Mitt projektarbete i 3:an. Bygge av analogsynth

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Nån som vet nått om 4024:an? Eftersom signalen från fyrkantsvågsoscillatorn svänger mellan cirka +-5V kommer den digitala räknaren att få negativ spänning på klock ingången! Dessutom kanske det blir så att det kanske överskrider 5.0V lite grann. Nån som vet ifall kretsen kan ta skada av det ?
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

-5V låter inte så bra, men det är enkelt fixat med två motstånd som spänningsdelare... Kanske en zenerdiod efter också för säkerhets skull.

Men går det inte att bygga oscillatorn så den svänger 0-5V annars?
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Jo det hade jag också velat... möjligt att det går faktiskt :S
ska lägga upp en bild på schemat

edit: bilden

Bild

Provade att lägga jorden på 2.5V (två 100k motsånd som spänningsdelare) och ökade och matade med 5V men signalen såg inte så jättefin ut faktiskt då :|
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Kom på att man skulle ju faktiskt kunna höja spänningen lite grann och lägga en zenerdiod på 5V så får man ju exakt spänning till 4024:an. Tack för tipset! måste bara komma på ett bra sätt att ta bort minus spänningen

edit: med hjälp av en diod kopplad i backriktning mot utgången i serie med en resistor lyckades jag få ner signalen mellan +5V och -1V istället för -5V...
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Bah, finns det inga som bygger digitala synthar nuförtiden? Är jag den enda!? :)

Även jag skulle nog råda dig att använda en (eller fler) VCO istället för att krångla med massa andra konstiga lösningar. Däremot är det ju kul att folk hittar på egna lösningar istället för att bara sno från andra. Eller ännu värre, bara bygga en hel grej rakt av efter ett schema.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

chille skrev:Bah, finns det inga som bygger digitala synthar nuförtiden? Är jag den enda!? :)
Jag programmerar enklare grejer med PIC och använder även PIC för användarinterface/minneshantering/annat skumt i synthväg! Jag gillar hederliga analoga byggblock med märkliga digitala inblandningar.
Fin inspiration kan man få av Buchla-synthar, jag har en Buchla 259 programmable complex waveformgenerator liggande i labbet nu för reparation, tre handritade A3 med scheman!
chille skrev:Även jag skulle nog råda dig att använda en (eller fler) VCO istället för att krångla med massa andra konstiga lösningar. Däremot är det ju kul att folk hittar på egna lösningar istället för att bara sno från andra. Eller ännu värre, bara bygga en hel grej rakt av efter ett schema.

Om jag skulle göra en synth i specialarbete nu så skulle jag antingen göra en med uC-styrning/DCO eller en som bygger på gamla hederliga VCO/VCF/VCA:er, dock håller jag med att det är coolt att köra sitt eget race och bygga nåt nytt!

/d
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Hehe hejsan tack för visat intresse. Jo det vore coolt att lära sig mer om VCO och allt vad det heter för det är väldigt intressant. Dock har jag absolut ingen aning överhuvudtaget hur det funkar och ännu har jag inte hittat nån literatur som beskriver det så pass bra så man kan lära sig att konstruera en egen. Dessutom är tiden begränsad också. Men jag är öppen för förslag. Det enda kravet är att det är analogt :)
håller med om att det är kul om man kan göra något eget och i bästa fall vara med om att det fungerar. Att bygga rätt av från ett schema vill jag definitivt inte göra. Målet är att förstå _hur_ det fungerrar. Dessutom underlättar det felsökning m.m Specialarbetet skall ju trots allt vara en fördjupning.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

När jag tänker efter kanske det egentligen inte spelar så stor roll ifall det är analogt eller digitalt. Huvudsaken är att det skall kunna leverera lite trevliga ljud. Typ fyrkantsvåger, sågtand m.m _polyfoniskt_
Skriv svar