Mattork / Frystorkning

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17128
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Mattork / Frystorkning

Inlägg av AndLi »

Kanske inte det mest elektronikinriktade projektet, det hade en chans att bli, men IKEA ugnens termostat är alldeles för bra :)
Vi ska ut och vandra i sommar, frystorkad mat är lättast att bära, men kostar en hel del (+60 kr portionen eller 300 kr per dag om man satsar på militärens dagsförpackningar))

Så vad gör man då? Frystorkar själv såklart, maten ska frysas och sen ska man få vattnet att gå från fryst till gas direkt, bara att fixa vakum i frysen och samtidigt få ut fukten.
Visst var jag sugen, men vi skulle vara ute en vecka, inte ett år... så budgeten blir ju lite begränsad, och vill ju inte matförgifta oss av oljan från en jula vacumpump!

Så då var ju tanken att bygga ett värmeskåp som höll perfekt önskad temperatur och förde bort den varma fuktiga luften, gärna med en värmeväxlare så man inte behövde värma så mycket...

Men så var det ju den där IKEA ugnen, den är klar, den har en fläkt, och efter lite test verkar termostaten var ganska exakt även runt 50grader

Så ca 500 gram köttfärs åkte i stekpannan (tydligen är helt färsk magraste nötet bättre än frusen, men det är nöt i alla fall) och i med en del kryddor och 4 matskedar tomatpure.
DSC00217.jpg
Färdigstekt och kryddad väger den alltså 495 gram, ska vi gissa på 200 gram torkad?
DSC00218.jpg
Hade en del rostfritt nät kvar sedan renoveringen, gjorde en form stor som ugnsgallret som ska hjälpa luften att komma åt runt om. Och nu har den stått i ugnen i 2h, man märker tydligt att den har torkat/krympt. 4h till ska visst vara ganska lagom.
DSC00219.jpg
Blir det här bra blir nog nästa försök bacon, känns dock som att man vill skära bort det mesta av fettet, det är det som har störst risk att härskna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av blueint 4 augusti 2011, 15:05:59, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: var: Mattork
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23620
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Mattork

Inlägg av Henry »

Problemet, om man nu vill kalla det för det på ett vis, är att fettet även det försvinner och det kan inte vattnet hjälpta till att få fram igen och att hälla över fett hjälper inte så långt då det skall in i hela och att det är olika fetter involverade, men kul att se hur det blir i slutet.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Re: Mattork

Inlägg av zeus »

Min bror är grym på det där!

Ta kontakt med honom om du vill ha tips:
http://erictornblad.se/

Gett ut bok bland annat.
http://www.friluftskokboken.se/
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17128
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Mattork

Inlägg av AndLi »

Zeus: Tack för tipset, blir ett exemplar! Hoppas han e snabb :D
Henry: Känner man och tittar man på det kött jag tog ur ugnen efter 10h så verkar det vara en hel del fett kvar...

Det har helt klart krympt en del, men hur mycet har försvunnit?
DSC00220.jpg
Orginalvikten var 495 gram, nu är det 248 gram, alltså ganska exakt en halvering
DSC00221.jpg
Fint packat i 80 grams påsar, tanken är att piffa upp div pastapåsar med ...
Här ser man också mitt hemmasnickrade torkgaller.
DSC00223.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Mattork

Inlägg av anders_bzn »

Jag har gjort detta, det funkar bra. Jag testade bl.a att torka chili con carne, det luktade spännande i lägenheten efteråt!
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Re: Mattork

Inlägg av zeus »

Hur gick det?

Och fick du boken?
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18390
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Mattork

Inlägg av 4kTRB »

Kan man frystorka pommes frites också?

Vore fint med en polisbricka till middag i tältet.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Mattork

Inlägg av PeterH »

Byt gärna rubriken till "Tillverka egen frystorkad mat" eller liknande då nuvarande rubrik är väldigt kryptisk (jag läste matt-tork) och även om man läser det som mat-tork så är det en förbryllande rubriksättning :roll:
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Mattork

Inlägg av labmaster »

Håller med PeterH. Om jag hade vatat att tråden handlat om att frystorka mat så hade jag inte ödlat tid på att öppna den :-). Tolkningen Matt-tork skapade dock nyfikenhet eftersom jag hade en matta på altanen som skulle torka. Tyvärr glömde jag mattan och i morse var den dyngsur eftersom det regnat.

Frystorka mat hemma som man skall ha på vandring låter inte speciellt bra. Speciellt inte om man skall ge sig ut i fjällvärlden där det är långt till sjukvården. Magsjuka på fjället verkar inte bra helt enkelt.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17128
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Mattork

Inlägg av AndLi »

Jodå, boken kom, tyvärr helt fel inriktning för mig. Det var lite mycket kylvaror, funkar kanske i en kanot med kallt vatten nära..
Torkning avhandlades kort på en sida och inget ingående om hållbathet, hur länge håller sig en burk creme fraiche i ryggan?

Annars har torkandet gått bra, kasslern krympte till små potatischips, rena snacken. Nu har sambon blandat sig i, tydligen ska det vara grönsaker i mat med. Så vi körde tre paprikor, väldigt lite kvar :)

Och nu blir det lite mer snacks i form av salami och typ pharmaskinka.. Verkar inte som vi behöver vara hungriga i alla fall :)

Tänkte ju fylla på med lite Torkad Rökt renbog från http://www.thorneus.com/ , men det får nog bli att ta med hem istället...

4kTRB, tror jag går alldeles utmärkt, många verkar torka potatis, så var lite sparsam med oljan när du tillagar dem och låt de rinna av på hushållspapper så är det nog bara att köra :)

Peter: okej, men det var ju ett mat-torksbygge från början :)

labmaster: inte nog med du ödsla tid med att läsa tråden, du ödsla tid med att svara i den med :)
En matförgiftning lär släppa efter något dygn eller två, kroppen är snabb på att trycka ut det. Värre med allvarligt skadade leder eller brutna ben..
Avstånden till sjukvård är inte heller direkt långa, med hellikopter når du sannolikt varje skrymsle av svenska fjällen.
Men det är sant, jag har väll lite trasiga referenser för avstånd sen jag körde genom Australiensiska outbacken med en Toyota Landcrusier från tidigt 70tal, endast utrustad med EPRIB som kommunikationsmedel (tre dagar får man räkna med innan räddning)
Men tack för varningen...
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Mattork

Inlägg av Icecap »

Nja... använder man MacDonald-principen är det knappast någon fara. Maten ska torkas snabbt o effektivt efter att ha blivit sönderstekt, då är det knappast några mikroorganismer som klarar sig.

Men det är knappast någon kulinarisk upplevelse...
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17128
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Mattork

Inlägg av AndLi »

icecap: försöker du göra dig lustig över en stor hamburgerkedja nu eller?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Mattork

Inlägg av Icecap »

På inget vis! Du har kanske missat det snack som var i medierna under sommaren där folk hade Happy-Meal burgare hemma som inte möglar eller ruttnar? (vi pratar om att ha den hemma i månader och år) Någon professor förklarade just att det bara visade att bullen är med så lite "substans" att den snabbt torkade ut varför mögel inte hann angripa och köttet inte ruttnade för att det dels var sönderstekt så att alla mikroorganismer hade dött och dels var så tunt att det torkade ut innan angrepp hann komma. Då just deras "miniburger" glimrar med frånvaro av sallad bidrog det inte heller med fukt.

Så att maten är "ren" från MD är ganska visst och att den är utan speciell mycket innehåll känns ganska korrekt så det är ingen häcklande, det är fakta!
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Mattork

Inlägg av labmaster »

Ja vad skulle jag göra, jag hade ju ödslat tid med att läsa och då kunde jag lika gärna ödsla tite tid till. Nu har det gått ytterligare lite onödig tid ty jag är inte intresserad av torkad mat men lite humor är det inte fel att bidra med. Det är långt till sjukvården på fjället och inte är det kortare med helikopter. Det är däremot dyrare och vad värre är, jag får betala för både din sjukresa och behandling :-).

Å du, kom ite och säg att du betalat själv ty dina skattepengar gick till förra snubben som fick för sig att frystorka maten själv när han skulle ut på fjället.

Jag önskar dig och frugan en go tur.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26404
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Mattork

Inlägg av danei »

Nu är den ju knappast frystorkad. Men i en "frostfri" frys borde det gå bra att torka. Ev med lite extra värme.
Skriv svar