Jag, mina tangentbord och en bokefterlysning.
Jag, mina tangentbord och en bokefterlysning.
Hej, eftersom jag är ny tar jag en kort presentation först. Några kanske känner igen mig från ett par andra forum. Jag brukar oftast snöa in mig på ett område i taget. Jag kommer på något jag vill göra och lära mig mer om och så hamnar jag på ett forum som handlar om saken ett tag. Det är inte alla jag lämnar för gott efteråt men det brukar gå i vågor. Jag har en hel trave med högskolepoäng inom matematik, datalogi och fysik, men det är inget jag jobbar med. Jag är bara hobbynaturvetare, jag jobbar med något helt annat och bara deltid. Det leder till att jag har en massa tid till att leka med mina egna projekt, och nu tänkte jag att det nog ändå är dags att lära mig lite mer om elektronik. Jag har nog lite förståelse för hur det elektriska fungerar men jag har egentligen ingen erfarenhet inom konstruktion av elektroniska kretsar. Så det är här bokefterlysningen kommer in. Har ni några böcker att rekommendera inom kretskonstruktion, både analoga så väl som digitala? Jag bryr mig egentligen inte så mycket om vad som händer rent fysikaliskt med ledningsband i kristaller och sånt, men om det råkar ingå i någon sorts översiktligt format är det inget jag blir ledsen över.
För något år sedan nu ungefär började jag kolla efter tangentbord som höll lite högre standard än det skräp man får med när man köper en dator idag. Hittade ganska snabbt in till geekhack och sedan spårade det ur... Många lite finare tangentbord bygger på tryckknappar från Cherry. Jag insåg att det ju skulle vara enkelt att bygga ett tangentbord själv precis som jag ville ha det =) Resultatet blev en guide i hur jag gick till väga och tangentbord till mig själv förstås. Det hela inkluderade en hel del CAD vilket jag i princip inte hållit på med innan. Så det var mycket lärorikt och skoj. Speciellt när man för hem sina designade delar och allt stämmer på hundradelar av millimetrar. Som kontroller använder jag en Teensy++ eftersom den är så smidig att jobba med.
Ett par snabba bilder här också, kretskorten är designade i KiCAD och beställda från pcbwing. Skalet är taget från ett Filco-tangentbord, likaså dom svarta knapparna. Dom gråa knapparna har jag specialbeställt från ett företag i USA. Jag hittar ingen uppdaterad bild men det är text på alla knappar numera.
Symmetric Stagger Board PCBs by Fredrik Atmer, on Flickr
Symmetric Stagger Board - Symmetric layout by Fredrik Atmer, on Flickr
Symmetric Stagger Board - ISO layout by Fredrik Atmer, on Flickr
Det hela är ju rent elektroniskt ett rätt simpelt projekt men så var det mitt första också. Mitt nya projekt har blivit att modifiera ett annat slags tangentbord till min egen layout. Ett tangentbord med kapacitiva tryckknappar, dom smörigaste tangentbordknapparna som i alla fall jag kännt på =)
Realforce 105 Swedish by Fredrik Atmer, on Flickr
Varje knapp har en liten gummituta med en konisk spiralfjäder under. Gummitutan står för det mesta av fjädringen, fjädern är istället det som aktiverar knappen. När den ringlar upp sig mot kretskortet ändras kapacitansen mellan de två halvmånarna som kan ses för den högra shift-knappen i den här bilden.
Realforce 105U, PCB top with Rubber Cups by Fredrik Atmer, on Flickr
Jag har ett par olika idéer om hur jag skulle kunna gå till väga för att registrera när kapacitansen ändras med det får bli en egen tråd om det projektet senare. Det har hur som helst lett till att jag köpte på mig en liten hög med IC-kretsar av olika sorter för att ha att leka med. Ännu har jag bara hunnit med att koppla lite testuppställningar på en breadboard. Jag bestämde också att det är bra att ha ett oscilloskop om man ska kunna felsöka sina kopplingar. Så jag har precis fått hem ett Rigol från ebay =)
Sedan länge har jag också varit fascinerad av högprecisionspendelur. I väntan på nästa lottovinst har jag lekt med tanken att bygga utifrån en bra och temperaturkorrigerad pendel men göra resten elektroniskt - sekundräkning och energitillförsel. Jag har sett ett liknande projekt på nätet, men tänkte hålla mig borta från att googla fram det igen innan jag har en egen design. Allt för att gå in i det hela mer förutsättningslöst. Jag har också alltid känt att jag inte kunnat tillräckligt om elektronik för att genomföra bygget, men det kanske det blir ändring på nu då =) Men det är ytterligare ett annat projekt som så småningom (förhoppningsvis) förtjänar sin egen tråd.
Det blev en lång presentation, men nu är jag här =)
För något år sedan nu ungefär började jag kolla efter tangentbord som höll lite högre standard än det skräp man får med när man köper en dator idag. Hittade ganska snabbt in till geekhack och sedan spårade det ur... Många lite finare tangentbord bygger på tryckknappar från Cherry. Jag insåg att det ju skulle vara enkelt att bygga ett tangentbord själv precis som jag ville ha det =) Resultatet blev en guide i hur jag gick till väga och tangentbord till mig själv förstås. Det hela inkluderade en hel del CAD vilket jag i princip inte hållit på med innan. Så det var mycket lärorikt och skoj. Speciellt när man för hem sina designade delar och allt stämmer på hundradelar av millimetrar. Som kontroller använder jag en Teensy++ eftersom den är så smidig att jobba med.
Ett par snabba bilder här också, kretskorten är designade i KiCAD och beställda från pcbwing. Skalet är taget från ett Filco-tangentbord, likaså dom svarta knapparna. Dom gråa knapparna har jag specialbeställt från ett företag i USA. Jag hittar ingen uppdaterad bild men det är text på alla knappar numera.
Symmetric Stagger Board PCBs by Fredrik Atmer, on Flickr
Symmetric Stagger Board - Symmetric layout by Fredrik Atmer, on Flickr
Symmetric Stagger Board - ISO layout by Fredrik Atmer, on Flickr
Det hela är ju rent elektroniskt ett rätt simpelt projekt men så var det mitt första också. Mitt nya projekt har blivit att modifiera ett annat slags tangentbord till min egen layout. Ett tangentbord med kapacitiva tryckknappar, dom smörigaste tangentbordknapparna som i alla fall jag kännt på =)
Realforce 105 Swedish by Fredrik Atmer, on Flickr
Varje knapp har en liten gummituta med en konisk spiralfjäder under. Gummitutan står för det mesta av fjädringen, fjädern är istället det som aktiverar knappen. När den ringlar upp sig mot kretskortet ändras kapacitansen mellan de två halvmånarna som kan ses för den högra shift-knappen i den här bilden.
Realforce 105U, PCB top with Rubber Cups by Fredrik Atmer, on Flickr
Jag har ett par olika idéer om hur jag skulle kunna gå till väga för att registrera när kapacitansen ändras med det får bli en egen tråd om det projektet senare. Det har hur som helst lett till att jag köpte på mig en liten hög med IC-kretsar av olika sorter för att ha att leka med. Ännu har jag bara hunnit med att koppla lite testuppställningar på en breadboard. Jag bestämde också att det är bra att ha ett oscilloskop om man ska kunna felsöka sina kopplingar. Så jag har precis fått hem ett Rigol från ebay =)
Sedan länge har jag också varit fascinerad av högprecisionspendelur. I väntan på nästa lottovinst har jag lekt med tanken att bygga utifrån en bra och temperaturkorrigerad pendel men göra resten elektroniskt - sekundräkning och energitillförsel. Jag har sett ett liknande projekt på nätet, men tänkte hålla mig borta från att googla fram det igen innan jag har en egen design. Allt för att gå in i det hela mer förutsättningslöst. Jag har också alltid känt att jag inte kunnat tillräckligt om elektronik för att genomföra bygget, men det kanske det blir ändring på nu då =) Men det är ytterligare ett annat projekt som så småningom (förhoppningsvis) förtjänar sin egen tråd.
Det blev en lång presentation, men nu är jag här =)
Re: Jag, mina tangentbord och en bokefterlysning.
Välkommen till EF, PrinsValium!
Vi har träffats förr, är jag ganska säker på. PrinsValium är ett inte allt för vanligt nick
Vi har träffats förr, är jag ganska säker på. PrinsValium är ett inte allt för vanligt nick
Re: Jag, mina tangentbord och en bokefterlysning.
Dom grå knapparna är grymt snygga, riktigt retro, väldigt lika knapparna på nån urgammal terminal jag knappade på som barn
Re: Jag, mina tangentbord och en bokefterlysning.
Hur får du kundanpassad gummimatta?, kostnad?, inköpsställe?
(hur fungerar dom egentligen?)
(hur fungerar dom egentligen?)
Re: Jag, mina tangentbord och en bokefterlysning.
Skulle det inte vara mycket lättare att bygga en översättare mellan tangentbordet och datorn? USB gör det ju lite svårare än PS2. Men ändå.
Re: Jag, mina tangentbord och en bokefterlysning.
Walle: Tack, och självklart är det densamme Valium =)
Glenn: Ja, jag gillar knapparna. De är gjutna i två steg så att texten är helt outslitlig. De var inte på något sätt billiga, men ändå billigare än att få såpass få med någon sorts tryck. Jag ville ha knappar med samma profil på alla rader för att det ska vara enkelt att flytta runt dem och testa olika layouter.
Glenn: Ja, jag gillar knapparna. De är gjutna i två steg så att texten är helt outslitlig. De var inte på något sätt billiga, men ändå billigare än att få såpass få med någon sorts tryck. Jag ville ha knappar med samma profil på alla rader för att det ska vara enkelt att flytta runt dem och testa olika layouter.
Re: Jag, mina tangentbord och en bokefterlysning.
blueint: Jag kommer att skära upp gummimattan från det tangentbordet jag har. Jag kommer även att använda "slidersarna" från det. De är enkla att få loss från plåten. Allt kommer att gå att återställa i fungerande skick om jag skulle vilja.
danel: Det finns en färdig tangentbords"klass" till AVRerna som jag använt mig av. Att bygga vidare på den i C är inte någon jättematch. Min egen kod finns i bygguiden i den tidigare länken.
danel: Det finns en färdig tangentbords"klass" till AVRerna som jag använt mig av. Att bygga vidare på den i C är inte någon jättematch. Min egen kod finns i bygguiden i den tidigare länken.
Re: Jag, mina tangentbord och en bokefterlysning.
Lite har jag hunnit leka, och inse att jag inte förstår särskilt mycket... Jag behöver nog en bok om analoga kretsar också =) Eller så fortsätter jag bara att använda den här tråden för "privatundervisning".
Dom här små kretsarna har jag iaf koll på, typ. En enkel 4051 multiplexer kopplad till dioder. Det kanske är lite overkill att använda en AVR som "nätaggregat" men man tar vad man har. Enkelt att få till en 3 bitars räknare är det också. Först betedde uppställningen väldigt flaky. Dioderna blinkade på fint ett tag men sedan började dom flimra och knasa. Trodde först att det berodde på att jag använde min gamla kraftigt misshandlade Teensy.
Video: Multiplexing
Men samma konstiga beteende uppträdde först i den här uppställningen också, en helt ny Teensy++ till trots. Kom som genom en uppenbarelse på att det kanske är bra att jorda alla pinnar man inte använder (typ reset, inhibit och annat sånt tjafs...). Sedan fungerade allt klockrent =) Kopplade in en 4-inputs AND-grind för att resetta andra siffran vid 6 istället för 10. Räknarkretsarna är 40110'or.
Video: Räknare
Hittade en Rigol Hardcase hos Clas när jag var nere på stan.
Rigol Hardcase by Fredrik Atmer, on Flickr
Men jag förstår inte riktigt hur oscilloskopet mäter egentligen. Var jag än kopplar in den lilla krokodilklämman som sitter på probsladden så visar oscilloskopet exakt samma signal. Av det drar jag slutsatsen att det inte är så man ska göra... Det verkar däremot mäta som det ska annars. Men vad är det jag mäter relativt egentligen?
Jag hade ju naivt trott att en "oscillator" skulle ge en sinusvåg ut. Särskilt fyrkantigt vacker är den ju inte heller =P
1MHz Oscillator by Fredrik Atmer, on Flickr
Och den här är verkligen inte vacker alls. Vad beror det på egentligen? Är det uppställningen i sig som skapar en massa induktans/kapacitans som ställer till det eller verkar det vara nåt annat som knasar?
6MHz Oscillator by Fredrik Atmer, on Flickr
Jag kommer garanterat med fler frågor. Nu ska jag leka mera, det är ju så skoj =)
Dom här små kretsarna har jag iaf koll på, typ. En enkel 4051 multiplexer kopplad till dioder. Det kanske är lite overkill att använda en AVR som "nätaggregat" men man tar vad man har. Enkelt att få till en 3 bitars räknare är det också. Först betedde uppställningen väldigt flaky. Dioderna blinkade på fint ett tag men sedan började dom flimra och knasa. Trodde först att det berodde på att jag använde min gamla kraftigt misshandlade Teensy.
Video: Multiplexing
Men samma konstiga beteende uppträdde först i den här uppställningen också, en helt ny Teensy++ till trots. Kom som genom en uppenbarelse på att det kanske är bra att jorda alla pinnar man inte använder (typ reset, inhibit och annat sånt tjafs...). Sedan fungerade allt klockrent =) Kopplade in en 4-inputs AND-grind för att resetta andra siffran vid 6 istället för 10. Räknarkretsarna är 40110'or.
Video: Räknare
Hittade en Rigol Hardcase hos Clas när jag var nere på stan.
Rigol Hardcase by Fredrik Atmer, on Flickr
Men jag förstår inte riktigt hur oscilloskopet mäter egentligen. Var jag än kopplar in den lilla krokodilklämman som sitter på probsladden så visar oscilloskopet exakt samma signal. Av det drar jag slutsatsen att det inte är så man ska göra... Det verkar däremot mäta som det ska annars. Men vad är det jag mäter relativt egentligen?
Jag hade ju naivt trott att en "oscillator" skulle ge en sinusvåg ut. Särskilt fyrkantigt vacker är den ju inte heller =P
1MHz Oscillator by Fredrik Atmer, on Flickr
Och den här är verkligen inte vacker alls. Vad beror det på egentligen? Är det uppställningen i sig som skapar en massa induktans/kapacitans som ställer till det eller verkar det vara nåt annat som knasar?
6MHz Oscillator by Fredrik Atmer, on Flickr
Jag kommer garanterat med fler frågor. Nu ska jag leka mera, det är ju så skoj =)
Re: Jag, mina tangentbord och en bokefterlysning.
> Jag hade ju naivt trott att en "oscillator" skulle ge en sinusvåg ut.
Nja, det där är väl en sådan där "burkrad" oscillator som ger en klocksignal
till t.ex en processor ? I så fall är det (så nära det går) en fyrkantsignal.
Men säker kan man inte vara utan att veta vilken oscialltor det är. Sådana
här frågor (eller vad det nu var) är ganska meningslösa utan referenser...
Nja, det där är väl en sådan där "burkrad" oscillator som ger en klocksignal
till t.ex en processor ? I så fall är det (så nära det går) en fyrkantsignal.
Men säker kan man inte vara utan att veta vilken oscialltor det är. Sådana
här frågor (eller vad det nu var) är ganska meningslösa utan referenser...
Re: Jag, mina tangentbord och en bokefterlysning.
Alltså, det är ju rätt uppenbart att jag trodde fel såklart. Men hursomhelst så heter den IQXO-350C. Och som klockfrekvens duger den nog så länge inga av dom extrasvängningarna dippar alltför mycket.
Re: Jag, mina tangentbord och en bokefterlysning.
Dina ringningar kan mycket väl uppstå pga labbuppställningen (för högre frekvenser brukar breadboard kunna ha ganska betydande parasitisk kapacitans)...
Re: Jag, mina tangentbord och en bokefterlysning.
> Alltså, det är ju rätt uppenbart att jag trodde fel såklart.
Nej, det var det inte. Det finns även liknande oscillatorer som
ger en "vanlig" signal ut. Typ sinus. Men det visste ju inte vi.
De ser exakt likadana ut på bild (om man inte ser märkningen).
Databladet har fakta om vad man kan förvänta sig.
http://www.soemtron.org/downloads/dispo ... module.pdf
Nej, det var det inte. Det finns även liknande oscillatorer som
ger en "vanlig" signal ut. Typ sinus. Men det visste ju inte vi.
De ser exakt likadana ut på bild (om man inte ser märkningen).
Databladet har fakta om vad man kan förvänta sig.
http://www.soemtron.org/downloads/dispo ... module.pdf
Re: Jag, mina tangentbord och en bokefterlysning.
När det gäller probarna: Den lilla krokodilklämman på "sidan" av proben är jord-referensen, det du mäter med är spetsen på proben. Det verkar ju som du rett ut vilken del man mäter på till oscillator-mätningen i alla fall.
Dylika ringningar är ett vanligt fenomen av att man har jordpunkt och mätpunkt för långt ifrån varandra, men kan också uppkomma av långa icke-matchade överföringsledningar.
Anledningen till andra oscillator-bilden verkar vara att du mäter på andra sidan om den. Vad jag förstått så har microkontrollers en "ingång" och en "utgång" även när det gäller kristalloscillatorer. Alltså, den driver lite på ena sidan och får något den kan använda på andra sidan. Typ. Det är säkert mer avancerat än så med förstärkare och annat skojsigt på insidan. Hur driv-sidan ser ut spelar mindre roll, så länge ingångssidan ser bra ut.
Dylika ringningar är ett vanligt fenomen av att man har jordpunkt och mätpunkt för långt ifrån varandra, men kan också uppkomma av långa icke-matchade överföringsledningar.
Anledningen till andra oscillator-bilden verkar vara att du mäter på andra sidan om den. Vad jag förstått så har microkontrollers en "ingång" och en "utgång" även när det gäller kristalloscillatorer. Alltså, den driver lite på ena sidan och får något den kan använda på andra sidan. Typ. Det är säkert mer avancerat än så med förstärkare och annat skojsigt på insidan. Hur driv-sidan ser ut spelar mindre roll, så länge ingångssidan ser bra ut.
Re: Jag, mina tangentbord och en bokefterlysning.
Sen så är det ju frågan vad oscillatorn är kopplat till också.
D.v.s vad är det som USB kabeln är ansluten till ? Ska den
prylen ha en "canned oscillator" eller kanske en kristall ?
Och om det är en programmerbar pryl, är den ställd för "extern
klocka" så att inte även den interna oscillatorn är påslagen ?
Och alltså förväntar sig en vanlig kristall istället ?
D.v.s vad är det som USB kabeln är ansluten till ? Ska den
prylen ha en "canned oscillator" eller kanske en kristall ?
Och om det är en programmerbar pryl, är den ställd för "extern
klocka" så att inte även den interna oscillatorn är påslagen ?
Och alltså förväntar sig en vanlig kristall istället ?
Re: Jag, mina tangentbord och en bokefterlysning.
Jag tyckte att jag hade provat allt, men det blev ju klart mycket bättre med krokodilklämman kopplad till jord. Däremot tycker jag att det skulle kunna vara smidigt att ha något annat än jord som referenspunkt. Bygger jag tex en spänningsdelare med två 10kΩ motstånd mellan 0V och +5V och sätter krokodilklämman i mitten så förändrar det ingenting. Jag mäter fortfarande upp samma signal med proben (och då den orena signalen som jag fick tidigare).
Det enda sättet jag kommit på att mäta relativt två punkter (varav ingen är jord) är att använda A-B funktionen på oscilloskopet och använda båda kanalerna.
Jag driver ingenting med oscillatorn, den är bara inkopplad till GND och VCC. Kortet med USB (Teensyn) har jag bara för att få 5V.. Egentligen är det kanske en "kristall" jag borde ha om jag vill få ut en sinusformad våg? Jag har inte riktigt förstått hur man kopplar in en sådan. Det står mycket saker i datablad, men dom förutsätter också oftast att man har en susning om vad man pysslar med =D
Jag håller på att kolla igenom MITs Circuits and Electronics, men har inte kommit särskilt långt ännu.
IMG_9246 by Fredrik Atmer, on Flickr
Tack för alla svar =) Nu är det nog dags att sova på saken.
Det enda sättet jag kommit på att mäta relativt två punkter (varav ingen är jord) är att använda A-B funktionen på oscilloskopet och använda båda kanalerna.
Jag driver ingenting med oscillatorn, den är bara inkopplad till GND och VCC. Kortet med USB (Teensyn) har jag bara för att få 5V.. Egentligen är det kanske en "kristall" jag borde ha om jag vill få ut en sinusformad våg? Jag har inte riktigt förstått hur man kopplar in en sådan. Det står mycket saker i datablad, men dom förutsätter också oftast att man har en susning om vad man pysslar med =D
Jag håller på att kolla igenom MITs Circuits and Electronics, men har inte kommit särskilt långt ännu.
IMG_9246 by Fredrik Atmer, on Flickr
Tack för alla svar =) Nu är det nog dags att sova på saken.