Svenska ElektronikForumet
https://elektronikforumet.com/forum/

hubbens DYI oktakopter
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=50605

Författare:  hubben [ 07.16 2011-04-21 ]
Inläggsrubrik:  hubbens DYI oktakopter

Nu börjar triken flyga såpass bra att det är dags att gå vidare. Nästa projekt har jag planerat ett tag, men inte börjat tillverka prylar ännu men iom att jag nu har alla grejjer jag behöver för projektet tyckte jag att det var dags för en liten projekttråd.

Tanken är att bygga någonting liknande denna:
Bild

Det blir en oktakopter som är tänkt att flyga runt med en systemkamera av något slag.
Jag har ett gäng av dessa fartreglage
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11430

De klarar som synes upp till 6s accar och jag tänkte köra på 4s eftersom att jag har en bunt sådana som ligger. Blir att köra dubbla 4000mAh 4s accar, men det får man justera efter testresultat.

Motorerna blir dessa:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=14847

8 x 350W = 2,8kW, det borde väl räcka för att lyfta iallafall tycker man. ;-) Nu är motorerna bara specade till 3s, så lite over voltage blir det, och med 12x4,5 proppar istället för de rekommenderade 10x4 så kommer motorerna att få göra rätt för sig iallafall.. blir att köra rätt mycket heavy-lift och endurance tester på den innan man slänger på kameran om man säger så. ;-)

Jag håller på att designa ett vettigt kamerafäste, men har kommit på att det är roligare att bygga och flyga medan man konstruerar, så får jag lite tid över i helgen blir det att fräsa ut chassie v1.0.
Bommarna är 15x15x1mm aluprofil och universalfästet under och benen är i 10x10x1mm aluprofil. Bauhaus deluxe mao. ;-)

Chassiet är designat så att det är enkelt att ändra flygläge från + till x om man vill det..

Kontrollerkort tänkte jag designa ett eget, men eftersom att tiden inte alltid räcker till och jag har ett sånthär liggandes hemma
http://www.mikrokopter.nu/product.php?id_product=18
så kommer jag att börja köra med det. Ska bli intressant att se vad det presterar, det SKA ju vara bra...

Författare:  hubben [ 07.20 2011-04-21 ]
Inläggsrubrik:  Re: hubbens DYI oktakopter

Som första passagerare tänkte jag slänga på ett enkelt sånt här, bara för att få fotodokumentation på misslyckandena... ;-)
Bild

Författare:  dar303 [ 07.22 2011-04-21 ]

Häftigt projekt, högsta divisionen! :)
Det kommer att följas med stort intresse!

Fin sida den där mikrocopter.nu, är det nån här på forumet som har den tro?

Författare:  Motormannen [ 00.31 2011-04-22 ]

Häftigt, jag tycker du borde försöka integrera en typ av stedycam i det hela. Så kan du bli professionell filmare :)

Författare:  Electricguy [ 11.43 2011-04-22 ]

Ska det inte vara DIY istället för DYI om det är Do It Yourself? :P eller står DYI för nåt annat?

Författare:  PeterH [ 13.38 2011-04-22 ]

Finns en tråd om detta... Hubbens firma heter ju DYI därav namnet på farkosten... :D

Författare:  ds77 [ 14.04 2011-04-22 ]

Han får väl ha en tävling om bästa förklaringen till namnet :)

Det ser ju bra ut än så länge. Det är ju inte utan att man blir sugen på något sånt här själv när man ser allas farkoster....

Författare:  netrunner [ 14.16 2011-04-22 ]

Ska du ha den propellern så kommer du troligen att få samma resultat med denna motor (har testat den):
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=6247

Den väger hälften, kostar hälften och finns i lager.

Tyvärr har jag missat att testa denna motor: :doh:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=6943

Den väger ännu mindre, är billigare, finns i lager och kommer troligen att vara effektivare med 12x4.5"
Men det vet jag först efter att jag har kört den i test-riggen. Paketet lämnade Kina igår.

När jag har fått den motorn och ett par propellrar till, så ska jag lägga upp en stor tabell här på forumet.

PS. Jag har också skickat efter 8 motorer av fel typ.

Författare:  hubben [ 15.37 2011-04-22 ]

@netrunner: Mja.. 11,1V i max 18A ger ju en topp på 180W. Motorerna jag valt tål 350W, så chansen är att man kan belasta dem betydligt hårdare utan att de brinner än de motorerna du rekommenderar.
Turnigy Bell motorn du länkar till kör jag på min trike nu, men 1200kv versionen. Den är ratead till 48W, 2-3s... hur tänker du när du rekommenderar mig en motor på 48W när jag som förstaval har en som är specad till 350W?

Må så vara att du kanske får fler gram thrust per inmatad watt, men jag tror inte förhållandet i verkningsgrad ligger på 7:1, vilket effektratingen på motorerna gör...
Ska man lyfta en kamerarigg på 4-5 kilo krävs det effekt, inte bara verkningsgrad...

Kan du inte starta en egen tråd där du lägger alla dina testdata från dina motor/propp tester så slipper vi ha den diskussionen i alla flygfarkost-trådar?

Och som jag skrev så har jag redan alla prylar till projektet här hemma på hyllan så lagerstatus är inte så intressant just nu. ;-)

@electricguy: Jag är en sån som står för mina felstavningar.. eller, alltså, jag har ju aldrig stavat fel menar jag. ;-)

Författare:  netrunner [ 17.39 2011-04-22 ]

Ja, visst suger det med dåliga nyheter? Det är alltid roligare med ryggdunkande och "JA"-sägare. Trist att någon ska komma och säga en massa dumma saker när allt går så bra. Skjut budbäraren! Tills något går fel.

Varför sa inte någon något för? *pinsam tystnad*

Du har samma mål som jag har, en kamerarigg på 4-5kilo utan problem. Så det ska bli väldigt spännande att följa.

Tyvärr kan det bli spännande på mer än ett sätt. Jag kan inte hitta exakt den motorn eller exakt den propellern i DriveCalculator men andra propellrar av den storleken har en "max rpm" på mellan 6000-10000rpm, med 4 celler kommer du upp i mellan 6500-9100 rpm. Ta det försiktigt när du testar.

Jag har valt den tidskrävande vägen att testa mig fram till den perfekta motorn/propellern först men jag tror att det kommer att löna sig i slutet. Tråd om det kommer när jag har mer testat 600kv motorn.

Det räcker med 75-85 Watt för att nå "sweet spot" för propellern. Men det går att piska in 475W+ om man har fel motor.

Men jag kan också ha helt fel. Empiriska tester FTW!

Författare:  hubben [ 20.12 2011-04-22 ]

@netrunner: Nu vet jag inte vilka Ja-sägare och budbärare du pratar om, men jag tycker ändå att du kan lägga upp en egen tråd för dina empiriska tester av motorer och proppar. Det är inte helt ointressant det du håller på med, men det är inte SÅ intressant att det behöver ta över alla flygtrådar.

Jag testar prylar även jag, men jag gör det inte i testbänk utan i fält. När jag hittar nåt som flyger bra så skiter jag i vilka specar och hur många gram per watt det levererar - så länge det fungerar och
flyger bra. När det inte går bra så skrattar man lite åt skrotet, byter ut lite prylar och testar igen. Rent flygmässigt har jag aldrig råkat på någon katastrof hittills, det värsta var att jag köpte ett tiopack värdelösa proppar för tre dollar, men det kan jag leva med. ;-)
Jag är inte alls säker på att de motorer jag valt är optimala för en okta, troligen är de inte det, och risken finns att jag eldar upp allihop när jag lastar ner dem lite på 4s... men då vet jag ju det sen. Däremot VET jag att de 48W motorerna du tipsar om inte håller måttet.
Den "perfekta" motor/propp kombinationen finns inte, allt handlar om tillämpning.

Att det står 350W på motorspecen betyder ju inte att motorn alltid drar 350W utan att den tål den effekten. En 48W motor kan prestera lika bra vid låg last, men när man börjar lasta på den och det börjar gå tungt att hålla rpm så fungerar 350W motorn bättre, och håller längre.

Det jag tycker är rätt roligt är att du vet exakt var man uppnår sweetspot och vilket max-rpm mina proppar har när varken du eller jag är 100% säker på vilka proppar jag kommer att använda.
12x4.5 proppar finns i en uppsjö olika former och material, med olika areodynamiska egenskaper och olika effektivitet vid olika rpm.

En 910kV motor på 4s (4 x 4.2V) varvar runt 15000rpm obelastad, så lite över 10krpm lär man väl komma upp i...

Men lägg upp en egen motortesttråd om du vill diskutera detta vidare, så får jag dokumentera mitt bygge här istället för att diskutera dina motortester, ok?

Och åter till TOPIC:
Idag har jag fått riva vattenskadad husvagn, så jag har tyvärr inte hunnit fräsa ut några delar.. hoppas på bättre tidsplanering imorgon.

Författare:  DeVille [ 20.28 2011-04-22 ]

Jo jag ser också fram emot netrunners quad, den kommer välta kossorna i hagen med 4x80W! :-)
Upp till bevis nu netrunner :wink:

Ser bra ut bygget hubben, bra att din CNC får lite mer att fräsa i!

/DeVille

Författare:  LHelge [ 22.45 2011-04-22 ]

Läckert!

Du har inte lust att fräsa ut en extra uppsättning delar? Jag har redan börjat skissa lite löst på version 2 av mitt kontrollerkort och 8+2 servoutgångar och minst 6 ingångar är några av kraven jag ställt upp. Tanken är att man ska kunna hänga på en kamera med två servon som styr pitch och roll på kameran. Dessa ska kompenseras för quadens rörelser och pitch ska gå att ställa med radion och det ska även mha radion gå att ta ett foto. Jag tycker det ser ut som att vi tänkt precis likadant, vi kanske skulle hjälpas åt att ta fram version 2 av mitt kort?

Jag hade väl till tänkt att skicka upp någon gammal sunkig kompaktkamera men kan man skicka upp systemkameran so borde man kunna ta riktigt grymma bilder! Jag tycker du gör helt rätt som fläskar på ordentligt med motorerna, bättre att vara på den säkra sidan om du ska skicka upp en kamera som är lika dyr som ömtålig! Den ska ju kunna flyga kontrollerat även om ett fartreglage brinner upp.

Författare:  hubben [ 00.05 2011-04-23 ]

Självklart fixxar jag delar åt dig! Vill du ha ASAP, eller ska jag testa så att de fungerar först? ;-)
Tycker idén med v2 av ditt kort låter riktigt intressant. Hade själv tänkt bygga ett kort med 4 PWM ingångar och en SUM-PPM ingång där man kan ta in 9 kanaler på en pinne... sen 8 PWM utgångar samt en i2c buss, där man antingen kan koppla fartreglagen direkt på PWM, eller köra fartreglagen på i2c och använda pwm utgångarna för andra roliga grejjer. Utgångar kan man aldrig få för många av, och utöver motorer och kamera kan man vilja styra LED och gud-vet-vad. ;-)
En bra feature är att bygga in LED styrning på kortet, så att leddarna kan börja blinka vid låg spänning etc...

V1 tänkte jag bara köra gyro + accelerometer, men jag tänkte göra plats för magnetometer och barometer på kortet, så kan man löda dit dem när man börjar ha lite mer färdig programvara. Allt snackar ju i2c så det är ju egentligen inte så mycket mer än lite utrymme och paddar som krävs på kortet för de extra komponenterna. =)
För att hålla det simpelt struntar jag i optoisolering av PWM signalerna, jag har aldrig hittills varit med om att någonting brunnit och jag har kört rätt mycket med diverse billiga skitesc:ar.. ;-)
Men eftersom att det var decennier sedan jag programmerade en uP sist, och att jag aldrig någonsin designat ett eget kretskort.... så kan det ta ett tag innan jag är på banan.. ;-) Så ett samarbete låter högintressant, eller rättare sagt.. jag snyltar gärna på din konstruktion. ;-)

Chassiet ovan har ju ett "universalfäste" under som landstället sitter på. Där tänkte jag även att man kan montera kameravaggor och vad man vill. GoPro vaggan slängde jag ihop en kväll då en polare ville ha en sån till sin quad, men det kommer mer seriösa vaggor i kompaktkamera- och systemkamerautförande. ;-)

Författare:  LHelge [ 00.27 2011-04-23 ]

Det är inget behov av ASAP. Jag kämpar som sagt med att få upp min quad i luften som det är nu. Version 2 av kontrollern hade jag tänkt basera på en STM32, jag har aldrig använt en sån förut så det ska bli kul att testa. Den variant jag tittat på borde klara 16 servosignaler och min tanke var att ha 6 st in och 10 ut. Jag skulle tro att det är ett par veckors labbande med processorn innan jag känner mig tillräckligt säker för att rita ett kort till den.

Jag skickar gärna min kod till dig men det finns samma val där: ASAP och otestad/okommenterad eller vänta någon vecka och få den testat och uppsnyggad/kommenterad.

Jag kör ingen optoisolering på min nuvarande kontroller, men ska man göra en octa där det faktist finns en vits med att fortsätta flyga om en motor lägger av så kanske det inte skulle skada att ha med det. Speciellt om man ska skicka upp en systemkamera. Just den feature du pratar om, att man kan styra ett antal LED, har jag också med på min nuvarande kontroller, men jag har inte testat den än.

Låter bra att börja med gyro och accelerometer, de jag använder nu ADXL345 och ITG-3200 verkar fungera utmärkt. På version ett använder jag ju breakoutboards av dessa men version två kommer de monteras direkt på kortet. Jag skulle kunna tänka mig att det kan vara bra att lägga med en port för seriell kommunikation med en GPS också för framtida bruk. Just nu har jag UART framdragen till PICens ICSP-port men den sitter lite otympligt till så det skulle inte skada med en extra sådan kontakt på version 2.

edit: Hur långa armar har den du ritat?

Författare:  hubben [ 00.39 2011-04-23 ]

Jag har inte brådis.. Har ju som sagt ett MK-kort jag ska testa på den här, och sen ska jag bygga en quad och en hexa.. ;-)

Att en ESC lägger av betyder väldigt sällan att den skickar högspänning på signalen, och om den lägger sig hög eller låg så ska det ju inte påverka de andra PWM-signalerna från uPn tycker man... det som kan hända om man kör i2c är ju att den hängda ESC:en låser i2c bussen, och då har man problem...

Jag tänkte använda samma som du, har en liten lödugn på väg från Kina för att kunna löda ITG-3200 på korten då min lödkolv inte riktigt kommer åt.. ;-)
Sen hittade jag detta som jag funderade på att testa, kan du se några direkta nackdelar med det?
http://se.farnell.com/stmicroelectronics/l3g4200d/gyro-mems-3axis-16llga-16lga/dp/1872924
Priset var ju helrätt...
Möjlighet till GPS är inte fel, det måste man nästan bygga in.. ;-)

Armarna är 15x15x1 aluprofil från bauhaus.. man gör dem så långa man behöver för de proppar man tänkt använda. På bilden är de 30cm vill jag minnas, men det är inte skrivet i sten...

Författare:  sdujolo2 [ 01.14 2011-04-23 ]

Vad är det för lödugn nu beställt och vad kostar den?

Författare:  hubben [ 11.31 2011-04-23 ]

Den heter T962 och jag köpte den på ebay. Har en polare som har en likadan och enligt honom fungerar den bra. Vet att det är ett gäng andra här på forumet som har samma, så om du söker på den finns det vettig information att hämta. Den var inte jättedyr, ett par tusen vill jag minnas, minns inte exakt dock. Sen tillkommer ju tull/moms när/om man får leverans. =)

Författare:  hubben [ 22.42 2011-05-04 ]

Ikväll fick jag så äntligen tid att fräsa ut detta:
Bild

Bommarna är 40cm långa, och jag har 1,5cm marginal med dessa:
Bild
(Notera att det är ett gäng A4 papper de ligger på...)

Passade även på att fräsa till denna:
Bild

Bild

Bild

Blev skitsmutt, så om någon behöver ett 2-axligt kamerastativ till en gopro.... ;-)

Nu väntar jag bara på ett gäng M3x25 och M3x40 för att jag ska kunna montera hela kalaset.... sen blir det åka av, hoppas jag. ;-)

Författare:  Cano [ 22.57 2011-05-04 ]

Ska bli häftigt att se den i action! :tumupp:

Författare:  Henry [ 23.30 2011-05-04 ]

De där kullagren var ju rätt lagom.

Författare:  hubben [ 07.09 2011-05-05 ]

6x3x2.5 om jag inte minns helt fel.. ;-)
Använder samma till yaw-mekaniken på min tricopter. Fungerar ypperligt.

Ja, det ska bli kul att se den i luften, om nu bara kineserna vaknar till liv och levererar mina skruvar... vill inte betala snorfrakt från elfa för lite M3 skruv. =/

Författare:  hubben [ 18.27 2011-05-06 ]

Nåja, vårt vardagsrumsbord är 90cm i diameter...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Och nej, motorerna är inte fastskruvade, de sitter bara där för avståndskontroll.. jag har 5mm tillgodo mellan propparna där de möts.. ;-)
Totalt 2800W motor på denna tingest, just nu sitter 12x4.5 proppar, men jag gissar att det kommer att sitta 10" proppar på den när jag flyger den tom från början.
Som vanligt har jag inte vägt den, eller räknat på den... Jag behöver lite 3,5mm kontakter för att få den flygklar, så jag gissar att det blir ett besök hos rubinrc.se i helgen...

Författare:  Henry [ 19.38 2011-05-06 ]

Ser mycket bra ut. :) Dock tänker jag på hävstångsrörelsen längst inne om det är en del vikt som hänger undertill och man gasar på då armarna nu är så långa. Tänkte så att det tex inte finns någon risk överhuvudtaget för att det spricker i fasthållningspunkterna eller så vilket kan får en arm eller två att försvinna.

Författare:  hubben [ 20.10 2011-05-06 ]

Det finns alldeles garanterat en risk att det spricker när man gör häftiga rörelser med mycket last... Och om så är fallet får vi hoppas att det finns en videokamera i närheten som fångar spektaklet på film. ;-)
Men med tanke på vad mina betydligt klenare tidigare farkoster har klarat av så är jag inte direkt orolig. 2800W kommer man aldrig att lyckas mata ur de där propparna ändå, så... ;-)

Författare:  Henry [ 20.28 2011-05-06 ]

Ja men då få du gasa som en tok konstant hela tiden så får vi en bra film att titta på. :D Men det lär väl inte precis bli någon hård körning med en lite dyrare kamera hängandes undertill.

Författare:  hubben [ 21.02 2011-05-06 ]

Nej, när systemkameran hänger där lär det bli mest försiktigt runtglidande... ;-)

Författare:  Henry [ 22.58 2011-05-06 ]

Kan tro det ja. Vad har du förresten tänkt dig för batteri till det hela?

Författare:  hubben [ 16.55 2011-05-07 ]

Rätt säker på att jag kommer köra ett 4s 8000mAh... ;-)

Författare:  Henry [ 16.59 2011-05-07 ]

Kan nog behövas ja, skall bli kul att se när den är klar. :)

Författare:  netrunner [ 18.42 2011-05-07 ]

Jag tycker det ser starkt ut. Det är ju 2 plattor som tar krafterna snyggt, hade det bara varit 1 så är det ju en annan sak.

Författare:  Henry [ 19.42 2011-05-07 ]

Jo men det är inte enbart det man skall tänka på. Hävstångprincipen som blir tex vid den nedre plattans yttersta fästhål för armarna vid tex fullt gaspådrag är den som tar emot mycket av krafterna då armarna är rätt långa och säg med tex en kg tung kamera hängandes under ger definitivt betydande krafter vid fästpunkterna då denna med stor sannolikhet nog kommer att bli rätt kraftfull av sig. Detta kan ev i längden skapa en spricka om det inte är väldigt seg sådan som ev kan göra att någon arm helt enkelt i värsta fall lossnar en vacker dag. Nu kommer det förstås inte att köras någon vild flygning med denna så risken är minimal men om man hade så hade jag personligen gjort denna del i alu, kolfiber/glasfiber komposit eller liknande hårt material som inte ger med sig oavsett situation, bättre ta det säkra före det orsäkra.

Men som sagt risken är liten då det kommer att köras lugnt.

Författare:  hubben [ 23.32 2011-05-07 ]

Makrolon håller för ganska mycket... ungefär som plexi, men segare.

Idag lade jag min tricopter i fritt fall från 40m, och misslyckades med att rädda den, så jag smällde i backen inverterat i full fart. Tricoptern har bara en fästpunkt per arm på de främre armarna och har en betydligt klenare konstruktion än denna och jag har inte haft några som helst tendenser till sprickor eller slitage på makrolonbitarna. Tricoptern väger 1030g, och smällen var nog kraftig för att accen skulle bli bananformad av sin egen vikt (den landade ju ovanpå allt det andra), men bommar och chassieplattor är som nya. ;-)

Självklart får man inspektera infästningarna lite då och då, men jag tvivlar på att kol/glasfiber är en bättre lösning då de är rätt spröda för krafter i den riktning som bultarna påverkar plattorna med.. Aluminium kan man köra med, men risken är ju att man får ett krokigt chassie med skumma flygegenskaper då.. ;-)

Innan jag flyger med systemkameran på kommer jag att flyga runt en hel del med barlast, och då kommer jag INTE att ta det försiktigt... så vi får se ifall den trillar ner, eller om den tål lite skoj..

Författare:  Henry [ 04.27 2011-05-08 ]

Aha makrolon ja det är ju en seg plast då blir det säkert bra.

Författare:  hubben [ 09.18 2011-06-03 ]

Tog ut kamerastativet och upptäckte lite brister på det.. Det går tex inte att fota uppåt för då tar kameran i chassit... men å andra sidan, varför vill man fota bommar och propellrar?
Ska göra nästa version lite längre åt alla håll, men såhär ser det ut på min nya quad iallafall;
BildBild

Författare:  toffie [ 11.13 2011-06-05 ]

Ganska snygg den också, fast jag gillar inte benen :oops:
Gillar mer när man använder någonting längst ut under motorerna :P

Men det är ju körkänslan som är det viktiga :D

Författare:  Henry [ 17.00 2011-06-05 ]

Största vikten ligger i mitten och speciellt nu med en kamera så det är förståeligt på så vis.

Författare:  hubben [ 20.25 2011-06-05 ]

Nackdelen med att ha långa spröt ute vid motorerna när man har underhängande kamerastativ är ju att man får benen i bild hela tiden...
Ska sätta en alustump på T-korsen längst ned på benen för att få lite bättre stabilitet i det hela, men först ska den testflygas... när jag får hem lite fler kontrollerkort.

Författare:  janbjorn [ 06.42 2011-06-07 ]

Snyggt bygge! Gillar kamerafästet starkt. Har oxå en GoPro som jag tänkt använda till FPV till min quad.

Har dock ett tips angående servo, för jag ser att du oxå handlar på HobbyKing. Jag har tidigare använt HXT900 servon överallt men tycker att de har lite för dålig upplösning på rörelsen för att användas till att styra en kamera som man vill ha så mjuk rörelse på som möjligt. Testade därför ett ännu billigare servo och det har löjligt mycket bättre upplösning än HXT900. Servot rör sig i stort sett för varje klick på trim-knappen. Jag har helt gått över till detta servo i alla mina flygplan oxå.

Författare:  hubben [ 08.24 2011-06-07 ]

Tack för tipset, ska absolut testas.
Som KTM förare gillar jag ju färgen oxxo. ;-)

Författare:  toffie [ 08.31 2011-06-07 ]

hubben
Nej det är ju sant, men på något sätt så känns det nästan som om det ska vara lite i vägen :P
Alternativt att man kan se propellrarna lite grann ibland uppe i hörnen. Det ger det hela lite mer verklighet, tycker jag :D

Sen beror det ju på vad man ska ha filmningen till, vill man ha det till ett annat videoprojekt eller för att göra översiktsfilmning av ens hus eller företag, ja då kanske man inte vill ha det förstås ;)

Men för hobby så är det lite "coolt" ;)

janbjorn
Snygg färg! Sparar den där för när jag ska beställa senare i sommar/höst :D
Har du några filmer att visa på skillnader mellan de två kanske?

Författare:  janbjorn [ 10.17 2011-06-07 ]

Har tyvärr ingen jämförande film eftersom jag konverterat till enbart de "gula" servona på befintlig utrustning. Men jag ska bygga nytt kamerafäste snart (har bara kört med flygplan tidigare och nu ska quaden utrustas) så jag kan göra ett riktigt test då.

Författare:  malx [ 13.07 2011-06-09 ]

Jag tror att det är remdrift som gäller om man vill ha riktigt mjuk gång. Jag har testat direktdrift för kamerastabilisering med många olika servon, både digitala och analoga, och har inte riktigt blivit nöjd. Tänker mig nu att bygga något i stil med:
http://www.averticalview.com/go_pro_thr ... rive_.html

Jag vill ha treaxligt eftersom jag räknar med att använda glasögon med headtracking till en filmare medan koptern flygs automatiskt/av någon annan.

Någon som har koll på var man kan få tag på lämpliga kugghjul och remmar?
Jag har byggt en liknande tvåaxlig med direktdrift tidigare men blev som sagt inte riktigt nöjd så jag ska försöka modifiera ritningarna så man får plats med remdriften. (Måste hitta en cnc där det inte kostar skjortan också, förra blev lite för dyr)

Författare:  netrunner [ 14.03 2011-06-09 ]

Är det bara jag som tycker att remskivorna är fel på bilden?

Är man verkligen ute efter att göra rörelserna mindre än vad servot klarar av? Dvs dom växlar ner servot?

Bild

Författare:  toffie [ 14.22 2011-06-09 ]

Det blir väl finare kurvor då väl? Jag har ingen aning, men det är bara vad jag kan tänka mig :)

Författare:  malx [ 14.36 2011-06-09 ]

netrunner skrev:
Är det bara jag som tycker att remskivorna är fel på bilden?

Är man verkligen ute efter att göra rörelserna mindre än vad servot klarar av? Dvs dom växlar ner servot?

Jepp, man växlar ner för att få mjukare gång. Som jag förstått det så moddar man upp servorna så de når längre vilket kompenserar. (Jag antar att det helt enkelt är svårt att få elmotorer/servon att steppa tillräckligt kort och mjukt). En nackdel lär vara att montaget inte blir lika snabbt.

En annan sak är att jag tycker själva fästpunkten (den översta) är något långt fram på bilden. Jag skulle nog vilja ha den kring tyngdpunkten som jag misstänker är någon cm längre bak, även med kameran monterad.

Författare:  Gimbal [ 15.47 2011-06-09 ]

Kan också vara för att med en hyfsad vidvinkel på kameran så kan du ändå inte vrida så mycket innan du filmar kamerans egna upphängning.

Författare:  netrunner [ 18.06 2011-06-09 ]

När man gör panoramafotografering är det ju viktigt att rotationsaxeln går genom nodalpunkten.

Det kan sen vara ett problem att nodalpunkten och tyngdpunkten inte är samma.

Författare:  malx [ 09.14 2011-06-10 ]

Ah, tänkte inte på panoramafotografering, helt rätt!

Sen är inte tyngdpunkten så viktig heller för att motsäga mig själv. Det klarar de flesta kontrollerkort att kompensera, blir bara lite ojämn belastning på motorerna.

Författare:  hubben [ 14.08 2011-06-10 ]

Man moddar servona så att de roterar 360 grader. Istället för att styra utslaget med radion styr du hastigheten. Jag har gjort det på ett flertal servon.

Jag har även flugit heli med ett kamerastativ som inte haft centrerad CoG, och det är ruskigt spännande när man vrider stativet så att CoG förflyttas... det är inte direkt lätt att hålla helin stadig, så att försöka vikta ner stativet så att tyngdpunkten hamnar rätt under upphängningen är ingen dålig idé. Kör man med en större kamera än gopro väger ju oftast objektivet en del dock, så det kan kompensera på stativet som visas på bilden...

Författare:  hubben [ 22.08 2011-06-16 ]

Var precis ute i den myggtäta kvällen och premiärflög min nya quad:
Bild

Hade tyvärr inga mer recent bilder på den, och nu orkar jag inte plåta några.
Slängde på 12" proppar eftersom att jag råkar ha många såna över, och kör med "Hacker style motor" från hobbyking och HK:s egna blueline 20A reglage. Passade på att testa en orangeRx mottagare oxxo.
Jag blev kär direkt. Jädrar vad fint den flyger. Man märker att 12" är för stort eftersom att den lyfter direkt motorerna går igång, typ, och den har lite svårt att vara stabil när man låter den sjunka, men det fungerar. Efter 5 minuter är motorerna ljumna, accen är kall och fartreglagen kalla.

Nu ska den bara ledstripas, sättas FPV utrustning på och servona till kameravaggan ska kopplas in... sen ska det testas quad-fpv oxxo.
Men jag måste nog göra landstället klart, den tippar rätt lätt när man landar på gräsmattan som det är nu...

Jo - bommarna på denna är 25cm långa, och den flyger stabilt som tusan... så längre bommar än så behöver man egentligen inte på en quad.

Nästa projekt är att få den efterlängtade oktan i luften... men jag är lite nervös för den.. ;-)

Författare:  janbjorn [ 07.20 2011-06-17 ]

Det låter lovande att den är stabil. Jag har oxå 25cm bommar på min quad (det är ett ganska praktiskt mått till en quad eftersom man köpte fyrkantsprofilen i 1m längd :) )

Författare:  gOry [ 08.00 2011-06-17 ]

Jo men bommarna utgår ju sällan från centrum så frågan är vad ni har motoraxel till motoraxel, eller motaxel till centrum.
Hubben har du 25cm från motoraxel till centrum?

Författare:  hubben [ 08.21 2011-06-17 ]

Som du ser på bilden är det några centimeter mellan bommarna i mitten.
Jag kan mäta axelavståndet ikväll...

Författare:  gOry [ 08.47 2011-06-17 ]

Jo exakt så bomlängd är ganska ointressant, beroende på hur stor "centrumplatta" man har, kan ju skilja på dm :wink:
Tänkte kapa till mina profiler snart, har samma motorer på ingående som dig hubben fast 10x4,5 proppar så de vore intressant att veta...

Författare:  hubben [ 22.48 2011-06-17 ]

Quadden:
Bild

Film: http://www.youtube.com/watch?v=IeN3kX2nNV0
Lite över 7min på 2200mAh får man väl ändå räkna som rätt ok.

12" proppar som är aningens för stora, hör motorvarvet när den flyger.... =) Dessutom helt obalanserade, därav vibrationerna... men flyger gör den.
Bortse från sekvensen på mig, ville bara visa att jag inte håller i den. =)

Författare:  toffie [ 23.32 2011-06-17 ]

Mycket snyggish! Väldigt bra kört också för att inte ha någon syn via kameran, för det hade du väl inte?
Saknade lite det man kan "få" när man ser via kameran, och det är långa fina svängar och bla bla bla.. tänker på andra FPV videos :P

Men jag tycker det såg riktigt bra ut, man blir ju mer och mer sugen på att skaffa delarna för en, för mig blir det, tricopter :D
Har ju dock ingen UV-box än, så blir nog det före en copter..

Hur som så ser jag fram emot fler filmer, ska bli skoj att se sen när du fått till stabiliseringen av kameran och balansering på propparna! :)

Fint hus du hade också! :D

edit..
Förresten, kan man inte koppla ihop ex. två stycken 2200mAh batteri för att få ut mer från coptern?
Visst, det blir väl lite tyngre, men det finns väl ändå mycket kraft kvar att ta ut?

Författare:  hubben [ 00.03 2011-06-18 ]

Har inte monterat fpv grejjerna på denna ännu... men det kommer. =)

Självklart kan man paralellkoppla flera accar för att få längre flygtid... ska testa det senare. =)

Författare:  hubben [ 00.19 2011-06-18 ]

http://www.youtube.com/watch?v=nh0l6LjUf2A

Det låter inte mycket.. Tyvärr blir det aldrig mörkare än såhär nuförtiden, men till hösten får man prova flyga i riktigt mörker...

Författare:  gOry [ 00.34 2011-06-18 ]

:tumupp:
men de hade varit trevligt med nån 3CCD kamera som alternativ till GoPro HD

Författare:  svanted [ 08.51 2011-06-18 ]

blir avis över era projekt.... :)

rikta kameran rakt ner...
förse den med en vidvikellins typ 180grader...
och en trådlös överföring av bilden till en projektor i taket i ett rum med en likadan lins, riktad neråt mot golvet.
vill man göra det ännu spejsigare spänner man en stor duk sfäriskt i rummet med mitten hängande mot golvet...
sen kan man stå i mitten och köra omkring.

Författare:  hubben [ 09.57 2011-06-18 ]

3ccd vore nice, men gopro duger fint vid bra ljusförhållanden. ;-)
Ska balansera upp lite proppar så ska vi se. När jag torrvarvar på marken ser man inte motorerna skarpt för att de vibrerar så... det är ju inte bra för bilden, styrelektroniken eller elförbrukningen..

Författare:  toffie [ 10.00 2011-06-18 ]

Det vore ju väldigt spejsat svanted :P

Har inte läst någonstans om någon som balanserat sina proppar, hur gör ni det egentligen?
Sätter ni på tyngder likt på bilars hjul eller slipar ni ner propellrarnas blad eller?

Det är väl en av grejerna som gör att jag håller mig tillbaka lite, för det känns som om jag inte skulle kunna göra
en sådan sak. Har ni köpt "dåliga" proppar eller är det något man måste göra för samtliga?

hubben
Den såg inte stor ut när du filmade den :P Inte var det så mörkt heller :P
Men skoj att se själva coptern flyga också! :D

Författare:  hubben [ 10.24 2011-06-18 ]

Den är liten och smidig att ta med. CC motor är 54cm.
Balansera proppar är väldigt enkelt. Man tar en gängstång, eller en skruv, som passar i proppens axelhål. Trär på proppen och lägger hela schabraket över kanten mellan två vattenglas. Glasen är bara för att man ska ha en plan och glatt yta där axeln kan rulla fritt. Då kommer ena bladet att doppa nedåt, och det andra åka uppåt. Då tar man en bit, typ 2-3cm vanlig hushållstejp, och tejpar över framkanten på det bladet som åker uppåt. Upprepa tills proppen inte vill åt något särskilt håll, och nu har du en propp med helt OK balans. ;-)

Författare:  slo [ 11.34 2011-06-18 ]

Brukar själv gå lös med sprayfärg på den lättare delen av propellern, flera lager tills den verkar okej.

Författare:  toffie [ 16.41 2011-06-18 ]

Aha tack både hubben och slo! Båda varianterna lät ju som ganska enkla lösningar.
Har man lärt sig något nytt då :D

Man tackar!

Författare:  sdujolo2 [ 20.37 2011-06-21 ]

Hej du testat T962 och i såna fall funkar den bra?

Författare:  hubben [ 07.35 2011-06-22 ]

Tvad?

Nu har jag iallafall lyckats programmera mitt nya kontrollerkort, som egentligen bara är en arduino mini pro med väl valda pinheaders... ;-)

Författare:  remne [ 12.04 2011-06-22 ]

Hubben: hur lång flygtid har du på din quadcopter? :)

Författare:  hubben [ 12.05 2011-06-22 ]

Körde ur 2201mAh ur min 2200mAh acc sist, och då flög jag 7:10..
Det var dock med 12" proppar och motorerna var riktigt varma. Flyger jag med 10" proppar blir motorerna knappt ljumna så jag gissar något längre flygtid på det viset.

7:10 var med kamera...

Författare:  hubben [ 12.24 2011-06-24 ]

Prototyp version ett av DYI kortet... har hittat några smågrejjer som ska fixxas till v2, samt att det kommer finnas plats för gyro, accelerometer, barometer och magnetometer direkt på kortet... men nu kör man med gyro/accel från Nintendo WII, och det verkar fungera lysande.. ;-)

Bild

Undersidan av kortet med gyro + accelerometer:
Bild

Undersidan av kortet med bara gyro:
Bild

Nu ska man bara orka testflyga oxxo. =)

Författare:  matzen [ 12.14 2011-07-29 ]

Hej Hubben
Jag har plöjt igenom tonvis med trådar om quadcopters då jag funderar på att bygga en själv. Givetvis vill jag ha en beprövad konstruktion och tycker din är en av de smidigaste. Jag har läst de flesta av dina inlägg i ämnet och förstår att du har testat med ett antal olika motorer, proppar, fartreglage och dylikt och har även sett en lista du lade upp för ett tag sedan, men jag antar att den listan är inaktuell numera då du nämnde nya motorer som du har på gång.

Jag vill gärna hänga på en GoPro kamera och i framtiden kunna köra också fpv, antar att din senaste Quad klarar det (såg den på en video både nattid och dagtid).

Som jag ser det har du hjälpt många på forumet med väldigt goda tips och råd, men tyvärr blir det lite för spritt och oöverskådligt samtidigt som du har uppdaterat din modell. Så jag undrar om jag skulle kunna få tigga till mig lite goda råd samlat i vad du anser just nu efter all erfarenhet du har i ämnet. Jag och säkert flera andra skulle vara innerligt tacksamma om du vill ge en lista med den elektronik du använder eller anser behövs för att hänga på en kamera.

Jag har även sett att hobbyking har ett styrkort baserat på KK-kortet för 30$
[url]http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=17537

mvh/Matzen

Författare:  hubben [ 21.52 2011-10-28 ]

Oj, detta har jag totalt missat!

Den setup jag rekommenderar just nu, som fungerar absolut bäst för mig med en GoPro kamera är som följer:

* KK Kontrollerkort, eller liknande. KK är enkelt och fungerar bra.
* Turnigy Plush 18A eller 25A reglage. SS 25-30A fungerar lika bra, men är omöjliga att få tag i.
* RCTimer 2830 750kV motorer, fördelen med Plush här är att då kan man även köra på 4celler LiPo
* 8" propellrar - med dessa och en GoPro blir det SJUKT stabilt och väldigt lite vibrationer (förutsatt att man balanserat allt rätt)
* DYI ramen med DYI kamerastativ såklart. ;-)

Har även monterat en videosändare och flyger runt med en 2200mAh acc här:
http://www.youtube.com/watch?v=TJMHyS7YQBU

Författare:  Henry [ 20.07 2011-10-29 ]

Ser ut att vara riktigt stabilt det där och fin film blev det.

Klarar den av bära 4000mAh eller 5000mAh batterier utan att överhettas, få dålig flyhöjd eller dylikt? Flygtiden med de baterierna du hade nu var runt 5 min eller det var mer kvar i slutet?

Författare:  hubben [ 21.15 2011-10-29 ]

Nu kör jag med 8" proppar och då ligger flygtiden runt 5min. Man bör nog inte lasta på så mycket mer vikt just med dessa då den är rätt hårt pressad.
Men med 10" proppar är det inga problem att köra dubbla 2200 accar (4400mAh) och man får betydligt längre flygtid även på bara ett 2200 med dessa...

Författare:  Henry [ 21.21 2011-10-29 ]

Intressant att det gör så stor skillnad, men då vet man vad man skall sikta på den dagen det blir ett bygge.

Författare:  hubben [ 15.59 2011-10-30 ]

Yes, men den flyger RIKTIGT trevligt med 8"... ;-)

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme