Voltkub alá 12 volts fritidsbatteri [Nu med Bilder]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Kollektor till Vout, Basen till Vin, och hela klabbet matas på emittern. mellan emitter och basen monteras ett motstånd om 1 ohm. Här LM317'an börjar dra ström (ge ström...) kommer det ett kritisk punkt vid ca: 0,6A där PNPn börjar leda och hjälpa på traven. Kyla trissen också!
Användarvisningsbild
slowfly
Inlägg: 829
Blev medlem: 16 maj 2005, 20:14:15
Ort: Solna

Inlägg av slowfly »

Du kan inte rita ett liten snabbt kopplingschema?? :roll: :roll:
Användarvisningsbild
slowfly
Inlägg: 829
Blev medlem: 16 maj 2005, 20:14:15
Ort: Solna

Inlägg av slowfly »

Nu har jag börjat bygga på voltkuben !
Jag bygger den av 10 mm plywood som jag spikar och limmar ihop ;)

Bild
Det kommer komma fler reglage och kontakter senare...

Bild
Baksidan och botten...

Bild
Det blev visst lite trångt...jag får ändra planerna lite...

Flera bilder kommer att komma senare...det fick duga för idag :D
Användarvisningsbild
slowfly
Inlägg: 829
Blev medlem: 16 maj 2005, 20:14:15
Ort: Solna

Inlägg av slowfly »

Nå va tycker ni ? ;)
Jag har inte riktigt fått tag i någon voltmeter ännu, vet inte om jag ska använda en digital eller analog mätare....
Vilket är billigast ?
Sen måste jag komma på hur allt ska sitta på fronten också...jobbigt jobbigt ;)

//ELias
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om du inte har en multimeter rekomenderar jag att du köper biltemas billiga digitala.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Najs. Jag har bara ett "väskhandtag" med två lastremmar runt mitt. Kan även jag vara i behov av en 12V regulator. Ska bli intressant att se hur det går.

Segt att montera knappar och grejer i 10mm plywod, kanske ska du ha en tunnare bricka att monter sådant på...
Användarvisningsbild
slowfly
Inlägg: 829
Blev medlem: 16 maj 2005, 20:14:15
Ort: Solna

Inlägg av slowfly »

Hej
Ja jag tror jag går över från 10 mm till 3-4mm det blir nog lite enklare...
Men nu har jag monterat ihop en LM317T krets så jag kan reglera strömmen från 12volts batteriet, och den funkade på en gång...jag brukar inte ha tur ibland;)
Jag har varit i oppeby hos Bhiab och köpt lite komponenter och en vridknopp till potentiometern 8) , jag kollade även vad en voltmeter kostade och han hade en digital variant som kostade 100kr och en analog med visare för runt 80kr .Jag tror jag kör på den analoga med visare, det blir nog snyggare :wink:
Sen kollade jag i mina låder och hittade två stycken blå lysdioder som hade en kromad metallkant runt för montering på instrumentpanel i bil...de får duga som on/off lysdiod så man ser om allt är på !
Nu ska jag ner i källaren och fixa en ny framplatta som nu blir tunnare ;)
Det kommer att komma lite bilder snart...vänta ni bara !
Användarvisningsbild
slowfly
Inlägg: 829
Blev medlem: 16 maj 2005, 20:14:15
Ort: Solna

Inlägg av slowfly »

Jo jag har faktist en billig voltmätare från clas ohlsson som funkar utmärkt men det får jag inte förstöra :)

En bild på Reglaget !
Jag ska byta flänsen senare, tog en metallbit som passade så länge !
Bild
Ytterst liten!!
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Jag blir inte klok på dessa kretsar. Fyra frågor:

1. Om du villha 4V 1A, kommer då kretsen att "elda-upp" 8V 1A ?

2. Om inte, hur ser jag i databladet hur mycket som går i värme?

3. Finns det en bättre lösning att ta till när man inte kan slösa med batterier.

4. Vad är max spänning du kan få ut? Om batteriet nyladdat ger ca 12,9V kan du då får 12,0V?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Japp, det stämmer att du kommer att elda upp 8W i värme om du vill ha 4V, 1A ut. Det är just därför som linjärreglering inte är särskilt bra när man har stora skillnader mellan in- och utspänning.

Hur varm spänningsregulatorn blir beror på hur du kyler den (vilken kylfläns du väljer). Kylflänsar har en parameter som heter termisk resistans (Rth), och den bestämmer hur varm kylflänsen blir vid en viss effektutveckling. Ju lägre Rth, desto bättre kyler kylflänsen.

Lite förenklat kan man säga att temperaturökningen blir T = Rth*P (egentligen finns det även andra Rth som spelar in, men dessa är ganska små)

Om du använder en kylfläns med Rth = 10 grader/W, blir alltså temperaturhöjningen vid 4W förlusteffekt T = 10 * 4 = 40 grader.

En bättre lösning är att använda en Step-downregulator, ex. LM2577T-ADJ. Då blir förlusteffekterna minimala.

4. Det beror på vilken spänningsregulator du använder. Olika spänningsregulatorer har olika stort spänningsfall, så det måste man in i databladet för att kontrollera.
Skriv svar