Modemkuvös, a.k.a. tele-åskskydd.

Berätta om dina pågående projekt.
sysop
Inlägg: 55
Blev medlem: 2 februari 2009, 16:14:05

Re: Modemkuvös, a.k.a. tele-åskskydd.

Inlägg av sysop »

Ser att jag inte fått med någon bild på LME-burkarna, med mössan på. Tant gredelin tyckte dock att min två månader gamla Sony NEX var mer hennes än min. Whatevva, ja e int bitter... Här kommer en lite småsuddig mobilbild för den intresserade: Bild



wtf? B I L D : http://forumbilder.se/show.aspx?iid=8f201144328AM0807
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Modemkuvös, a.k.a. tele-åskskydd.

Inlägg av newbadboy »

danielr112 skrev:Telefon är känsligt ja. Vi körde hemma med helt vanliga motstånd i serie med båda ledarna som sista skydd. Dom brann direkt så fort åskan närmade sig men efter det höll allt i flera år :)


vilket värde hade du på motstånden?
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Modemkuvös, a.k.a. tele-åskskydd.

Inlägg av MiaM »

sysop skrev:
MiaM skrev:Hur ser man skillnad på mellan- och finskydd på gnistgapen du har?
I ärlighetens namn har jag aldrig granskat innehållet närmare. :oops: För många år sedan när jag gick bredvid en gammal grinig Telian och tiggde äggsmörgåsar och kopplade fiskögon fick jag lära mig att "så var det".. Amen, pööjk! Du ser va? Röd! Röda läppar va?! Omtålig som en fin dam, det är allt du behöver bry roten om. Fina röda läppar på en fin dam, finskydd. Kan det bli enklare?

Ja ungefär så är det.. Röd plasthatt = finskydd. Grå hatt = gråsosse, tål hur mycket som helst (...). Jag får lätta på skalet och kolla när jag får en stund över!
Är det alltså bara locket som skiljer och då alltså en definitionsfråga eller snarast var man använder identiska skydd som avgör om de är grov/finskydd?

Jag trodde det var någon skillnad på de små runda keramiska urladdnings-"pluttarna"?
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Modemkuvös, a.k.a. tele-åskskydd.

Inlägg av Electricguy »

hrm. den här tråden har jag faktiskt missat!
rätt kul ide faktiskt! :D
och snyggt jobbat!
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Modemkuvös, a.k.a. tele-åskskydd.

Inlägg av Mizzarrogh »

Skitgammal tråd, men jag blev nyfiken på detta då sommar säsongen närmar sig och den ständiga skräcken för åskan (jag har ingenting emot åskmolnen annars, bara när det kommer till elektronik...)

Jag funderar över val av dessa, ventilavledare (var? Tja, jag vet hur, men jag undrar var man får tag på sådant som är värt namnet idag som privatperson och som passar till ett hushålls elnät?)
och mellanskydd (skulle det gå att få fram mer detaljer om dessa, egenbygge eller färdiga? (borde väl kanske inte vara så svårt i teorin men ja gär nyfiken på hur ni andra har löst detta...)

Synpunkter på åsksydd av datorutrustning i allmänhet?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14860
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Modemkuvös, a.k.a. tele-åskskydd.

Inlägg av mrfrenzy »

Kontakta ditt försäkringsbolag, dom brukar sälja utrustningen till mycket bra pris. Sedan är det någon timmes jobb för montering.

Finns också hos elonline.se eller lokal elektriker.

Grovskydd monteras i mätarskåpet och mellanskydd I elcentralen.
Användarvisningsbild
nsbvzy
Inlägg: 1319
Blev medlem: 15 april 2008, 20:44:03
Ort: fagersta

Re: Modemkuvös, a.k.a. tele-åskskydd.

Inlägg av nsbvzy »

Här hemma användes tidigare medieomvandlare mellan modem - server för att skydda nätverket från åskan, Vid modemet monterades denna låda som omvandlade kopparn till fiber sen satt det ett fibernätverkskort i servern som agerade router.

Hittade en ringkärna som hade prim/sec åtskilda med mycket isolering, isolationsprovade denna med 20Kv utan minsta tecken på överslag så denna fick mata modemet och medieomvandlaren. Hade aldrig några mer problem med förstörda switchar och annan nätverksutrustning, Visst modemet rök lite titt som tätt men fick bara ett nytt av telia.


Nu har jag fiber in i huset och detta system är bortskänkt till en kollega och fungerar så vitt jag vet fortfarande :)
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Modemkuvös, a.k.a. tele-åskskydd.

Inlägg av Hedis »

Dessa bör också ge bra isolering och minska risken att åskan plockar med sig hela nätverket.
http://www.ebay.com/itm/361380853196

Komplettera med en fiberkabel i lämplig längd bara. Inte hela världen om ena burken dör vid ett oväder. Åskan plockade en Cisco ASA5505 för någon månad sedan hemma hos mig så nu ska här skyddas. Får fiber till vintern, men tills dess får gärna sakerna överleva.
Skriv svar