Hemautomation (mobil och RF-fjärrstyr)

Berätta om dina pågående projekt.
drobban
Inlägg: 42
Blev medlem: 14 november 2010, 14:21:16

Hemautomation (mobil och RF-fjärrstyr)

Inlägg av drobban »

Har arbetat med ett litet elektronikprojekt baserat på arbete tidigare lanserat
http://www.elektronikforumet.com/wiki/i ... ULA-Anslut

Just nu i skrivande stund kan jag inte minnas namnet på personen bakom artikeln.

Vad har jag gjort med hans arbete?
Jo jag har försökt ta det ett steg längre.

Det som är gjort:
En iOS-applikation.
En Serverapplikation.
Mjukvara till sändaren.
En sändare.

Målet är att med hjälp av en smartphone, kunna styra tv eller annan elektronik, se temperaturen i hemmet, få brandlarm visat på smartphonen, se vad elmätaren visar m,m.

Jag är långt ifrån nöjd med projektet, det skulle vara kul om det fanns fler där ute på forumet som skulle vilja hålla på med projektet.

Ni som tycker det här låter intressant, ta gärna en titt på min enkla produktion på youtube


Kan fortsätta uppdatera tråden med kretsscheman m,m efterhand om någon finner detta intressant.

Ha det bra.
Senast redigerad av drobban 25 september 2011, 23:15:30, redigerad totalt 2 gånger.
drobban
Inlägg: 42
Blev medlem: 14 november 2010, 14:21:16

Re: Hemautomation (mha Jula-Anslut RF)

Inlägg av drobban »

Kanske inte var så tydlig. Men tråden riktar sig inte enbart mot Jula-Anslut.

Systemet är uppbyggt av tre delar:
Klient.
Server.
Hårdvara.

Klienten kan bygga på vilken plattform som helst, den enda förutsättningen är att det finns ett utvecklat stöd för sockets(TCP/IP).

Servern är inte låst till någon specifik hårdvara. Servern sköter vilken hårdvara som ska göra vad.

Hårdvaran är i det här fallet just nu sändaren. Just nu har jag inte implementerat stöd för mer än Jula, men med små ingrepp kan den stödja vad som helst som kommunicera på 433.92Mhz.
Har börjat titta på bluetooth för att just hantera brandlarmet och elmätaren. Lite längre sändningsföljder och längre avstånd, jag tror att det är rätt väg att gå.

Som sagt, om det är någon som är sugen på att haka på projektet för utveckla mjukvara eller hårdvara, så är det bara att höra av sig. Om det är någon som har lite tips eller förslag, så är det lika välkommet.

Är också rätt ny på iOS utveckling, om det någon som funderar på att starta ett konto på Apples "developement program", så hör gärna av er. Känns ganska hårt att hosta upp 1000:- om året själv. Kanske går att göra gemensam sak av det. Vad vet jag.
Användarvisningsbild
Zajber
Inlägg: 449
Blev medlem: 19 oktober 2009, 22:07:16
Skype: Andreas.fridh85
Ort: Rödön
Kontakt:

Re: Hemautomation (mobil och RF-fjärrstyr)

Inlägg av Zajber »

Trevligt projekt. Gjorde ett likadant system förra året som jag tänkte bygga vidare på senare. Har fastnat i VHDL-träsket nu tyvärr. :)
Jag gjorde dock ingen native-app utan en webbapp som kan köras från alla smartphones. Väldigt enkelt att bygga ut dessutom.

Hade varit skoj att se lite kod och kretsscheman.
Användarvisningsbild
jesper
Inlägg: 722
Blev medlem: 12 juni 2006, 16:04:08
Ort: Laem Mae Phim, Thailand

Re: Hemautomation (mobil och RF-fjärrstyr)

Inlägg av jesper »

Det var jag som la in JULA beskrivningen i Wiki'n.
Vad du beskriver finns i stort sett redan, det var därför jag började titta på JULA protokollet.
Titta på :
http://www.iruleathome.com

och tråder här på forumet:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=45114
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=45390
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4809
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hemautomation (mobil och RF-fjärrstyr)

Inlägg av gOry »

EventGhost + jQuery + Tellstick så är saken biff, kör detta hemma och de funkar perfekt!
Visar även temperatur osv från mitt 1-wire nät. :wink:
Att implementera larmstatus är heller inte så svårt bara scripta lite i EventGhost!
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Hemautomation (mobil och RF-fjärrstyr)

Inlägg av dar303 »

Hej,

Jag är också intresserad av att göra ett mindre hemautomationsprojekt och följer era trådar med stort intresse!
Jag är nybörjare och trådkapar lite med en fråga; iruleathome och systemen från telldus (tellstick/tellstick net) är inte kompatibla? Det skulle ju vara smidigt att använda tellstick net med iruleathome utan en server. Eller går det att kontrollera IR-grejer från telldusprogrammet?
drobban
Inlägg: 42
Blev medlem: 14 november 2010, 14:21:16

Re: Hemautomation (mobil och RF-fjärrstyr)

Inlägg av drobban »

Hej dar303

Jag har faktiskt halvt som halvt påbörjat ett arbete som syftar till att styra ir-komponenter över RF-433.92Mhz. Nu har jag upptäckt att Bluetooth moduler på ebay är riktigt billiga, så det kommer antagligen ske över bluetooth istället.
Om det är kompatibelt med telldus är relativt antar jag. Du kan ju alltid försöka göra en mottagare som är kompatibel med tellstick som sedan generera ir-signaler som tv'n eller vad det må vara förstår.

Själv tycker jag att det verkar onödigt att köpa en tellstick för 700:- när du kan tillverka en egen likvärdig för 100:-.
Men det är kanske den Småländska snålheten som talar.


Zajber
Om du är sugen att haka på projektet och bidra med din kunskap, så skickar jag gladeligen kod och annat till dig. Just nu lämpar sig inte koden för allmän beskådan, då den är för amatörmässig.

gOry
Skulle gärna vilja veta lite mer om vad du menar med 1-wire nät, kanske är något som jag ska titta närmare på.
drobban
Inlägg: 42
Blev medlem: 14 november 2010, 14:21:16

Re: Hemautomation (mobil och RF-fjärrstyr)

Inlägg av drobban »

jesper skrev:Det var jag som la in JULA beskrivningen i Wiki'n.
Vad du beskriver finns i stort sett redan, det var därför jag började titta på JULA protokollet.
Titta på :
http://www.iruleathome.com

och tråder här på forumet:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=45114
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=45390
Gillar ditt iSendIR projekt.
Jadu, vad ska jag säga. =) Jag gillar att uppfinna hjulet på nytt och lära mig lite saker på vägen. Snålheten motiverar kanske lite också.
Pajn
Inlägg: 1160
Blev medlem: 6 juni 2008, 19:14:29
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Hemautomation (mobil och RF-fjärrstyr)

Inlägg av Pajn »

Intressant!

Håller själv på med liknande men har riktat in mig på NEXA.
Istället för att behöva skriva program för flera plattformar har jag gjort två webbsidor (en mobil och en desktop)
för att styra allt.

Kommer du att fixa en mottagare också?
Det är så att jag har stora problem med räckvidden så lite tankar från nån som pysslar med samma sak hade varit kul.
drobban
Inlägg: 42
Blev medlem: 14 november 2010, 14:21:16

Re: Hemautomation (mobil och RF-fjärrstyr)

Inlägg av drobban »

Jag har en mottagare i mina ägor, att fånga signalen från nexa eller jula löser man kanske med några timmars programmera och pröva. En så länge har jag inga 433Mhz enheter som sänder något som jag kan testa mot.

Pajn, vi kanske skulle kunna ha ett litet utbyte du och jag.

Det jag funderar på, är hur jag ska få mina AVR att fatta när den ska börja lyssna och snappa om signalen från en nexa-komponent.
Tror att man kanske kan få lite inspiration på hur man skulle kunna lösa det, genom att läsa hur folk programmera sina AVR till att få software uart. (jag är hemskt ny på microprocessorer) Men det är så jag hade tänkt att tackla det problemet. Läsa och förstå hur software uart fungerar, sedan omsätta och anpassa för ett annat format.

Min mjukvara är plattforms oberoende också. Din webbsida, kan i praktiken och teorin likväl ansluta direkt till min sändare också. Bara den följer mitt protokoll.
Pajn
Inlägg: 1160
Blev medlem: 6 juni 2008, 19:14:29
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Hemautomation (mobil och RF-fjärrstyr)

Inlägg av Pajn »

Jag la ner min egna hårdvara och kommer köpa en MultiTRX (http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=54337) istället.
Koden i PICen är rätt ful, iaf. mottagningskoden. Så den vill jag nog inte ge dig (dela med sig av dåliga vanor och sånt.). Men koden för websidan kan du få om du vill, kvalitén på koden varierar men jag försöker hålla den rätt hög. Den hade jag tänkt släppa för eller senare ändå.

Jag löste mottagning så att när pinnen ändrades (vilket den gör hela tiden) startar jag en interrupt och läser av fram tills det att det blir fel och går då tillbaka till mainloopen. Om det mot förmodan skulle bli rätt hela vägen skickar han såklart resultatet till datorn.
Skriv svar