hubbens DYI oktakopter

Berätta om dina pågående projekt.
malx
Inlägg: 239
Blev medlem: 13 december 2010, 00:01:53
Ort: Luleå

Re: hubbens DYI oktakopter

Inlägg av malx »

netrunner skrev:Är det bara jag som tycker att remskivorna är fel på bilden?

Är man verkligen ute efter att göra rörelserna mindre än vad servot klarar av? Dvs dom växlar ner servot?
Jepp, man växlar ner för att få mjukare gång. Som jag förstått det så moddar man upp servorna så de når längre vilket kompenserar. (Jag antar att det helt enkelt är svårt att få elmotorer/servon att steppa tillräckligt kort och mjukt). En nackdel lär vara att montaget inte blir lika snabbt.

En annan sak är att jag tycker själva fästpunkten (den översta) är något långt fram på bilden. Jag skulle nog vilja ha den kring tyngdpunkten som jag misstänker är någon cm längre bak, även med kameran monterad.
Gimbal
Inlägg: 7873
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: hubbens DYI oktakopter

Inlägg av Gimbal »

Kan också vara för att med en hyfsad vidvinkel på kameran så kan du ändå inte vrida så mycket innan du filmar kamerans egna upphängning.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: hubbens DYI oktakopter

Inlägg av netrunner »

När man gör panoramafotografering är det ju viktigt att rotationsaxeln går genom nodalpunkten.

Det kan sen vara ett problem att nodalpunkten och tyngdpunkten inte är samma.
malx
Inlägg: 239
Blev medlem: 13 december 2010, 00:01:53
Ort: Luleå

Re: hubbens DYI oktakopter

Inlägg av malx »

Ah, tänkte inte på panoramafotografering, helt rätt!

Sen är inte tyngdpunkten så viktig heller för att motsäga mig själv. Det klarar de flesta kontrollerkort att kompensera, blir bara lite ojämn belastning på motorerna.
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: hubbens DYI oktakopter

Inlägg av hubben »

Man moddar servona så att de roterar 360 grader. Istället för att styra utslaget med radion styr du hastigheten. Jag har gjort det på ett flertal servon.

Jag har även flugit heli med ett kamerastativ som inte haft centrerad CoG, och det är ruskigt spännande när man vrider stativet så att CoG förflyttas... det är inte direkt lätt att hålla helin stadig, så att försöka vikta ner stativet så att tyngdpunkten hamnar rätt under upphängningen är ingen dålig idé. Kör man med en större kamera än gopro väger ju oftast objektivet en del dock, så det kan kompensera på stativet som visas på bilden...
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: hubbens DYI oktakopter

Inlägg av hubben »

Var precis ute i den myggtäta kvällen och premiärflög min nya quad:
Bild

Hade tyvärr inga mer recent bilder på den, och nu orkar jag inte plåta några.
Slängde på 12" proppar eftersom att jag råkar ha många såna över, och kör med "Hacker style motor" från hobbyking och HK:s egna blueline 20A reglage. Passade på att testa en orangeRx mottagare oxxo.
Jag blev kär direkt. Jädrar vad fint den flyger. Man märker att 12" är för stort eftersom att den lyfter direkt motorerna går igång, typ, och den har lite svårt att vara stabil när man låter den sjunka, men det fungerar. Efter 5 minuter är motorerna ljumna, accen är kall och fartreglagen kalla.

Nu ska den bara ledstripas, sättas FPV utrustning på och servona till kameravaggan ska kopplas in... sen ska det testas quad-fpv oxxo.
Men jag måste nog göra landstället klart, den tippar rätt lätt när man landar på gräsmattan som det är nu...

Jo - bommarna på denna är 25cm långa, och den flyger stabilt som tusan... så längre bommar än så behöver man egentligen inte på en quad.

Nästa projekt är att få den efterlängtade oktan i luften... men jag är lite nervös för den.. ;-)
janbjorn
Inlägg: 271
Blev medlem: 3 december 2008, 16:22:39
Ort: Trollhättan

Re: hubbens DYI oktakopter

Inlägg av janbjorn »

Det låter lovande att den är stabil. Jag har oxå 25cm bommar på min quad (det är ett ganska praktiskt mått till en quad eftersom man köpte fyrkantsprofilen i 1m längd :) )
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4809
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: hubbens DYI oktakopter

Inlägg av gOry »

Jo men bommarna utgår ju sällan från centrum så frågan är vad ni har motoraxel till motoraxel, eller motaxel till centrum.
Hubben har du 25cm från motoraxel till centrum?
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: hubbens DYI oktakopter

Inlägg av hubben »

Som du ser på bilden är det några centimeter mellan bommarna i mitten.
Jag kan mäta axelavståndet ikväll...
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4809
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: hubbens DYI oktakopter

Inlägg av gOry »

Jo exakt så bomlängd är ganska ointressant, beroende på hur stor "centrumplatta" man har, kan ju skilja på dm :wink:
Tänkte kapa till mina profiler snart, har samma motorer på ingående som dig hubben fast 10x4,5 proppar så de vore intressant att veta...
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: hubbens DYI oktakopter

Inlägg av hubben »

Quadden:
Bild

Film: http://www.youtube.com/watch?v=IeN3kX2nNV0
Lite över 7min på 2200mAh får man väl ändå räkna som rätt ok.

12" proppar som är aningens för stora, hör motorvarvet när den flyger.... =) Dessutom helt obalanserade, därav vibrationerna... men flyger gör den.
Bortse från sekvensen på mig, ville bara visa att jag inte håller i den. =)
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1785
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: hubbens DYI oktakopter

Inlägg av toffie »

Mycket snyggish! Väldigt bra kört också för att inte ha någon syn via kameran, för det hade du väl inte?
Saknade lite det man kan "få" när man ser via kameran, och det är långa fina svängar och bla bla bla.. tänker på andra FPV videos :P

Men jag tycker det såg riktigt bra ut, man blir ju mer och mer sugen på att skaffa delarna för en, för mig blir det, tricopter :D
Har ju dock ingen UV-box än, så blir nog det före en copter..

Hur som så ser jag fram emot fler filmer, ska bli skoj att se sen när du fått till stabiliseringen av kameran och balansering på propparna! :)

Fint hus du hade också! :D

edit..
Förresten, kan man inte koppla ihop ex. två stycken 2200mAh batteri för att få ut mer från coptern?
Visst, det blir väl lite tyngre, men det finns väl ändå mycket kraft kvar att ta ut?
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: hubbens DYI oktakopter

Inlägg av hubben »

Har inte monterat fpv grejjerna på denna ännu... men det kommer. =)

Självklart kan man paralellkoppla flera accar för att få längre flygtid... ska testa det senare. =)
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: hubbens DYI oktakopter

Inlägg av hubben »

http://www.youtube.com/watch?v=nh0l6LjUf2A

Det låter inte mycket.. Tyvärr blir det aldrig mörkare än såhär nuförtiden, men till hösten får man prova flyga i riktigt mörker...
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4809
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: hubbens DYI oktakopter

Inlägg av gOry »

:tumupp:
men de hade varit trevligt med nån 3CCD kamera som alternativ till GoPro HD
Skriv svar