Extraljus med tre stycken sst-90

Berätta om dina pågående projekt.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Extraljus med tre stycken sst-90

Inlägg av blueint »

Tror fler bör kommentera lämpligheten av RC-snubbern innan du testar. Det kan vara lurigt sådant där.

Oscilloskop brukar ha chassit anslutet till jord. Utom en del med "flytande jord", men dessa är också farligare om man råkar koppla fas till chassi osv.
kimachren
Inlägg: 104
Blev medlem: 15 september 2010, 21:27:18
Ort: Vasa

Re: Extraljus med tre stycken sst-90

Inlägg av kimachren »

Jag har börjat fundera om inte min bootstrap-kondensator kan vara orsaken till störningarna. När man tittar på vågformen så kommer de värsta störningarna vi övre transistorns tillslag. Alltså när kondensatorn laddas ur.
För närvarande har jag en 1 uF 0805 kondensator. I databladet hittar jag ingen info om denna. Kan det vara så att den borde matchas mot transistorns gate-kapacitans (500 pF)?

Jag tror för övrigt att jag blir tvungen att byta den mindre fet:en efter att jag har varit och labbat lite med diverse kondensatorer på dess gate. Misstänker att jag har gått över Vgsmax.
MiaM
Inlägg: 9915
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Extraljus med tre stycken sst-90

Inlägg av MiaM »

Om du vill mäta över en komponent som inte har ett jordat ben så får du använda ett "sub"-läge där signalen från ena ingången subtraheras från andra ingången. Bara vissa oscilloskop har en sådan ingång.

Om det garanterat inte finns någon högre frekvens på ena benet på det du mäter på så kan du istället se till att antingen kopplingen eller oscilloskopet inte är jordat.
Pucco
Inlägg: 880
Blev medlem: 11 december 2006, 14:48:08
Ort: Linköping

Re: Extraljus med tre stycken sst-90

Inlägg av Pucco »

När man mäter på snabba signaler och stora strömtransienter är det inte alls säkert att det man ser på ett oscilloscop finns i verkligheten.
Beroende på var man sätter prob-jorden får man en loop/slinga som kan plocka upp både elektriska och magnetiska störningar som inte alls finns på det ställe man vill mäta. Det enda som fungerar säkert är att använda en aktiv differentialprob som ansluts med mycket korta anslutningar.

Du har inte lagt upp ett schema på sista konstruktionen så det är svårt att säga något säkert. Om du använt TPS28225/6 så är bootstrapkondensatorn OK. Eventuellt kan man sätta ett motstånd i serie med gaten på FETarna för att minska stigtiden på strömmen. Litet/inget motstånd ger snabba transienter, mycket ringningar/EMC men lite förluster. Större motstånd typ 100-200 ohm ger långsammare omslag av FETarna med lägre ringningar/EMC och mera förluster.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Extraljus med tre stycken sst-90

Inlägg av blueint »

pest eller kolera :vissla:
Borre
Inlägg: 4565
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Extraljus med tre stycken sst-90

Inlägg av Borre »

Som Pucco skriver hade jag också provat med ett gatemotstånd, inte så stort som 100ohm men väl närmare 10ohm till en början. Det går nog inte heller att utesluta att det hänger på layouten också.
kimachren
Inlägg: 104
Blev medlem: 15 september 2010, 21:27:18
Ort: Vasa

Re: Extraljus med tre stycken sst-90

Inlägg av kimachren »

Här är senaste schemat:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar