Etstank

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
ante
Inlägg: 107
Blev medlem: 21 juni 2003, 17:48:56

Etstank

Inlägg av ante »

Tänkte ge mig på att bygga en etstank i plexiglas, fast funderar på en sak,
finns det inte nån risk att silikonet fräts upp av etsvätskan, eller vågar man förvara vätskan i tanken när den inte används?
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Silicon klarar normalt biffen. Ska du vara extra säker så ta industriellt silicon. Fler svar finns nog i den långa ets-tråden i FAQen.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

Eller numera sammanställd här: http://80.86.67.171/guider/pcb :)
Användarvisningsbild
ante
Inlägg: 107
Blev medlem: 21 juni 2003, 17:48:56

Inlägg av ante »

Fint sammanställt det där :)
Funderar på att istället för luftpump ta en vanlig vattenpump istället som dom har på kjell & co etstank
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Luftpump är bättre, och en akvariepump är inte dyr.
Användarvisningsbild
ante
Inlägg: 107
Blev medlem: 21 juni 2003, 17:48:56

Inlägg av ante »

Varför är det bättre då?, "den är bättre" säger inte mig så mycket.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

pumpen slipper uthärda frätande kemikalier samt att luftbubblorna rör om effektivt så att etsningen blir jämn och fin. Samt att det är blilligare. Enda nackdelen är att det låter lite mer och kan lukta lite mer eftersom den drar med sig lite lukt ifrån etsningen, men dessa problem är oftast marginella.

En annan fördel med akvariepumpen är den håller livet ut då dessa ofta har en livslängd på över 30 tusen gångtimmar...
Användarvisningsbild
peranders
Inlägg: 171
Blev medlem: 27 augusti 2004, 10:59:48
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av peranders »

Gör en i glas och limma med silikon, funkar bättre. Var dock beredd på att amoniumpersulfat med tiden angriper silikonet, håller 1-2 år om det står vätska i hela tiden. Men det är inte värre än att göra om silikoningen. Låt hela vannan stå i ett tråg!. Kolla hur Solectros ets agg ser ut. Jag hade att sånt men det är lätt att göra själv.

Luftpump ska det vara samt en bubbelslang längst ner. Slangen är som ihålig disktrasa ungefär. Kolla med akvarieaffärer. Tänk på att placera pumpen högre, betydligt högre än vätskenivån annars kryper det upp vätska som kristalliserar sig.

När du etsar, borra ett litet hål i kortet och använd dig av 0,22 kvadrat kabel som snöre. Glöm allt vad kretskortsramar heter, korten kan ramla ur dessa och hur kul är det.
Senast redigerad av peranders 12 maj 2005, 12:54:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

*asg* Finns fler som har tappar kort i tank... Kan bara hålla med om att ramar är opålitliga.....
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Tappa kort, jag brukar på enkelsidiga använda mig av vanlig brun paket tape på baksidan som 'hållare', funkar galant. DS blir det att borra hål osv.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29989
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Akvarievattenpumpar har väldigt ofta en impelleraxel av rostfritt stål. "Jamen så bra" kan man tänka, men rostfritt mår inte heller bra av etsvätskan. Min eheim-pump i datorn har en axel av glasfiber. Den skulle ju ha funkat... I instruktionerna till pumpen står det att vattnet inte får vara varmare än 37°. 50° är ju en hel del mer!
Kör på luft. Det är enklast.
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Och, om man inte tillvärkar många kort så är de jävla skitgöra att tömma akvarium vattenpumpen oså måste man ha extra tillsats för den också eftersom den har en egen vattenbehållare också. Gjorde på detta sätt jag med men ja la ner för det va så jobbigt. :(
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Nej luftpump är nog den enda rätta, om man inte ska ge sig på spray-etsning (fast då krävs det nog en ganska rejäl vätskepump).
rikkitikkitavi
Inlägg: 14880
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Inlägg av rikkitikkitavi »

rostfritt klarar persulfat baserad etsvätska utmärkt, om den inte är använd.
minsta koppar i den och kopparn faller ut och löser upp stålet.

samma sak med saltsyra/väteperoxid och CuCl eller Fe(III)Cl3 baserd etsvätska det äter rostfritt. PVC,polyetylen,polypropylen ,plexi(akrylplast) klarar etsvätska, men plexi kan bli skört med tiden.

tråg för spill/läckage är absolut nödvändigt!
med luftpump+luftsten bildas små vätskedroppar när luftbubblorna når ytan, dessa skvätter lite grand och kan få etsvätska att hamna en bit ifrån. Jag brukar lägga en handduk över etskaret.

/rickard
Skriv svar