Blixtstyrning med hjälp av dörrklocka från Jula.

Berätta om dina pågående projekt.
Darren
Inlägg: 10
Blev medlem: 4 maj 2005, 21:13:12

Blixtstyrning med hjälp av dörrklocka från Jula.

Inlägg av Darren »

Hej,

Nyregistrerad på forumet men har läst i smyg i några månader. :)

Köpte mig en trådlös dörrklocka på Jula idag och tänkte använda den för att fjärrstyra mina blixtar med hjälp av den. Sändaren skulle jag bygga om så att den kan sättas på kameran och själva mottagaren skulle i sin tur avfyra blixten när den får en signal.

Kretsen på sändaren ska slutas med hjälp av kamerans blixtsko vilket inte är så svårt. Problemet är att tiden som kameran sluter kretsen på (1/60 av en sekund t ex) är för kort för att sändaren ska skicka iväg en signal till mottagaren. Det enda som händer är att led-lampan på sändaren tänds.

Samma fenomen kan jag få om jag själv trycker på sändarknappen för fort. Alltså att led-lampan tänds men ingen signal går fram.

Mina kunskaper inom ämnet är inte så stora så jag själv kan lösa detta, därför frågar jag så här:

Hur eller vad ska man göra för att få sändaren att skicka iväg signalen även om kretsen bara sluts under en bråkdel av sekunden?

Tacksam för alla förslag och tips jag får.

P.S. Insidan av dörrklockan är snarlik den här. D.S.

Edit: Ber om ursäkt men jag såg nu att jag var i fel forum när jag skulle posta inlägget. Någon snäll moderator som kan flytta tråden rätt?
Senast redigerad av Darren 4 maj 2005, 22:14:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

Välkommen hit! Det borde gå med någon typ av vippa. Kan för lite för att kunna föreslå en specifik lösning. Men sök på "Vippa" här på forumet tills du får ett bättre svar. :D
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Det här är väl en bra del av forumet att posta i, eftersom du håller på med ett elektronikprojekt! :)

Om det enda problemet är att förlänga pulsen från kameran så är det lätt fixat. Tyvärr misstänker jag att sändaren skickar iväg en unik kod, och då är frågan hur lång den är, och hur lång tid överföringen sker. Det kan ju vara så att det tar för lång tid att skicka data till mottagaren.

Vad är den maximala fördröjningen som får finnas mellan att kameran skickar ut signalen och blixten utlöser? Jag antar att det har att göra med slutartid och liknande.

Jag ska kolla lite i de gamla trådarna om ringklocka och se om jag får några idéer.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Jag skulle använda en supersnabb optokopplare + schmitt trigger föt att få till en fin puls. Om det sen räcker till tidsmässigt att få iväg blixtsynken är ju en annan femma. En bra radio bklixtsynk kostar ju en slant så om detta funkar bra så är det ju riktigt bra tips åt andra sen.

Bengt
Darren
Inlägg: 10
Blev medlem: 4 maj 2005, 21:13:12

Inlägg av Darren »

Schnegelwerfer skrev:Det här är väl en bra del av forumet att posta i, eftersom du håller på med ett elektronikprojekt! :)
Trodde att detta var ett ställe att skriva om sina projekt på och inte fråga efter problemlösningar. Men säger ni att det är ok så är det ok. :)
Schnegelwerfer skrev:Om det enda problemet är att förlänga pulsen från kameran så är det lätt fixat. Tyvärr misstänker jag att sändaren skickar iväg en unik kod, och då är frågan hur lång den är, och hur lång tid överföringen sker. Det kan ju vara så att det tar för lång tid att skicka data till mottagaren.
Något sätt att mäta det hela på?
Schnegelwerfer skrev:Vad är den maximala fördröjningen som får finnas mellan att kameran skickar ut signalen och blixten utlöser? Jag antar att det har att göra med slutartid och liknande.
Ja, koden ska komma fram till mottagaren och denne ska då avfyra blixten innan slutaren stängs. Vissa blixtar idag kan synka på väldigt korta tider men jag som jag nöjer mig med 1/1000 sekund som kortast.
Schnegelwerfer skrev:Jag ska kolla lite i de gamla trådarna om ringklocka och se om jag får några idéer.
Låter kanonbra det. :)
tecno skrev:En bra radio bklixtsynk kostar ju en slant så om detta funkar bra så är det ju riktigt bra tips åt andra sen.
Ja, de är rätt så dyra så jag antar att många blir glada om jag får detta att fungera.
Darren
Inlägg: 10
Blev medlem: 4 maj 2005, 21:13:12

Inlägg av Darren »

ensten skrev:Välkommen hit! Det borde gå med någon typ av vippa. Kan för lite för att kunna föreslå en specifik lösning. Men sök på "Vippa" här på forumet tills du får ett bättre svar. :D
Höll på att glömma... Tack för välkommandet. :) Ska göra en sökning i avvaktan på flera tips.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Jag kollade upp den andra trådlösa klockan som tagits upp här (från Rusta), och den skickade 12 bitar. 12 bitar på 1/1000 sek. (din maximala fördröjning) ger en datahastighet på 12kbit/s. 12kbit/s verkar vara en orimligt snabb datahastighet för ringklockan tycker jag.

Om du har tillgång till ett oscilloskop med 2 kanaler går det ganska enkelt att mäta fördröjningen.

EDIT: Det går nog helt enkelt att strunta i datat som överförs, och enbart använda sig av radiosignalen. Då borde man kunna få ner fördröjningen rejält!
Darren
Inlägg: 10
Blev medlem: 4 maj 2005, 21:13:12

Inlägg av Darren »

Hmm, ja 12 kbit per sekund låter mycket för en billig dörrklocka.

Bygga om en sådan klocka och strunta i datan, hur gör man det enklast?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Det beror ju på hur den ser ut, men jag kan tänka mig att den består av kodarkretsen + en enkel oscillator.

Det du skulle kunna göra, och som du nog kommer att ha igen senare, är att försöka rita upp ett schema på hur sändaren och mottagaren ser ut. Den består nog inte av alltför många komponenter.
Pjoms
EF Sponsor
Inlägg: 644
Blev medlem: 24 maj 2004, 12:18:40
Ort: Ö-vik

Inlägg av Pjoms »

Darren:
Har du möjlighet att lägga upp ett par bilder på inälvorna i JULA:s klocka?
Jag lurar på ett projekt där jag tänkte använda sändarna och ett par mottagare från ett antal klockor om dom bygger på samma teknik som RUSTA:s, som var uppe i en tidigare tråd.
JULA:s variant kostar ju bara hälften...
Darren
Inlägg: 10
Blev medlem: 4 maj 2005, 21:13:12

Inlägg av Darren »

Som sagt, klockan är väldigt snarlik den som redan disekterats här på forumet.

Har dock laddat upp bilderna på Julas dörrklocka här:
http://hem.passagen.se/daju/klocka.html

Säg till om du vill ha högre upplösning på bilderna.
Pjoms
EF Sponsor
Inlägg: 644
Blev medlem: 24 maj 2004, 12:18:40
Ort: Ö-vik

Inlägg av Pjoms »

OK, tackar.
Den bygger i alla fall på samma kodkrets, så då ska det nog gå bra att skicka egen data istället! Fin-fint! :)
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Hittade följande länk om mottagarkretsen:
http://www.hy888.com/wxyk/b3.htm

Det verkar som om datat kommer in på ben 14. Det intressanta är ju nu hur lång tid det tar från det att knappen på sändaren trycks in, tills det sker en förändring på ben 14 i mottagaren. Det måste man nog mäta upp m.h.a. oscilloskop.

Nivån på ben 14 borde ju ändra sig så fort som mottagaren tar emot något från sändaren, och den fördröjningen är kanske inte så stor.
Darren
Inlägg: 10
Blev medlem: 4 maj 2005, 21:13:12

Inlägg av Darren »

Har tyvärr ingen oscilloskop så jag kan mäta fördröjningen. Ska försöka hitta någon i närheten som har en.

Gjorde dock en annan test igår med en radiostyrd bil (40Mhz bandet) som lillgrabben har här hemma. Där kan jag få blixten att synka upp till 1/60 del av sekunden (kanske snabbare men kameran jag testar med klarar av att synka upp till 1/60 bara).

Räckviden är dock inte i närheten av dörrklockan. Fortsätter att testa mig fram så får vi se vart det leder.

Tack för alla tips och förslag så länge.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Hur kollade du att det 'synkade'?

Bengt
Skriv svar