Blixtstyrning med hjälp av dörrklocka från Jula.

Berätta om dina pågående projekt.
Darren
Inlägg: 10
Blev medlem: 4 maj 2005, 21:13:12

Inlägg av Darren »

En extrem ful koppling av sändaren gjordes på kamerans blixtsko, utgången på mottagaren kopplades till blixtfoten och så testade jag att trycka av kameran på olika slutarhastigheter. :)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

OK, men det säger inte att du har 'synk' !

Det går säkerligen att fyra av blixten men du bör ju kolla att den tänder i *rätt tid*. Enklaste sättet är att öppna kameran, ta en bit smörpapper som film och slå blixten mot en vägg och se om du får jämn utlysning.

Bengt
Darren
Inlägg: 10
Blev medlem: 4 maj 2005, 21:13:12

Inlägg av Darren »

Självklart kollade jag igenom med bakstycket öppet. Glömde bara att skriva det. :)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

OK, kollade du med 'smörpapper'? eller utan? stor skillnad

förlåt om jag är tjatig
Darren
Inlägg: 10
Blev medlem: 4 maj 2005, 21:13:12

Inlägg av Darren »

Utan smörpapper gjorde jag. Vad jag med mina ögon kunde se var att utlysningen var jämn och kom i tid (inte för att man ska lita på ögonen till 100% men ändå).

Ska testa din metod också under dagen idag.
Darren
Inlägg: 10
Blev medlem: 4 maj 2005, 21:13:12

Inlägg av Darren »

Tog och gjorde ett test med smörpapper också och det verkar som att det fungerar som det ska (upp till 1/60s och vad mina ögon kunde se).

Problemet nu är att jag inte får behålla grejorna från bilen då lillen påstår att jag är för stor för att leka med hans bilar. :) Ska försöka hitta en annan lämplig bil nu och sätta ihop grejorna ordentligt (tänker bygga i en safesynk också) så ska jag testa det på en digitalkamera.
Skriv svar