Extraljus med tre stycken sst-90

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Extraljus med tre stycken sst-90

Inlägg av tecno »

Ja man får hanka sig fram :lol:

En emigrerad Österbottning numera i hjärtat av Sörmland
Användarvisningsbild
kankki
Inlägg: 3369
Blev medlem: 2 januari 2010, 15:05:12
Ort: Nykarleby, Finland

Re: Extraljus med tre stycken sst-90

Inlägg av kankki »

kimachren skrev:kankki> Nja, från Oravais ursprungligen.
Ja, Oravais är ju riktigt trevligt. Har villan i Vörå så man kör ju förbi där ganska ofta. :)
kimachren
Inlägg: 104
Blev medlem: 15 september 2010, 21:27:18
Ort: Vasa

Re: Extraljus med tre stycken sst-90

Inlägg av kimachren »

Borrning och "genomplätering".
"Via-nitar". Köpta från tyskland för 40 € per burk med 1000 st. Bra kilopris måste jag säga...
Dessa ska placeras i 0,6 mm hål i kortet...
Har även en lite större modell med 0,8 mm innerdiameter.
2011-10-07_10.04.43.jpg
2011-10-07_10.05.46.jpg
... och klämmas åt med min egentillverkade nittång.
2011-10-07_10.06.21.jpg
Här är nitarna på plats och och lödda. Lite puts med kopparflätan så blir det riktigt fint.
2011-10-07_13.02.14.jpg
...men usch vad det stör det där i hörnet!
2011-10-07_13.02.26.jpg


Tyvärr tror jag inte jag lyckades borra ett enda hål riktigt rakt. På min önskelista står nu alltså en riktigt redig borrmaskin. Gärna med CNC-möjligheter.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kimachren
Inlägg: 104
Blev medlem: 15 september 2010, 21:27:18
Ort: Vasa

Re: Extraljus med tre stycken sst-90

Inlägg av kimachren »

Jag har börjat oroa mig för att mina FET-drivare kan ha en liten design-miss. När jag tittar noggrannare i databladen för bc807 (PNP) resp. bc817 (NPN) ser jag att de har en max. Vbe på 5V. Vad jag kan förstå kommer Vbe i min design att bli bra mycket högre. Vill någon hjälpa mig?
buck2.JPG

Edit:

Såg nu att det var frågan om Veb ist.f. Vbe; alltså tvärt om. Då borde det inte vara någon fara.
Kan någon bekräfta?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9234
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Extraljus med tre stycken sst-90

Inlägg av jesse »

Vbe ligger väl snarare kring 0.6 volt. Eftersom du har basmotstånd så sker spänningsfallet över det (och då kan du även beräkna basströmmen utifrån det).

Ang. frekvens max 78 khz ... har du löst det ?

Vanligtvis kan du programmera timers i AVR så att de räknar upp till t.ex 50 istället för 256.
20MHz/50 = 400kHz. Då kan du reglera dutycycle 0-50, vilket jag antar är tillräckligt för en lampa.
kimachren
Inlägg: 104
Blev medlem: 15 september 2010, 21:27:18
Ort: Vasa

Re: Extraljus med tre stycken sst-90

Inlägg av kimachren »

Tror jag har det på klart med basspänningen. Tack!

Ang. switch-frekvensen så har jag bytt ut tiny13 till en tiny45/85 som har en special-timer med högfrekvensklocka på 64 MHz. Med denna får jag 64 MHZ/256 = 250 kHz med 8-bitars upplösning.
Tiny13 har dessutom endast möjlighet att köra på 4,8 el. 9,6 MHz med den inbyggda klockan.
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Extraljus med tre stycken sst-90

Inlägg av Borre »

Kommer verkligen din push-pull FET-drivare fungera när du satt PNP uppe och NPN nere, när man (normalt) sätter dessa tvärtom?
Bild
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Extraljus med tre stycken sst-90

Inlägg av MiaM »

Jag undrar samma sak som Borre. Det kommer i stort sett bli total kortis om schemat stämmer. Strömmen kommer gå + in - 0,6V spänningsfall till bas - nästa transistors bas - 0,6V spänningsfall till jord.

Med Borres förslag så kommer det såklart att funka, men det är värt att kolla upp om FET'erna funkar bra om de får som lägst drygt 0,6V över jord och som högst 0,6V under matningsspänning. Jag är för dåligt påläst för att ha koll på när de börjar och sluta leda.

Sen kan det kanske vara bra att ha nån slags idiotskydd mot att mikrokontrollern försöker slå på båda FET'arna samtidigt. Det kan ju enkelt fixas av att drivsignalen in till ena FET'en även driver basen på en extra transistor som kortsluter bas eller kollektor (beroende på vilket håll som är "icke ledande", jag har som sagt kass++ koll på FET'ar) mot jord på ingången för styrningen av den andra FET'en.

Det har kanske inte så stor betydelse, men i bil-el så vill man väl normalt ha så mycket som möjligt minusjordat. Nu är strålkastar-LED'arna plusjordade, d.v.s. det ligger spänning på dem även om de är släckta så eventuell smuts som leder ström fräter sönder saker även med släckta lampor, och ifall det blir kortis till jord om "LED minus"-kabeln skavs sönder så kommer det bli strömrusning genom LED'arna till säkringen går sönder, och då kanske LED'arna hunnit paja. Om man vill vända till minusjord på LED'arna så kan man nog i princip spegelvända hela schemat, och mata processorn med t.ex. en 7905-stab med processorns VCC kopplad till +12V och procssorns jord kopplad till utgången på en 7905 som ger 5V lägre än +12V. Kanske inte jätteviktigt.
kimachren
Inlägg: 104
Blev medlem: 15 september 2010, 21:27:18
Ort: Vasa

Re: Extraljus med tre stycken sst-90

Inlägg av kimachren »

Ja, ni har rätt. Så lagom skojigt nu när kortet är nästan färdigt... Transistorerna går ju förstås inte heller att vända. Blir väl att ta det som en lärpeng. Lite väl ofta det händer bara. Men jag slapp ju bränna komponenter. Tack!

Men en sak; blir Gate någonsin 0 resp. 12 V när transistorerna slutar leda under 0,6V e-b?
Edit: såg att MiaM redan hade svar på frågan.
kimachren
Inlägg: 104
Blev medlem: 15 september 2010, 21:27:18
Ort: Vasa

Re: Extraljus med tre stycken sst-90

Inlägg av kimachren »

Har börjat fundera om det skulle gå att byta ut BJT:na mot motsvarande FET. Problemet är att hur man än gör kommer de att vara på samtidigt under en kort tid. Räknat på enbart tdon, tr, tdoff och tf blir den tiden ca. 130 ns. alltså 3,2 % av en cykel. Om man räknar in kapacitanserna blir väl tiden lite längre, men frågan är om det fortfarande skulle fungera utan att förlusten blir alltför stor?

Så: (bilden kopierad ur ett datablad för en riktig FET-drivare)
push-pull.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Extraljus med tre stycken sst-90

Inlägg av MiaM »

Ett par varianter:

1)
Prova att räkna på hur mycket max effekt och max ström i FET-transistorerna i ett drivsteg, och rita in seriemotstånd mellan de två driv-FET'arna och "output"-punkten, och räkna seriemotståndet så att du lagom kommer under max ström och effekt, och simulera hur bra/dåliga flanker du får.

2)
Skulle det kanske gå att ha "högpassfilter" bestående av seriekondensator och motstånd till matningsspänning eller jord, samt ev. diod paralellt över motståndet, så att drivsteg-FET'arna bara leder en något kortare del av hela perioden, och utnyttja kapacitansen i slutet av perioden? Kanske ingen bra idé...

3)
använd fyra styrsignaler från mikrokontrollern.

4)
Lågpassfilter på styrsignalerna, med separata seriemotstånd till styrena på drivsteg-FET'arna och liten konding till jord/matningsspänning, men också en diod paralellt med seriemotståndet som gör att frånslag av drivsteg-FET sker snabbare än tillslag?
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Extraljus med tre stycken sst-90

Inlägg av Borre »

Det går ju att göra en "dead time generator". PWM in och två signaler ut, den ena inverterad, där det är en dödtid mellan tillslagen. Exemplet lite längre ner på denna sida har jag använt med gott resultat:
http://www.edaboard.com/thread214883.html
10k och 10pF gav 400ns dödtid om jag inte mins fel.
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Extraljus med tre stycken sst-90

Inlägg av MiaM »

Borre: det var ungefär så jag tänkte i ett av mina förslag, fast jag tänkte det direkt in på drivstegets FET'ar.

Det är kanske bäst att köra en såndär du länkade till och låta den mata båda drivstegen, med bara en enda signal från processorn?
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Extraljus med tre stycken sst-90

Inlägg av Borre »

Det förslaget fungerar, men då blir problemet det att switchtiden (stig och falltiderna) blir längre vilket ökar förlusterna i mosfeten. Mosfeten vill man switcha så snabbt som möjligt.
kimachren
Inlägg: 104
Blev medlem: 15 september 2010, 21:27:18
Ort: Vasa

Re: Extraljus med tre stycken sst-90

Inlägg av kimachren »

Nu har jag ritat enligt förslaget i tråden som Borre länkade till. Tänkte använda en TSSOP quad-XOR samt två SOIC dual-mosfet:s. Har försökt simulera i ISIS, men inte lyckats få till det riktigt. Till FET1 har jag kastat om ledningarna XOR-MOSFET.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar