Mitt projektarbete i 3:an. Bygge av analogsynth

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Mitt projektarbete i 3:an. Bygge av analogsynth

Inlägg av Fritzell »

Tja alla! Nu börjar det närma sig slutet av denna skoltermin (går EC2ET) och anmälan till projektarbete skall vara inlämnat imorgon. Eftersom jag är elektronik och väldigt musikintresserad tyckte jag detta projekt med att bygga en synth kunde vara kul. Ja gillar 80-tals musik och tilltalas mest av klassiska fyrkant och sågtandsvåger utan krusiduller som hörs i bl.a Van Halen - Jump eller Pointer Sisters - I'm so exited :)

För ett tag sen hade jag uppe lite trådar angående nån bra lösning på detta bl.a denna tråden. Då hade jag tänkt att bygga 11st fyrkantsvågsoscillatorer med op-förstärkare (en oscillator för varje ton i oktaven) och sen dela ner frekvenserna med frekvensdelare för att få flera oktaver. Då får man även polyfoni vilket är obligatoriskt. Denna lösning tror jag är den enklaste och skulle eventuellt fungera. Projektet skulle då även innefatta tillverkning av mönsterkort och massa andra praktiska saker bl.a en upphängning för tangenterna osv. Den biten är inte lika krånglig som att få till ett bra schema, rent elektroniskt.

Det finns säkert massa andra sätt att göra en liknande lösning på. Kanske med en microprocessor eller något sådant. Men kravet är att det inte är för komplicerat, analogt och helst diskret så möjligt (med undantag för op förstärkare och eventuella andra kretsar) :)
Vad tror ni om det här projektet? Är det genomförbart för mig?
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Självklart är det genomförbart - största problemet med skolarbeten är tiden i kombination med abitionsnivån. En lösning är att göra något så att det "räcker" för skolans krav men bygga så att man kan fortsätta efteråt.

Hur det än blir så är detta ett intressant projekt att följa. Gillar själv det analoga syntljuden och musiken från 80-talet.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Inlägg av 13th.Marine »

låter som ett projekt 2 polare har valt =)
fast deras verkar inte vara fullt så avancerat.
Själv ska man kolla på film och sedan se om en del "stunts" är verkliga =)
Digger
Inlägg: 89
Blev medlem: 26 oktober 2003, 10:27:56
Ort: Norrköping

Inlägg av Digger »

Istället för 12 oscillatorer för varje oktav så röstar jag för en oscillator med en MUX som kopplar in rätt resistans/kapacitans i EN oscillator. Mycket mindre komponenter och det betyder mycket tycker jag. Dessutom blir det lättare att implementera polyfoni.

Du skulle kunna slippa en MUX om du styr oscillatorn direkt med ett analogt keyboard. Då kan du däremot glömma bort polyoni! Om du vill ha det...

Lycka till förresten :)

PS Jag är ocskå svag för 80-tals musik DS
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

Jag byggde en grotesk analogsynth i specialarbete när jag gick industriell elektronik...en modulsynth med joystick och analogsequencer, tre oscillatorer, tre filter (12db multimode, 24db och resosnansfilter), två envelopes, två vca:er och lite annat.
Jag byggde efter en byggbeskrivning som fanns i den tyska tidningen Elektor, synthen heter Formant och all info går att ladda ner från:
http://elektra.mine.nu/anders/ (under synthesizers)
Jag jobbade praktiskt taget all tidi ett halvår med den, mot slutet även på fritiden! Jag hade snälla lärare som lät mig hållas...fick mycket bra betyg faktiskt!

Jag kan även rekommendera dig att gå med på ett par mailinglistor SAS (SvenskaAnalogSympatisörer) och SDIY (Synth Do It Yourself), där finns de flesta experter inom synthbyggande.

Måste din synth vara polyfonisk?
Monofoniska synthar är mycket enklare.
För lite inspiration och en bra och enkel monosynth, kolla på http://www.musicfromouterspace.com/anal ... #BUYBOARDS

Bara kretskortet kostar 30$ men man kan ju ta schemat (gratis) och bygga en egen så blir lärarna glada!

fråga gärna om det är nåt annat du undrar.

/d - synthfetischist
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Tack för svaren.

Har tyvärr ingen aning om vad en MUX är för något. Sen blir det isåfall 11 oscillatorer TOTALT (en för varje ton) och sedan nån form av kretsar som delar ner frekvensen för att få flera oktaver. Och då är det ju fyrkantsvåger det handlar om.
Tittade lite på länkarna men det verkar vara på tok för svårt för mig. Tanken är att jag ska förstå i stort sett vad varje komponent har för funktion och det skulle ta mycket tid att sätta sig in i alla dessa moduler, Vdo, vca vco och allt vad det heter. Och som Illuwatar sa så måste det inte vara så väldans avancerat heller..
Och polyfoniskt måste det vara. 1-kanalig musik är ju inte så roligt :)
babbage
Inlägg: 637
Blev medlem: 10 november 2004, 11:33:17
Ort: Sthlm

Inlägg av babbage »

"1-kanalig musik är ju inte så roligt"

Nja man kan ha rätt roligt med monofoniska instrument, speciellt om man spelar ihop med andra (eller kanske en trummaskin/ljudslinga i datorn). Många klassiska instrument är ju monofoniska trumpet, oboe, klarinett, cello (det går ju att spela två toner samtidigt med en stråke så det är inte sant monofoniskt), flöjt .....

Fast i ett skolarbete är ju en utredning om olika metoder att skapa polyfoni en bra poäng.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

Om du väljer att dela ner 11 oscillatorer så använder du dig av vad som kallas "orgeltricket"...
Det finns färdiga chip som du matar med en hög klockfrekvens och som sedan spottar ut de olika tonerna. Det kallas för TOG, Top octave generator.

Svårigheten med att bygga en orgel med separata oscillatorer är ju att få dem korrekt stämda. Det är dock ganska enkelt att bygga, ta tex 11 st Ne555 som gör de olika tonerna och dela sedan ner dem med en vanlig räknare på utgången. Du borde enkelt kunna få ut åtta oktaver med en 74hct4024 från elfa. Bara att sätta en switch per utgångslina och mixa ihop utgångarna efter switchen med en mixer byggda av t.ex TL074.

Men kalla det inte synth för det är det inte!

En synth har ofta en arkitektur som är som följer: VCO (oscillator) --> VCF (Filter) --> VCA (förstärkare). Sen har man någon form av tangentbord innan och två stycken envelope-generatorer som styr filtret och förstärkaren så att man kan få olika karaktär på ljuden.

/d
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Jag hade nog tänkt att göra det ungefär som du beskrev det. den där 74hct4024 verkar väldigt intressant också får ta en närmare titt på den tack fört tipset. Fast jag kommer nog inte använda 555 utan en op koppling istället. Iallall i mina testkopplingar gav 555:an ett sämre resultat, dålig slewrate, knepiga störningar osv.. dessutom är det smidigare att bygga med 4duppla op förstärkare. Borde man inte kunna kalla det Synth ljudet är syntetiskt och inte kommer naturligt? :?
Tror inte det kommer bli så svårt att stämma. Om man använder lågtoleranta motstånd och kondensatorer, räknar på avvikelsen och sätter en högprecisions trimpot för att finjustera. Dock är jag inte fullt säker på hur mixern skulle se ut. Signalerna skulle ju isåfall komma från den binära räknarn och gå ihop på nått sånt, bara inte dom stör ut varandra?
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

Jepp, op är bättre.
Det finns ju inga möjligheter att påverka ljudet karaktär, det är ju lite o-synthigt om jag får säga...men du kan ju i och för sig bygga några filter när du fått ljudgenereringen att funka.
dock så behöver du ett filter per ton och de bör ju tracka på nåt sätt...

Angående mixningen så är det väl bara att göra enkla op-mixers med en mixingång per utgång från delarna, du kommer väl knappast att använda fler än 3-4 oktaver med tanke på mecket att koppla in alla switchar så det blir inte så blodigt. AC-koppla med en kondensator på varje utgång så går det nog bra. Testa med mixerkopplingen i den tråden som du länkade till i första posten i denna tråd! :)

/d
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Tack för svaret. Jo det blir kanske inte så många oktaver. Hade tänkt att kolla på skroten (inte bilskroten) efter nån trasig keyboard att plocka tangenterna ifrån och då ser man ju hur mycket toner man får plats med. men om det blir för krångligt får jag försöka tillverka egna på nått sätt.
Ska försöka få ihop ett färdigt schema och ritningar under sommarn så man kan sätta igång när man börjar skolan sen igen. Ska bli ett intressant projekt det här tror jag! När det börjar hända lite saker återkommar jag med lite mer info och bilder m.m
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

ok, kul!
Köp ett leksakskeyboard och hacka det, blir billigt och bra.

lycka til!

/d
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Jo, tack ska du ha :)

Förresten jag antar att den där binära räknaren drivs på 5V (hittade inget om det i manualen) och då är det väl även lämpligt att köra 5V nivå på oscillatorerna också?

Sen undrar jag lite hur mycket tolerans man bör ha.. I oscillatorn kör jag med 1% tolerans komponenter (3st resistorer, 1st konding) men man får ju ändå en avvikelse. Med en trimpot i serie med en av motstånden gör att jag får ett spinn på ca +-70Hz runt den frekvensen som det ska vara om alla komponenter vore perfekta. Borde jag göra spinnet större? Ju större ju svårare blir det ju att stämma. hade tänkte jag köra med flervarviga precisionstrimpottar från elfa
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Inlägg av 13th.Marine »

annars köper du X fler än de du behöver och tar det som ligger närmast rätt värde
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Det skulle man kunna göra men jag tror nog att det blir bättre om man gör så att man kan stämma dom för hand med en pot. Det blir ju alltid en liten avvikelse även om man har rätt värde på komponenterna.. Sen vet jag ju inte om mitt simulerninsprogram är att lita på heller. Det kanske visar sig att det är en väldigt stor avvikelse. Jag tror det vore en bra idé att provbygga en och se vart man hamnar nånstans. Ligger man rätt nära den tänkta frekvensen +-10Hz är det ju bra. Skulle det vara stor avvikelse får man ju helt enkelt tänka om :)
Skriv svar