ElektronikKomponentDatabas. ElectricMan's Version.

Berätta om dina pågående projekt.
ooptimerad
Inlägg: 69
Blev medlem: 5 augusti 2010, 21:29:08
Ort: Stockholm

Re: ElektronikKomponentDatabas. ElectricMan's Version.

Inlägg av ooptimerad »

Har börjat lägga in mina logikkretsar ur 7400-serien. Perfekt att kunna söka bland sina egna komponenter eftersom mina är utsprida i ett stort antal små-lådor.

Något jag gärna skulle vilja se är någon sorts back-up på sin egen lista! Att kunna exportera allt till en txt-fil vore guld värt!

Sen har jag hittat en bugg som kanske borde fixas, om man glömt att välja kategori och trycker på Submit när man lägger till en komponent försvinner kommentar-texten man har skrivit!

För övrigt: stort tack för en användbar tjänst!
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: ElektronikKomponentDatabas. ElectricMan's Version.

Inlägg av Adis »

Det vore guld värt. Denna funktion kommer att implementeras även i Buildlog inom snar framtid och att dela databas kanske vore väldigt bra, eller att kunna exportera/importera.
Sternis
Inlägg: 6
Blev medlem: 16 april 2011, 20:52:26
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: ElektronikKomponentDatabas. ElectricMan's Version.

Inlägg av Sternis »

Verkar vara ett väldigt trevligt system det här tycker jag. Har faktiskt letat efter nåt liknande. Jag hade tidigare ett som byggde på google docs och har numera ett som kör på Openoffice (mest eftersom jag är kass på koda för datorer). Var ju allmänt lite svårt att håla efter och söka i.

Saknar dock ett par funktioner här:
- Som sagt, den där funktionen med att kunna minska/öka komponentantal direkt i listan
- Projektlista vore väldigt bra. En förlängning av detta (kanske samma sak rentav) vore makron. D.v.s. du har pryl som består av ett antal komponenter. Sedan ska du bygga en sån pryl. Då vill du slippa gå in och ändra manuellt på alla komponenter som tillhör, utan bara köra "bygg en pryl A" och så minskas alla komponenter med det antalet som är med i just den prylen.
- En kolumn för pris.
- En övrigtkategori vore bra. Även fast jag inte riktigt vet vad som skulle passa in där vore det bra att ha en för dom där riktigt obskyra grejerna.
- Saknar också kategorin "Distance" under "Sensor". Kanske ultrasonic vore trevligt att ha med där.
- Det verkar vara lite krångel med teckenkodning. Jag försökte regga mitt namn (som har "å" i sig) och den vägrade.
- Men borde kunna redigera från att man har klickat på komponenten (den där vyn där man ser mer info om komponenten)

Sedan verkar sorterafunktionen inte fungera. Jag får 404 när jag testar.

Vad innebär kolumnen "scrap"?
kricka
EF Sponsor
Inlägg: 639
Blev medlem: 7 oktober 2003, 00:19:55
Ort: Vikbolandet
Kontakt:

Re: ElektronikKomponentDatabas. ElectricMan's Version.

Inlägg av kricka »

Det första jag vill säga är. "keep up the good work"


Detta blir perfekt att ha för att göra kaoset lite mer hanterbart, Snart kanske jag hittar mina saker också :-)

Det jag har att tillägga, är att någon typ av exportering skulle vara önskvärt.
Ifall man råkar radera massa saker man inte skulle ta bort.
Sen skulle ju som jag såg någon mer skrivit ett offline komplement vara väldigt behagligt.
I en framtid skulle ett offline program som går att synka med sidan vara något som skulle sitta fint.

När jag ändå tänker så skulle någon typ av visning för te.x. andra medlemmar här vara bra.
Ifall någon är på jakt efter något man har. Själv har jag för mycket saker i alla lådor,
Men är för slö för att försöka sälja dom för att tjäna pengar.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: ElektronikKomponentDatabas. ElectricMan's Version.

Inlägg av ElectricMan »

Tackar för kommentarerna!

Såhär ser To-do listan ut just nu:

Kod: Markera allt

- Datablad/Bilduppladdning.
- Loggbok. Se när komponenten senast var ändrad/använd/inköpt osv.
- Projekt. (BOM) Lägga till vissa komponenter i en lista som tillhör ett visst projekt.
- Köplista. En knapp som markerar att komponenten måste köpas hem. Ett fält för antal som skall köpas?
- Lägga en komponent "publik"/säljes. Så folk kan kontakta dig för att köpa komponenten.
- Importera/exportera text/excelfil.
- Massändring.
- Fixa "My"-sidan. Lägga till mailadress/nick osv.
- Lägga till pris/inköpspris på en komponent.
- Lista komponenter efter fysisk position.
- Fixa kategorival vid ny komponent.
- Val så autocomplete av namn osv. i ny komponent går att ställas in för endast egna komponenter eller alls komponenter som finns i hela databasen.
- Användarnamn UTF-8?
x Ändraknapp i komponentvyn. [Done: 2011-09-19]
- Sidor, så inte alla komponenter kommer på en sida.
Jag har gjort några mindre ändringar på sidan, men det är inte publikt ännu.

Det går sakta framåt... :)
Senast redigerad av ElectricMan 19 september 2011, 16:12:46, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: ElektronikKomponentDatabas. ElectricMan's Version.

Inlägg av ElectricMan »

Jo, en sak till.

Ska jag skrota "Scrap" kolumnen och ersätta den med pris istället?
Jag menar, jag skulle ha större nytta av att se pris på komponenten. :)
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7006
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: ElektronikKomponentDatabas. ElectricMan's Version.

Inlägg av lgrfbs »

:tumupp:
Du gör ett riktigt bra jobb med sidan!
Även jag tar hälldre "Pris" istället för "Scrap"
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: ElektronikKomponentDatabas. ElectricMan's Version.

Inlägg av SeniorLemuren »

Har just köpt en kartong med elektronikkomponenter så jag är lite intresserad av att höra hur det går med databasen. Det du har i din attgöralista som jag tycker har hög prio är att lägga in en kryssruta för om artikeln ska vara public eller privat. Samt en valmöjlighet när man söker, om man vill söka på allt public eller bara i sin egen databas. Jag har försökt att testa sökfunktionen men får den inte att funka i min läsare (Chrome). Bra jobbat så långt, hoppas det snart blir dags för skarp körning.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11341
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: ElektronikKomponentDatabas. ElectricMan's Version.

Inlägg av Klas-Kenny »

Även mitt intresse är stort för detta!

Speciellt sedan jag flyttade ner labbet i källaren, jag sitter ofta och ritar scheman och PCB vid "riktiga" datorn på övervåningen, så det blir mycket kubbande mellan övervåning och källare för att se vad jag har i hyllorna... :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: ElektronikKomponentDatabas. ElectricMan's Version.

Inlägg av MadModder »

Intressant. Ser bra ut. :)
Läste hela tråden, och jag tyckte jag såg någon som skrev om backup. Det var en av sakerna som dök upp här, att det vore nice att kunna plocka ut en backup på sin egen databas och spara den lokalt. Och då naturligtvis kunna återställa från den vid eventuell katastrof. ;)
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: ElektronikKomponentDatabas. ElectricMan's Version.

Inlägg av ElectricMan »

Kod: Markera allt

- Datablad/Bilduppladdning.
- Loggbok. Se när komponenten senast var ändrad/använd/inköpt osv.
- Projekt. (BOM) Lägga till vissa komponenter i en lista som tillhör ett visst projekt.
- Köplista. En knapp som markerar att komponenten måste köpas hem. Ett fält för antal som skall köpas?
- Lägga en komponent "publik"/säljes. Så folk kan kontakta dig för att köpa komponenten.
- Importera/exportera text/excelfil.
- Massändring.
- Fixa "My"-sidan. Lägga till mailadress/nick osv.
x Lägga till pris/inköpspris på en komponent. [Done: 2011-10-09]
- Lista komponenter efter fysisk position.
- Fixa kategorival vid ny komponent.
- Val så autocomplete av namn osv. i ny komponent går att ställas in för endast egna komponenter eller alls komponenter som finns i hela databasen.
x Användarnamn UTF-8? [Done: 2011-09-19]
x Ändraknapp i komponentvyn. [Done: 2011-09-19]
- Sidor, så inte alla komponenter kommer på en sida.
- Backup, automagisk på server.
x Favicon, samt ikon för Apple-telefoner. [Done: 2011-09-15]
Sådär. Nu har sidan varit nere ett tag...
Jag har köpt en ny server hem, hade lite problem med teckenkodingen på sidan när jag flyttade över den. Detta är löst nu.
Jag passade även på att lära mig lite om MySQL-injections och såg över säkerheten på sidan.

Jag vet inte om jag lyckades, men sidan är säkrare än vad den var innan i alla fall. Om någon har kunskap med MySQL/PHP-säkerhet så skulle jag vara tacksam om ni kunde meddela om ni ser något hål. :)

Jag har lagt till ett fält för pris nu. Gjorde även om ordningen på fälten på "Add"-sidan, så man kan tabba mellan fälten enklare och det viktigaste kommer först och förhoppningsvis i rätt ordning.
Jag glömde bort att lägga till en knapp för "public" men det kommer snart också...
Har ni några synpunkter/idéer på layouten på "add"-sidan som den är nu? I annat fall lägger jag in den nya layouten på de andra sidorna snart också.


La även in en favoritikon. Har ni en iPhone eller liknande kan ni nu lägga till http://ecdb.net som en favorit på hemskärmen, med en snygg ikon. ;)


SeniorLemuren:
På vilket sätt fungerar inte sökfunktionen för dig? :)


MadModder:
Jo, jag har sökt efter automagiska backuplösningar för MySQL-databaser i Windows, men jag har inte hittat nåt vettigt ännu.
Just nu tar jag själv backup nån gång då och då. Men det hade ju varit najs om man kunde få en backup varje dag och så det sparas 14 dagar tillbaka eller nåt liknande.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: ElektronikKomponentDatabas. ElectricMan's Version.

Inlägg av ElectricMan »

Ibland får man ta till med analoga metoder: :roll:

Bild

Ändrade så det är tre kolumner nu. Då ryms allt bättre tror jag. :)
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: ElektronikKomponentDatabas. ElectricMan's Version.

Inlägg av ElectricMan »

Då var det fixat. Eller nästan i alla fall - håller på fundera hur man ska koppla samma komponent till olika projekt enklast i SQL.

Bild
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7006
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: ElektronikKomponentDatabas. ElectricMan's Version.

Inlägg av lgrfbs »

Trevligt att projektet rullar på.... :tumupp:
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: ElektronikKomponentDatabas. ElectricMan's Version.

Inlägg av SeniorLemuren »

ElectricMan skrev:

Kod: Markera allt

SeniorLemuren:
På vilket sätt fungerar inte sökfunktionen för dig? :)
[/quote]

Det funkar nu. Uppdaterade Google. :)
Skriv svar