Cykel generator till batteri laddare

Berätta om dina pågående projekt.
Klorex
Inlägg: 80
Blev medlem: 2 mars 2005, 08:53:15

Inlägg av Klorex »

Börjar bli ont om tid och en batteri lösning verkar vara det som finns kvar trots allt. Haft så mycket i skolan nu och det är lite sent att beställa den där generatorn.

Så vad jag behöver för ipoden är 12v i batteri form.

Jag har väl i stort sätt två val: 9v+1.5+.1.5 eller 8*1.5,

första låter mest lockande då det tar minst plats men å andra sidan så måste jag nog köpa batterier oftare då.

Men till final frågan vilka kablar i firewire ger 12v? Har provat att googla lite men utan resultat. SVAR: hittade när jag sökte i forumet :P http://www.hardwarebook.net/connector/bus/ieee1394.html

Mobilen måste kanske också laddas och jag tror inte den tycker om 9volt rakt in så hur ska jag lösa det?
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Utgå från ett litet motorcykelbatteri, de är på 12v och sen är det bara att koppla in allt som funkar till en bil till batteriet.

Kolla på classe.
Klorex
Inlägg: 80
Blev medlem: 2 mars 2005, 08:53:15

Inlägg av Klorex »

Måste inte det oxå laddas då?

Annars har jag ju en 12v skruvdragare me batteri. Vill ju ha så lite med mig som möjligt och jag tror inte att ett sånt batteri räcker för en månad.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Ehh, nej stopp!

Om han nu ska ut och resa (på cykel!) så ska han inte tamed ett blybatteri. Som dessutom måste laddas i "slowmotion". Då kan han ladda Ipoden direkt.

Om han köper en batterihållare för 8st AA batterier så kan han köpa nya batterier i villken kiosk som är öppen. Så kan han sätta Ipoden på laddning över natten och på morgonen så (hmm 1,4Ah x 12V - förluster i överföringen + ipodens batteri är lite mindre) kan han kasta dom i soperna och cykla vidare.

Nästa ingen extra vikt, ingen generator på cykeln, ingen extra omformare, trivial lödning men kanske lite dyrare.

både kjell och CO har batterihållare och storpack med batterier att starta med.
Pjoms
EF Sponsor
Inlägg: 644
Blev medlem: 24 maj 2004, 12:18:40
Ort: Ö-vik

Inlägg av Pjoms »

Om du väljer denna lösning, köp då (om möjligt) IKEA:s 10-pack med AA-batterier.
Dessa har överlägset bästa pris/prestanda enligt Ljud & Bild:s test.
Klorex
Inlägg: 80
Blev medlem: 2 mars 2005, 08:53:15

Inlägg av Klorex »

Funkar det med 9v + 2st 1.5 volts?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26401
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nä. Ett 9V abtteri innehåller välidigt lite energi och är dyrt.
Skriv svar