Akvariumkylare

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Akvariumkylare

Inlägg av Mizzarrogh »

Kul, ännu en sådandär gammal barndomsdröm man ser någon förverkliga. :tumupp:
MRSVETSARE
Inlägg: 795
Blev medlem: 7 november 2010, 19:05:48

Re: Akvariumkylare

Inlägg av MRSVETSARE »

blueint skrev:Han har ju ett system för att energieffektivt kyla just butiksdiskar. Således borde han ha stenkoll på innanmätet. Använder du sådana delar. Så kanske hans delar skulle kunne ge ännu bättre prestanda.

Rent spontan observation ;)

Jag håller på med kyla och svetsning varje dag till butiker och jag hoppas detta funkar som det skall
Hoppas min ide funkar som den skall :) Som jag sa förut bygge väldigt simpel förr så varför skall då ej denna då funka? så vi får se :) vill iallafall visa er vad jag pysslar med just nu
Sen håller jag på med destilation 85%-96% etanol till bilar m,m

men det tar vi sen :wink:
remne
Inlägg: 241
Blev medlem: 11 februari 2007, 14:11:21
Ort: Linköping

Re: Akvariumkylare

Inlägg av remne »

MRSVETSARE skrev:Jo jag vet om dessa, och en del är ej nöjda med dom
http://www.pwss.se/home.php?cat=462

Nä köper kylaren ifrån kinna resten bygger jag
Du har inte lust att avslöja vart man kan införskaffa sådan kylare? Som du säger, många är inte nöjda med kina-kylare och jag är en av dom :-) Den funkar helt värdelöst. Kunde likagärna kastat 5papp i soptunnan.
MRSVETSARE
Inlägg: 795
Blev medlem: 7 november 2010, 19:05:48

Re: Akvariumkylare

Inlägg av MRSVETSARE »

Jo jag vet att dom är helt värdelösa :) Jag fick ett jobb av en kille förut ang bygga en kylare till hummer akvarium och han hade då denna största maskin 10000 kr kostar den, liten skit maskin som stod där och förde oväsen.

Det var då jag tog detta beslut att bygga dessa och jag tror denna marknad har många kunder
Nä vill ej visa min kontakt som du kanske förstår :wink:

men du kan får köpa en färdig maskin senare av mig om du vill?
sälj den där på blocket
remne
Inlägg: 241
Blev medlem: 11 februari 2007, 14:11:21
Ort: Linköping

Re: Akvariumkylare

Inlägg av remne »

Tack för erbjudandet, men jag avvaktar.
Jag hittade tillverkaren till värmeväxlarna faktiskt, men jag ska inte avslöja dessa om du planerar att sälja seriöst. En vän till mig jobbar med kyldiskar, industrikylare etc och skall bygga en åt mig, så vi får se vart det blir av det hela. Jag är dock bara ute efter att bygga en åt mig själv, då jag är trött på min skräpkylare och känner inte i nuläget att jag vill lägga 8000sek till utöver redan spenderade 5500sek.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Akvariumkylare

Inlägg av blueint »

renne, Vad är det mer specifikt som fallerar på kinakylaren?
remne
Inlägg: 241
Blev medlem: 11 februari 2007, 14:11:21
Ort: Linköping

Re: Akvariumkylare

Inlägg av remne »

blueint: Den orkar helt enkelt inte kyla vattnet tillräckligt när det är väldigt varmt. Mitt korallrevsakvarium höll på att stryka med under vissa varmare dagar. Fick en förlust på koraller upp till ett värde av några tusen som dog, vilket är ganska tråkigt.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Akvariumkylare

Inlägg av blueint »

Så långt hänger jag nog med. Tänkte mer på vad i konstruktionen som går galet.
MRSVETSARE
Inlägg: 795
Blev medlem: 7 november 2010, 19:05:48

Re: Akvariumkylare

Inlägg av MRSVETSARE »

remne skrev:Tack för erbjudandet, men jag avvaktar.
Jag hittade tillverkaren till värmeväxlarna faktiskt, men jag ska inte avslöja dessa om du planerar att sälja seriöst. En vän till mig jobbar med kyldiskar, industrikylare etc och skall bygga en åt mig, så vi får se vart det blir av det hela. Jag är dock bara ute efter att bygga en åt mig själv, då jag är trött på min skräpkylare och känner inte i nuläget att jag vill lägga 8000sek till utöver redan spenderade 5500sek.

Tack så mkt :) Bara ett komplett packet som man köper kostar runt 3500-4000 som man sen får bygga om ovs sen fylla på gas 700+moms och sen pid kontroll + sensor + kylare och sen vill väl din polare ha lite för jobbet antar jag
remne
Inlägg: 241
Blev medlem: 11 februari 2007, 14:11:21
Ort: Linköping

Re: Akvariumkylare

Inlägg av remne »

blueint skrev:Så långt hänger jag nog med. Tänkte mer på vad i konstruktionen som går galet.
ah, självklart. Ursäkta :). Ja, det kan man ju spekulera i. Jag har inte en aning. Undermålig värmeväxlare kanske. För dålig kompressor? Jag har ingen koll på kylteknik direkt, och har inte öppnat upp min nuvarande kylare. Enligt spec ska den klara ett akvarium upp till 1000L. Mitt kar är på runt 700 liter vatten gissningsvis. Tyvärr är det ju en rätt diffus specifikation eftersom det inte beskriver "ambient temp" omkring, eller delta-temp den ska klara.
Rent generellt så orkar kinakylaren inte pressa ner 1 grad knappt under varmare förhållanden, vilket får anses helt oacceptabelt.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Akvariumkylare

Inlägg av blueint »

Eftersom det är sannolikt är rätt svårt att misslyckas med strypventil och kondensor. Så återstår kylmedia och pump.

Har du tur så kanske det bara är kylmediat som har fel tryck?, eller kemi.

Den mest troliga kandidaten är att pumpen inte orkar få upp nog tryck. Kanske kan man skrämma upp pumpen lite ;)
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Akvariumkylare

Inlägg av xxargs »

vad för soppa kör man i en sådan där maskin? R407C eller R134a ?
MRSVETSARE
Inlägg: 795
Blev medlem: 7 november 2010, 19:05:48

Re: Akvariumkylare

Inlägg av MRSVETSARE »

R407C eller R134a ?

407 är till ac och 134-137 är till normala kylanläggningar


134 har jag
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Akvariumkylare

Inlägg av xxargs »

remne skrev:
blueint skrev:Så långt hänger jag nog med. Tänkte mer på vad i konstruktionen som går galet.
ah, självklart. Ursäkta :). Ja, det kan man ju spekulera i. Jag har inte en aning. Undermålig värmeväxlare kanske. För dålig kompressor? Jag har ingen koll på kylteknik direkt, och har inte öppnat upp min nuvarande kylare. Enligt spec ska den klara ett akvarium upp till 1000L. Mitt kar är på runt 700 liter vatten gissningsvis. Tyvärr är det ju en rätt diffus specifikation eftersom det inte beskriver "ambient temp" omkring, eller delta-temp den ska klara.
Rent generellt så orkar kinakylaren inte pressa ner 1 grad knappt under varmare förhållanden, vilket får anses helt oacceptabelt.
Börja mät hur mycket ström eller energi kompressorn drar med en energimätare som även klarar att mäta rätt på motorlast (enklast så ), ligger den bara på 85 Watt så kan man inte förvänta sig speciellt stor kapacitet då det motsvarar en kylskåp ungefär med runt 200-300 Watt kylkapacitet i bästa fall, är den runt 250 Watt så bör du ligga ganska nära 1 kW i kylkapacitet om man räknar med 15 grader på evaporatorn (18-20 grader på vattnet) och 45 grader mätt någonstans på kantens u-krök mitt på på kondensorn.

om du bara mäter strömmen till kompressorn efter att den kommit igång ordentligt med minst 5-10 minuters gångtid så kan man ta det ungefär 0.71 * strömmen * 230V för uppskattad förbrukningen räknat i Watt.

en sak som kan störa och ge missvisande värde är kondensorfläkten då dessa ofta har skärmspolemotor som drar en massa ström utan att dra speciellt mycket effekt och kan ge väldig missvisande värden om strömmen du mäter matar både matar fläkt och kompressor

Om du ändå är där och rotar - ta och fotografera etiketten på kompressorn - vilken köldmedie den använder - ev. effektangivelse på kompressor och kondensorfläkt.

0m du har termometer så får du gärna mäta temperatur på ingående och utgående rör 5 - 10 cm från kompressorn, motsvarande på in och utgående på rören intill kondensorn samt på en U-krök på ena sidan vid ca mitten på kondensorn - lufttemperatur före och efter, samma sak på alla vattenvärmeväxlarens rör - vore också bra att få uppskattning av vattenflödet (prova att fylla upp en 3-literspåse med vatten i akvariet av utloppsflödet från värmeväxlaren och ta tid - inget extakt men ändå en rimlig antagande) samt temperatur i vatten i akvariet.

med detta så bör det gå att få en uppfattning om kylaggregatet rimligen fungerar eller om det är defekt, om du har det rätt dimensionerat eller om aggregatet är för litet.

(om du känner tempen på vattnet som flödar in i akvariet, tempen på vattnet som som sugs ut till värmeväxlaren samt hur mycket i liter per timme så kan du räkna på ett ungefär hur mycket värme som går in i akvariet i antal Watt räknat - glöm inte lufttemperaturen omkring akvariet också).
Slanten
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 mars 2012, 09:45:38

Re: Akvariumkylare

Inlägg av Slanten »

Ursäkta att jag drar upp en gammal tråd, men jag är på jakt efter en kylare till mitt saltvattensakvarium på 500 liter. Det har djur från västkusten och temperaturen ska ligga på under 10 grader helst.
Så är trådskaparen fortfarande intresserad av att tillverka en liknande utrustning till mig? Eller finns det nån annan duktig svetsare?
Skriv svar