna av färgen på bilen också genom att använda färgigenkänninsfunktioner på pixlar runt skylten. Den färgen som ligger i genomsnitt slås upp i ett register med kända RGB-färger samt namn. Den färg som kommer närmast i RGB-skillnad mellan genomsnittsfärg och den färg i listan, blir det.

Sedan kan du sätta upp ett program som loggar alla hastighetsöverträdare med ABC-123*röd
Laglydare kan du köra CDS-523#blå typ
Sen är det bara att exportera listorna med stjärnorna till info@polisen.se


Om du lyckats med detta så har du gjort din egen plåtpolis.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Och varför skulle polisen bry sig om vad en hemmabyggd fartkamera registrerar?

Då är det nog vettigare att dra igång en saftblandare och en skylt med texten "Du kör för fort!". Liknande utrustning brukar ju finnas vid vägbyggen, och det får nog ner hastigheten en hel del.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson
Inlägg: 283
Blev medlem: 7 juni 2005, 22:14:31
Ort: Skåne

Inlägg av Göran Nilsson »

Om man ser enkelt på problemet med hur bilar och folk ska indikeras (brytare Till/Från) hur ska statistiken samlas och presenteras??.
Jag vill ju helst ha displayern vid datorn eller vid TV:en så man snabbt får informationen. Sen vill man ju ha reda på historiken oxå.

Några tips på grejer man koppla ihop, klocka, minne, displayer mm


Göran
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

Det ska nog till ngn typ av databas ... webgränsnitt är ju trevligt ...
http://80.86.67.171/index.asp
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17134
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Icecap skrev: Slangen: just det - plogbilhelvetet. Fungerar inte nergrävd.
Har du någon egen erfarenhet av det?

Borde inte vibrationerna bli upptagbara?
Man känner ju rätt tydligt när en lastbil eller traktor dundrar förbi.

Får nog ta och köa en sensor och gå och gräva upp en väg...
JJ
Inlägg: 366
Blev medlem: 16 maj 2005, 21:33:02

Inlägg av JJ »

Nu börjar det kanske spåra ut men: jag har hört (på allvar) att amerikanarna under Vietnamkriget ville ha en människosensor för att detektera när Charlie promenerade på djungelstigarna. Lösningen var baserad på en burk med blodiglar. Blodiglarna är mycket känsliga för människors närvaro så när en gerillakolonn marscherade förbi blev de som tokiga och detta kunde detekteras.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Jo, jänkarna tycker inte om att turister/nyfikna sitter och kampar vid stängslet till vissa av deras flygbaser. Dom vill kunna flyga en sväng med något nytt hemligt plan utan att en massa turister ska plåta och lägga upp bilderna på internet.

Så dom grävde ner koffertar med sensorer/radio vid alla vägar och stigar dit, så att dom skulle veta om det var någon större ansamling av folk just då.

Det blev ett litet rabalder om detta på /.

MEN! om man ska ha det till en dator så är kanske X10 något att titta på. Dom har IR-sensor som rapporterar till dator via radio. Billigas är nog en trådlöst dörrklocka med IR-sensor.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

AndLi: jepp! Mitt förra jobb var på Safe Traffic där jag designade just de "DU KÖR FÖR FORT"-skyltar som finns lite varstans i detta land (speciellt Tokholm). Versionen med LED är mitt verk i alla steg förutom lådan, jag har fixat alla elektronikbitar, program, utveckling osv.

Firmat sysslade även med lite slangmätning osv men mest med slingor i vägen. Senaste projekt är en hastighetsvisning på Scanias (i Södertälje) provbana (fan va de kör!).

Slangor har inte bra rykte, de är generellt opålitliga, osäkra och dyra (mycket mankraft/timmer).

Standart sensorer är en elected-mic som känner av pusten från slangan, det går nog med mer avancerat system att detektera att en bil passerar den nergrävda slangen men jag skulle inte ge mig in på det, det kommer att bli lika intressant som att analysera om motorn i bilen knackar (FFT på en DSP eller liknande) och det känns lite väl mycket att skjuta gråsparv med kanon.

PID-detektor kan vara en bra grej till persondetektering.....så länge det är varmt väder, jag har märkt att om man klär på sig efter vintervädret är man så isolerat att PID inte kan känna av värmeskillnaden.

Till fordon kan det fungera skapligt som detektor enbart, inte till att mäta hastighet. Det kräver dock att motorn har hunnit gå sig varm nog.
Skriv svar