Extraljus med tre stycken sst-90

Berätta om dina pågående projekt.
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Extraljus med tre stycken sst-90

Inlägg av Borre »

Eftersom du bara behöver två XOR-gate så kanske du får det kompaktare med två enkla i SOT-23 kapsel, tex:
73-507-52

Förresten, nu när jag kollar lite på ditt schema verkar det som om det du visa där är enbart gatedrivare till en av mosfetarna som är till för switchningen?

Du ska egentligen koppla en gatedrivare, två transistorer som tidigare eller två mosfet, till vardera utgång på XOR-gaten.

Så i ditt schema tar du alltså bort det två mosfetarna och ersätter dessa med en gatedrivare (som tidigare) som går till vardera utgång på XOR-gaten. Det är allt som behövs, utgångarna på gatedrivaren kopplar du som vanligt till swtichmosfetsen.

Du styr det hela med bara en PWM-signal. När signalen är hög är den ena utgången hög, lämpligen den för "övre" mosfeten, och när switchningen sker och signalen går låg gör XOR-gaten att en dödtid skapas innan den andra utgången går hög, det för att hindra mosfetarna att leda samtidigt.
kimachren
Inlägg: 104
Blev medlem: 15 september 2010, 21:27:18
Ort: Vasa

Re: Extraljus med tre stycken sst-90

Inlägg av kimachren »

Jag tror vi är inne på olika saker här. Jag tror att det du tänker på är en "dead-time"-generator för switch- och synkronfetarna. Det hade jag tänkt sköta med två olika pwm-kanaler från mikrokontrollern.
"Dead-time"-generatorerna som jag nu har ritat in är till för mosfet:arna (totalt fyra) som driver GATE:arna. Kan hända att det blir en rejäl omväg.
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Extraljus med tre stycken sst-90

Inlägg av Borre »

Ja men kopplar du gatedrivaren rätt (med PNP/NPN) behöver du inget deadtime där. Eller möjligen med två N-kanals mosfet (eller mosfet överhuvudtaget), som du ritat, men då behöver du en gatespänning som är högre än matningen för den övre mosfeten, har du det?

edit, Ser nu att det du egentligen menat var att med mosfet i gatedrivaren kommer de leda en mycket kort stund om man använder dessa istället för PNP/NPN. Det är kanske möjligt att de gör det. Men kör på PNP/NPN istället som från början. Det känns som att det blir så pass krånglig lösning annars att man lika gärna kan använda en färdig mosfetdrivare istället.

Eller så kör du på det jag beskrev, XOR och gatedrivaren till dessa och bara en PWM-ingång in. Det är inga nackdelar med det jämfört med att göra det i processor med två ugångar, det åtgår färre komponenter och man utesluter mjukvarufel som gör att bägge mosfet leder samtidigt.
kimachren
Inlägg: 104
Blev medlem: 15 september 2010, 21:27:18
Ort: Vasa

Re: Extraljus med tre stycken sst-90

Inlägg av kimachren »

Nackdelen med PNP-NPN-varianten är ju att man aldrig når 0V eller 12V. Det betyder att de stora transistorerna alltid kommer att leda lite.

Fördelen med att ha två olika pwm-utgångar är att man kan justera "dead-time" i mjukvaran.


Förresten; borde det inte vara smartare att att använda en P-kanal som synkrontransistor? Då tänker jag på att gate-spänningen jämförs med source (Vgs). I mitt fall är det lite osäkert vad source-spänningen är, eftersom den är ansluten till spolen, medan drain alltid är 12V. Med P-kanal hamnar source på 12V istället.
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Extraljus med tre stycken sst-90

Inlägg av MiaM »

Vill man ha olika deadtime dels för de två stora FET:arna och dels för drivstegen? Det borde väl gå bra att ha samma deadtime för hela kalaset?


Jag skulle nog för övrigt fortfarande rekomendera nån hårdvaruspärr mot mjukvarufel så att det inte går att driva båda stor-FET:arna samtidigt.
kimachren
Inlägg: 104
Blev medlem: 15 september 2010, 21:27:18
Ort: Vasa

Re: Extraljus med tre stycken sst-90

Inlägg av kimachren »

Lösningen på mina problem heter TPS28225.http://focus.ti.com/general/docs/lit/ge ... leType=pdf


Tyvärr är det ju inte lika lärorikt att använda färdigt, men den här gången blir det så.

P.S. jag vet - inga långa url. Men hur?
Pucco
Inlägg: 880
Blev medlem: 11 december 2006, 14:48:08
Ort: Linköping

Re: Extraljus med tre stycken sst-90

Inlägg av Pucco »

Tänk på att den här typen av drivare med bootstrap kräver kontinuerlig switchning för att pumpa energi till highside-drivaren.
Den kan köras i högst 95-98% pwm beroende på frekvens. Vid 100% (high-side på hela tiden) så tar matningsspänningen
till Hi-drivaren slut efter ett tag och FETen börjar långsamt strypas vilket gör att den brinner upp.
kimachren
Inlägg: 104
Blev medlem: 15 september 2010, 21:27:18
Ort: Vasa

Re: Extraljus med tre stycken sst-90

Inlägg av kimachren »

Tack för tipset!
Dock undrar jag om det blir ett problem i mitt fall, eftersom jag har switch-transistorn på low-side och synkrontransistorn på high-side. Jag kommer att köra på ca 75% low-side och 25% high-side.
kimachren
Inlägg: 104
Blev medlem: 15 september 2010, 21:27:18
Ort: Vasa

Re: Extraljus med tre stycken sst-90

Inlägg av kimachren »

Så här ser kortet ut nu:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kimachren
Inlägg: 104
Blev medlem: 15 september 2010, 21:27:18
Ort: Vasa

Re: Extraljus med tre stycken sst-90

Inlägg av kimachren »

Nu är nya kortet nästan färdiglött!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Extraljus med tre stycken sst-90

Inlägg av blueint »

Hur är det med EMI och framförallt störningar på drivspänningen?
kimachren
Inlägg: 104
Blev medlem: 15 september 2010, 21:27:18
Ort: Vasa

Re: Extraljus med tre stycken sst-90

Inlägg av kimachren »

Uppriktigt sagt; ingen aning. Drivspänningen torde klara sig hyffsat med den stora kondensatorn, tycker jag. Får se hur det blir när jag kopplar på oscilloskåpet.
kimachren
Inlägg: 104
Blev medlem: 15 september 2010, 21:27:18
Ort: Vasa

Re: Extraljus med tre stycken sst-90

Inlägg av kimachren »

Nu har jag testat kortet för första gången. Självklart har jag en inte alltför vacker signal från gate-drivaren...

Den övre är high-side och den undre low-side. Båda GATE.

Vad gör man åt störningarna?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Extraljus med tre stycken sst-90

Inlägg av blueint »

Det viktigaste är störningar som letar sig ut på in- och utgångar. I övrigt, använd en parallell RC-snubber med resonansfrekvens i samma område som störningen för att bli kvitt den.
kimachren
Inlägg: 104
Blev medlem: 15 september 2010, 21:27:18
Ort: Vasa

Re: Extraljus med tre stycken sst-90

Inlägg av kimachren »

Tack! Störningarna ligger på runt 20 MHz. Blir det rätt då om jag använder ett motstånd på 47 ohm och en kondensator på 168 pF?

För övrigt har jag problem med mitt kina-oscilloskåp när jag vill mäta över diverse komponenter; kopplar jag jordklämman till något annat än just jord på kortet blir det kortslutning genom skåpet. Gör andra skåp likadant? Mitt är ett Owon mso8120 från ebay.
Skriv svar