Renovering PDP-8/E

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Renovering PDP-8/E

Inlägg av pbgp »

Inspirerad av anders_bzn och bjarni så tänkte jag starta ytterligare en tråd om en gammal dator. Min PDP-8/E:

Bild

Jag köpte den på ETA för tre år sedan, någon spelade in spektaklet som går att beskåda på youtube. Det är inte jag som går fram efter klubban fallit utan det är bjarni här på forumet.

Det är alltså en PDP-8 modell E som kom 1970 som efterträdare till 8/L som anders_bzn renoverar. Den efterträddes i sin tur av 8/F och 8/M. 8/F hade ett switchat nätagg och en mindre låda vilket gjorde den billigare. 8/M var i stort sett identisk med 8/F men frontpanelen skiljde sig lite och den marknadsfördes mot OEM-tillverkare.

Till skillnad från 8/I är den inte uppbyggd med dom generella enhöjds flipchip:en utan av mer specifika "quad height" flipchips och maskinen har fått en egen buss som kallas OMNIBUS, den är rak och varje plats är identisk, man kan nästan sätta vilket kort varsomthelst i bakplanet. Dock behöver några, t.ex. CPU-korten sitta efter varandra, vissa behöver sitta i en prioritetsordning och t.ex. minnet måste skärmas av med en speciellt RF-sköld.

Innehållet i lådan var en överraskning, här fanns följande kort:

Kod: Markera allt

M833		 KK8E		Timing board, good only for 4K TTY systems
M835		 KA8E		External positive I/O bus interface
M840		 PC8E		High speed paper tape reader/punch
M849 x2	 KK8E		RFI shield
M868		 TD8E		DECtape Control
M8300 x2	KK8E		Major registers
M8310 x2	KK8E		Major register control
M8320 x2	KK8E		Bus loads
M8330		KK8E		Timing board, replaces M833
M8650		KL8E		Asynchronous Data Control (current loop or RS232)

G104		MM8E		4K Memory sense/inhibit
G227		MP8E		Memory X/Y drivers
????		????		One memory board, probably 4kW
Som ni ser fick jag med en dubbel uppsättning CPU-kort

Till min 8/E har jag en bandstation TU56 och en pappersremseläsare PC04. Sedan auktionen har jag skaffat ett passande rack och köpt lite extra kärnminne. Racket med maskin, bandare och pappersremseläsare står i mitten på den här bilden:

Bild

Renoveringensplanen är för närvarande:

1. Rengöra och gå igenom alla komponenter.
2. Kolla att kondingarna i nätagget är bra.
3. Möjligen konvertera nätagget till 220 volt. (Det är en fråga om att flytta några kontakter på huvudtrafon)
4. Sätta ström till en minimal konfiguration, dvs CPU utan minne.
5. Se vad som händer :)
6. Ordna nya knappar till frontpanelen.

Det här projektet kommer nog inte gå så fort, dels för att jag inte är den skarpaste kniven i lådan när det gäller linjära nätaggregat och elektronik i allmänhet och dels för att det är högsäsong för radioflyg :) Men maskinen är i relativt gott skick.

Edit: Anders har en 8/L, inget annat :)
Senast redigerad av pbgp 14 juni 2011, 22:51:24, redigerad totalt 1 gång.
bqt
Inlägg: 215
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: Renovering PDP-8/E

Inlägg av bqt »

Prydligt. Ska bli kul att se om du får igång maskinen.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5454
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Renovering PDP-8/E

Inlägg av anders_bzn »

Ah, trevligt!

Vad kul att du tänker dra i gång den. Vad det gäller linjära nät att så kan jag kanske vara behjälplig om det skulle strula. Jag har ju lagat mitt två gånger nu!

Sen är det ju en 8/L som jag renoverar, en mini 8/I med mindre möjlighet till expansion.
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Renovering PDP-8/E

Inlägg av pbgp »

Just l och I blandar jag ihop hela tiden :)

Vad det gäller nätagget så tar jag gärna emot förslag på hur man bäst testar en lite större kondensator. Om dom är dåliga kan vi komma in på "reformering"
Användarvisningsbild
nablaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 30 juli 2010, 17:43:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Renovering PDP-8/E

Inlägg av nablaman »

:bravo:
Användarvisningsbild
cl3mens
Inlägg: 678
Blev medlem: 1 augusti 2004, 23:26:33
Ort: Stockholm

Re: Renovering PDP-8/E

Inlägg av cl3mens »

Aaah, härligt att se! :) Jag gillar helt klart datorvågen som sköjer över projektforumet just nu...
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5454
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Renovering PDP-8/E

Inlägg av anders_bzn »

pbgp skrev:Just l och I blandar jag ihop hela tiden :)

Vad det gäller nätagget så tar jag gärna emot förslag på hur man bäst testar en lite större kondensator. Om dom är dåliga kan vi komma in på "reformering"
Det bästa är att reformera dem direkt. Man kan testa den genom att mäta dem med en LC-meter. Jag skaffade en sådan i något samköp här för ett tag sedan.

Annars är det bara att ladda upp kondensatorn sakta och försiktigt, med låg spänning först med strömbregränsning, jag använde 1kOhm. Man höjer spänningen lite i taget och ser att kondensatorn slutar att dra ström genom att mästa spänningen över motståndet. Sen okar man spänningen lite till tills man är uppe nära märkspänningen. Jag lät mina kondingar stå i ett dygn när jag kommit ända upp i spänning.

När man gjort detta kan man ladda ur kondensatorn genom ett motstånd och mäta tiden det tar att ladda ur den, då kan man räkna ut hur stor kapacitans den har.

Skulle man få en strömrusning och kondensatorn är fulladdad så säger det poff. Därför ökar man spänningen lite i taget så att aluminiumoxid lagret byggs upp igen. Är elektrolyten torr så är den död, bara att byta ut.

Blir kondensatorn varm under processen så ska man avbryta och slänga bort den, om man inte vill ha ett fyrverkeri!

Jag tycker du ska testa nättagget utan datorn med en konstlast innan du sätter tillbaks det i maskinen. Är nätagget paj kan du koka hela maskinen...
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Renovering PDP-8/E

Inlägg av pbgp »

Kanske lika bra att sätta upp en liten krets för att reformera kondingar direkt.

Hur funkar en LC-meter? Och var hittar man dom, jag kan mycket väl tänka mig att spendera pengar för att renoveringsjobbet ska bli så bra som möjligt. Förhoppningsvis kommer jag ju få chansen att jobba med fler maskiner.

Och såklart ska jag testa nätagget utan CPU först, det står t.om. i Maintenance manualen jag läste i igår även om den inte nämner något om konstantlast.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5454
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Renovering PDP-8/E

Inlägg av anders_bzn »

Lustigt, jag att också och läste maintenance manualen till 8/L i går.

Jag menade nog en ESR meter men förkortningarna stockade sig i hjärnan så här tidigt på morgonen. Den jag köpte var inte dyr, några hundringar eller så.

Jo, det kostar att renovera gamla maskiner...

En konstlast har man för att se till at spänningskvaliten är bra även då agget får jobba lite.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Renovering PDP-8/E

Inlägg av bit96 »

Ännu en kul nostalgi-renovering att då och då följa bekvämt tillbakalutad. :tumupp:
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Renovering PDP-8/E

Inlägg av pbgp »

För att inte projektet ska stanna av så tvingade jag mig själv att baxa ut nätagget ur maskinen och ställa mitt i mitt lilla arbetsrum, nu _måste_ jag ta tag i det om jag inte ska blir galen på att det är i vägen:

Jag drog ut lådan ur racket och lyfte av locket:
pdp-8-open.jpg
Och krånglade ut det _tunga_ agget, det är lejonparten av vikten på den här lådan. Det satt bara med 6 skruvar, men det var ganska tight med utrymme och risk för att skada frontpanelen. Helst ska man nog ta bort den först, men jag saknade rätt verktyg. Notera att någon varit oförsiktig när dom stoppade i minnet, det främsta kortet sitter ett hack fel. Maskinen har nog inte körts med korten såhär.
pdp-8-open2.jpg
Till sist: det stoora nätagget:
psu.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5454
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Renovering PDP-8/E

Inlägg av anders_bzn »

Trevligt, din maskin ser ju fräsch inuti. Nätagget i gamla datorer hade en eller flera stora trafo's och linjärreglering vilket gjorde dem stora och tunga. Detta var innan de switchade nätdelarnas tid...

Det verkade ju förhållandevis enkelt att få ut nätdelen i vilket fall. Fast bet beror väl på vad man jämför med.

EDIT: Är bakplanet är bara ett kretskort i din maskin? Det det ut så på bilden.
bqt
Inlägg: 215
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: Renovering PDP-8/E

Inlägg av bqt »

Notera att det fungerar utmärkt att köra med minnet snett istoppat sådär. Omnibus betraktar alla kortplatser som lika, och det finns ingen speciellt kontinuitet mellan intillliggande kortplatser. Allt minnet kräver är att korten sitter i bakplanet, samt att kontakterna på överdelen är i.

Vad gäller nätagget så stämmer det att på 8/E är det ett helt linjärt nätagg, så det är stor transformator i det, vilket också innebär stor järnkärna. Tungt. :-)

Dock så kom den switchade nätagg redan när 8/M introducerades, som ser i princip lika dan ut, men bara är hälften så djup låda. Där sitter nätagget i bakre delen istället för utmed sidan, om jag minns rätt.

Och jo, det ser ut som om Pontus har bara ett bakplan i sin 8/E. Maskinerna levererades med ett eller två bakplan monterade från fabrik. Finns säkert något optionsnummer som beskriver detta. Om man har två bakplan så har man två kontakter som sitter mellan bakplanen, och binder ihop dom elektriskt. Tar upp en kortplats på respektive bakplan, så en 8/E har antingen 20 kortplatser, eller i praktiken 38.
Nerre
Inlägg: 26697
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Renovering PDP-8/E

Inlägg av Nerre »

anders_bzn skrev:Trevligt, din maskin ser ju fräsch inuti. Nätagget i gamla datorer hade en eller flera stora trafo's och linjärreglering vilket gjorde dem stora och tunga. Detta var innan de switchade nätdelarnas tid...
Det är Fint när strömförsörjningen i ett bakplan är 5x20 mm kopparskenor med sense-trådar från bortre änden för spänningsregleringen:)

Så såg det ut i "radarvarnaren" när jag gjorde lumpen, har för mig den drog 30-40 A på 5-volten.
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Renovering PDP-8/E

Inlägg av pbgp »

anders_bzn skrev:EDIT: Är bakplanet är bara ett kretskort i din maskin? Det det ut så på bilden.
Japp, ingen wirewrapping. Inte lika koolt, men enklare att serva. Här finns bilder: http://www.computerhistory.org/collecti ... /102716102
bqt skrev:Vad gäller nätagget så stämmer det att på 8/E är det ett helt linjärt nätagg, så det är stor transformator i det, vilket också innebär stor järnkärna. Tungt. :-)
Japp, trafon skymtar längst ner till höger i på bilden.
bqt skrev:Dock så kom den switchade nätagg redan när 8/M introducerades, som ser i princip lika dan ut, men bara är hälften så djup låda. Där sitter nätagget i bakre delen istället för utmed sidan, om jag minns rätt.
Nej, det verkar ha suttit vid sidan av, här är en 8/F som ska vara i princip identisk med 8/M:
Bild
Man tycks helt enkelt ha kapat lådan bakom det första bakplanet på en 8/E och satt in ett mindre(switchat, som du sa) nätagg.
bqt skrev:Och jo, det ser ut som om Pontus har bara ett bakplan i sin 8/E. Maskinerna levererades med ett eller två bakplan monterade från fabrik. Finns säkert något optionsnummer som beskriver detta. Om man har två bakplan så har man två kontakter som sitter mellan bakplanen, och binder ihop dom elektriskt. Tar upp en kortplats på respektive bakplan, så en 8/E har antingen 20 kortplatser, eller i praktiken 38.
Japp, bara ett bakplan. Jag tror min 8/E köptes av någon med tight budget, bara 4k minne och en TU56 (bandstation) med bara en bandare, istället för två som var vanligast.
Skriv svar