Projektarbete. Teslaspole

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Sparkz
Inlägg: 429
Blev medlem: 26 november 2003, 19:17:33
Ort: Vesene

Inlägg av Sparkz »

PaNiC skrev:Sparkz: Trafot get 14kV/38mA.
Kapacitansen i kondensatorbanken är 10nF.
Ganska nära resonans med trafon då (8,64 nF). Du kör väl inte med bara kondensatorn och trafon ihop? Då ringer det upp till vansinnigt höga spänningar... Och nånting måste gå sönder.
Sätt ett säkerhetsgap på trafon, justerat så att det precis inte tänder, och låt det vara där. Sen kan du testa olika inställningar på det riktiga gnistgapet utan att vara rädd för att öppna upp för mycket. Jag använder alltid 50% högre värde på kondensatorn, (LTR - Larger Than Resonant)

Testa båda utgångarna på trafon mot jord, är den riktig kan det ju inte vara annat än kortis i kondensatorn. :( Men det visar sig antagligen inte med ohmmeter, bara med högre spänning.
Hur är kondensatorbanken uppbyggd och vad använder du för kondensatorer?
PaNiC skrev:En lustig sak som jag märkte när jag provade lite mer är att trafot klarar att sätta fyr på sågspån :roll:.
Haha, det finns dom som säger att trä är en isolator! Dumheter....
Har för mig att det finns pelletsbrännare med elektrisk tändning, en sån trafo kunde vara intressant.
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Kör med bara trafon och kondensatorn ihop? Nej jag har ju allt uppkopplat som det ska vara enligt schemat. Eller hur menar du?

Dessa kondensatorerna använder jag: http://sales.goldmine-elec.com/prodinfo.asp?prodid=9320 ... Dessa är kopplade 10st parallellt i serie med 10st parallellt. Dvs 30kV/10nF totalt. Över de parallellkopplade raderna har jag kopplat 7st motstånd på 10MOhm/1W dvs 70MOhm. Testade även att klippa bort dessa i händelse av att det var för liten resistans men det hjälpte inte.

Menar du att jag ska koppla in mig direkt på vardera utgången på trafot och se om jag får en gnista mot jord?
Användarvisningsbild
Sparkz
Inlägg: 429
Blev medlem: 26 november 2003, 19:17:33
Ort: Vesene

Inlägg av Sparkz »

The page cannot be displayed säger länken. Japp, gnista mot jord är vad jag menar.
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Ok... Ja gå in på www.goldmine-elec.com bara. De finns på förstasidan.
Användarvisningsbild
Sparkz
Inlägg: 429
Blev medlem: 26 november 2003, 19:17:33
Ort: Vesene

Inlägg av Sparkz »

Jag är lite tveksam till dom där kondensatorerna.
15 kV DC men det står inget om AC. Hittar inget datablad, men av storleken att döma skulle jag tro att det är metalliserad plastfilm. Det måste vara plastfilm - metallfolie om den ska klara strömtopparna på flera hundra A som är i en teslaspole.
Metalliseringen är bara några atomer tjock.

Det är tyvärr ganska vanligt att ordet "tesla coil" sätts ut när nån vill sälja nåt som har med högspänning att göra, mycket vanligt på Ebay.
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Nä men där sitter ju två i serie så det ger 30kVDC.
Användarvisningsbild
Sparkz
Inlägg: 429
Blev medlem: 26 november 2003, 19:17:33
Ort: Vesene

Inlägg av Sparkz »

Ja, _DC_ . Maxvärdet för AC är alltid lägre. Men här står ingenting om AC, och det får mig att undra om dom är gjorda för det överhuvudtaget.
Dessa är kopplade 10st parallellt i serie med 10st parallellt.
Alltså två kondingar på 10 nF i serie? Det blir 5 nF isf.
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Givetvis är AC-värdet lägre.
Nej, 10st parallellkopplade=10nF. Kopplar man dessa i serie med 10st som är kopplade likadant blir det....

Eller nej? Fan du.. Du har helt rätt.. Jag har räknat och tänkt totalt fel och är en idiot. 5nF är ju på tok för lite... Skit också. Det blir till att tillverka en saltvattenkonding. Då hade det kanske fungerat med oljebrännartrafot ändå.. Och så hade du inte behövt skicka något neontrafo.. Skit också.
Spazze
Inlägg: 717
Blev medlem: 8 februari 2004, 16:05:59
Ort: Stockholm

Inlägg av Spazze »

Mjo det är sant.
Måste bara påpeka att det var jag som skickade neon trafosarna också :) men oljebrännartrafon verkade ju vara trasig?
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Spazze: Jaha ok jag tackar :)..

Död och död.. Det fungerar ju om man inte har det inkopplat i resten ;).
Det är säkert inte helt 100 dock.
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Och så kommer här bilder på vidundret!
Den gick igång idag minsann. Bilder in action kommer ikväll när det har blivit lite mörkt.

Bild
Bild
BildBildBildBild
Senast redigerad av PaNiC 13 maj 2004, 23:02:16, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Sparkz
Inlägg: 429
Blev medlem: 26 november 2003, 19:17:33
Ort: Vesene

Inlägg av Sparkz »

Härligt! :tumupp:
Vad har du för kondensatorer nu?

Toroiden sitter lite högt, risk för korona frän översta varvet på sekundären men du har glesat ut lindningen bra så det kanske klarar sig.

väntar på fler bilder nu!
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Kondensatorerna är polypropylenkondingar på 100nF/2,5kV. Dessa är kopplade 10st i serie med 1Mohm/1W över varje. Parallellkopplat med en likadan stapel till. Totalt 20nF/25kVDC.

Jag ska sänka toroiden lite grann. Ska bara reda ut ett sätt först. Hur monterar andra den på spolen egentligen?

Fler bilder inom ett par timmar :). Det får bli ordentligt mörkt ;).
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Ticktack, ticktack, tic.......... :humm:
Användarvisningsbild
Sparkz
Inlägg: 429
Blev medlem: 26 november 2003, 19:17:33
Ort: Vesene

Inlägg av Sparkz »

Jag har en skiva i mitten på toroiden, täckt med alutape.

På den lilla spolen har jag en massiv plastplugg i varje ände på sekundären med ett M8-hål för en bit gängstång. Det gör att jag lätt kan justera både toroidhöjd och kopplingsfaktor. Tråden är lödd mot kanten på en bricka som är fastlimmad på pluggen.

Nästan samma sak på den stora, men pluggen är gjord av två runda bitar skärbräda av PE, En lika stor som innerdiametern och en som ytterdiametern. Limmad och skruvad med nylonskruv. Gängstången går bara genom den översta skivan, håll allt som leder på utsidan av röret!

Nu är det mörkt!

Edit: Nu ska vi se om det går att få till en bild...
Här är den lilla spolen innan sekundären är lindad:
Bild
Skriv svar