Reservkraft (Obs! Många bilder)

Berätta om dina pågående projekt.
GFEF
Inlägg: 2371
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Reservkraft (Obs! Många bilder)

Inlägg av GFEF »

B1n4ry
>Vid tillslag spänns en fjäder så att frånslag kan göras även i spänningslöst tillstånd,

Provkör noga vad som händer vid frånslag.....

Smällen vid frånslag motsvara ett kraftigt hammarslag på elskåpet.

Var med vid igångkörning av valsveksutrusting.
När en brytare löste stänged smällen av motorskydd
för kylfläktar i krinligande skåp som löste ut flera brytare.

Varför all brytare alltid löste samtidigt var ett svårfunet problem.
Ännu svårare att lösa under garantitiden.....
Byta till konkurentens motorskydd som tålde störe smällar.
Var INTE populärt......
B1n4ry
EF Sponsor
Inlägg: 1316
Blev medlem: 30 november 2005, 20:02:50
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Reservkraft (Obs! Många bilder)

Inlägg av B1n4ry »

Ett tips är att fråga på el-delen av forumet på byggahus.se
Ojoj... Där är sista stället jag skulle fråga en sådan sak. Det är nog som sagt bättre att läsa på eller fråga elkonsulten eller nån annan expert och inte några forumnissar på ett hobbyforum. I så fall frågar jag hellre här på EF! =)

Men svaret är iaf att fastighetens jordtag gott och väl fyller önskad funktion. Det är ett riktigt jordtag för en stor fastighet. Bl.a. potentialutjämnar det mellan fastighetens två (tre?) transformatorstationer och ställverk.
Är det inte effektbrytare med påbyggd motordon
Jo precis. Dom köps i byggsats typ och man monterar på en motordel på en effektbrytare. Och vips har man en motorbrytare... =)
Vad slags protokoll snackar dom där larm och övervakning via Ethernet ..? SNMP?
Internt i maskinen pratas det både CAN och MODBUS/RTU.

Sedan har jag köpt till en burk som sitter mellan MODBUS och ethernet. Den kan i sin tur prata MODBUS/TCP och/eller SNMP och dessutom har den ett eget webgränssnitt (webScada). Burken heter Netbiter WS200

Tanken är att vi skall ha ett litet SCADA-system som pratar MODBUS/TCP med den och med all annan utrustning i hallen. (Kylmaskiner, UPSer, Larmsystem m.m.)

Dessutom har jag satt ett gäng "multiinstrument" i ställverket (utgående + ingående grupper) som mäter U, I, P, F m.m. och som oxå pratar MODBUS/RTU så i ställverket sätter vi en till MODBUS/RTU till MODBUS/TCP omvandlare.

Och för den som undrar så hamnar alla ethenenetenheter som dessa + UPS:er och så i ett eget isolerat nät där oxå SCADA-servern sitter. SCADA-servern sitter oxå på ett annat skyddat nät som bara har en VPN-väg in... M.a.o. lite livrem och hängslen.
Sedan kanske jag sätter en gammal överbliven webkamera mot generatorn och den kan ni nog få adressen till i så fall... ;-)
Provkör noga vad som händer vid frånslag.....
Jodå, det skall provköras ordentligt. Men det är ju dessutom väl beprövad teknik.

//B1N4RY
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Reservkraft (Obs! Många bilder)

Inlägg av grym »

säg inte så, på jobbet har vi en ansenlig bunta motorbrytare, där länkarmen mellan motor och brytare går sönder

den delen finns inte som reservdel :shock: :evil: :evil: :evil:

välkänt fabrikat, djävulskt uselt
grottan
Inlägg: 430
Blev medlem: 16 maj 2010, 12:16:42

Re: Reservkraft (Obs! Många bilder)

Inlägg av grottan »

En fundering, varför kör ni inte med en containermonterad generator? Är ju betydligt mer servicevänligt då man per automatik har ett väderskydd.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Reservkraft (Obs! Många bilder)

Inlägg av blueint »

GFEF, Vad skulle dom göra åt det?, och var det någon förutom den första leverantören som knorrade? ;)
B1n4ry
EF Sponsor
Inlägg: 1316
Blev medlem: 30 november 2005, 20:02:50
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Reservkraft (Obs! Många bilder)

Inlägg av B1n4ry »

grottan: Vikten framför allt. En containermonterad maskin väger några ton till och så mycket klarar vi inte på taket.
Det är givetvis smidigare om man skall skruva med maskinen en dag med dåligt väder. Men vi hoppas ju på att slippa det... ;-)
En dag som idag är det dock betydligt trevligare med en öppen maskin än att krypa in i en varm container.

Jag ANAR att just vädret har något att göra med att montörerna valde att ansluta kablar i maskinen idag istället för att fortsätta nere i ställverket i källaren... ;-)
DSC00161.JPG
Kabelstegen klar, kablaget framme, men ännu är inget anslutet i maskinen. (Det skall ju vara fint väder i morgon oxå...)

DSC00162.JPG
"Plåtis" var här och gjorde ett tak över "kabelskorstenen". Ännu bara provisoriskt tätat, det skall upp en slang eller ett rör för tankning av diesel senare oxå...

//B1N4RY
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
DjAlbert
Inlägg: 354
Blev medlem: 28 oktober 2007, 17:46:00
Ort: Deje

Re: Reservkraft (Obs! Många bilder)

Inlägg av DjAlbert »

Härligt projekt!
Helt i min storlekssmak :lol:

Jag gissar dock på att minst en av gubbarna på sista bilden Inte är en montör iaf :badgrin:
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor
Inlägg: 2502
Blev medlem: 29 oktober 2007, 15:25:17
Ort: Kristinehamn

Re: Reservkraft (Obs! Många bilder)

Inlägg av tompa74 »

Ser tjusigt ut! Ska man anmärka på något så hade jag nog monterat stegen på andra hållet (högkant).
Såg lite tajt ut under själva verket men det hade nog gått. Tråkigare att naja kabel men
det var ju ingen lång bit. Varför det då kanske någon undrar, ptjaa, få se om någon har en bra ide´
om detta. ;)

/ Tompa
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Reservkraft (Obs! Många bilder)

Inlägg av blueint »

Hur är det med redundans för kommunikationsanslutningarna (IP) utåt?, så att det t.ex går att komma åt under strömavbrott?

Krävs ju att hela vägen är redundant från egen fibertranceiver till länkförstärkare, ev routers och sist peeringpunkt. Fast den senare sitter på både UPS och är fysiskt skyddad av bergrum (oftast) osv.
GFEF
Inlägg: 2371
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Reservkraft (Obs! Många bilder)

Inlägg av GFEF »

blueint
>GFEF, Vad skulle dom göra åt det?,

När ASEA chef inte var på på plats råkade kontaktorer och motorskydd
bli av Telemecanique tillverkning var standard på "Domnarvets Jernverk"

Kostanaden var "fikapengar " till vad driftstörningarna kostade.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Reservkraft (Obs! Många bilder)

Inlägg av blueint »

Fast det var väl inget ASEA chefen bestämde åt Domnarvarvet?

Borde väl vara, ASEAs produkter går sönder vi byter dom till Telemecanique. ASEA får gilla läget?
B1n4ry
EF Sponsor
Inlägg: 1316
Blev medlem: 30 november 2005, 20:02:50
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Reservkraft (Obs! Många bilder)

Inlägg av B1n4ry »

blueint: Vi är ju anslutna till SUNET så vi har en redundant internetanslutning. Dubbla 1Gbit/s (blir 10Gbit/s när vi behöver) med skilda kabelvägar, dvs kablarna går åt olika håll, i olika trapphus och så vidare. Alla noder på vägen har reservkraft och de flesta finns i bergrum eller iaf i rejält skyddade utrymmen.

Info om SUNET

Vårt nästa stora projekt bli att bygga upp en katastrofsite men det blir först 2013 eller så när vi får tillgång till mer lokaler.

När det gäller reservkraften så är det snart dax för lite fler bilder. Det har dock inte hänt så mycket mer på ett tag. Ställverket har blivit lite försenat tyvärr och montörerna har haft lite annat att pyssla med när vi flyttat några datasalar m.m.

Igår monterade dom iaf upp intaget för externt elverk.
intaghb.jpg
Förhoppningsvis händer det lite mer nästa vecka...

//B1N4RY
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Reservkraft (Obs! Många bilder)

Inlägg av blueint »

Är det intag för 3-fas, 400 V, 50 Hz från externt elverk?

I hamnar kör dom på en del ställen med 6 kV matning direkt till båtens elcentral för att slippa tomgångskörning. Så tänkte om man kör någon speciallare.
B1n4ry
EF Sponsor
Inlägg: 1316
Blev medlem: 30 november 2005, 20:02:50
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Reservkraft (Obs! Många bilder)

Inlägg av B1n4ry »

Det är vanlig 400V 50Hz.

Tanken är väl främst om t.ex. elleverantören eller elverksleverantören vill göra något längre underhållsarbete så kan dom ställa dit ett av sina mobila aggregat så att vi bibehåller redundansen.

Därför valde vi att sätta ett ABB-skåp oxå, det är ju elbolagen vana att jobba med. Hade det varit jag som skulle koppla in något så hade jag nog hellre satt PowerLock eller något liknande...

//B1N4RY
Användarvisningsbild
bonecrime
Inlägg: 575
Blev medlem: 23 januari 2007, 18:35:49
Kontakt:

Re: Reservkraft (Obs! Många bilder)

Inlägg av bonecrime »

Nice, nice. :) Vad är det för ställverk ni har köpt då? Jag vet att det inte är av oss ni köpt det, men jag är lite nyfiken ändå. :)
Skriv svar