HDD box...

Berätta om dina pågående projekt.
Swayde
Inlägg: 22
Blev medlem: 30 juli 2005, 16:44:48

HDD box...

Inlägg av Swayde »

Hejsan !.!

jag håller på at bygga en hdd box som ska innehålla mina tre maxtor 160g hårddiskar (köpt laptop nyligen, och tranferrate över 100mbit lan är för låg, och vil undvika att ha mer än min laptop på) jag har 3x http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=120113 som usb2--> ide och en http://www.computer-parts.dk/cgi-bin/sh ... B2001.html som hubb, den sista porten det blir över kopplar jag til en intern dvd brännare, som sitter i et annat chassi) jag har en atx PSU. min första fråga är, vilket relä skal jag ha för att PSU:n stänger af när jag drar ut USB jacket från min laptop, borde detta inte at gå at göra? (jag har just nu ett gem som håller PSU:n på) men det ville va fint att det stänge av när min laptop gick i standby/när jag drar ut jacket...) jag kollade på elfa, men jag fattar inte så mycket af det...

andra frågan är: usb2 gränssnittet ger en transfer rate på 480 mbps (right...) när jag har én hdd inkoplad och jag testar med hdd program ligger actual transfer på mellan 22 och 30 mbps (inte som internt, men får duga) skulle den falla i fall jag satte ihop systemet som beskrivet ovan (har inte köpt sakerna än)...

tacksam för svar... ifall det inte var för dålig svenska.... :D
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

20-30Mbps låter väldigt dåligt för USB2. Du kanske inte kommer jättenära de 480Mbps, men över hälften rimligtvis.


Ett litet 5V-relä (typ vilket som helst) borde du kunna använda för att styra ATX-agget, eller bara en transistor.
Swayde
Inlägg: 22
Blev medlem: 30 juli 2005, 16:44:48

Inlägg av Swayde »

ifall www.tweakup.dk funkade skulle jag gära linkat till en test av en usb2 hdd case som testas (personensom skrivit testen förklarar det med at det går mycket bandbredd forlorat mellam usb 2 och ide), men med tanke på att en intern hdd ger typ 80mbps actual e det väl inte så dåligt (i och med at jag inte har annat alternativ..)

edit: transistor, hur ? (ja, jag är född igår ;) skulle den då tända direkt? kan du linka til et sådant relä ?
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Hmmm, en intern hdd ger snarare 800Mbps än 80. Misstänker att du menar MB (byte) och inte Mb (bit).

Om du får 20-30 MB/s så är det helt ok, motsvarar halva teoretiska USB2-farten i runda slängar.

Relä? Tja...

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 004198.htm
Swayde
Inlägg: 22
Blev medlem: 30 juli 2005, 16:44:48

Inlägg av Swayde »

klart jag gjorde (mindre miss...) skulle dette försämras om jag kopplade in fler enheter (utan att belasta alla samtidigt, såklart)

tak för linket...
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Jag tror inte det ska minska märkbart.
Swayde
Inlägg: 22
Blev medlem: 30 juli 2005, 16:44:48

Inlägg av Swayde »

nu kom jag på en fråga till:
om jag skal bränna en dvd frå ett image som ligger på en af diskarna... skulle bandbredden räcka till att man bränner med 4x/8x ?.. ursäkta om jag frågar dummt....
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

8x dvd är väl typ 80-90Mbps (nån som har rätt siffra?), i båda riktningarna blir totalt 180Mbps.

Hur bra man kan utnyttja USB2 med två samtidiga överföringar vet jag inte, men 180 av 480 borde väl gå.
Swayde
Inlägg: 22
Blev medlem: 30 juli 2005, 16:44:48

Inlägg av Swayde »

tack för de snabba svaren... ska snickra ihop det om nån vecka (när det kommer in lite pengar...) ;)

tack igen :)
Swayde
Inlägg: 22
Blev medlem: 30 juli 2005, 16:44:48

Inlägg av Swayde »

Nu har jag kommit så långt att jeg håller på sätta in min PSU i min låda, men den går inte in utan att man tar isär den, kan det störa de hårddiskar som kommer ligga väldige nära?.
och hur kommer det påverka et ljudkort jag har bestämt mig för att lägga i (byter till 7 port usb hubb och ett 5.1 ljudkort)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Jag tror inte att det stör rent elektriskt men jag skulle tro att värme kan bli ett problem.
Swayde
Inlägg: 22
Blev medlem: 30 juli 2005, 16:44:48

Inlägg av Swayde »

jag sätter in en 80 mm fan så det hoppas jag inte blir ett roblem... (annars finns det plats för en till, men tack för svaret...
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Nope, en PSU stör inte en HD elektromagnetiskt, jag kör själv med dem väldigt nära varandra helt utan problem.
Skriv svar