Sida 2 av 3

Re: Programmerbar cdi tändning.

Postat: 8 april 2011, 16:39:28
av Glenn
Antagligen funkar det väl för det är för dålig blandning, men ändå, känns lite snett.

Skillnad på fyrtaktare där man ju är på avgastakten när wastefire-gnistan kommer.

Re: Programmerbar cdi tändning.

Postat: 8 april 2011, 19:13:49
av l2t
Jag använder en tyristor eftersom man vill endast urladda kondingen i motsats till om man skulle använda 12 volts system, Där vill man ju kunna styra "Uppladdningen av spolen på ett annat sätt. Cdi system är ju väldigt enkla i sin grund konstruktion.

Snubber använder jag ingen.

Varför använda waste and spark överhuvudtaget? beror förmodligen på att man sparar in på en del kostnader så klart. Tändenergin räcker gott och väl till ändå, men lite waste är det ju!

Faktum är att på nästa konstruktion så bygger jag bort waste gnistan till förmån för ett spark und spark system. På en trimmad motor så vill man ha så mycket tändenergi som möjligt, ja åtminstone till en viss gräns.

Re: Programmerbar cdi tändning.

Postat: 9 april 2011, 19:22:18
av Glenn
anledningen är väl oftast för att man slipper ha en fördelare då, en del tvåcylindriga hojar löste det ju med två brytare mot samma nock istället.

Re: Programmerbar cdi tändning.

Postat: 11 april 2011, 09:42:32
av eFFeT
Jag byggde en cdi tändning för ett år sen, den hade ca 280-300mJ per gnista till en cylinder. :)
Kanske lite överdrivet, men den skulle köras på 99,8% etanol å det är lite svårantänt när motorn är kall.

Hoppas de går bra för dig. Man brukar ju få lite EMI problem hur man än gör. Även om man tänker på alla jordloopar å dylikt så är det ju en ganska extrem miljö att hantera. :)
Tips: Om du inte kör med R-stift å får problem, gå över till R-stift då.. de blir markant mindre störningar. Men iofs så drar du ju returströmmen direkt till blocket.. jag fick lov att dra in den till cdi enheten igen för att mäta joniserings-strömmen..

Re: Programmerbar cdi tändning.

Postat: 14 april 2011, 12:54:53
av l2t
Efter väldigt mycket letande på nätet så hittade jag detta om seriell kommunikation.
Inte helt lätt och hitta något som är någerlunda lätt att förstå och som är för VB express 2010.
Nu blir det lite experimenterande till helgen och försöka att förstå koden oxå.

http://tiktakx.wordpress.com/2010/11/21 ... -net-2010/

Re: Programmerbar cdi tändning.

Postat: 26 april 2011, 17:20:09
av l2t
Har slitit mitt hår ett bra tag nu :evil: Får inte till det med den seriella kommunikationen från Visual basic express 2010 och Atmels avr krets. Använder bascom för att programmera avr kretsen. Någon som har kört med liknande setup?

Re: Programmerbar cdi tändning.

Postat: 26 april 2011, 20:19:21
av Premix
Vad är det som inte funkar?
Vet du att du kan skicka data från VB och AVR?
Jag brukar börja med att göra en loop som skickar en byte data om och om igen som felsökning.
När det funkar så brukar jag köra en eko rutin, dvs jag skickar tillbaks den data jag läst på rx.
Är du osäker på om din VB rutin funkar så kan du köra med hyperterminalen i windows.

Inga konkreta tips men det är allt jag har som ideer nu, lycka till.

Re: Programmerbar cdi tändning.

Postat: 26 april 2011, 20:42:25
av l2t
Jag vet att vb fungerar, skickar ut en variabel eller tecken i en loop och det visar sig perfekt i alla terminal program. signal ut från avr:en fungerar oxå perfekt i terminal programmet.

Problemet ligger i mottagning av datan till avr:en, förmodligen är det någon nybörjarmiss som jag har missat :) Får se om det löser sig , försöker lösa det inne på bascoms avr forum oxå.
Förmodligen så är det en super enkel detalj jag har missat.

Re: Programmerbar cdi tändning.

Postat: 17 maj 2011, 22:47:52
av l2t
En liten uppdatering om mitt projekt. Lyckades lösa den seriella kommunikationen från vb till avr. Gjorde om gui:et lite, hoppar över den visuella visningen av tändkurvan i denna versionen.
Det som återstår är att lära sig hur man sparar kurvor i textfiler i vb.

Bild

Re: Programmerbar cdi tändning.

Postat: 30 november 2016, 23:41:29
av l2t
Hittade min gamla tråd om cdi tändning :D den har vilat ett bra tag men ska försöka fortsätta där jag slutade sist.
Först måste jag bygga en ny testrigg som kan driva min generator till hojen, så jag kan köra den på labb bänken.

Lite delar är inhandlade. Motor, drivning och remskivskitt

Re: Programmerbar cdi tändning.

Postat: 3 december 2016, 18:55:44
av l2t
Någon som vet max hastighet på detta remskivskittet?

Re: Programmerbar cdi tändning.

Postat: 7 juli 2017, 00:26:43
av l2t
En liten uppdate. Har svarvat axel med lager.
Ska fästa upp allt på något sätt oxå.

Re: Programmerbar cdi tändning.

Postat: 9 juli 2017, 20:54:11
av l2t
Efter lite funderande hur jag skulle fästa upp allt så
fick det bli en "Mekano" lösning medelst lite vinkeljärn.

Sen så fäster jag nog lagerna med slangklämmor och allt skruvas på en träskiva.



20170709_201247.jpg
20170709_201334.jpg
20170709_201345.jpg

Re: Programmerbar cdi tändning.

Postat: 18 juli 2017, 21:12:33
av l2t
Den nya axeln som jag svarvade är nu skrotad, blev inte riktigt som tänk.
Tänker använda den gamla axeln som jag drev med en 3fas motor och en frekvensomformare.

Tyvärr så gick den lite väl trögt för att kunna drivas av min lilla borstlösa motor.
Bort med alla lagertätningar och allt fett, nu så snurrar allt väldigt lätt.

Lite olja i lagerna med jämna mellanrum lär fungera bra, det är ju inga långa stunder som dom ska snurra.
Första testen

Re: Programmerbar cdi tändning.

Postat: 19 juli 2017, 00:33:26
av Retroperra
Filmen är ”inte tillgänglig” - eller är jag för ivrig?

Vore det inte fint att kunna överföra tändkurvan som en ASCII sträng?
Säger jag då som kör Linux och Mac men inte Windows numera. Möjligen i nödfall virtuellt.

ASCII och serieport är grejer som funkar överallt ;)